Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
(1) Haha, nej inte alls på det sättet, men risken är att i vissa applikationer blir 1,8Ghz för långsam så den begränsar grafikkortet t.ex.
Med ett bra moderkort så kan man oftast nå 3Ghz på den CPU´n, det blir en saftig prestanda skjuts. Och rent prestanda så är det svårt att säga, men 40% mer prestanda går säkert att klämma ur CPU´n med överklockning. (en gissning!) Eftersom detta är ett överklocknings forum tycker jag att det är det första som man bör nämna.

(2)Moderkort som tillåter en överklockning av en 800/1066Mhz effektiv FSB lär nog inte vara så dyra, och visst blir det bök med att byta. Fast med lite vilja att lära sig så går det nog utmärkt för även en novis.

Värt att nämnas är att man ju även kan byta processor, så länge som processorn har stöd i BIOS. Om man letar hos tillverkaren, så bör man kunna hitta vilka processorer som stöds och vilken BIOS-version man bör uppgradera till.
Lite bök med BIOS uppgradering, men man slipper installera om drivrutiner/windows.

När det gäller prestandaskillnader, så kan jag nämna att min E4300, som normalt är klockad i 1.8GHz och som presterar nästan likvärdigt med en E6300 begränsar prestandan något för mitt 8800GT i en del spel, dock för det mesta inte så att spelen blir ospelbara, men medel-FPS sjunker en del jämfört med när jag kör processorn i 3GHz (vilket är min 24/7 klock). Ett HD4770 är lite kraftfullare än 8800GT, så skillnaden blir där något lite större.

Edit HD4770 skulle det vara inte E4770

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget . Ett E4770 är lite kraftfullare än 8800GT, så skillnaden blir där något lite större.

Blev förvirrad, men antar att du menar Radeon HD 4770 och inte E4770

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer
Blev förvirrad, men antar att du menar Radeon HD 4770 och inte E4770

Jepp naturligtvis menar jag det...blev lite mycket E:ande där innan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

nu har jag fått en godispåse av grannen min (han jobbar med datorer och har plundrat diverse pajade datorer

Det som var intresant var väl kanske Creative Sound Blast X-Fi Fatal1ty

Sen tog han de grafikkort han hittade; Nvidia Quadro4 700 XGL
tyvär 64 mb minne... ett kort gjort för kontor med andra ord.

Och ett ASUS N7600GS Silent (iallafall 256mb minne)

sen en låda med 2 st 512 mb moduler (samsung) och 4 st 256mb moduler...

sitter och funderar vilket jag ska behålla och så...

Fint med kontakter ibland iallfall

Permalänk

Ja en sak är ju säker... ljudkortet stays! har väl f*n inte ens ett ljudkort nu...

Permalänk

Ok jag ser det som 3 problem...

jag kan inte hitta vad det är för mhz på ram-minnena jag fick, kan jag stoppa in 2 till 500meg med de som sitter i nu, eller kan jag sabba nått då?

jag vill ha 4770, det känns så prisvärt...

jag har inge plats för "framsidedelen" av ljudkortet, med mic och volym output.
har ju bara 2 luckor, 1 för Cdläsare och en för diskettläsare/minneskortsläsare. :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer
Ok jag ser det som 3 problem...

jag kan inte hitta vad det är för mhz på ram-minnena jag fick, kan jag stoppa in 2 till 500meg med de som sitter i nu, eller kan jag sabba nått då?

jag vill ha 4770, det känns så prisvärt...

jag har inge plats för "framsidedelen" av ljudkortet, med mic och volym output.
har ju bara 2 luckor, 1 för Cdläsare och en för diskettläsare/minneskortsläsare. :/

Jag vet inte om jag skulle sparat minnena. Du kan ju testa dem och se om de är något att ha, annars tycker jag 300kr för minnen är ganska överkomligt. Passar de (du ska inte vålda!) så är de åtminstone rätt typ. Sen får man ju se vilken hastighet det är.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Jag vet inte om jag skulle sparat minnena. Du kan ju testa dem och se om de är något att ha, annars tycker jag 300kr för minnen är ganska överkomligt. Passar de (du ska inte vålda!) så är de åtminstone rätt typ. Sen får man ju se vilken hastighet det är.

300krx2! ;O (om jag ska ha 4gig det vill säga)

nån som vet nått om Asus kortet? jag litar inte på att det inte har nån fläkt eftersom det redan verkar vara varmt och mysigt nog där inne i chasit.
men det känns så otacksamt när man får ett kort samt 2 minnen att gå och köpa istället... men iofs...
grafikkortet är ingen hit... men ändå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer
300krx2! ;O (om jag ska ha 4gig det vill säga)

nån som vet nått om Asus kortet? jag litar inte på att det inte har nån fläkt eftersom det redan verkar vara varmt och mysigt nog där inne i chasit.
men det känns så otacksamt när man får ett kort samt 2 minnen att gå och köpa istället... men iofs...
grafikkortet är ingen hit... men ändå

ASUS-kortet är ju ännu sämre än det du har så jag förstår inte varför du skulle vilja använda det.

När det gäller minnena så får du ju bara 2GB nu så det är väl jämställt med 300kr

Tror inte han tycker du är otacksam, han bör veta att det där är stenåldersgrejer och att det mer var en chansning. Jag hade inte blivit upprörd utan snarare tyckt att du var intelligent som tog reda på lite fakta.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Efter en hel del skruvande så blev det att jag tog 2 RAM moduler, Ljudkortet(<3), och en 400 gigs hårddisk.

sen hjälpte han mig med att fixa kylningen på mitt grafikkort så att jag kan använda det ett tag till (om jag nu vill), fixade ny kiselpasta mellan fläkten och själva kortet, det fixade vi oxå på processorn, datorn går tyst som en mus nu.

så nu ska jag bara toppa det hela med ett 4770(även om mitt kort funkar nu) så är allt frid och fröjd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BullDozzer
Efter en hel del skruvande så blev det att jag tog 2 RAM moduler, Ljudkortet(<3), och en 400 gigs hårddisk.

sen hjälpte han mig med att fixa kylningen på mitt grafikkort så att jag kan använda det ett tag till (om jag nu vill), fixade ny kiselpasta mellan fläkten och själva kortet, det fixade vi oxå på processorn, datorn går tyst som en mus nu.

så nu ska jag bara toppa det hela med ett 4770(även om mitt kort funkar nu) så är allt frid och fröjd.

Låter bra, du blir säkert nöjd!

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC