Radeon HD 4770 (RV740)-Tråden

Permalänk
Medlem

Jag tror det med då mitt kort är väll 2.5 år gammalt=)
Men vet inte hur bara

Min kompis har liknande spec som jag och kan lira alla spel (gta iv, crysis, bioshock osv) på högsta upplösningen och ultra high så det är det jag hoppas på!
han har 2.8 ghz och jag har 2.2 c2d
Jag har 2 gig ram han har 4

Men jag vet inte om jag kommer upp i dom men kan kan väll hoppas:D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkjn2
Jag tror det med då mitt kort är väll 2.5 år gammalt=)
Men vet inte hur bara

Min kompis har liknande spec som jag och kan lira alla spel (gta iv, crysis, bioshock osv) på högsta upplösningen och ultra high så det är det jag hoppas på!
han har 2.8 ghz och jag har 2.2 c2d
Jag har 2 gig ram han har 4

Men jag vet inte om jag kommer upp i dom men kan kan väll hoppas:D

Då har du väl inte liknande spec. Vilket graffekort har kompisen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Då har du väl inte liknande spec. Vilket graffekort har kompisen?

4770

Kommer det vara stor skillnad på prossesor osv?

Kampanjen fraktfritt sweclockers på over 500kr, gäller den också på om man vill ha paketet direkt i brevlådan (hempaket)?

EDIT: såg nu att dom inte körde med det utan bara med att man fick hämta ut den på närmaste post hus

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkjn2
4770

Kommer det vara stor skillnad på prossesor osv?

Det skiljer en del både genom att du har 600MHz långsammare prolle + hälften så mycket minne, men om du skulle hottat upp din prolle till liknande hastighet, så är de iaf jämbördiga

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det skiljer en del både genom att du har 600MHz långsammare prolle + hälften så mycket minne, men om du skulle hottat upp din prolle till liknande hastighet, så är de iaf jämbördiga

Jag hade tänk överklocka den faktiskt!=) Tror jag kan få det till 2.4 med orginal kylning och sen köpa nån bra kylare och sätta dit en noctua 120mm fläkt så kanske jag får den till 2.6

Men kommer det vara STOR skillnad i spel?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det kommer antagligen bli rätt stor skillnad

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkjn2
Jag hade tänk överklocka den faktiskt!=) Tror jag kan få det till 2.4 med orginal kylning och sen köpa nån bra kylare och sätta dit en noctua 120mm fläkt så kanske jag får den till 2.6

Men kommer det vara STOR skillnad i spel?

Det är ju skillnad på C2D och C2D också, cache-mängd osv... Men köp en nexus-fläkt istället, samma prestanda men lägre pris.
Överklocka ska du säkert kunna göra upp till 2,6-2,8GHz.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om det är nått kort med custom kylning på väg? Enligt techPowerUp ligger ljudnivån på 28,5dBa idle och 35,4dBa load med stock kylning från AMD vilket är ganska stor skillnad från mitt 4670 som ligger på 24,2dBa load. (Enligt deras test som finns här.)

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qrush
Någon som har koll på om det är nått kort med custom kylning på väg? Enligt techPowerUp ligger ljudnivån på 28,5dBa idle och 35,4dBa load med stock kylning från AMD vilket är ganska stor skillnad från mitt 4670 som ligger på 24,2dBa load. (Enligt deras test som finns här.)

Det är väl inte konstigt att det låter mer? Sätt på en Accelero

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Nu är ett xfx kort med bra kylare beställt!:D
En Noob fråga men finns det såna kylare som blåser ut luften från lite större tillverkare? som skulle kunna vara tystare, Då jag bytte ut alla mina fläktar till tystare så vill jag att även graffen ska vara tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det är väl inte konstigt att det låter mer? Sätt på en Accelero

Blir för dyrt att pilla själv. Sen beror det ju på hur man se det, 4770 är ju 45nm så det bör ju vara svalare. Visserligen skulle det säkert funka att sätta på den kylaren jag har nu på ett 4770 om inte annars med lite moddning om det krävs.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det är väl inte konstigt att det låter mer? Sätt på en Accelero

Problemet är bara att kärnan sitter för nära "kontaktsidan" på kortet, vilket gör att Acceleron inte passar om man inte tar bort den svarta plasten på ena sidan och klipper av lamellerna jäms med heatpipen. Väldigt synd faktiskt, då en Accelero lätt klarar av att kyla kortet passivt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Frågan kanske har ställts någon gång innan men vad är egentligen skillnaden på "PowerColor Radeon HD 4770 512MB GDDR5" och "XFX Radeon HD4770 512MB PCIe" förutom att det är olika tillverkare.

Och jag har läst testet som Sweclockers gjort osv osv men jag kommer med frågan, kan man maxa spela som crysis, crysis warhead m.fl i 1280x1024 upplösning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkjn2
Nu är ett xfx kort med bra kylare beställt!:D
En Noob fråga men finns det såna kylare som blåser ut luften från lite större tillverkare? som skulle kunna vara tystare, Då jag bytte ut alla mina fläktar till tystare så vill jag att även graffen ska vara tyst

Vad menar du? Den kylaren som XFX har satt på vissa 4770 är den ena av två stock-kylare som finns. Ska dock inte vara så mkt tystare än den andra.

Angående Accelero så är det väl inte säkert den passar oavsett lokalisering på PCBn? Är inte samma monteringshål på 4770 som på 48**.

Qrush:
4770 är 40nm, inte 45. Det är fullt möjligt att kyla passivt, vänta till juni så ser vi säkerligen passiva 4770.

Ruze:
Crysis /Warhead är egentligen dåliga exempel eftersom de kräver så sjukt mkt. 4770 kör Crysis WH i ~40Fps i 1280x1024 (mainstream, 0xAA) enligt Anandtech. FC2 i 32fps Ultra high 4xAA, CoD WAW i >60 highest. Det är ju svårt att säga mer än så.

Jag skulle säga att 4770 klarar >90% av alla nya spel i 1280x1024 med höga inställningar med rimlig fps (>30).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Så man skulle alltså bli nöjd ifall man köpte ett 4770? Jag har ett Nvidia 7900GT/GTO atm

Permalänk
Medlem

Jag kör med systemet i sign. Bytte upp mig från ett 8800GTS 320mb med G80 kärnan, och känner STOR skillnad i massor av spel, jag spelar i 1680x1050, kunde knappt köra fear2 på medium - nu går det maxxat med AA/AF påslaget. Samma med massa andra spel jag testat sofar; cod5, mirrors edge, coh, empire tw, fallout3, Prince of Persia 4, Dead Space. Är grymt nöjd med detta kort! Grym prestanda för tusenlappen gör detta till mitt bästa köp nånsin grafikväg iaf.
Rekommenderas

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ruze
Så man skulle alltså bli nöjd ifall man köpte ett 4770? Jag har ett Nvidia 7900GT/GTO atm

Man skulle nog bli väldigt nöjd.

7900GT är 10-15% sämre än 7950GT som i sin tur är 50% sämre än 8800GT som i sin tur är 15-20% sämre än 4770. 1,10x1,5x1,15=~90% bättre som sämst!

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Så jag skulle nästan få 100% mera fps/etc i spel? Låter toppen!

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen på att beställa ett kort. Någon som uppgraderat från x850xt? Visserligen så var väl 8800GT jämförbart med x850xt

Eller så var det i samma generation som 7900GT, inte varit så insatt på länge

Visa signatur

CPU: Intel i7 920 Moderkort: Asus P6T Deluxe
RAM: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3 6GB
GPU: ATi XFX HD4770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Qrush:
4770 är 40nm, inte 45. Det är fullt möjligt att kyla passivt, vänta till juni så ser vi säkerligen passiva 4770.
/B]

Min fråga var inte om det gick att kyla kortet passivt. Volvopower har redan rättat mig, lite onödigt att ett flertal gör det?

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onix
Riktigt sugen på att beställa ett kort. Någon som uppgraderat från x850xt? Visserligen så var väl 8800GT jämförbart med x850xt

Eller så var det i samma generation som 7900GT, inte varit så insatt på länge

Ett 8800GT är rackarns mycket bättre än X850XT. Det är ett antal generationer sedan som X850XT var ett toppkort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qrush
Min fråga var inte om det gick att kyla kortet passivt. Volvopower har redan rättat mig, lite onödigt att ett flertal gör det?

Näe, men passiv kylning måste ju vara den tystaste formen av kylning? Kan man kyla passivt så kan man kyla tyst med fläkt också. Det ska finnas kylare som passar, ska vara samma monteringsavstånd som på äldre generationer kort (tror det handlade om 7*** och motsvarande men inte säker).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onix
Riktigt sugen på att beställa ett kort. Någon som uppgraderat från x850xt? Visserligen så var väl 8800GT jämförbart med x850xt

Eller så var det i samma generation som 7900GT, inte varit så insatt på länge

Jag har uppgraderat från ett x850xt till 4770 och i spel som inte är så cpu-krävande så har jag sett en stor skillnad. Den största kanske är att jag nu kan spela spel som vägrade starta på x850xt pga shader 3.0. Jag ska nämna att jag har en p4 på 3.6 ghz och det märks att den flaskar duktigt. Med din i7 så lär du se en mycket trevlig ökning för den tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Vad menar du? Den kylaren som XFX har satt på vissa 4770 är den ena av två stock-kylare som finns. Ska dock inte vara så mkt tystare än den andra.

Angående Accelero så är det väl inte säkert den passar oavsett lokalisering på PCBn? Är inte samma monteringshål på 4770 som på 48**.

Qrush:
4770 är 40nm, inte 45. Det är fullt möjligt att kyla passivt, vänta till juni så ser vi säkerligen passiva 4770.

Ruze:
Crysis /Warhead är egentligen dåliga exempel eftersom de kräver så sjukt mkt. 4770 kör Crysis WH i ~40Fps i 1280x1024 (mainstream, 0xAA) enligt Anandtech. FC2 i 32fps Ultra high 4xAA, CoD WAW i >60 highest. Det är ju svårt att säga mer än så.

Jag skulle säga att 4770 klarar >90% av alla nya spel i 1280x1024 med höga inställningar med rimlig fps (>30).

Men asså den jag beställde har orginal kylaren ja. ( dock den som blåser ut=) )
Men om det gick att köpa nån kylare från typ zalman eller nått. Asså man byter själv, ja du fattar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qn1f3
Kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd med kortet, både prestanda och ljudnivå.

Idle: 46°
TF2: 64°(Maxade inställninga, en ca 2h lång spelsession.)

Har inget program för "full load"-mätning. Information är tagen från CCC(Catalyst Control Center), antar att den är pålitlig.

Fläkten går enligt samma program i 32% och då genererar den inga ljud som stör mig. Under spelsessionen gick fläkten aldrig upp i varvtal.

Nu så har även jag installerat mina två kort...
Måste då berätta att när jag sen slog ihop datorn och in under bordet, på med power knappen... min första tanke var ... Oj vad den varvar upp men sen blev det i prencip knäpp tyst... HJälp tänkte jag har alla fläktar stannat??? Upp med datorn öpnnar locket i med sladdar och startar igen...

Men se alla fläktar snurrar så det var ner med den igen...
I detta läge har jag inte har installertat CC drv än, väntar på 9.5 som bör komma idagarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkjn2
Men asså den jag beställde har orginal kylaren ja. ( dock den som blåser ut=) )
Men om det gick att köpa nån kylare från typ zalman eller nått. Asså man byter själv, ja du fattar..

Har du fått kortet ännu och kollat om du tycker att kylningen är för högljudd? De flesta verkar ju tycka att originalkylningen är tillräckligt tyst.
När det gäller tredjepartskylare, så får man nog mäta lite, då kortet är litet och kärnan sitter lite närmre "kontaktsidan" än på andra kort. Detta gör att stora kylare som Accelero kan få problem att passa utan modifkation. Men Zalman VF700 bör passa och kanske även Zalman VF900. Dock har jag inte fått det bekräftat ännu.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Har du fått kortet ännu och kollat om du tycker att kylningen är för högljudd? De flesta verkar ju tycka att originalkylningen är tillräckligt tyst.
När det gäller tredjepartskylare, så får man nog mäta lite, då kortet är litet och kärnan sitter lite närmre "kontaktsidan" än på andra kort. Detta gör att stora kylare som Accelero kan få problem att passa utan modifkation. Men Zalman VF700 bör passa och kanske även Zalman VF900. Dock har jag inte fått det bekräftat ännu.

Jag har inte hört det jag beställt men jag byggde ihop en kompis dator och då tyckte jag att den vanliga kylaren på 4770 var ganska högljud men den som blåser ut kanske är tystare:)

Permalänk
Medlem

Den vanliga kylaren är inte så högljudd. Tystare än HD4870, som var rätt OK. Ungefär som 7900GTX med den fina orginalkylaren.
Nu har BIOS editorn RBE 1.21 stöd för fläktkontroll, så om man har en ultra tyst dator, går det att hålla sin HD4770 lika tyst, åtminstone i vila. Under 3D-körning är det knepigare, men man har en temperaturmarginal på en 20-30 grader gentemot grundinställningarna, så det går att få fläkten tystare där också. Men, som sagt, de flesta upplever nog kortet som väldigt lågmält redan i grundutförande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wmthzet
Bör komma nu i veckan 9.5

Nu så är 9.5 ute AMD Drivers & Tools