Permalänk
Medlem

Kylning.. ?

Jag är nybörjare inom överklockning och undrar vilken kylning man bör starta med. Så här ser det ut..

- Moderkort:Asus P5N-D, nForce 750i SLI, Socket 775, ATX
- Processor: Q6600
- Kylare: Inget annat än orginal
- Grafikkort: NVIDIA GeForce 9800GTX+ 512MB DDR3
- Nätaggregat: 500W Silent Nätaggregat
- RAM-Minnen: 4GB (2x2GB) Kingston 800 MHz
- Burk: Antec Three Hundred

1. Vad behöver jag för kylning för att börja överklocka processorn?

2. Vilka temperaturer bör vara idle/max på processorn men även på grafikkortet?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

1.)Du behöver ingen speciell kylning det kan i de flesta fall duga med standard, bara du har bra luftflöde i chassit.
(Om du nu bara vill klocka lite grann.)

True/Noctua är populära för riktigt bra kylning, men vi pratar deras dyrare varianter. Ett budjet alternativ är A/C freezer 7 Pro, men den har inte samma kylningskapacitet som de 3grr så dyra kylarna.
En bra kylare till gfx är ju s1 med fläkt monterad, men det blir dyrt.

2.) Under 65-70c på CPU´n tycker jag du bör hålla dig men helst under 60c, GPU kan må prima ända upp mot 100-120c men 80c tycker jag man bör vara under för 24/7.
Så ~60c CPU och ~80c GPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
2.) Under 65-70c på CPU´n tycker jag du bör hålla dig men helst under 60c, GPU kan må prima ända upp mot 100-120c men 80c tycker jag man bör vara under för 24/7.
Så ~60c CPU och ~80c GPU.

Bullshit!
Du behöver inte vara under 60 grader alls.
Ligg under 75 ungefär, så är det lugnt.

Jag skulle rekommendera att prova klocka lite med standardkylaren först, för att sen köpa en ordentlig kylare på en gång, ifall du vill fortsätta.

Permalänk
Medlem

Ok, så temperaturen på processorn bör alltså inte överstiga 70 typ. Den ligger ungefär vid 35-42 i idle. Betyder det att luftflödet i lådan är bra/inte bra?

Skulle en till chassifläkt (front) förbättra mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nässe
Ok, så temperaturen på processorn bör alltså inte överstiga 70 typ. Den ligger ungefär vid 35-42 i idle. Betyder det att luftflödet i lådan är bra/inte bra?

Skulle en till chassifläkt (front) förbättra mycket?

Idle temperaturerna är helt ointressanta i det här fallet.
Det är load temperaturerna som man ska gå på.
Dom mäter du efter ~20min occt eller linx (eller liknande).
Realtemp och coretemp är populära program för att se temperaturen.

Edit: Man bör hålla sig under 80 grader, 70 om man vill vara extra försiktig.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Idle temperaturerna är helt ointressanta i det här fallet.
Det är load temperaturerna som man ska gå på.
Dom mäter du efter ~20min occt eller linx (eller liknande).
Realtemp och coretemp är populära program för att se temperaturen.

Edit: Man bör hålla sig under 80 grader, 70 om man vill vara extra försiktig.

Kalla mig feg om ni vill, men jag skulle inte våga köra cpu:n i ibt/linx innan jag hade sett vilken temp den kommer upp i prime med stockkylaren.

Permalänk
Medlem

Ni som tjafsar om maxtemp på prolle, vad tänker ni er för stresstest?

Jag skulle säga 60-65 om man stressar med prime95/orthos och 70-75 om man stressar med LinX/Intel Burntest. Även om prollen håller för mer, så är det även en fråga om att livslängden förkortas. 10 graders skillnad kan göra mkt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Bullshit!
Du behöver inte vara under 60 grader alls.
Ligg under 75 ungefär, så är det lugnt.

Visst bullshit tycker du, men inte jag!

"under 60 grader" celcius skrev ju inte jag, det har du fått om bakfoten, jag skrev ~ som betyder ungefär och rimligtvis +-5c.

Som "meningen" redan skrivit så beror det på vilket program man använder för att stressa kärnorna, där skilljer sig ju den maximala temperaturen rejält och personligen tycker jag inte om att temperaturerna är för varma och säkerhetsmarginal är bara bra speciellt om man överklockar, lägre temperaturer kan i vissa enskiljda fall innebära högre stabilitet i högre klockfrekvenser.
Många påstår att temperaturer i processor mikroarkitektur har direkt relation till livslängd, om skillnaden i tex. +3celsius med 60c som referens påverkar livslängden i mindre än en eller mer än flera procent kortare livslängd är däremot omöjligt att svara på, men man kan ju ligga på den säkra sidan om man nu vill, det är ju inte några större summor pengar för en billig men bra kylare.

Vissa processorer throthlar redan vid 75c, då är det ju dumt att ligga redan i dom temeraturerna.

TC:
Man mäter temperaturer i load, idle är ju bara när din dator inte gör någonting/då den inte belastas de temperaturerna är inte de som kommer att påverka stabilitet/överklockning men de i load gör det indirekt.