Säljare: Berätta era roligaste minnen från möten med n00b-kunder här!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Varför skulle det inte passa? Det finns väl inget magiskt som händer mellan adaptrarna som gör att det inte skulle fungera?

VGA är i allra högsta grad analog.. och HDMI är väldigt digital. Således: problem

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
VGA är i allra högsta grad analog.. och HDMI är väldigt digital. Således: problem

Då borde ju inte inte adaptrarna som följer med grafikkort för att kunna ansluta VGA-skärmar till DVI-utgångarna fungera heller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Då borde ju inte inte adaptrarna som följer med grafikkort för att kunna ansluta VGA-skärmar till DVI-utgångarna fungera heller.

DVI skickar ut både digitala och analoga signaler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
DVI skickar ut både digitala och analoga signaler.

Hmm... jag läste rätt mycket fel där. Fick för mig att det skulle kopplas in DVI i TVn. Så visst, DVI->VGA->HDMI är fail.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Varför skulle det inte passa? Det finns väl inget magiskt som händer mellan adaptrarna som gör att det inte skulle fungera?

Det är väl mest det att en analog VGA-signal inte kan tolkas av en HDMI-mottagare. Som bara tar emot digitala signaler.

Permalänk
Hedersmedlem

det går ju att koppla ihop men du kommer ju inte få någon bild.

EDIT: såg inte att det fanns en sida 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
DVI skickar ut både digitala och analoga signaler.

Det finns DVI som skickar ut antingen analoga signaler, digitala signaler eller "både och". För att förtydliga.

Permalänk
Medlem

Jag minns en gång när det kom en invandrare cyklandes till vår butik. Han försökte göra sig förstådd på dålig engelska.

Vi är en elgrossist som endast säljer till företag, privatpersoner får inte handla hos oss. Det var precis det vi skulle försöka förklara för honom på ett bestämt men vänligt sätt.

Han började veva med armarna och skrek att vi inte sålde till honom bara för han inte var svensk. Kollegan visade bara dörren ut. Vi skulle bli anmälda av honom också. För vad vet jag inte riktigt.

Men på så vis är mitt jobb rätt skönt. Våra kunder är proffsiga och vet vad dom ska ha. Stackars er som arbetar mot privatpersoner. Men å andra sidan brukar företagskunder ställa lite andra krav, och ta för givet att det ska vara på ett visst sätt. Privatpersoner å andra sidan kan vara mer tacksamma.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Tjo!

Fint initiativ detta så vi kan få skratta lite mer åt människans dumhet! Roligheterna kommer från när jag extra jobbade i en datorbutik med support både IRL och via telefon.

Börjar med några små korta historier då jag sitter på jobbet och inte borde skriva på SWEC men vem kan låta bli?

Kund 1:
Vi hade en kille omkring 28-30 års åldern med vild vuxet skägg, långt hår och alltid iklädd enbart mjukiskläder eller något fult sett med träningskläder. Han kom säkert in minst en gång per dag och frågade om en onaturligt mycket om spel som skulle komma inom en avlägsen tid.

Han kunde komma in och ha hört att dom håller på med typ Starcraft 2 och detta var då för 3 nästan 4 år sedan och då började han fråga om det kommer bli bra, vilket release datum det har. Vilka enheter kommer finnas, kommer det vara snygg grafik och om vi har fått prov spela det än osv.

Antagligen var han väl inte riktigt stabil i huvudet av utseende att döma samt dessa dagliga besök och underliga frågor. Dom första gångerna var det lite kul men efter ett tag blev det mest irriterande då man inte direkt har tid att stå och prata om ett spel som knappt existerar eller ens är tilltänkt i en timma när man har 3403st datorer som skall fixas till.

Mvh,
Viper@God

Hahaha den typen finns det massor av. Tack för att du gjorde dagen bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis

Det roligaste nästan är att bakom en kassa finns massvis med hörlurar. Så står jag i den kassan. "Hej har ni hörlurar?"

Najs lixom!

Haha jag brukar ha dem problemen, går in som en radiostyrd person och ska ha något snabbt, frågar första bästa om vart det finns det jag vill ha. "Finns på båda hyllorna brevid dig"

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Hej

När jag praoa på telia i vintras så kom det in en tant och ville ladda sin mobil så vi hjälpte henne och la in 100 kr på hennes kontantkort via en dator sen gick hon. Dagen efter så kom hon tillbaka och var skitsur för att hennes mobil inte fungera. det var bara en svart skärm och inget hände så vi fråga vad felet var

Hon sa att hon hade varit här igår och laddat mobilen med 100 kr men när hon skulle starta den så hände det inget.
Vi svara att man måste ladda mobilen med ström för att den ska fungera
Hon sa: jag var här igår och ladda mobilen så den ska fungerar.
Vi sa: ja med pengar men du måste ladda den med ström också.
Hon sa: men jag laddade ju den igår?
Vi sa: ja men det är inte samma sak att ladda en mobil med pengar som med ström.
Hon svara: det här tycker jag är dålig information ni borde ha berättat det här för mig.

sen var det ju alla andra som kom in med datorer och mobiler som inte starta och bara var urladdade. nån envisades med att det inte hade funnits någon laddare i kartongen till vi uppna den och visa hur den såg ut...

Kul också att lösa alla andras historier

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Bästa är väl när kunder vill köpa en VGA->DVI adapter + En DVI-> HMDI -> Tv'n och tror att det ska passa.

Finns det inte någon sorts "adapter" som gör om VGA till DVI-D, som kostar hur mycket som helst?

Har för mig att jag har sett en sådan någonstans..

Permalänk
Medlem

Något jag stör mig enormt mycket på är "kaxiga kunder".

Det har stått i butiken med en katalog. De går bestämt fram till mig vid disken. Drämmer ner katalogen i bänken och helt enkelt säger "scartkabel".

- Hur lång kabel är du ute efter ungefär?
- "Vad har ni för längder?"

Menvafan. Du måste alltså se längder innan du kan bestämma dig.

Ärligt, hur svårt kan det vara att säga något i stil med "Hej, jo jag skulle behöva en scartkabel runt 2-3 meter".

Permalänk
Avstängd

Jag jobbade förr i en kontorsvarubutik där vi sålde en del skrivare och tillbehör. En dam i 40-års ålder ringer in:

- Ja hej, jag har en skrivare och när jag skriver ut kommer det inget på pappret.
- Ehm, ja, då beror det nog på att bläcket eller tonern har tagit slut, svarar jag.
- VADDÅ FÖR TONER, skriker damen
- Ja, det är det som man har i skrivare och som gör att det kommer ut färg. Vad har du skrivare?
- Det är en stor skrivare som jag köpte nyligen. Sådana som dom säljer på el-giganten.
(jag håller mig för skratt och börjar tro att det är ett skämt)
- Jag förstår, säger jag, men vilken modell är det, det brukar stå på skrivaren vad den heter?
- HEULETT PACKAD, skriker hon till mig.
- Okej, men vet du om det är en svartvit skrivare eller färg?
- Vaddå färg?? Den är ju GRÅ!

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Jag jobbade förr i en kontorsvarubutik där vi sålde en del skrivare och tillbehör. En dam i 40-års ålder ringer in:

- Ja hej, jag har en skrivare och när jag skriver ut kommer det inget på pappret.
- Ehm, ja, då beror det nog på att bläcket eller tonern har tagit slut, svarar jag.
- VADDÅ FÖR TONER, skriker damen
- Ja, det är det som man har i skrivare och som gör att det kommer ut färg. Vad har du skrivare?
- Det är en stor skrivare som jag köpte nyligen. Sådana som dom säljer på el-giganten.
(jag håller mig för skratt och börjar tro att det är ett skämt)
- Jag förstår, säger jag, men vilken modell är det, det brukar stå på skrivaren vad den heter?
- HEULETT PACKAD, skriker hon till mig.
- Okej, men vet du om det är en svartvit skrivare eller färg?
- Vaddå färg?? Den är ju GRÅ!

Fan va sur jag blir på sånna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis

Det har stått i butiken med en katalog. De går bestämt fram till mig vid disken. Drämmer ner katalogen i bänken och helt enkelt säger "scartkabel".

Det där är också något jag stör mig på, när folk ska fråga en sak och så säger de bara ett ord, eller på annat sätt ger otillräcklig information om vad de vill.

-"Det fungerar inte!!" (Jaha, VAD är det som inte fungerar)
___

-"Ursäkta, jag skulle vilja fråga en sak?"
-"Okej, vad vill du fråga?"
-"Sill!"

(För jobbigt att säga "Var finns sillen?"?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah

-"Ursäkta, jag skulle vilja fråga en sak?"
-"Okej, vad vill du fråga?"
-"Sill!"

(För jobbigt att säga "Var finns sillen?"?)

Gissar att du jobbar på ica eller liknande ?

Isåfall lär du få mycke sånt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jobbigaste är ju idioter som kommer in och frågar.

Batteri till ericsson?
-Vad är det för ericsson? Är det en sony ericsson?
Vet inte, köpte den här för 18månader sen.
-Svårt att veta vad du ska ha för batteri om jag inte har modellnumret??!?!
ja inte fan vet jag den e köpt här det borde ni veta?
-Och du har inte den med dig? Då kan jag faktiskt inte hjälpa dig
Jävla skitställe, säljer telefoner som ni inte har batterier till

Kul att det stod nåt däckbolag på hans jacka så jag kunde självklart inte låta bli.

Däck?? En saab, har köpt den på blocket för 3 år sen, röd är den också. Fixar du det så lovar jag att jag fixar rätt batteri till din telefon.

Han förstod då att det var han som var dum i huvudet och skrattade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
Något jag stör mig enormt mycket på är "kaxiga kunder".

Det har stått i butiken med en katalog. De går bestämt fram till mig vid disken. Drämmer ner katalogen i bänken och helt enkelt säger "scartkabel".

- Hur lång kabel är du ute efter ungefär?
- "Vad har ni för längder?"

Menvafan. Du måste alltså se längder innan du kan bestämma dig.

Ja? Annars finns det ju risk att personalen springer iväg och hämtar en kabel med "rätt" längd, utan att ge dig någon möjlighet att jämföra priser och så vidare. "jag vill ha tio meter kabel" kan ju tolkas som "jag vill minst tio meter kabel" eller "jag vill ha runt 6-7 meter men jag avrundar uppåt". Det är sällan man behöver EXAKT 5, 7 eller 10 meter kabel.

Hur är det relevant för säljaren att veta hur lång kabeln ska vara, är det inte bättre om ni bara pekar dem åt hållet där kablarna i fråga finns? Det är väl inte direkt så att ni har femmeterskablarna i ena hörnet och tiometerskablarna i ett annat?

(däremot inte sagt att det är dumt att springa fram med en katalog och bara säga "scartkabel"...).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Det där är också något jag stör mig på, när folk ska fråga en sak och så säger de bara ett ord, eller på annat sätt ger otillräcklig information om vad de vill.

-"Det fungerar inte!!" (Jaha, VAD är det som inte fungerar)
___

-"Ursäkta, jag skulle vilja fråga en sak?"
-"Okej, vad vill du fråga?"
-"Sill!"

(För jobbigt att säga "Var finns sillen?"?)

Haha, först frågar han trevligt och sen kan han inte ens ställa en riktig fråga...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja? Annars finns det ju risk att personalen springer iväg och hämtar en kabel med "rätt" längd, utan att ge dig någon möjlighet att jämföra priser och så vidare. "jag vill ha tio meter kabel" kan ju tolkas som "jag vill minst tio meter kabel" eller "jag vill ha runt 6-7 meter men jag avrundar uppåt". Det är sällan man behöver EXAKT 5, 7 eller 10 meter kabel.

Hur är det relevant för säljaren att veta hur lång kabeln ska vara, är det inte bättre om ni bara pekar dem åt hållet där kablarna i fråga finns? Det är väl inte direkt så att ni har femmeterskablarna i ena hörnet och tiometerskablarna i ett annat?

(däremot inte sagt att det är dumt att springa fram med en katalog och bara säga "scartkabel"...).

bättre att dom får lite för lång kabel än för kort,) hur skulle det kännas om du hade mätt runt 5-6m så springer han och hämtar kanske en 5m eter sen när du kommer hem märker du att du har mätt fel?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
bättre att dom får lite för lång kabel än för kort,) hur skulle det kännas om du hade mätt runt 5-6m så springer han och hämtar kanske en 5m eter sen när du kommer hem märker du att du har mätt fel?

Tror det skulle vara ungefär såhär:
Kunden ringer till affären och skriker: - Ni har lurat mig kabeln är inte 5 meter den är bara 4 meter, jag kan inte ha mätt fel!

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Tror det skulle vara ungefär såhär:
Kunden ringer till affären och skriker: - Ni har lurat mig kabeln är inte 5 meter den är bara 4 meter, jag kan inte ha mätt fel!

Det funkar inte!!!11shiftone
Ni har lurat mig!!! Sverker är numera underrättad samt ARN!!!!
lurendrejare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Haha, först frågar han trevligt och sen kan han inte ens ställa en riktig fråga...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Gissar att du jobbar på ica eller liknande ?

Isåfall lär du få mycke sånt.

Haha, japp. Även om jag blir lite ställd och förväntar mig fler ord i "frågan" så förstår jag oftast vad de menar. Men jag spelar lite dum, då får man iallafall oftast ett "...var finns det?" som uppföljning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Haha, japp. Även om jag blir lite ställd och förväntar mig fler ord i "frågan" så förstår jag oftast vad de menar. Men jag spelar lite dum, då får man iallafall oftast ett "...var finns det?" som uppföljning.

Får ju säga nått i stil med "Ja, sill det är banne mig gott!"

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag jobbade i butik (var på kjell & co), men jag har något minne av en kvinna som insisterade på att hon behövde en kabel som gick från hennes kabeltv-modem till det vanliga antennuttaget (alltså inte det tredje hålet). När jag försökt förklara att så var nog inte fallet var hennes åsikt oförändrad, så hon frågade om jag inte kunde fixa en. Jovisst sa jag och parade en vanlig antennkontakt med en avklippt kabel av rätt typ....

Numera jobbar jag som systemtekniker inkl användarsupport, och användarbasen varierar från hardcore linuxfans som pillar egna databaser till kompletta tegelstenar. Igår fick vi frågan om det fanns något att göra åt att skrivaren utanför behövde så mycket toner. "Tjaa, skriv ut mindre?"

Samma person ville ha hjälp med att lägga en viss nätverksskrivare som standard. Kollegan skickar instruktion (Start -> Printers and faxes -> högerklick och välj som standard på printern). Personen lyckas inte hitta rätt. Jag kommer på att denne kör win2000 så jag skriver om det till Start -> Settings -> Printers and faxes -> högerklick och välj som standard på printern. Får svaret "det hittar jag inte". Byter ordet standard mot default i beskrivningen (jaa det är ju exakt så det står), då faller poletten ned.

En lite rolig grej var ju när en användare (som har hyfsad koll) kommer in med en gammal MFM-disk och frågar om vi kan plocka ut en fil. Synd att jag inte har min gamla 286:a uppackad, då hade jag nog framstått som en gud.

Permalänk
Medlem

Jag jobbade en gång i tiden med att laga trådlösa telefoner. Jag kan ta ett par intressanta "garanti"ärenden vi fick in.

Den första jag tänker på var helt svart och uppbränd inuti. Det vi gissade var att kunden tappat den i vatten eller spillt nått på den, och sedan försökt torka den i micron. Fail!

Den andra var det nått gult kladd i som luktade piss. Kunden kände tydligen inte till något alls om hur det kunde gått till.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Jobbade ett tag i service&reklamations avdelningen på ett hemelektronik företag.

En dag kom det in en kund som var fly förbannad för hennes nya TV inte fungerade. Powerlampan lös inte ens. Hon hade minsann kört 8 min enkel väg och hennes man jobbade som skribent på en större tidning och skulle skriva en artikel om detta. Nåväl, baxade upp TV:n på testbordet och kopplade in den. Tryckte på powerknappen på fronten och mycket riktigt så hände inget.
Kollade därefter på knappen jämte nätbrunnen och såg att inte den var intryckt. Tryckte in knappen och testade. Mycket riktigt fungerade TV:n.
Sedan visade jag kunden sida 3 i manualen som förklarade att knappen vid nätbrunnen måste tryckas in.

Kunden ifråga var dock rätt cool efter det och blev högröd i ansiktet och började asgarva

Annars är det ett ganska vanligt fenomen att man står sist i ledet i informationsdisken, med tre tjejjer före i ledet. Sedan kommer en kund och väljer att gå förbi all personal för att fråga mig en datorfråga. Genast vänder man sig till personalen jämte och säger till kunden "Ullrika, du är ju ansvarig för data avdelningen, du kanske kan svara på detta". Helt underbart

Visa signatur

"?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas

Annars är det ett ganska vanligt fenomen att man står sist i ledet i informationsdisken, med tre tjejjer före i ledet. Sedan kommer en kund och väljer att gå förbi all personal för att fråga mig en datorfråga. Genast vänder man sig till personalen jämte och säger till kunden "Ullrika, du är ju ansvarig för data avdelningen, du kanske kan svara på detta". Helt underbart

Det där fattar jag inte redigt.. förtydliga.. låter som en kul sak att göra med jobbiga människor som tränger sig på?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Var ett tag sedan jag jobbade i butik (var på kjell & co), men jag har något minne av en kvinna som insisterade på att hon behövde en kabel som gick från hennes kabeltv-modem till det vanliga antennuttaget (alltså inte det tredje hålet). När jag försökt förklara att så var nog inte fallet var hennes åsikt oförändrad, så hon frågade om jag inte kunde fixa en. Jovisst sa jag och parade en vanlig antennkontakt med en avklippt kabel av rätt typ....

Men du, västerhaninge där du bor är väl stockholm?
Vad jag vet så har inte tele2 ett tredje hål i sina returaktiverade lägenheter i sthlm.
Vet att det står i manualen för modemet att man ska köpa en adapter i närmaste radioaffär, inom parantes endast stockholm

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″