Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

ADSL via telia utan fastabb

Jag tänkte släng upp denna tråden...

Jag har ADSL Telia 8 Mbit
Fast telefoni har jag Telia

Bor i villa inga möjligheter till fastlina än.

Nu funderar jag på att skippa den fasta telefonin för man ringer ju knappt något och så kommer en räkning på 550-660:- sista halvårets snitt per kvartal.

Kan jag säga upp mitt fasta Teleabbonemang och ändå ha kvar mitt ADSL som jag idag har hos Telia och det fungerar ?

Har tittat på 3´s paket 3hemnr.."lilla sparpaketet"

Pratade just med 3´s kundtjänst och de sa, säger jag upp mitt fasta abonnemang hos Telia slutar Telia ADSL att fungera måsta ha det fasta för det ska fungera ...

Några som vet något om detta ?

Tacksam för att tips om vad man kan göra för att slippa fasta abonnemanget

Permalänk
Avstängd

Telia vet nog.

Permalänk
Medlem

90200

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
90200

Stängt på kundtjänst

Permalänk

Supporten har öppet

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag hade ungefär samma fundering, ringde Tele2 och undrade lite, sa kort och gott: Inget fast abbonemang inget ADSL.

Torde vara samma med övriga leverantörer

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Kan jag säga upp mitt abonnemang och ändå ha kvar min ADSL-tjänst?

Telia Sonera måste enligt ett beslut från PTS erbjuda enskilda konsumenter och företag bredbandsanslutning utan att ställa krav på att kunden även har ett telefonabonnemang.

Skyldigheten att erbjuda bredbandsaccess utan att ställa krav på telefonabonnemang gäller endast gentemot Telia Sonera. Andra bredbandsleverantörer än Telia Sonera, kan fortfarande ställa krav på att du ska ha ett telefonabonnemang för att kunna få bredband. Du som har bredband med en annan bredbandsleverantör än Telia Sonera bör därför fråga din bredbandsleverantör om det är möjligt att ha bredband utan telefonabonnemang, innan du säger upp ditt telefonabonnemang.

I dag finns ingen laglig rättighet att få bredband. Var och hur bredbandstjänsten erbjuds beror på de olika operatörernas tekniska och ekonomiska avgöranden. Bredbandstjänsten blir förmodligen också dyrare om du inte har ett fast teleabonnemang

Källa: PTS

http://www.pts.se/sv/Telefoni/Fast-telefoni/Abonnemang/#ADSL%...

Permalänk

Du kan ha ADSL utan fast tele från telia!

// Lz

Permalänk
Medlem

sist jag kollade kostade det nån hundring extra i nätavgift per mån om du inte har fast telefoni, eftersom det billigaste abbonemanget kostar 125:- (för mej) per månad är det knappt någon ide å krångla med det.

Permalänk
Medlem

Har precis flyttat till villa.
Skaffade BBB (Bredbandsbolaget) ADSL utan telefonabbonemang.
Funkar kanon.
300Kr/mån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
sist jag kollade kostade det nån hundring extra i nätavgift per mån om du inte har fast telefoni, eftersom det billigaste abbonemanget kostar 125:- (för mej) per månad är det knappt någon ide å krångla med det.

Stämmer Telia tar ut en avgift på 89:- per mån extra om man inte har eller väljer att säga upp fats telefoni om man vill ha deras ADSL