Nybörjarfråga på ASP (FileSystemObject)

Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga på ASP (FileSystemObject)

Hallå, är nybörjare när det gäller det här med ASP. Har dock stött på ett litet problem.

Anledningen till att jag började lära mig ASP är för att jag vill ha ett enkelt login-system till mitt jaktlags hemsida. Sen hittade jag lite guider jag följde men problemet dök upp när jag skulle använda mig av objekt. Min kod ser ut som följer:

Citat:

<%
dim obj, res
set obj = server.createobject("scripting.filesystemobject")

res = obj.fileexists("C:\inetpub\wwwroot\Hemsida\asp\data.txt")

response.write(res & "<br>")

obj.createtextfile("C:\inetpub\wwwroot\Hemsida\asp\emil.txt")

response.write("Nu skapades filen")
%>

Om filen "data.txt" finns i mappen får jag värdet "Sant" annars får jag värdet "Falskt" på variabeln "res". Detta tycker jag är helt logiskt (vet däremot inte varför jag får ett svenskt värde på res ). Däremot slutar scriptet fungera när jag försöker skapa en egen fil. Felmeddelandet jag får är:

"Körningsfel i Microsoft VBScript fel '800a0046'

Åtkomst nekad.

/hemsida/asp/skicka.asp, rad 15 "

Om jag däremot kommenterar bort raden där filen "emil.txt" skapas så fungerar hela scriptet.

Hur ska jag göra för att få detta att fungera? Jag har skrivarrättigheter på mappen jag står i. Antar att jag kanske gjort något simpelt nybörjarmisstag så det är jättelätt att fixa?

Den andra frågan jag har handlar nog lite om samma sak. När jag kör denna fil på själva webservern fungerar INTE kommandot fileexists. Jag använder då raden:

Citat:

res = obj.fileexists("data.txt")

Antar att jag ska skriva nåt mer inom parenteserna men har tyvärr inte lyckats lista ut vad jag ska skriva. Självklart fungerar inte kommandot createtextfile heller på webservern.

Tack på förhand,
Emil T

Permalänk

Du har inte skrivrättigheter verkar det som.

Och snälla, använd *INTE* Classic ASP, ASP.NET är mycket bättre på så sätt att det inte går att förklara i ett foruminlägg.

Men lite snabbt: Classic ASP har ingen support längre. Classic ASP är inte uppdaterat på minst 8 år. ASP.NET är uppdaterat senast för ett halvår sen. ASP.NET använder .NET framework vilket tillåter dig att nyttja ALLT ur .NET. ASP.NET tillåter dig att använda vilket språk du vill som har .NET stöd.

Permalänk
Medlem

Ok, ska kika lite på asp.net. Men tillbaks till frågan, någon som vet hur jag ställer in skrivarrättigheterna korrekt?

När jag högerklickar på mappen har användaren "IIS_IUSRS" fullständig behörighet ibockad. Är det någon annan användare jag måste justera, vilken i sådant fall?

Provade att skriva:

Citat:

<%@ Page Language="VB" %>

<html>

<form runat="server">

<asp:Calendar id="minKalender" runat="server"/>

</form>

</html>

Vilket gav felmeddelandet: Kompilatorfelmeddelande: BC30138: Det gick inte att skapa en temporär fil i sökvägen C:\Windows\TEMP\: Åtkomst nekad.

Antar att detta också beror på skrivrättigheter.