Permalänk
Medlem

Kylning.. ?

Jag är nybörjare inom överklockning och undrar vilken kylning man bör starta med. Så här ser det ut..

- Moderkort:Asus P5N-D, nForce 750i SLI, Socket 775, ATX
- Processor: Q6600
- Kylare: Inget annat än orginal
- Grafikkort: NVIDIA GeForce 9800GTX+ 512MB DDR3
- Nätaggregat: 500W Silent Nätaggregat
- RAM-Minnen: 4GB (2x2GB) Kingston 800 MHz
- Burk: Antec Three Hundred

1. Vad behöver jag för kylning för att börja överklocka processorn?

2. Vilka temperaturer bör vara idle/max på processorn men även på grafikkortet?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

1.)Du behöver ingen speciell kylning det kan i de flesta fall duga med standard, bara du har bra luftflöde i chassit.
(Om du nu bara vill klocka lite grann.)

True/Noctua är populära för riktigt bra kylning, men vi pratar deras dyrare varianter. Ett budjet alternativ är A/C freezer 7 Pro, men den har inte samma kylningskapacitet som de 3grr så dyra kylarna.
En bra kylare till gfx är ju s1 med fläkt monterad, men det blir dyrt.

2.) Under 65-70c på CPU´n tycker jag du bör hålla dig men helst under 60c, GPU kan må prima ända upp mot 100-120c men 80c tycker jag man bör vara under för 24/7.
Så ~60c CPU och ~80c GPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
2.) Under 65-70c på CPU´n tycker jag du bör hålla dig men helst under 60c, GPU kan må prima ända upp mot 100-120c men 80c tycker jag man bör vara under för 24/7.
Så ~60c CPU och ~80c GPU.

Bullshit!
Du behöver inte vara under 60 grader alls.
Ligg under 75 ungefär, så är det lugnt.

Jag skulle rekommendera att prova klocka lite med standardkylaren först, för att sen köpa en ordentlig kylare på en gång, ifall du vill fortsätta.

Permalänk
Medlem

Ok, så temperaturen på processorn bör alltså inte överstiga 70 typ. Den ligger ungefär vid 35-42 i idle. Betyder det att luftflödet i lådan är bra/inte bra?

Skulle en till chassifläkt (front) förbättra mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nässe