Trubbel med Lacie Nätverksdisk

Permalänk

Trubbel med Lacie Nätverksdisk

Tjenare!

Jag undrar om det är någon som kan skina lite ljus över mitt problem. Jag har en Lacie D2 mini (en 320Gigs nätverkshårddisk) som inte startar upp som den skall.
Problemen började så smått och tilltog sedan. När jag slog på den för ett par månader sedan gick inte HD:n igång och det hördes bara ett klickande ljud och jag var tvungen att dra ut sladden och sätta i den igen för att HD:n skulle snurra igång. Detta hände allt oftare tills den dagen då HD:n inte gick igång alls.
Garantin gick ut för 2 månader sedan (typiskt) så jag plockade isär apparaten. Saken är den att om jag låter hårddisken som satt i vara kopplad till kretskortet på Lacien och tar ström ifrån min vanliga dator så funkar det som det skall. Om jag bara kopplar hårddisken till min dator startar den upp och jag kan läsa från den som vanligt.

Då undrar jag vad det kan vara för problem. Är det något fel på kretskortet, strömförsörjningen på kretskortet eller kanske ifrån transformatorn till nätverksdisken? ... eller har någon något annat förslag till tänkbara fel? förslag någon?

/C

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk
Hedersmedlem

Testat att mäta om strömadaptern till Lacien fungerar som den ska? Det verkar vara väldigt konstigt om disken "klickar" när den är isatt i kabinetten, men om den fungerar helt normalt i din dator. Har du testat att hårdvaruresetta Lacien?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Vad jag kan se finns det ingenstans att reset:a Lacien med. Om jag mäter spänningen på den externa nätdelen borde den vara 12V då?

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twoface76
Vad jag kan se finns det ingenstans att reset:a Lacien med. Om jag mäter spänningen på den externa nätdelen borde den vara 12V då?

Japp, försök se om den "dippar" ofta eller så, kan vara så att adaptern är kass.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Jo, kollade nätdelen igår.
Efter att jag stoppat i den i vägguttaget så kunde jag höra hur det "fräste" inuti och den var så varm att den knappt gick att ta i... så jag tror att jag har hittat felet :-/

Tack för svaren dock

/C

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!