HD4870 som inte följer referens design

Permalänk

HD4870 som inte följer referens design

Tänkte kolla med er som har Sapphire eller andra märken av 4870, som inte följer referens design. Har nämligen problem med mitt kort.

Har ett Sapphire Silent Effecincy 4870, med Accelero S1 rev.2. Det jag lyckats gräva fram om detta kort är att dess problem beror på undermåliga komponenter. Tittar man på hur andra 4870 kort ser ut, så ser man skillnad. Sapphire följer inte ATI:s referens design och kör troligtvis med billigare komponenter. Som exempel, så kan man utläsa temp på VRM (spänningsregulatorerna) på de kort som följer ATI:s design, men inte på Sapphire. Den största troliga orsaken till att dessa kort beter sig konstigt är för att VRM överhettas. Mitt kort @default (dvs ingen OC alls), fixar inte att köra ett stability test i FurMark. Ska skaffa en såndär "AC Turbo Module" för att se om det hjälper, synd för jag ville ha kortet helt ljudlöst.

Finns det fler med liknande problem?

Permalänk

Jag har Powercolors "PCS" 512MB version och det funkar toppen för mig. Kan ju erkänna att jag överklockat det och då klarar det typ 10sekunder i Furmark innan det lägger av. Dock så är Furmark extremt och eftersom alla spel funkar hur bra som helst ser jag inte det som ett problem.

Hur funkar kortet för dig i spel etc? Skit i Furmark och låt det som verkligen spelar någon roll avgöra om det verkligen är ett så stort problem, dock tycker jag det är tråkigt att du har det som du har =/

Permalänk

Samma sak för mig med mitt Powercolor HD4870 1GB "PCS"..

Kan inte se temps på VRM och det klarar inte furmark @ stock klock, blir som så att drivrutinen slutar fungera för mig och dator hänger sig eller så får jag BSOD.. bra jäkla skumt.. Kör med Accelero S1 rev2 med två 120mm fläktar som då körs i 1000rpm vardera i furmark.. Fast nu när jag tänker efter så har jag klockat ner minnet från orginal 925mhz till 900mhz då bilden flimmrar hela tiden annars på 925mhz som är stock klock.. mitt kort blir ca 80c som max enligt temploggen i furmark och då vet jag inte hur varm min VRM blir? skumt som fasen.

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk

Att spela funkar bra. Men FurMark@default funkar mindre bra. Vill att graffet ska fungera lika väl som CPU:n, oavsett om FurMark är extremt eller inte. Varför stabilitetstestar man CPU:r för?

Hmmm, du kör alltså med två 120mm fläktar o ändå fungerar det inte. Verkar som pengarna jag la på AC Tubo Modulen var bortkastade.

Permalänk

mitt sapphire silent efficiency har ännu inte strulat med mig. Jag har dock inte stockylaren på utan kör med ett swiftech MCW60 vattenblock, mc21 ramsinks och en 92mm 1400rpm fläkt som blåser snett uppåt mot undersidan av kortet bakifrån. Med den här uppsättningen går core upp till 45* och minnen till 55*, vrm kan man ju som sagt inte se men kylflänsen är inte brännvarm. Jag funderar dock på att ställa en 800rpms 120mm fläkt rakt under som blåser uppåt istället för 92mm. Jag körde tyvärr aldrig furmark innan jag satte på vattenblocket men kärntempen föll en sådär 50*

Jag vill minnas att nåt bios av sapphires tidiga 4870 var trasigt på nåt sätt, google minns säkert åt dig.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Har satt på AC Turbo Modulen nu. Den ena fläkten har jag satt rakt över VRM:n och den andra över GPU:n. Nu funkar FurMark utan BSOD @ default. Dessa kort fungerar inte med helt passiv kylning tydligen. Eller ja, jag hade aldrig problem med att GPU:n blev varm, vid passiv kylning. Men det är just VRM:n som tydligen inte går att kyla enbart passivt.