Permalänk
Medlem

Seriös A3 fotoskrivare

Jag vet att det här egentligen är fel kategori och den borde legat under datortillbehörsforumet, men med motiveringen att jag söker specifikt en fotoskrivare med toppkvalite i sina bildutskrifter så valde jag att lägga den här, då det förmodligen finns fler "kräsna" bildkritiker här.

Jag söker en fotoskrivare som skriver ut i A3 format, med stora patroner (över 15ml i varje patron)

Jag har tittat rätt mycket på Canon's Pixma-modeller iX4000 och iX5000, även Pixma Pro 9000 och 9500.

Kollade även på Brothers nya som kommer ut den 9e juni, MFC-6890CDW, som inte fick särskilt bra betyg från en engelsk sida.

Hur som helst, finns det någon här som har erfarenhet av A3 format skrivare och kanske till och med vill predika för mig varför jag just ska välja den modellen?

Prislappen får hamna på max 10 000kr inkl. moms

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Canons värstingmodeller 9000 och 9500, samt kolla lite på Epsons pro-serier. Brother har jag ingen positiv erfarenhet av.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Canons skrivare är riktigt bra. Rekommenderas varmt.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Kan rekommendera Canons värstingmodeller 9000 och 9500, samt kolla lite på Epsons pro-serier. Brother har jag ingen positiv erfarenhet av.

Hur stor skillnad är det på IX5000 och Pro 9000/9500?

Någon erfarenhet mellan dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Hur stor skillnad är det på IX5000 och Pro 9000/9500?

Någon erfarenhet mellan dem?

MvH
//Richard
EDB IT-Support

Det är färre patroner i IX-serien, dvs sämre utskrifter. Visst är dem fortfarande bra men ställer du dem head to head så kommer du se stor skillnad i ljusa och mörka partier. Samt att det är pigmenterat bläck i Pro-serien. Dvs, utskrifterna håller längre.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Pro serien låter helt klart intressant.

Synd att det är så svårt att få tag på test-utskrifter så man verkligen får se skillnaden, det skiljer ju ca 3500 kr mellan IX 5000 och Pro 9500.

Tittar nu mest på Pro 9000 och 9500, det står dock ingenting om att 9000 använder sig av pigmenterat bläck på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet... är det ekonomiskt bättre att köpa en dyr skrivare, bläck och fotopapper än att skicka efter bilderna från en fotostudio via nätet?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det beror vilken situation du befinner dig i. Är du i min så kommer det löna sig i längden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Pro serien låter helt klart intressant.

Synd att det är så svårt att få tag på test-utskrifter så man verkligen får se skillnaden, det skiljer ju ca 3500 kr mellan IX 5000 och Pro 9500.

Tittar nu mest på Pro 9000 och 9500, det står dock ingenting om att 9000 använder sig av pigmenterat bläck på prisjakt.

Du kan beställa test-utskrifter via canons hemsida om jag inte minns helt fel....

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller