Permalänk
Medlem

Postens postpaket

Det vore roligt om någon på som jobbar på Posten kan upplysa mig vad posten vinner på att låta ett paket ligga och vänta på en postterminal i en extra dag?

Jag bor i Sundsvall och alla paket hit går via en omlastningscentral i Ånge (ca 9 mil bort).
När man följer ett paket från de vanliga källorna (läs Dustin, Komplett m.fl) så kommer nästan alltid paketet fram till Ånge före kl. 6 på morgonen dagen efter de skickat det. Ett företagspaket som kommit in innan 6 kommer i 9 fall av 10 fram samma dag men ett sådan vanligt "postpaket" som Dustin m.fl. skickar får alltid utan undantag stanna en extra dag där i Ånge.

Vad vinner Posten på detta?

Jag kan förstå om detta händer nån gång då och då pga av hög last av företagspaket som förståss har högre prio men varenda gång?

Min personliga tanke är att Posten "tjuvhåller" på postpaket på en central bara för att de skall ta två dagar även fast de utan problem kunnat leverera på en dag.

Vad tror / vet ni?

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Hedersmedlem

Hur länge ligger då företagspaketen som kommer in före klockan sex i Ånge innan de skickas vidare? Om transporten går 6:30 skulle man väl kunna tänka sig att de faktiskt inte hinner sortera mer än den högst prioriterade posten och att övrigt får vänta till nästa dags leverans?

Permalänk
Medlem

Ja nu vet jag inte exakt när den lastbilen går men jag skulle gissa på ca klockan 9 (för företagspaket 16:00). Men det paket jag väntar på nu det kom in och står som "Sorterat" redan klockan 02:16 på morgonen. Det om något borde ha hunnit fram igår tycker man. Nåja, man vet om det i alla fall och ser till att beställa senast onsdag

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att Posten gjort ett ypperligt jobb om paketet enbart ligger en extra dag i Ånge...

Permalänk
Medlem

Ånge brukar ju alltid hålla paketet 1-3 dagar. Om man bor så paketet går förbi Ånge lär man sig hata det stället

Nu när jag flyttat ner till Stockholm har jag inte det problemet längre

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte fråga posten:
www.posten.se > kundservice > kontakta oss > kontakta oss via epost
http://www.posten.se/i/kundtjanst/epost_kundtjanst.jspv

Fast vi kan ju alltid spekulera troliga orsaker: ekonomi, logistiska hinder, prioritet, mfl.