Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lösning på problem önskas

Permalänk
Medlem

Lösning på problem önskas

Tjaa

Har ett väldigt skumt problem som dök upp från ingenstans.

När jag startar datorn så får jag syn på ganska många prickar (inte ränder som brukar vara vanligast vid grafikkortsproblem)
och då kommer det upp en blå ruta med vit text som jag hinner läsa i 1 sekund innan datorn rebootar.

Det enda jag kommer åt är felsäkert läge med eller utan nätverk som fungerar prima, INGA prickar eller annat skumt!

Jag kommer alltså inte in på windows och undrar vad problemet är?

Har rensat hela datorn från dam och undrar vad felet kan vara?
Överhettat grafikkort? Trasiga minnen? Hur vet jag?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

In i felsäkert läge, avaktivera automatisk omstart vid bluescreen.
Kolla bluescreen vad som står så är det lättare att avgöra felet.

Permalänk
Antielefant

Kan vara både minnen och grafikkort, kan även vara någon korrupt drivrutin, strul i registret, virus eller liknande.

Är det grafikkorter kommer kraschen i så fall när Windows drar igång drivrutinen och i och med det kör igång allt utom standard kompabilitetsläget i kortet. Hade samma sak som hände med ett 9800GTX+, blev en snabb RMA på det. I så fall borde det hjälpa att avinstallera grafikdrivrutinen i felsäkert läge och sen boota om i vanligt igen - och sen krascha när du installerar om Forceware. Hjälper inte detta är det *antagligen* inte grafikkortet.

Enda sättet att egentligen veta däremot är att testa.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nnart
In i felsäkert läge, avaktivera automatisk omstart vid bluescreen.
Kolla bluescreen vad som står så är det lättare att avgöra felet.

Enda jag hittat är : http://img11.imageshack.us/my.php?image=asdasdqbp.jpg

rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chriiis1
Enda jag hittat är : http://img11.imageshack.us/my.php?image=asdasdqbp.jpg

rätt?

Ja den borde inte starta om på blåskärm om du har Automatic restart urkryssad

Permalänk
Antielefant

Såvida det inte är ett problem som inträffar innan Windows startat helt, exempelvis minne, drivrutiner eller grafikkort.

Automatic restart spelar bara roll om det blir blåskärm efter full systemboot.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag avinstallerade mina drivrutiner till grafikkortet i felsäkert läge och rebotade, efter rebooten gick det perfekt, kom in i windows normalt fast utan drivrutiner.

Jag laddade ner nya drivrutiner (Från nvidias sida och inte forceware som du nämnde.. my bad?), rebotade och fick samma problem som innan...

så vad tror ni?

här har ni bild på bluscreen också : http://img11.imageshack.us/my.php?image=dsc04654u.jpg

tack som fan så långt!

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Är det grafikkortet kommer kraschen i så fall när Windows drar igång drivrutinen och i och med det kör igång allt utom standard kompabilitetsläget i kortet. Hade samma sak som hände med ett 9800GTX+, blev en snabb RMA på det.

I så fall borde det hjälpa att avinstallera grafikdrivrutinen i felsäkert läge och sen boota om i vanligt igen

check och sen krascha när du installerar om Forceware. check

Avskyr att självcitera, men... told you so.

NVidias sida är Forceware btw - det är deras namn på de officiella drivrutinerna.

Men, se det på den ljusa sidan! Ditt grafikkort ska snart ut på en resa nästan jorden runt!

Skämt åsido är det helt utan rimligt tvivel så att ditt grafikkort är kaputt och ska reklameras omedelbart.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

fyfaan då haha, men tackar tackar.. skönt att veta vad som är felet iallafall..

så hjälper inte med kylning på grafikkortet eller något motsvarande? bara köra på ett nytt?

Och till sist, gäller reklamationen på kortet även om man bara klockat cpun?

Permalänk
Antielefant

Kylning skulle kanske ha hjälpt om du fått kraschen efter 30 minuters hardcorespelande i nåt grafikkortsmördande spel som Crysis eller dylikt, men i ditt fall händer kraschen innan den ens kommer in i normalt idle-läge.

I övrigt klockar du GPUn i drivrutinen, inte i kortet, och den försvann så fort du installerade om drivaren. Det kan ha hjälpt till att döda kortet, visst, men risken att den är anledningen är försvinnande liten på ett modernt kort då dessa klockar ner sig per automatik eller stänger av om de blir för varma.

Vad är det för kort, och har du nån garanti kvar på det? Annars, vad har du för budget på ett nytt?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

så läng einte kortet har blivit klockat så gäller garantin:P

Permalänk
Medlem

Har ett 8800gtx som på sin tid låg runt 6000kr

Har limited lifetime garanti på kortet enligt BFG men kör hellre på ett nytt eftersom jag måste få igång datorn så fort som möjligt :/

Har inte varit aktiv inom grafikkortsdelen sen dess men vill ha minst ett lika bra kort, dx 10, osv för så bra pris som möjligt.
Moderkortet jag har är Asus P5B Deluxe, så det är väll PCI-E om jag inte är helt vilse

Kanske jag är lite jobbig nu, men kan det verkligen inte vara något annat? som t.ex minnena eller dylikt? Tänkte be någon tekniker felsöka men det är ju bortkastade pengar ifall jag får samma svar

Permalänk
Antielefant

Absolut inga problem med det, bor du i rätt stad kanske du till och med kommer in till vår firma (arsa).

Inte när det löser sig genom att döda grafikkortsdrivrutinen, nej, såvida du inte menar minnena på grafikkortet då. Enklaste felverifieringen är att du sätter in ett annat NVidiakort i burken. Bootar den är det verifierat, eftersom resten är detsamma inkluderat drivrutinen.

Ett GTX260 ligger på 1900:- i dagsläget, och är ett kort jag rekommenderar kraftigt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för allt Zcenicx och ni andra, galet uppskattat!

Permalänk
Medlem

Testade nu samma grej som igår, och det funkade!
Allt fungerar som förut nu alltså, men är lite smårädd... tror ni det är bara att skaffa ny kylning eller?

tempraturen ligger på 61 vid start :/