Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Skulle nog tagit en A4 Tdi Quattro. Men det med bredsladd måste isf vara anledningen till att majoriteten av de bilar jag såg i diket under hösten/vintern var BMW?

S80 ligger väl över det pris man får som tjänstebil?

Kan ha att göra med att BMW och Merca är de enda? som än idag kör bakhjulsdrift på alla deras bilar när det visats sig att framhjulsdrift är säkrare och bättre i vinterväglag.

Får du sladd åker ju arslet iväg, men om du istället har framhjulsdriven bil så kan du iaf ratta åt rätt håll ev gasa dig ur situationen.

Sen så märker man ju snabbare om du får sladd på framvagnen än bakre delen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Kan ha att göra med att BMW och Merca är de enda? som än idag kör bakhjulsdrift på alla deras bilar när det visats sig att framhjulsdrift är säkrare och bättre i vinterväglag.

Får du sladd åker ju arslet iväg, men om du istället har framhjulsdriven bil så kan du iaf ratta åt rätt håll ev gasa dig ur situationen.

Sen så märker man ju snabbare om du får sladd på framvagnen än bakre delen.

Jag tycker tvärtom. Det är lättare att ta sig ur en sladd med bakhjulsdrift. Är jag ensam?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Därför att BMWs "traction control" är bland de bättre, näst intill omöjligt att tappa kontrollen med den. Sen tycker jag inte Audis känns lika sköna att köra, på nått sätt är de inte lika "lena" i styrningen.

Det håller nog inte de förarna med om. Tycker min A4 är betydligt trevligare att köra än t.ex. en BMW.

Sen går det ju att leka med en fyrhjulsdriven bil, bara av med antispinn och sen gasa på, blir ju betydligt lättare och trevligare att få fart på än en RWD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Jag tycker tvärtom. Det är lättare att ta sig ur en sladd med bakhjulsdrift. Är jag ensam?

Inte sladdat runt med en bakhjulsdriven bil, men anser nog att 4wd är det man ska ha om man ska ut och leka. Bara krafsar vidare oavsett.

Iofs enligt ovan så har jag ju inte haft någon RWD-bil.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det är bättre med bakhjulsdrift, men jag skulle inte rekommendera det till någon som är oerfaren/dålig på att köra..

Framhjulsdrift är ju inte så mycket bättre, då åker man ju rakt fram om man "gasar för mycket" istället för att baken släpper. Iofs är det ju bättre om man är helt oförmögen att häva en sladd.

Tycker det är viktigt att öva på att häva sladdar, på t.ex industriområden och sådant som är tomt på kvällarna.. Då sitter det ordentligt i skallen, hjälpte då mig när jag fick fetesladd en gång på E4an i 90 eller liknande. Detta var dock med en framhjulsdriven. Tror det var väldigt djupa spår eller liknande.

Men dom lite nyare BMW/Mercedes eller nyare än -98 eller något? så var väl Antispinn rätt vanligt så går inte få sladd. noobvänligt

4WD är såklart väldigt bra, lekvänligt sålänge man har inte den minsta motorn och bra fäste på vintern. Men mer som kan krångla och högre soppaförbrukning.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe

Framhjulsdrift är ju inte så mycket bättre, då åker man ju rakt fram om man "gasar för mycket" istället för att baken släpper. Iofs är det ju bättre om man är helt oförmögen att häva en sladd.

Varför skulle den åka rakt fram? Du har ju kraften på framhjulen plus ratten som du kan ratta åt alla möjliga håll eller hur menar du?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Det håller nog inte de förarna med om. Tycker min A4 är betydligt trevligare att köra än t.ex. en BMW.

Sen går det ju att leka med en fyrhjulsdriven bil, bara av med antispinn och sen gasa på, blir ju betydligt lättare och trevligare att få fart på än en RWD

Båda mina föräldrar kör BMW och jag har kört dem en hel del, kan lova dig att det är på snudd omöjligt att dra av vägen om du har antispinn påslaget. Bakhjulsdrift är ingen fara alls ifall du kör antispinn påslaget vid halt väglag. Far min har dubbfria vinterdäck på sin BMW, inga problem alls även på is. Kom lite för snabbt i en kurva i vintras, var blank-is. Bakvagnen släppte, direkt lyser antispinn lampan och sladden är hävd.

Vet inte vad det är jag ogillar med Audis faktiskt, de har inte samma känsla. Hyrde en hel del sådana förut, samt att man provkörde en hel del när far min kollade på bilar sist. Han tyckte detsamma och det landade på en BMW 330, han tyckte det inte var samma körglädje i Audin.

Men som sagt, det där är en smaksak, därav skall man provköra båda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Varför skulle den åka rakt fram? Du har ju kraften på framhjulen plus ratten som du kan ratta åt alla möjliga håll eller hur menar du?

Problemet med framhjulsdrivna bilar är att eftersom du har kraften på framhjulen så släpper det enklare på framhjulen, och släpper framhjulen förlorar du stor del av styrförmågan. På bakhjulsdriven bil släpper bakhjulen då kraften är där, men framhjulen har oftast kvar greppet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad på halt väglag på moderna bilar med bakhjulsdrift jämfört med framhjulsdrivna. Och om man ska ha kraft måste du ha 4 hjulsdrift eller bakhjulsdrift för allt över 220 hästar på framhjulen är meningslöst.

Körde en BMW 3-serie under en vinter och den var lika svår att sladda med antispinn på som min golf gti med framhjulsdrift.

Sen att man får bättre svängradie på en bakhjulsdriven är bara plus.
Mina 2 cents.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Problemet med framhjulsdrivna bilar är att eftersom du har kraften på framhjulen så släpper det enklare på framhjulen, och släpper framhjulen förlorar du stor del av styrförmågan. På bakhjulsdriven bil släpper bakhjulen då kraften är där, men framhjulen har oftast kvar greppet.

Du jämför ju då päron och äppel.

Om bakvagnen på en bakhjulsdriven bil tappar greppet så åker man i diket
Om bakvagnen på en framhjulsdriven bil tappar greppet så kan man styra undan.

Om framvagnen på en bakhjulsdriven bil tappar greppet så åker man i diket
Om framvagnen på en framhjulsdriven bil tappar greppet så åker man i diket.

Detta borde ju vara en jämnare jämförelse än att man jämför sladd vid bakvagnen för bil 1 och framvagnen för bil 2

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Du jämför ju då päron och äppel.

Om bakvagnen på en bakhjulsdriven bil tappar greppet så åker man i diket
Om bakvagnen på en framhjulsdriven bil tappar greppet så kan man styra undan.

Om framvagnen på en bakhjulsdriven bil tappar greppet så åker man i diket
Om framvagnen på en framhjulsdriven bil tappar greppet så åker man i diket.

Detta borde ju vara en jämnare jämförelse än att man jämför sladd vid bakvagnen för bil 1 och framvagnen för bil 2

Ne, för att du tappar greppet med framhjulen enklare med en framhjulsdriven bil, mycket enklare. Och om bakvagnen på en bakhjulsdriven bil tappar greppen kan du fortfarande styra undan. Styrförmågan tappar du om framhjulen släppper. Och eftersom framhjulsdrivna bilar släpper lättare så tappar du styrförmågan lättare i framhjulsdrivna bilar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Båda mina föräldrar kör BMW och jag har kört dem en hel del, kan lova dig att det är på snudd omöjligt att dra av vägen om du har antispinn påslaget. Bakhjulsdrift är ingen fara alls ifall du kör antispinn påslaget vid halt väglag. Far min har dubbfria vinterdäck på sin BMW, inga problem alls även på is. Kom lite för snabbt i en kurva i vintras, var blank-is. Bakvagnen släppte, direkt lyser antispinn lampan och sladden är hävd.

Vet inte vad det är jag ogillar med Audis faktiskt, de har inte samma känsla. Hyrde en hel del sådana förut, samt att man provkörde en hel del när far min kollade på bilar sist. Han tyckte detsamma och det landade på en BMW 330, han tyckte det inte var samma körglädje i Audin.

Men som sagt, det där är en smaksak, därav skall man provköra båda.

Problemet med framhjulsdrivna bilar är att eftersom du har kraften på framhjulen så släpper det enklare på framhjulen, och släpper framhjulen förlorar du stor del av styrförmågan. På bakhjulsdriven bil släpper bakhjulen då kraften är där, men framhjulen har oftast kvar greppet.

Svarthalka som det kallas är ingen höjdare alls. Det är bland det värsta du kan råka ut för när det kommer till vägar. Antisladd bromsar ju ner bilen och kompenserar för misstag.

Iofs är jag väl lite samma sak, då båda föräldrarna kör Audi ,)

Själv tycker jag precis tvärtom, BMW har sämre detaljkvalitet, och har kompisar som har haft väldigt väldigt dåliga erfarenheter av verkstäderna.

Min förstabil är ju som sagt en A4 TQ, nästa blir nog antingen en S4 eller liknande.

Intressant, skulle gärna se start/broms med BMW (friktionsdäck) vs Quattro med dubbdäck

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Du jämför ju då päron och äppel.

Om bakvagnen på en bakhjulsdriven bil tappar greppet så åker man i diket
Om bakvagnen på en framhjulsdriven bil tappar greppet så kan man styra undan.

Om framvagnen på en bakhjulsdriven bil tappar greppet så åker man i diket
Om framvagnen på en framhjulsdriven bil tappar greppet så åker man i diket.

Detta borde ju vara en jämnare jämförelse än att man jämför sladd vid bakvagnen för bil 1 och framvagnen för bil 2

HAHA.. va?

Exempel 1:

Hur skulle du kunna styra undan om du tappade greppet på bakvagnen om bilen är framhjulsdriven?!?! .. Det är snarare större risk att du kan styra undan om du har drivningen bak

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Svarthalka som det kallas är ingen höjdare alls. Det är bland det värsta du kan råka ut för när det kommer till vägar. Antisladd bromsar ju ner bilen och kompenserar för misstag.

Iofs är jag väl lite samma sak, då båda föräldrarna kör Audi ,)

Själv tycker jag precis tvärtom, BMW har sämre detaljkvalitet, och har kompisar som har haft väldigt väldigt dåliga erfarenheter av verkstäderna.

Min förstabil är ju som sagt en A4 TQ, nästa blir nog antingen en S4 eller liknande.

Intressant, skulle gärna se start/broms med BMW (friktionsdäck) vs Quattro med dubbdäck

Haha, som sagt är det smaksak, alla tycker olika. Kan säga att det är farligt oavsett bil med friktionsdäck på vintern, även om det funkar utan att du hamnar i diket. Far min som kör friktionsdäck, och jag tycker han är galen för det. Tycker själv det skall vara dubbat!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Haha, som sagt är det smaksak, alla tycker olika. Kan säga att det är farligt oavsett bil med friktionsdäck på vintern, även om det funkar utan att du hamnar i diket. Far min som kör friktionsdäck, och jag tycker han är galen för det. Tycker själv det skall vara dubbat!

Det där med friktionsdäck vs dubbdäck! broms sträckan med friktionsdäck är endast ca 5% sämre på is än med dubbdäck. dubbdäck borde förbjudas eller skattas extra hårt då dom "förstör" vägarna extra mycket+bilarna runt om kring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Det där med friktionsdäck vs dubbdäck! broms sträckan med friktionsdäck är endast ca 5% sämre på is än med dubbdäck. dubbdäck borde förbjudas eller skattas extra hårt då dom "förstör" vägarna extra mycket+bilarna runt om kring.

Finns mer som är viktigt än bromssträcka. Dubbdäck är bra, gör färden säkrare.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Finns mer som är viktigt än bromssträcka. Dubbdäck är bra, gör färden säkrare.

berätta gärna mer!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
berätta gärna mer!

Vad mer finns det att berätta? Dubbdäck är säkrare, det är allmän kunskap. Däremot är det ju problematiskt med slitaget på vägarna och den nersmutsade luften som dubbdäck bidrar till.

Snacket om att förbjuda eller beskatta dubbdäck är så otroligt korkat. Det finns ett par svenskar utanför Stockholm också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
berätta gärna mer!

Ja du, oftast vill du inte bara kunna bromsa. Bromsa gör friktionsdäck lika bra, men däremot tappar du lättare fästet vid acceleration och dylikt. Eller snäva kurvor osv. Dubbdäck har mer friktion, så du kommer stanna på vägen bättre än med friktionsdäck. Samt att även om du förlorar greppet med dubbdäck har du ju kvar viss styrförmåga och kan försöka häva sladden, det är inte lika lätt med friktionsdäck.

Tycker det är dumt att riskera din/din familjs och andras säkerhet för något så banalt som att "vägarna blir förstörda". Tycker det betalas tillräckligt med skatt i Sverige för att staten skall kunna förse oss med något som faktiskt är deras plikt, ett vägnät i bra skick. Om det inte fungerar kanske de bör ta pengarna från något de inte bör blanda sig i från första början.

Miljön däremot är ett bättre argument, men där blir det nog bättre om vi lägger pengar på forskning i bättre dubbdäck.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja du, oftast vill du inte bara kunna bromsa. Bromsa gör friktionsdäck lika bra, men däremot tappar du lättare fästet vid acceleration och dylikt. Eller snäva kurvor osv. Dubbdäck har mer friktion, så du kommer stanna på vägen bättre än med friktionsdäck. Samt att även om du förlorar greppet med dubbdäck har du ju kvar viss styrförmåga och kan försöka häva sladden, det är inte lika lätt med friktionsdäck.

Tycker det är dumt att riskera din/din familjs och andras säkerhet för något så banalt som att "vägarna blir förstörda". Tycker det betalas tillräckligt med skatt i Sverige för att staten skall kunna förse oss med något som faktiskt är deras plikt, ett vägnät i bra skick. Om det inte fungerar kanske de bör ta pengarna från något de inte bör blanda sig i från första början.

Miljön däremot är ett bättre argument, men där blir det nog bättre om vi lägger pengar på forskning i bättre dubbdäck.

att man ska kunna gasa på som satan mitt i vintern o förutsätta att ha bra grepp det e ju bara dumt! man kan ju INTE köra bil på vintern som man kan på sommaren! kommer det en kurva som man klarar på sommaren men inte på vintern så får man sänka farten istället! sen så får du inte bättre grepp med dubbdäck då dubben gör att gummit inte kommer i 100% kontakt med vägen. det ända dubbdäcken är bättre på är bromsning och acceleration på ren is, men e det inte bättre att anpassa hastigheten istället då?

Permalänk
Medlem

Skulle vi förbjuda dubbdäck i sverige skulle våra vägar bli blankpolerade. Dubben behövs för att rugga upp ytan på asfalten så det fortfarande finns friktion kvar.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Skulle vi förbjuda dubbdäck i sverige skulle våra vägar bli blankpolerade. Dubben behövs för att rugga upp ytan på asfalten så det fortfarande finns friktion kvar.

Mvh Marcus

Då undrar jag hur dom har löst det i tyskland där dubbdäck är förbjudna ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
att man ska kunna gasa på som satan mitt i vintern o förutsätta att ha bra grepp det e ju bara dumt! man kan ju INTE köra bil på vintern som man kan på sommaren! kommer det en kurva som man klarar på sommaren men inte på vintern så får man sänka farten istället! sen så får du inte bättre grepp med dubbdäck då dubben gör att gummit inte kommer i 100% kontakt med vägen. det ända dubbdäcken är bättre på är bromsning och acceleration på ren is, men e det inte bättre att anpassa hastigheten istället då?

Gasa på som satan? Gasar du ur en kurva lite normalt, inte mycket alls, får man det lätt att släppa. Dubbdäck är bättre när det gäller all kraftöverföring på isiga vägar. Och eftersom jag faktiskt brukar använda bilens motor när jag kör är det en konstant kraftöverföring när jag kör. Och kommer det då en kurva stannar jag helst på vägen. Tycker själv det är bättre att köra dubbdäck än att köra 30 överallt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Då undrar jag hur dom har löst det i tyskland där dubbdäck är förbjudna ?

Ja, och hur har de löst det vid ekvatorn där nästan ingen har dubbdäck?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Gasa på som satan? Gasar du ur en kurva lite normalt, inte mycket alls, får man det lätt att släppa. Dubbdäck är bättre när det gäller all kraftöverföring på isiga vägar. Och eftersom jag faktiskt brukar använda bilens motor när jag kör är det en konstant kraftöverföring när jag kör. Och kommer det då en kurva stannar jag helst på vägen. Tycker själv det är bättre att köra dubbdäck än att köra 30 överallt.

Ja, och hur har de löst det vid ekvatorn där nästan ingen har dubbdäck?

Är du seriös nu eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Då undrar jag hur dom har löst det i tyskland där dubbdäck är förbjudna ?

Dom har antagligen grövre asfalt där (inte lika finkornig) som inte kan bli lika finslipad.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Dom har antagligen grövre asfalt där (inte lika finkornig) som inte kan bli lika finslipad.

Du har aldrig åkt bil utanför Sverige va? Om du hade gjort det hade du märkt att asfalten i varmare länder är mycket jämnare och tystare. Asfalt i Sverige är grövre för att klara temeraturskillnaderna som uppstår mellan sommar och vinter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Du har aldrig åkt bil utanför Sverige va? Om du hade gjort det hade du märkt att asfalten i varmare länder är mycket jämnare och tystare. Asfalt i Sverige är grövre för att klara temeraturskillnaderna som uppstår mellan sommar och vinter.

Det är mycket möjligt, var bara ett antagande att den var grövre. Jag vet bara att vår asfalt behöver dubbdäck som ruggar upp ytan. Sen hur andra länder löser det vet jag inte.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som "vet" konstiga saker både om fram-, bak- och fyrhjulsdrift samt däcksegenskaper i den här tråden...

Det är inte asfalten som behöver ruggas upp utan snö- och isbeläggning på vägarna. Om det bara rullar bilar med dubbfria däck på dylika vägar så kommer de bli blankpolerade och ännu halare än innan. Dubbdäcken river upp ytan och gör att de dubbfria har en chans att fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Det där med friktionsdäck vs dubbdäck! broms sträckan med friktionsdäck är endast ca 5% sämre på is än med dubbdäck. dubbdäck borde förbjudas eller skattas extra hårt då dom "förstör" vägarna extra mycket+bilarna runt om kring.

De där "5%" som du säger kan vara skillnaden mellan liv och död. Dubbdäck har vissa nackdelar precis som du säger, men slitaget är knappast jämförbart med _en_ överlastad tradare. En överlastad tradare är ungefär samma slitage som 100000 bilar har jag för mig. Sen är det ju intressant med förslaget att förbjuda dubbdäck, då bensenpartiklar från bränslen visat sig ha större korrelation med lungproblem än vad partiklar från vägen har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Vad mer finns det att berätta? Dubbdäck är säkrare, det är allmän kunskap. Däremot är det ju problematiskt med slitaget på vägarna och den nersmutsade luften som dubbdäck bidrar till.

Snacket om att förbjuda eller beskatta dubbdäck är så otroligt korkat. Det finns ett par svenskar utanför Stockholm också...

Läs ovan, det är ifrån en studie som bl.a VTI genomfört.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
att man ska kunna gasa på som satan mitt i vintern o förutsätta att ha bra grepp det e ju bara dumt! man kan ju INTE köra bil på vintern som man kan på sommaren! kommer det en kurva som man klarar på sommaren men inte på vintern så får man sänka farten istället! sen så får du inte bättre grepp med dubbdäck då dubben gör att gummit inte kommer i 100% kontakt med vägen. det ända dubbdäcken är bättre på är bromsning och acceleration på ren is, men e det inte bättre att anpassa hastigheten istället då?

Vad är bättre med friktionsdäcken? Kan du säga _en_ sak som är bättre vid vinterväglag. Annars kan man ju med fog säga att sommardäck fungerar lika bra, då dessa är bra vid bar asfalt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Då undrar jag hur dom har löst det i tyskland där dubbdäck är förbjudna ?

En _liten_ skillnad i vägbyggnad då tjäle inte är lika vanligt förekommande där som här, skillnad i vinterunderhåll, dvs saltning osv. Skulle vara intressant att veta vilka som kommenterat som verkligen upplevt en _riktig_ vinter.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det jag vill säga är att dubbdäck ger en falsktrygghet! och att man inte kan köra bil på vintern som man kan på sommaren. kör man bil i stan o förorter så behöver man inte dubbdäck då det år plogat o fint på vägarna, kör man däremot bil på sjöar o liknande så kan man köra med dubbdäck. men oftast så kör folk runt i stan o i förorterna. sen så handlar det inte bara om att få bra grepp på ren is utan även i slask och regn då detta är vanligt på vintern i södra delarna av sverige.

allmänt så tycker jag svenska billister kör väldigt dåligt, då dom tror att dom kör en så säker och ny bil och kan köra i princip hur dom vill! folk borde köra bil som om dom satt i en fiat 500 med bara stora pickup runt omkring sig som gör att krockar dom så dör alla i bilen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Det är mycket möjligt, var bara ett antagande att den var grövre. Jag vet bara att vår asfalt behöver dubbdäck som ruggar upp ytan. Sen hur andra länder löser det vet jag inte.

Källa på det?

Dubbdäck uppe i Norrland är nog inte så dumt. Men här nere (runt Stockholm) behövs det inte. Det var bara några få dagar som vinterdäck behövdes i år, för det mesta hade det funkat lika bra med sommardäck.

Förresten hur skiljer sig slitna dubbdäck mot slitna dubbfria? Mina vinterdäck har bra mönster, men dubbarna är väldigt slitna och de greppar riktigt dåligt. Tappar dubbfria däck grepp lika fort under tiden som de slits?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Källa på det?

Dubbdäck uppe i Norrland är nog inte så dumt. Men här nere (runt Stockholm) behövs det inte. Det var bara några få dagar som vinterdäck behövdes i år, för det mesta hade det funkat lika bra med sommardäck.

För det första så läste du uppenbarligen inte mitt förra inlägg där jag påpekade att påståendet om asfalten var felaktigt och att det gäller snö och isbeläggning på vägen.

Det du skriver om sommardäck är gravt felaktigt. Det fungerar inte lika bra med sommardäck på vintern ens om det är barmark eftersom gummiblandingen i dessa blir alldeles för hård när temperaturen kryper ned mot nollan.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Förresten hur skiljer sig slitna dubbdäck mot slitna dubbfria? Mina vinterdäck har bra mönster, men dubbarna är väldigt slitna och de greppar riktigt dåligt. Tappar dubbfria däck grepp lika fort under tiden som de slits?

Letade lite och precis som jag misstänkte är det slitna odubbade sämre än det slitna dubbade. Tänk på att ett däck är en kombination av ett stort antal egenskaper och inte som många i den här tråden vill få det till, en enda eller ett fåtal.

http://www.automotorsport.se/biltester/2004/0420/042050_vinte...
Visserligen några år gammalt så de odubbade har troligen blivit något bättre, men jag har svårt att tro att det grundläggande förhållandet mellan dubbat och odubbat förändrats.

Hur slitna dubbarna blir i förhållande till mönstret beror både på däckmodellen, hur man kör och var. Buskörare på blöt vägbana kan räkna med dåliga dubbar snabbare än andra. Sedan ska man komma ihåg att ett vinterdäck är slut tidigare än ett sommardäck om man tittar på däcksmönstret.