Nikon D60 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6

Permalänk

Nikon D60 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6

Någon som kan förklara skillnaden mellan 18-55/3,5-5,6 och 55-200/4,0-5,6 samt vad siffrorna står för?

MVH

Permalänk
Medlem

Siffrorna står väl enkelt talat för hur mycket 'zoom' det är på objektiven samt hur ljusstarka dom är.

18-55 är från halvtjaskig vidvinkel till kortkort tele, 55-200 är från korkort tele till lång tele.

Sedan ju lägre siffra efter ( /3,5-5,6 ) desto större bländare kan du ha, alltså hur ljusstarka objektiven är.

Permalänk

Betyder det att det isåfall är bättre att köpa ett 18-135 / 18-200?
När använder man de högre värdena?

Permalänk
Medlem

Det där är bara olika brännvidder som styr hur mycket du kan zooma. Det är ju olika från situation till situation när man behöver olika brännvidder. Det viktiga i min mening är att ha ett lågt f-tal. dvs 3,5-5,6 i detta fallet. Ju lägre tal, ju mer ljus kan objektivet ta in. Och eftersom ljus ofta är det största problemet när man fotar så vill man ha mycket. Ljus-starka objektiv är dock alltid dyrare.

Permalänk

Tackar! ska leta efter ett sådant.

Permalänk
Medlem

Alla begrepp & tekniska specifikationer när det gäller fotografi är ganska rörigt i början. Mitt råd att att läsa på olika fotosidor där de förklara vad de olika sakerna innebär.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inga billiga zoomobjektiv som är ljusstarka så antingen får man välja fasta objektiv eller leva med lite ljussvagare. 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 är ett bra kit så starta med den och bygg ut med andra objektiv senare.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Borde det inte vara jobbigt med två objektiv om man ska fota väldigt random? inte bättre att köpa ett 18-200 isåfall även om det är lite ljussvagare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Borde det inte vara jobbigt med två objektiv om man ska fota väldigt random? inte bättre att köpa ett 18-200 isåfall även om det är lite ljussvagare

Jo... säger en glad amatör med en D40 med 18-55 och 55-200 objektiv. Ta ett som klarar allt. Slipper konka med sig andra objektiv och skit.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Man tappar lite kvalité vid extremändarna ju längre zoomomfång man har men för de flesta duger det bra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag är en glad amatör med sigma 30/1.4, tamron 90/2.8 macro och ett sigma 18-50/2.8.

Ni kan ju gissa att jag byter objektiv ett par, tre gånger varje given fotosession, men jag ser det inte som något vidare problem. Fotade en student nu i lördags och såg behov av alla tre. För att slippa blixten i tältet (även om det blev ganska okej med studs) körde jag 30/1.4 där och annars blev det porträtt med 90:an och resten med 18-50.

Det går fort när man väl bytt objektiv ett par gånger och bara man har en hyfsad väska ser man bara tuffare ut om man bär med sig en bunt

Permalänk
Hedersmedlem

Jobbigt med två objektiv? Kom igen när det är för många objektiv för att få plats med dem i ryggsäcken och hela packningen väger en bit över 10 kg.

Ju större brännviddsomfång ett objektiv har desto fler kompromisser och därmed sämre bildkvalitet. Superzoomobjektiv är i allmänhet ganska dåliga vad det gäller bildkvalitet. Det enda som egentligen håller måttet och inte är ohemult dyrt är nikons 18-200 VR. Sigma och Tamrons varianter ska man i min mening inte ens fundera på att köpa.

Objektiv byter man ganska snabbt.. och oftast vet man vilket man behöver ha på kameran. Dessutom är det i många fall bra att få ner hastigheten på fotograferandet lite, stressar man mindre blir det i allmänhet lite bättre bilder.

Raden underst min signatur är vad som finns i min ryggsäck... och jag tycker sällan det är besvärligt. Dock kan jag ofta knalla runt med enbart 28an på kameran, eftersom den är så otroligt användbar och trevlig att använda.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Man tappar lite kvalité vid extremändarna ju längre zoomomfång man har men för de flesta duger det bra.

Man tappar rätt mycket kvalitet, och framför allt ljuskänslighet. Det är inte speciellt skoj att plåta på typ 5,6@200mm när ljuset börjar försvinna.... Blir långa slutartider, och brusigt eftersom man måste dra upp iso.

Beroende på vad man plåtar med så kanske 2 objektiv räcker utmärkt. I vissa fall, som Oskars, så har man ett för varje ändamål. Typ makro för att krypa bland blommor och bin, vidvinkel för inredning/arkitektur, normalzoom för gatufoto eller studio, tele för sport... etc...

Utrustning efter användningsområde.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller