Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

Verkstaden sa till mig att drivlinan (växellåda och motor) på min bil var väldigt bra och ”går aldrig sönder”
En vecka senare så kör jag ca 60 mil till en annan stad, till mina bröder för att hälsa på och kopplingen? går sönder.
Så nu står min bil i en stad 60 mil från mig och väntar på felsökning och kanske reparation, om det går. Jag fick ta tåget hem och är utan bil vilket är ganska frustrerande.
Jag är inte arg på verkstan, de kan ju aldrig veta. Jag är bara bedrövad.

Permalänk
Medlem

Sonens första vecka tillbaka till förskolan
Min första jobbvecka
Förskolan är bara halvtid pga bäbis
Förskolan har då fasta tider pga pedagogiska innehållet aka hinnas med, inte ens flexibla en kvart
Mån-Tor 8:30-13:30 inget annat
Öppna förskolan har öppet exakt samma tider (sammanträffande?)
Han blir sjuk på kvällen efter första dagen
Sjuk resten av veckan
Vab inte tillåtet pga bäbis
Jobbar hemifrån så halv-vobbar med varierat resultat
Idag första dagen när vi börjar känna oss lite friska
Bäbisen går över 40 grader rekommenderas att åka in
Läkarna är oroliga så de övernattar på sjukhuset
Jag har börjat hosta själv nu…

Uppdatering:
provsvar på bäbis: Covid och parainfluensa…
Bäbisen sondmatas
Undrar vad min hosta kan vara då…
Blir nog mycket jobbat nu i veckan… not!

Uppdatering 2:
Hostar mer och knappt sovit…

Permalänk
Medlem

Har flyttat allt från Google Drive till OneDrive.
Ladda ner från Google och upp i Onedrive fungerar bra, även om OneDrive har lite att önska på Foto-delen.
Dock vill jag ha kvar Google Drive för säkerhetskopiering av telefonen t.ex.
Har idag 200GB som jag betalar för och vill säga upp.
Det går inte då alla foton ligger kvar.
Tror ni då att man på något sätt kan ta bort allt på samma gång?
I helvete heller, man får sitta och markera flera och ta bort.
Kul med 10.000+ foton..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Fick igår välja (genom SMS för att paketet närmar sig) om jag ville ha en leverans med UPS levererad hem eller till utlämningsställe med lovad leverans idag. Valde hemleverans och i morse stod det "ute för leverans". Senare på dagen fick jag ett meddelande om att det är försenat. Vilka sopor! Hade jag vetat att det var UPS igen hade jag frågat efter annat fraktalternativ.

Gällande det andra UPS-paketet tidigare i tråden:
UPS frågade mig TVÅ MÅNADER efter beräknat leveransdatum om jag ville ha ett trasigt paket. Nej det ville jag såklart inte så jag bad dem att skicka tillbaka det. När jag berättade det för säljaren så bönade säljaren att jag skulle försöka få det levererat hem ändå så att de kunde ordna med tillbakafrakt med en annan speditör. Det var dock för sent. UPS sa också att det som de trodde var olja förmodligen var kaffespill haha.

förtydligande av SMS-val
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Fick igår välja om jag ville ha en leverans med UPS levererad hem eller till utlämningsställe med lovad leverans idag. Valde hemleverans och i morse stod det "ute för leverans". Senare på dagen fick jag ett meddelande om att det är försenat. Vilka sopor! Hade jag vetat att det var UPS igen hade jag frågat efter annat fraktalternativ.

Gällande det andra UPS-paketet tidigare i tråden:
UPS frågade mig TVÅ MÅNADER efter beräknat leveransdatum om jag ville ha ett trasigt paket. Nej det ville jag såklart inte så jag bad dem att skicka tillbaka det. När jag berättade det för säljaren så bönade säljaren att jag skulle försöka få det levererat hem ändå så att de kunde ordna med tillbakafrakt med en annan speditör. Det var dock för sent. UPS sa också att det som de trodde var olja förmodligen var kaffespill haha.

UPS suger. Beställde grejer från USA förra veckan, betalade hellre 100:- extra för att få leverans med DHL istället. Kom fram i måndags till utlämningsställe enligt mitt önskemål. Funkade toppen jämfört med UPS tramsleveranser.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Fick åka in akut i tisdag till Blåstjärnan med en av våra hundar p.g.a kronisk akut njursvikt, så sitter nu hemma och väntar på samtalet om det går med medicin och korrekt foder för henne att leva ett värdigt liv eller om hon ska få tacka för sin tid på jorden och med våran familj, 5 år är en alldeles för kort tid för ens bästa vän att lämna ens sida.

Update.
Igår fick hon somna in, känner mig bara helt tom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Leveranser leveranser….
Beställde En Apple Watch 9 från Apple och iPhone 15 Pro Max från tre. Kommer sälja min gamla iPhone 12a till Swappie så jag fyllde i uppgifterna på deras sida och fick hem ett returpaket i postlådan.

När det kommer till DHL leveransen av klockan så har jag inte sett till DHL snubben någonstans och han har inte ringt via porttelefonen heller för den är länkad till mobilen. Väntade hela dagen och tydligen ska snubben ha varit utanför och försökt leverera, bullshit säger jag. Kunde såklart inte göra något val om att få paketet till utlämningsstället heller.

Budbee: Vill ha mobilen levererad till en box så lade det förvalet och de lyckades inte leverera i fredags så den är framme först på måndagen…..

Tänker sälja min gamla klocka till Tre så jag fyllde i de uppgifterna på deras sida. Nu är det en hemleverans på väg hem till mig på måndag. Alltså Tre/Foxway har bokat någon som gör en hemleverans av paketet (dvs en påse som jag ska returnera min gamla klocka i), varför inte bara lämna det direkt i postlådan?
Det enda som fungerade var Swappie, hur kan resten gå såhär fel, vad händer? LOL

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Har flyttat allt från Google Drive till OneDrive.
Ladda ner från Google och upp i Onedrive fungerar bra, även om OneDrive har lite att önska på Foto-delen.
Dock vill jag ha kvar Google Drive för säkerhetskopiering av telefonen t.ex.
Har idag 200GB som jag betalar för och vill säga upp.
Det går inte då alla foton ligger kvar.
Tror ni då att man på något sätt kan ta bort allt på samma gång?
I helvete heller, man får sitta och markera flera och ta bort.
Kul med 10.000+ foton..

Det kanske fungerar om du plockar bort ditt betalkort eller ändrar det till något ogiltigt. Borde bli autouppsagt av Google.

Permalänk
Medlem

Jag kan vid första anblick se ut att vara relativt nyreggad men bad om att få mitt gamla konto pensionerat för nästan 2 år sedan men kände efter drygt ett år att jag saknade sidan och bad om att få tillbaks mitt konto. Jag har varit på den här sidan i runt 20 år, mer aktiv vissa perioder, andra mindre. Jag föredrar att hålla mig och mitt liv ganska privat men har denna veckan känt behov av att skriva av mig lite där jag är någorlunda anonym, utöver de jag bekantats med under åren då.

Har fått ett mindre trevligt hälsobesked. Tumör, trolig cancer, men inget som börjat sprida sig i kroppen tack och lov. Förutsättningarna att bli frisk ser bra ut men vägen dit kommer bli lång och hård. Försöker passa på och fixa sånt som behöver göras nu innan operationen ska påbörjas. En operation jag trots allt väntar på att få börja även om det kommer pausa livet ett tag. Men jag kommer bli bättre igen, vilket är vad jag ser fram emot.

Även om cancer är ovanligare i yngre åldrar (eller vettefan, jag är 38, känner mig inte ung direkt) så bör man ta symptom på allvar. Säger inte att man ska gå och oroa sig i onödan men man bör heller inte ignorera vad som ändå kan vara symptom. Ju tidigare det upptäcks desto bättre.

Allt det sagt känner jag både sorg men också lite hopp. Som någon som inte har haft för vana att vända mig till vården så känns det bra att allt utredningsmässigt och provtagande gått så pass fort. Vi snackar om lite drygt en vecka från symptom till att operationen planeras, och många tester emellan. Tester man normalt kan få vänta på i veckor och månader. De tar det på allvar, vilket också känns bra.

Blir lite kvalitetstid med speldatorn, vi är ju ändå på Sweclockers, med alla de härliga spelsläppen nyligen. Kommer inte hinna klart med något innan operation då spelen jag spelar är på tok för långa. Men blir lite kvalitetstid med Starfield, The Crew: Motorfest samt förstås Cyberpunk 2077 nu i helgen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag kan vid första anblick se ut att vara relativt nyreggad men bad om att få mitt gamla konto pensionerat för nästan 2 år sedan men kände efter drygt ett år att jag saknade sidan och bad om att få tillbaks mitt konto. Jag har varit på den här sidan i runt 20 år, mer aktiv vissa perioder, andra mindre. Jag föredrar att hålla mig och mitt liv ganska privat men har denna veckan känt behov av att skriva av mig lite där jag är någorlunda anonym, utöver de jag bekantats med under åren då.

Har fått ett mindre trevligt hälsobesked. Tumör, trolig cancer, men inget som börjat sprida sig i kroppen tack och lov. Förutsättningarna att bli frisk ser bra ut men vägen dit kommer bli lång och hård. Försöker passa på och fixa sånt som behöver göras nu innan operationen ska påbörjas. En operation jag trots allt väntar på att få börja även om det kommer pausa livet ett tag. Men jag kommer bli bättre igen, vilket är vad jag ser fram emot.

Även om cancer är ovanligare i yngre åldrar (eller vettefan, jag är 38, känner mig inte ung direkt) så bör man ta symptom på allvar. Säger inte att man ska gå och oroa sig i onödan men man bör heller inte ignorera vad som ändå kan vara symptom. Ju tidigare det upptäcks desto bättre.

Allt det sagt känner jag både sorg men också lite hopp. Som någon som inte har haft för vana att vända mig till vården så känns det bra att allt utredningsmässigt och provtagande gått så pass fort. Vi snackar om lite drygt en vecka från symptom till att operationen planeras, och många tester emellan. Tester man normalt kan få vänta på i veckor och månader. De tar det på allvar, vilket också känns bra.

Blir lite kvalitetstid med speldatorn, vi är ju ändå på Sweclockers, med alla de härliga spelsläppen nyligen. Kommer inte hinna klart med något innan operation då spelen jag spelar är på tok för långa. Men blir lite kvalitetstid med Starfield, The Crew: Motorfest samt förstås Cyberpunk 2077 nu i helgen.

Hemsk läsning!

Jag skulle dock vara glad att de hittade den och att du börjat ta steg mot att bli bättre. Hade samma situation med en avlägsen släkting och det gick fört för att de hittade den för sent

Alltid bättre att veta så man kan börja förbereda sig. Hoppas verkligen du blir bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hemsk läsning!

Jag skulle dock vara glad att de hittade den och att du börjat ta steg mot att bli bättre. Hade samma situation med en avlägsen släkting och det gick fört för att de hittade den för sent

Alltid bättre att veta så man kan börja förbereda sig. Hoppas verkligen du blir bättre!

Var lite kluven till att posta den eller inte. Men det känns bra, trots omständigheterna.

Jo, det är skönt att det gick så pass fort. Hjälper mentalt att veta vad det är faktiskt, och att jag inte fått en dödsdom.
Beklagar, lite extra grymt i de fallen där man inte hinner göra något.

Precis så, lite så jag tänker. Tack!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Var lite kluven till att posta den eller inte. Men det känns bra, trots omständigheterna.

Jo, det är skönt att det gick så pass fort. Hjälper mentalt att veta vad det är faktiskt, och att jag inte fått en dödsdom.
Beklagar, lite extra grymt i de fallen där man inte hinner göra något.

Precis så, lite så jag tänker. Tack!

Suttit och funderat på det till och från då jag sett dig i forumet, hade du samma användarnamn som tidigare? Vill minnas att din avatar hade nån form av dödskalle eller nåt?
Kan helt ha blandat ihop olika medlemmar här nu...🙂
Tänkte på detta: Jag kan vid första anblick se ut att vara relativt nyreggad men bad om att få mitt gamla konto pensionerat för nästan 2 år sedan
Ledsen att höra om dina andra bekymmer, hoppas det löser sig ☹️

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av anders190:

Tråkigt hoppas det ordnar sig, jag själv har närstående bekanta som har operatat sig ock det har gått bra. Hoppas samma gäller dig.

Min bagatell-dilemma:
Jag ska ha ett superviktigt möte med några högt upp satta chefer nästa vecka, jag ska demonstrera vad jag har skapat en heldag 8h och jag ska försöka sälja in produkten. Jag är inte orolig för detta, jag känner mig trygg med min produkt.
Frågan jag ställer mig är om jag är ensam att precis innan undvika folk för att inte vara förkyld den dagen? Det känns så sjukt beteende så jag frågar här om jag är ensam? Jag vill så gärna gå till gymmet imorgon, men som jag kommer ångra mig så fruktansvärt om jag kommer vara förkyld när jag ska visa produkten en heldag 8h inför dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Suttit och funderat på det till och från då jag sett dig i forumet, hade du samma användarnamn som tidigare? Vill minnas att din avatar hade nån form av dödskalle eller nåt?
Kan helt ha blandat ihop olika medlemmar här nu...🙂
Tänkte på detta: Jag kan vid första anblick se ut att vara relativt nyreggad men bad om att få mitt gamla konto pensionerat för nästan 2 år sedan
Ledsen att höra om dina andra bekymmer, hoppas det löser sig ☹️

Du minns bra!
Stämmer, reggade om med samma användarnamn då det var ledigt igen. Och du minns avataren med! Outer Heaven-emblemet från Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Brukar vilja ha något spelrelaterat, i regel det spel som senast gav ett stort intryck på mig. Innan dess Wolf-emblemet från Witcher (3).

Kändes mindre lämplig att använda vid omregistrering i och med en viss militärgruppering. Känns lite avskalat utan något så fick bli, smått random, en frame från Pixies - Catfish Kate. Lite för plottrig men gillar den. Tills vidare.

Tack så mycket!

Outer Heaven och Catfish Kate:

Dold text
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tråkigt hoppas det ordnar sig, jag själv har närstående bekanta som har operatat sig ock det har gått bra. Hoppas samma gäller dig.

Min bagatell-dilemma:
Jag ska ha ett superviktigt möte med några högt upp satta chefer nästa vecka, jag ska demonstrera vad jag har skapat en heldag 8h och jag ska försöka sälja in produkten. Jag är inte orolig för detta, jag känner mig trygg med min produkt.
Frågan jag ställer mig är om jag är ensam att precis innan undvika folk för att inte vara förkyld den dagen? Det känns så sjukt beteende så jag frågar här om jag är ensam? Jag vill så gärna gå till gymmet imorgon, men som jag kommer ångra mig så fruktansvärt om jag kommer vara förkyld när jag ska visa produkten en heldag 8h inför dem.

Tack!

Har också tänkt och någon enstaka gång gjort precis lika. En sån där grej iallafall jag aldrig gjorde innan Covid men ibland gjort efter just ifall man skulle dra på sig något. Tycker inte det är jättekonstigt faktiskt. Optimera förutsättningarna för en bra presentation.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Du minns bra!
Stämmer, reggade om med samma användarnamn då det var ledigt igen. Och du minns avataren med! Outer Heaven-emblemet från Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Brukar vilja ha något spelrelaterat, i regel det spel som senast gav ett stort intryck på mig. Innan dess Wolf-emblemet från Witcher (3).

Kändes mindre lämplig att använda vid omregistrering i och med en viss militärgruppering. Känns lite avskalat utan något så fick bli, smått random, en frame från Pixies - Catfish Kate. Lite för plottrig men gillar den. Tills vidare.

Tack så mycket!

Outer Heaven och Catfish Kate:

Ah då hade jag ganska bra minne då 😅
Nej tyckte mest jag kände igen namnet och då poppade avataren upp, tycker verkligen inte att det är något anmärkningsvärt med själva bilden. Du har (eller hade) ju ändå haft den hur länge som helst egentligen, men förstår hur du menar.
Aha där ser man 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag vill på nytt hänvisa till §1.7 att vi inte tillåter diskutera politik eller politiska ämnen som inte har med Sweclockers kärnämnen. Samtidigt förstår jag att det skulle vara bra att ha en plats att ventilera, Sweclockers är tyvärr inte den platsen. Det tog ca 8 timmar tills någon önskade att "militären skulle gå in och skjuta" vilket såklart inte har något på Sweclockers att göra.

Att personen som tog upp ämnet även var medveten om att vi inte tillåter att diskutera ämnet ändå väljer att ta upp och väva in politik i första inledande inlägg är tyvärr inte ok för att det ska flyga. Spårar en tråd som denna så finns det tyvärr bara en åtgärd som går att göra vilket är ett permanent hänglås, vilket är tråkigt. Tråden är över 700-sidor lång och 14 år gammal.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Det finns för mycket att lära sig i livet, kan man aldrig bli fullärd?
Senast. I ett badrum jag har har det luktat dåligt om ingen har använt den på flera veckor. Jag har letat, rengjort precis allt och inte fattat vad problemet har varit.
Nu har jag kommit på att under duschen avlopp finns det en uppsamlingskopp. https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/inomhusavlop...
Jag trodde syftet med denna kopp var att fånga upp saker, som om någon tappar sitt guldörhänge etc. Och detta kan koppen såklart om man har tur fånga. Men huvudsyftet med burken är att fungera som vattenlås och stänga ute lukt ifrån avloppet komma in i badrummet. Mitt sådant här vattenlås har varit slitit och jag den dumma fan har lämnat den med bara lite yes diskmedel i när jag har rest bort. Man känner sig som en riktig idiot.
Hur mycket som helt liknande har uppstått nu det senaste och man känner att man börjar bli gammal och dum.
Jag har visserligen sett liknande på andra personer, hade nyligen en lång videosamtal med 4st seniora elektriker och fick lära dem grundläggande elkunskaper om hur man bygger apparatskåp. Det kändes som om de endast höll på med att dra elkablar.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag lika väl kan skriva en liten uppdatering. Lite kluven på om den hör hemma i denna tråden eller den andra för de lyckliga jäklarna.

För att citera Lisa Miskovsky och Monty Python, "I'm still alive" och "I'm not dead yet!".

Till en början, det lite jobbiga är att man sett något vid levern under datortomografin. Ska magnetröntgas igen samt PET-kameraundersökas. Lite trist när det såg bra ut men när de olika läkarna och specialiseterna undersökte proverna så såg de något som behöver undersökas. Bra att det görs förstås.

Kommer få börja behandling inom kort vilket känns skönt. Strålning och cellgift, operation blir senare. Tanken på att tumören/cancern fortsätter växa innan behandlingen påbörjas är en av sakerna som ibland håller mig vaken. Men som sagt, skönt att få komma igång, trots att behandlingen tillfälligt inte kommer få mig att må bra. Fokuserar mer på målet att förhoppningsvis bli frisk.

I övrigt känns vården bra och seriös. Självklart hade jag helst inte behövt den men skönt att se att den är så pass bra som den varit för mig hitills iallafall. Känner mig fortfarande positivt inställd trots eventuella problem med levern.

Ska försöka klämma in Deus Ex: Human Revolution samt Mirrors Edge inom kort. Lite kortare spel än de tidigare nämnda mastodontspelen Starfield, Cyberpunk 2077 samt The Crew: Motorfest. Fortfarande inte tagit ett varv runt hela ön. Men snart så...

Och var rädd om hälsan, kolla upp vid symptom som bör kollas upp.

Skrivet av anders190:

Jag kan vid första anblick se ut att vara relativt nyreggad men bad om att få mitt gamla konto pensionerat för nästan 2 år sedan men kände efter drygt ett år att jag saknade sidan och bad om att få tillbaks mitt konto. Jag har varit på den här sidan i runt 20 år, mer aktiv vissa perioder, andra mindre. Jag föredrar att hålla mig och mitt liv ganska privat men har denna veckan känt behov av att skriva av mig lite där jag är någorlunda anonym, utöver de jag bekantats med under åren då.

Har fått ett mindre trevligt hälsobesked. Tumör, trolig cancer, men inget som börjat sprida sig i kroppen tack och lov. Förutsättningarna att bli frisk ser bra ut men vägen dit kommer bli lång och hård. Försöker passa på och fixa sånt som behöver göras nu innan operationen ska påbörjas. En operation jag trots allt väntar på att få börja även om det kommer pausa livet ett tag. Men jag kommer bli bättre igen, vilket är vad jag ser fram emot.

Även om cancer är ovanligare i yngre åldrar (eller vettefan, jag är 38, känner mig inte ung direkt) så bör man ta symptom på allvar. Säger inte att man ska gå och oroa sig i onödan men man bör heller inte ignorera vad som ändå kan vara symptom. Ju tidigare det upptäcks desto bättre.

Allt det sagt känner jag både sorg men också lite hopp. Som någon som inte har haft för vana att vända mig till vården så känns det bra att allt utredningsmässigt och provtagande gått så pass fort. Vi snackar om lite drygt en vecka från symptom till att operationen planeras, och många tester emellan. Tester man normalt kan få vänta på i veckor och månader. De tar det på allvar, vilket också känns bra.

Blir lite kvalitetstid med speldatorn, vi är ju ändå på Sweclockers, med alla de härliga spelsläppen nyligen. Kommer inte hinna klart med något innan operation då spelen jag spelar är på tok för långa. Men blir lite kvalitetstid med Starfield, The Crew: Motorfest samt förstås Cyberpunk 2077 nu i helgen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Har av någon anledning en total oförmåga att ta kontakt med vården. Har haft problem med mina fötter i flera år. Är beroende av nässpray sen många år tillbaka och går troligen med kronisk bihåleinflammation så kommer o går. O så har jag med jämna mellanrum blod med avföringen, dock är detta högst troligen invärtes hemorrojder. Dessa problem har jag märkt brukar komma i samband med stress. Kan gå flera månader med allt ok, sen kan det komma o hålla på ett tag. Svårt att tömma sig också. Vet att detta bör kollas upp, men förmår mig icke ha någon i nummer 2 så att säga.

Dessutom tror jag med största sannolikhet att jag har någon form av NPF-diagnos, då min son har ADHD med autistiska drag. Känner att jag i perioder inte får något gjort samtidigt som hjärnan rusar med tusen tankar. Jag är stressad men samtidigt totalt passiv. Den största fokusen jag har som jag håller fast vid är gymmet. Sen finner jag mig lägga energi på massa saker som sen i slutändan inte genererar något. Typ senast ett spontant köp av ett steam deck, med endel tillbehör 1tb ssd. Den samlar bara dam, va inte så intressant som jag trodde. De som om man totalt snöar in på saker för tillfället.

Ja juste. Vi har även skaffat hund för sonens skull. Då detta ska vara bra sägs det för NPF-diagnos. Men JAG känner att jag inte orkar med mer ansvar. Han är jättefin, men är totalt ointresserad av att ja en jycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Har av någon anledning en total oförmåga att ta kontakt med vården. Har haft problem med mina fötter i flera år. Är beroende av nässpray sen många år tillbaka och går troligen med kronisk bihåleinflammation så kommer o går. O så har jag med jämna mellanrum blod med avföringen, dock är detta högst troligen invärtes hemorrojder. Dessa problem har jag märkt brukar komma i samband med stress. Kan gå flera månader med allt ok, sen kan det komma o hålla på ett tag. Svårt att tömma sig också. Vet att detta bör kollas upp, men förmår mig icke ha någon i nummer 2 så att säga.

Dessutom tror jag med största sannolikhet att jag har någon form av NPF-diagnos, då min son har ADHD med autistiska drag. Känner att jag i perioder inte får något gjort samtidigt som hjärnan rusar med tusen tankar. Jag är stressad men samtidigt totalt passiv. Den största fokusen jag har som jag håller fast vid är gymmet. Sen finner jag mig lägga energi på massa saker som sen i slutändan inte genererar något. Typ senast ett spontant köp av ett steam deck, med endel tillbehör 1tb ssd. Den samlar bara dam, va inte så intressant som jag trodde. De som om man totalt snöar in på saker för tillfället.

Ja juste. Vi har även skaffat hund för sonens skull. Då detta ska vara bra sägs det för NPF-diagnos. Men JAG känner att jag inte orkar med mer ansvar. Han är jättefin, men är totalt ointresserad av att ja en jycke.

Första stycket då detta är mest bekant för mig. Nu är jag inte läkare men symptomen, specifikt på blod med avföringen samt svårt att tömma sig, antar tarmen även där? Skulle verkligen rekommendera att du på något vis tar kontakt med vården om detta idag hur obekväm du än känner dig. Om det skulle vara något så är det bra om det upptäcks så tidigt som möjligt.

Blod i avföringen kan komma från allt möjligt egentligen men behöver ju kollas upp, så snart som möjligt. Annorlunda toavanor, med oregelbunden avföring bör också ses över, speciellt i och med blod. Vill ju inte skrämma dig men var ju typ detta som hände för mig. Med skillnaden att det kom blod en gång, kollade upp på 1177 och tänkte ta upp det vid nästa läkarkontakt (de utredde högt blodtryck vid tidpunkten). Andra gången det hände var det som om något skurit upp mig inifrån där det hela tiden kom nytt blod. Kunde sitta på toaletten och så kom det mer. Med typ 30-60 minuters mellanrum i typ 12 timmar när det tog slut. Och då var jag på akuten. Rekommenderar verkligen inte den erfarenheten och tycker verkligen man bör kolla upp det innan man når dit.

Vill du inte ringa in eller själv kontakta din hälsocentral så kan du skicka ett meddelande via 1177 så kontaktar de dig exempelvis. Första kontakten kan vara riktigt svår, det var den även för mig. Jag kom iofs in lite från sidan via företagshälsovården och högt blodtryck men när jag började blöda rejält så hade all eventuell prydhet osv försvunnit. Har på en ganska kort tid mött massor av folk i vården och blivit väl bemött. Och det går undan, speciellt när de gör undersökningar. Visst har jag fått ett par fingrar i röven (en i taget, bör väl kanske tilläggas), och en kamera. Men det mesta görs tacksamt nog utanför kroppen. Mycket röntgen av olika slag.

Nu har detta inlägg skrivits rätt rörigt, hoppat runt, ändrat lite här och var. Normalt sett är inlägget ett sånt jag förmodligen raderat och inte postat men i det här fallet känns det viktigt att skriva av mig. Du, och andra, gör förstås som ni vill och känner men utifrån min egna erfarenhet så känner jag att det kanske gör någon nytta av att skriva. Symptomen kan dyka upp i allt möjligt så behöver inte vara som för mig. Men för att få eventuell vård tidigt eller inte behöva tänka på det?

Så återigen, rekommenderar verkligen kontakt med vården. Iallafall överväg att kontakta dom på det sätt som känns bäst.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

hamnade på en video som jag såg runt 2008, tonåringar som hade tagit livet av sig. gjorde en självklart nedstämd. men man gick vidare till mildare videosar med djur och liknande som hittar på saker. ville skriva av mig antar jag, så ledsamt att dom kände att detta var vägen ut

Permalänk
Medlem

Blir helt galen på min flickväns attityd till tidtabeller.

Både hennes mor och far har fyllt 60 i år, och i båda fallen (och i princip till exakt allt annat vi någonsin har varit på väg) så har vi tack vare henne kommit försent till festerna.

Försökte ta upp det med henne i dag på väg till hennes mors fest, och påpekade att det är jävligt respektlöst att komma en timme sent bara för att du inte orkar se till att göra dig klar i tid, och fick till svar att det spelar väl ingen roll för dig, och har du den attityden så kan du gå hem igen.

Blir än mer galen då hon ofta skyller på mig inför hela sin släkt/vem som än är på plats dit vi ska, återigen ett exempel, från i somras då jag var klar att åka i över en timme, och satt och väntade på henne, och hon sedan täcks säga då vi kommer fram att hon måste vänta på mig då jag inte blev klar, och därför blev vi sena.

Så gott som varje dag blir hon försenad till sitt jobb också, något som i sin tur även går ut över mig, eftersom hon inte ”hinner” gå ut med hunden så som överenskommet och det då istället faller på mig. Om hon istället för att ligga i sängen 20 min extra istället gick ut med hunden och gjorde sig klar så skulle hon hinna i tid vareviga morgon.

Men Gud nåde mig ifall det en endaste gång vore jag som var sen.

Blir så utled på hennes skitattityd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Blir helt galen på min flickväns attityd till tidtabeller.

Både hennes mor och far har fyllt 60 i år, och i båda fallen (och i princip till exakt allt annat vi någonsin har varit på väg) så har vi tack vare henne kommit försent till festerna.

Försökte ta upp det med henne i dag på väg till hennes mors fest, och påpekade att det är jävligt respektlöst att komma en timme sent bara för att du inte orkar se till att göra dig klar i tid, och fick till svar att det spelar väl ingen roll för dig, och har du den attityden så kan du gå hem igen.

Blir än mer galen då hon ofta skyller på mig inför hela sin släkt/vem som än är på plats dit vi ska, återigen ett exempel, från i somras då jag var klar att åka i över en timme, och satt och väntade på henne, och hon sedan täcks säga då vi kommer fram att hon måste vänta på mig då jag inte blev klar, och därför blev vi sena.

Så gott som varje dag blir hon försenad till sitt jobb också, något som i sin tur även går ut över mig, eftersom hon inte ”hinner” gå ut med hunden så som överenskommet och det då istället faller på mig. Om hon istället för att ligga i sängen 20 min extra istället gick ut med hunden och gjorde sig klar så skulle hon hinna i tid vareviga morgon.

Men Gud nåde mig ifall det en endaste gång vore jag som var sen.

Blir så utled på hennes skitattityd.

Om du bara skrev för att skriva av dig så skippa nedan.
Om du ville ha någon feedback så är nedan några korta tankar.

Älskar du henne? Sitt ner och prata om det på ett allvarligt sätt.

Börjar ditt tålamod tryta säg emot när hon säger att ni är sena på grund av att hon skyller på dig. Visst det är ett sätt att konfrontera att hon ljuger om varför ni var sena men samtidigt visar det att du inte accepterar beteendet.

Om du tänker på en längre tidshorisont, tror du att hon kommer att ändra på sig? Om inte kan du leva med att bli beskylld för hennes tillkortakommanden för resten av ert förhållande?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sonens första vecka tillbaka till förskolan
Min första jobbvecka
Förskolan är bara halvtid pga bäbis
Förskolan har då fasta tider pga pedagogiska innehållet aka hinnas med, inte ens flexibla en kvart
Mån-Tor 8:30-13:30 inget annat
Öppna förskolan har öppet exakt samma tider (sammanträffande?)
Han blir sjuk på kvällen efter första dagen
Sjuk resten av veckan
Vab inte tillåtet pga bäbis
Jobbar hemifrån så halv-vobbar med varierat resultat
Idag första dagen när vi börjar känna oss lite friska
Bäbisen går över 40 grader rekommenderas att åka in
Läkarna är oroliga så de övernattar på sjukhuset
Jag har börjat hosta själv nu…

Uppdatering:
provsvar på bäbis: Covid och parainfluensa…
Bäbisen sondmatas
Undrar vad min hosta kan vara då…
Blir nog mycket jobbat nu i veckan… not!

Uppdatering 2:
Hostar mer och knappt sovit…

Jag blir ännu mer pepp på att skaffa barn, så tack för det 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag blir ännu mer pepp på att skaffa barn, så tack för det 😄

Ja, alltså om jag glömde skriva så överlevde vi, jag fick en sjukvecka och resten av familjen två. Två nätter på sjukhus för frun och minstingen

Inga men efteråt, men det var lite smått påfrestande ett tag kan man säga

Nu har han börjat krypa istället och suger och dreglar på allt… gulligt såklart, men kräver ganska ofta full uppmärksamhet

Idag kom han på att han ville lära sig skrika, någon som har tips på att avbryta den processen? Inte alls sugen på att det ska fortsätta utvecklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, alltså om jag glömde skriva så överlevde vi, jag fick en sjukvecka och resten av familjen två. Två nätter på sjukhus för frun och minstingen

Inga men efteråt, men det var lite smått påfrestande ett tag kan man säga

Nu har han börjat krypa istället och suger och dreglar på allt… gulligt såklart, men kräver ganska ofta full uppmärksamhet

Idag kom han på att han ville lära sig skrika, någon som har tips på att avbryta den processen? Inte alls sugen på att det ska fortsätta utvecklas

Jag kan inte komma med ett smack här, men jag är exceptionellt imponerade av föräldrar som pallar den psykiska påfrestningen.

Permalänk
Medlem

Vaknade med världens nacksmärtor.
Kan inte böja huvudet bakåt alls. Ont vrider de.
Jag har lärt mig att tydligen använder man muskler i nacken när man sväljer för varje gång jag sväljer något mer än dricka så känns de som någon kör en kniv i nacken på en

Ipren, vetekudde o vila idag o hoppas på bättre dag imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, alltså om jag glömde skriva så överlevde vi, jag fick en sjukvecka och resten av familjen två. Två nätter på sjukhus för frun och minstingen

Inga men efteråt, men det var lite smått påfrestande ett tag kan man säga

Nu har han börjat krypa istället och suger och dreglar på allt… gulligt såklart, men kräver ganska ofta full uppmärksamhet

Idag kom han på att han ville lära sig skrika, någon som har tips på att avbryta den processen? Inte alls sugen på att det ska fortsätta utvecklas

Den där skrik processen när dom upptäcker rösten är bara att leva med och speciellt om dom börjar tycka det är kul, har själv en 5 månaders som börjat upptäcka rösten samt en trotsig 2 åring som har börjat skrika så fort det skojas och busas, antagligen apat efter dom andra barnen på förskolan men man blir inte klok på allt skrikande

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Saknar min Polestar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag kan inte komma med ett smack här, men jag är exceptionellt imponerade av föräldrar som pallar den psykiska påfrestningen.

Man vänjer sig. Jag har 3

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |