Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@mrsound har du ett konto, dvs ett myUPS? Där kan man nämligen begära att få sitt paket levererat till ombud direkt, utan försök till hemleverans. Använt det flera gånger.
Att dom levererar över paket till Postnord händer för mig bara varje gång det är nånting utanför EU som behöver gå igenom tullen.

Jag valde hemleverans och upphämtning är inte ett alternativ.
Inom EU, men stort och tungt paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Jag valde hemleverans och upphämtning är inte ett alternativ.
Inom EU, men stort och tungt paket.

Jaha, då är det ju lite annorlunda så klart.
Ja, tråkigt att höra. Har själv, tvärtemot många, enbart en trevlig upplevelse med UPS när det väl händer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sitter med tvek på att skriva eller ej. Känner mig oerhört ledsen än trots att det gått några veckor nu.

Hängt här sedan vad som känns som urminnes tider. Inte bidragit med så mycket svar och lösningar då jag helt enkelt inte kan så mycket men läser en hel del och uppskattar er alla som tar er tid att svara. Jag har ställt otaliga frågor om olika saker själv genom åren och är alltid väldigt tacksam för svar och synpunkter.

Har haft ett par trådar igång senaste tiden. En om elavtal och en annan om vad man ska tänka på vid val av luftvärmepumpar. Tagit åt mig tips och råd.

Undslapp mig i en tråd om att kommande elavtal kommer bli en tung historia då det nuvarande varit tungt bara det.

Efter ett tag hoppar en kille in och läxar skiten ur mig. Med den datorn som står i min signatur ska jag inte ta mig rätt att gnälla om elpriser och att jag ska skämmas som jagar sympatier.

Blev ledsen. Jagade inte sympatier alls. Visst jag kan förstå men det är helt enkelt så att datorn i signaturen i praktiken inte är min. En vän lånade ut pengar för köpet då min gamla i princip la av. Han vet hur jag mår i den livssituation jag är i och att datorn är den tröst jag har. (Samma vän som ska låna ut till luftvärmepump och eventuellt byte till värmepumpsberedare.)

Jag blev samtidigt irriterad över fokusförskjutningen och att jag kände mig tvingad att beskriva läget så jag skrev tyvärr ett rätt snäsigt svar tillbaks där jag förklarade. Förklarade mer än vad jag borde ha gjort, vill inte hänga ut mig själv helt. Kände mig mest ledsen över att se att hans inlägg genererade ett antal likes. Jag framstod som en fullständig idiot i hans tråd.

Värre blev det. In kliver kille nummer två, efter min förklaring, och avfärdar min förklaring att det är ett pengalån till datorn som nonsens och han ifrågasatte dessutom mina val i livet så här långt om jag är så här dum i huvudet.

Där knäcktes jag. Såg likes trilla in till honom med. Skrev svar där jag vände ut och in på mig själv och min livssituation. Något jag faktiskt vill hålla för mig själv egentligen.

Bestämde mig för att jag kommer aldrig mer skriva på Sweclockers. Hur ska jag kunna skriva något då jag vet att alla som gillade deras inlägg kommer komma ihåg mig och anklagelserna mot mig.

Men här sitter jag. Känner mig helt vilsen utan Sweclockers. Samtidigt som jag känner att allt är förändrat. Jag förklarar och blir helt nonchalerad och avfärdad medans de två skuttade vidare i andra trådar efter att ha totalt krossat mig. Ser att deras inlägg är borttagna och mina svar likaså, tack för det men det finns ju de som minns. Som gillade deras inlägg.

Edit:

Glömde påpeka att lånet till datorn betalar jag inget på till vännen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Sitter med tvek på att skriva eller ej. Känner mig oerhört ledsen än trots att det gått några veckor nu.

Hängt här sedan vad som känns som urminnes tider. Inte bidragit med så mycket svar och lösningar då jag helt enkelt inte kan så mycket men läser en hel del och uppskattar er alla som tar er tid att svara. Jag har ställt otaliga frågor om olika saker själv genom åren och är alltid väldigt tacksam för svar och synpunkter.

Har haft ett par trådar igång senaste tiden. En om elavtal och en annan om vad man ska tänka på vid val av luftvärmepumpar. Tagit åt mig tips och råd.

Undslapp mig i en tråd om att kommande elavtal kommer bli en tung historia då det nuvarande varit tungt bara det.

Efter ett tag hoppar en kille in och läxar skiten ur mig. Med den datorn som står i min signatur ska jag inte ta mig rätt att gnälla om elpriser och att jag ska skämmas som jagar sympatier.

Blev ledsen. Jagade inte sympatier alls. Visst jag kan förstå men det är helt enkelt så att datorn i signaturen i praktiken inte är min. En vän lånade ut pengar för köpet då min gamla i princip la av. Han vet hur jag mår i den livssituation jag är i och att datorn är den tröst jag har. (Samma vän som ska låna ut till luftvärmepump och eventuellt byte till värmepumpsberedare.)

Jag blev samtidigt irriterad över fokusförskjutningen och att jag kände mig tvingad att beskriva läget så jag skrev tyvärr ett rätt snäsigt svar tillbaks där jag förklarade. Förklarade mer än vad jag borde ha gjort, vill inte hänga ut mig själv helt. Kände mig mest ledsen över att se att hans inlägg genererade ett antal likes. Jag framstod som en fullständig idiot i hans tråd.

Värre blev det. In kliver kille nummer två, efter min förklaring, och avfärdar min förklaring att det är ett pengalån till datorn som nonsens och han ifrågasatte dessutom mina val i livet så här långt om jag är så här dum i huvudet.

Där knäcktes jag. Såg likes trilla in till honom med. Skrev svar där jag vände ut och in på mig själv och min livssituation. Något jag faktiskt vill hålla för mig själv egentligen.

Bestämde mig för att jag kommer aldrig mer skriva på Sweclockers. Hur ska jag kunna skriva något då jag vet att alla som gillade deras inlägg kommer komma ihåg mig och anklagelserna mot mig.

Men här sitter jag. Känner mig helt vilsen utan Sweclockers. Samtidigt som jag känner att allt är förändrat. Jag förklarar och blir helt nonchalerad och avfärdad medans de två skuttade vidare i andra trådar efter att ha totalt krossat mig. Ser att deras inlägg är borttagna och mina svar likaså, tack för det men det finns ju de som minns. Som gillade deras inlägg.

Ingen minns eller bryr sig. Erkänner man att det blev fel så går de allra flesta vidare

Förhoppningsvis lär sig alla något och tänker ett extra varv nästa gång

Ett elavtals pris per kilowattimme påverkas ju inte av hur mycket som används, så vilken dator du har är upp till dig

Permalänk
Medlem

Glömde påpeka att lånet till datorn från vännen betalar jag inget på. Lade till det nu i en redigering..

Som sagt. Hade jag lagt ner pengarna för egen hand hade jag förtjänat att få det påpekat. Men när jag påpekar hur det ligger till med lånet och att ingen avbetalning sker och ändå får en till på mig..

Dessutom. Jag har inte bett om sympatier alls. Mest att jag gnällde ur mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen minns eller bryr sig. Erkänner man att det blev fel så går de allra flesta vidare

Förhoppningsvis lär sig alla något och tänker ett extra varv nästa gång

Ett elavtals pris per kilowattimme påverkas ju inte av hur mycket som används, så vilken dator du har är upp till dig

Datorn kommer användas minimalt när nya elavtalet träder i kraft. Får se om vännen får ta tillbaks den eventuellt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Datorn kommer användas minimalt när nya elavtalet träder i kraft. Får se om vännen får ta tillbaks den eventuellt.

Tråkig situation att hamna i, dessutom när datorn strulat och varit inlämnad och därmed inte gått att använda fullt ut dessutom…

Det enda man kan vara säker på är att allting alltid ändras, och oftast långsamt mot det bättre. Bara försöka sitt bästa så vänder det tillslut

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Här var det synnerligen låg nivå. Bara för att tråden heter "Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!" betyder det inte att man kan ignorera trivselreglerna, skärpning!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

så sitter man här i kläm igen då....... fan kan man inte adoptera bort giriga syskon.
Min far gick nyligen bort och vi är 3 barn, jag har två systrar som båda är äldre, båda är aningen giriga och väldigt känslor styrda men med tvisten att den ena älskade pappa och den andra hatade honom och båda ska ha allt, framför allt från denna andra.... och gör nu allt för att jäklas med varandra... nu vägrar dom dessutom tala med varandra...men båda talar med mig så jag ska leka papegoja åt dom.. fan vad jag ser fram emot dom kommande månaderna!!!! Jag hoppas verkligen inte min far gjort det han alltid sagt med ett stort leende, dvs skrivit in i testamentet att jag ska sköta dödsboet, ser framför mig hur gubben står och asgarvar när han skriver in det bara för att få retas en sista gång. Nähä nu ska jag sluta gnälla imorgon ska jag leta testamente....

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

så sitter man här i kläm igen då....... fan kan man inte adoptera bort giriga syskon.
Min far gick nyligen bort och vi är 3 barn, jag har två systrar som båda är äldre, båda är aningen giriga och väldigt känslor styrda men med tvisten att den ena älskade pappa och den andra hatade honom och båda ska ha allt, framför allt från denna andra.... och gör nu allt för att jäklas med varandra... nu vägrar dom dessutom tala med varandra...men båda talar med mig så jag ska leka papegoja åt dom.. fan vad jag ser fram emot dom kommande månaderna!!!! Jag hoppas verkligen inte min far gjort det han alltid sagt med ett stort leende, dvs skrivit in i testamentet att jag ska sköta dödsboet, ser framför mig hur gubben står och asgarvar när han skriver in det bara för att få retas en sista gång. Nähä nu ska jag sluta gnälla imorgon ska jag leta testamente....

Så jobbigt, lider med dig. Beklagar sorgen.

Hoppas du hittar det du söker och får kontakt med någon bra jurist som kan hjälpa till med bodelningen.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Idag är jag ledsen. Min flickvän har haft ett riktigt jobbigt år med så mycket smärta inom sin familj. Nu har hon bestämt sig för att vända på sitt liv. Innan studerade hon till lärare och nu har hon blivit antagen till en utbildning där det är mycket praktiskt och resande. Vill inte outa hennes liv för mycket, men jag förstår varför hon vill bort från allting. Jag är bara så ledsen att vi nu är dryga 5 timmar resande ifrån varandra.

Jag blir klar med min utbildning nästa år (hon hade också blivit det) och hon vet inte vad hon vill göra med sitt liv / hur hennes framtid ser ut. Jag har en bra idé åtminstone av vad mina närmsta fem år kommer att se ut. Jag som hade hoppats på att vi kunde flytta ihop nu efter sommaren...

Ska man ta en chansning i 1.5 år (så lång är hennes utbildning) och hoppas att hon återkommer till "vänner och familj", eller är det 1.5 år förgäves? Livet är bra irriterande, precis när man tror sig fått allting på plats, så gör livet sig ihågkommen att man inte alltid kan få som man vill.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Idag är jag ledsen. Min flickvän har haft ett riktigt jobbigt år med så mycket smärta inom sin familj. Nu har hon bestämt sig för att vända på sitt liv. Innan studerade hon till lärare och nu har hon blivit antagen till en utbildning där det är mycket praktiskt och resande. Vill inte outa hennes liv för mycket, men jag förstår varför hon vill bort från allting. Jag är bara så ledsen att vi nu är dryga 5 timmar resande ifrån varandra.

Jag blir klar med min utbildning nästa år (hon hade också blivit det) och hon vet inte vad hon vill göra med sitt liv / hur hennes framtid ser ut. Jag har en bra idé åtminstone av vad mina närmsta fem år kommer att se ut. Jag som hade hoppats på att vi kunde flytta ihop nu efter sommaren...

Ska man ta en chansning i 1.5 år (så lång är hennes utbildning) och hoppas att hon återkommer till "vänner och familj", eller är det 1.5 år förgäves? Livet är bra irriterande, precis när man tror sig fått allting på plats, så gör livet sig ihågkommen att man inte alltid kan få som man vill.

Är erat förhållande så skört av tillit till din partner att du sitter och funderar såhär angående 5timmars bilresa i mellan er så kanske det inte är meningen att ni ska vara ett par heller. Tror ni två behöver prata med varandra och du kanske ställa frågan rakt ut om "att vända på sitt liv. Betyder att även du blir vänd på tex, vad kan du förvänta dig? Jag hade inte accepterat ett "jag vet inte" då det är upp till din partner att förvalta dina känslor. Någonstans är man ändå två i ett förhållande och man kan inte placera sig i en gråzon.

Jag menar inte alls att du inte har rätt till dina känslor, men själv lämnar jag min fästmö på arlanda i morgon och träffar henne inte på tre månader, känner mig inte ett dugg orolig. Det jag menar är att kommunikation är viktigt så man kan känna sig trygg och man vet vad man kan förvänta sig.
Jag misstänker att det är den ovissheten som du mår dåligt över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Idag är jag ledsen. Min flickvän har haft ett riktigt jobbigt år med så mycket smärta inom sin familj. Nu har hon bestämt sig för att vända på sitt liv. Innan studerade hon till lärare och nu har hon blivit antagen till en utbildning där det är mycket praktiskt och resande. Vill inte outa hennes liv för mycket, men jag förstår varför hon vill bort från allting. Jag är bara så ledsen att vi nu är dryga 5 timmar resande ifrån varandra.

Jag blir klar med min utbildning nästa år (hon hade också blivit det) och hon vet inte vad hon vill göra med sitt liv / hur hennes framtid ser ut. Jag har en bra idé åtminstone av vad mina närmsta fem år kommer att se ut. Jag som hade hoppats på att vi kunde flytta ihop nu efter sommaren...

Ska man ta en chansning i 1.5 år (så lång är hennes utbildning) och hoppas att hon återkommer till "vänner och familj", eller är det 1.5 år förgäves? Livet är bra irriterande, precis när man tror sig fått allting på plats, så gör livet sig ihågkommen att man inte alltid kan få som man vill.

Bara du vet hur hon är. Har hon vänt upp och ner på sitt liv, valt att lägga flera års studier till lärare på hyllan och ändra inriktning på sitt liv ...
Denna nya utbildningen som innebär att hon ska resa en massa kommer att göra att hennes upplevelser än mer kommer att prägla hennes liv och dessa kommer att vara utan dig. Ni kommer att växa ifrån varandra då ni kommer att ha skilda upplevelser på var sitt håll.

Om du för ett halvår sedan hade fått frågan om din flickvän skulle studera till det hon nu studerar, och därmed hoppa av lärarutbildningen - hade du då sagt att det var sannolikt eller inte.

Kommer ni fortfarande vara intresserade av varandra efter dessa 1.5 år?

Om det är så att ni kommer att träffas flera gånger per månad så kanske ett distansförhållande kommer att fungera bra. Eller så är ni så förälskade i varandra att avståndet och tiden inte kommer att spela roll...

Att du ställer frågan här betyder ju att du tänkt dessa och säkert andra tankar och vill spegla dem i någon annan. Ett internet forum är kanske inte det bästa - men du kommer att få kommentarer av folk som du inte känner och som inte "filtrerar" vad de tror.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Är erat förhållande så skört av tillit till din partner att du sitter och funderar såhär angående 5timmars bilresa i mellan er så kanske det inte är meningen att ni ska vara ett par heller. Tror ni två behöver prata med varandra och du kanske ställa frågan rakt ut om "att vända på sitt liv. Betyder att även du blir vänd på tex?

Jag menar inte alls att du inte har rätt till dina känslor, men själv lämnar jag min fästmö på arlanda i morgon och träffar henne inte på tre månader, känner mig inte ett dugg orolig. Det jag menar är att kommunikation är viktigt så man kan känna sig trygg.

Tack för att du delar med dig Hon har snackat om utbildningen ett längre tag, jag har vetat om det och aktivt stöttat henne när vänner + familj avrått ("stanna på lärarutbildningen!" säger dem). Någonstans i bakhuvudet har man väl hoppats att hon tycker relationen är så schysst att hon hellre kör på den, naivt I know dessutom förstår jag vad hon vill göra och jag stöttar innerligt henne. Jag gillar hennes bäst go och glad, det blir hon av att göra det hon vill.

Vi har pratat en hel del om långdistans, hon vill fortsätta relationen och tycker vi har en bra grund att stå på. Sen är hon väl också orolig att vi glider ifrån varandra. Vi har snackat ihop oss en hel del om tips o tricks, försöka ses var tredje vecka. Jag har mina orosmoment. Jag vill ju jättegärna flytta ihop och se ifall relationen kan gå framåt. Det har väl mycket med mina personliga erfarenheter. Jag var i långdistans i över tre år med ett ex, hon var otrogen, det sätter sitt prägel tyvärr...

Bara rädd att bli lämnad / utnyttjad...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Bara du vet hur hon är. Har hon vänt upp och ner på sitt liv, valt att lägga flera års studier till lärare på hyllan och ändra inriktning på sitt liv ...
Denna nya utbildningen som innebär att hon ska resa en massa kommer att göra att hennes upplevelser än mer kommer att prägla hennes liv och dessa kommer att vara utan dig. Ni kommer att växa ifrån varandra då ni kommer att ha skilda upplevelser på var sitt håll.

Om du för ett halvår sedan hade fått frågan om din flickvän skulle studera till det hon nu studerar, och därmed hoppa av lärarutbildningen - hade du då sagt att det var sannolikt eller inte.

Kommer ni fortfarande vara intresserade av varandra efter dessa 1.5 år?

Om det är så att ni kommer att träffas flera gånger per månad så kanske ett distansförhållande kommer att fungera bra. Eller så är ni så förälskade i varandra att avståndet och tiden inte kommer att spela roll...

Att du ställer frågan här betyder ju att du tänkt dessa och säkert andra tankar och vill spegla dem i någon annan. Ett internet forum är kanske inte det bästa - men du kommer att få kommentarer av folk som du inte känner och som inte "filtrerar" vad de tror.

Det du skriver är ju mer eller mindre den cyniska inställningen jag ibland faller ner i. Jag känner mig (och detta är bara tankar) som en utbytbar stöttepinne, nu drar hon och glömmer mig...

Vi satsar på var tredje vecka.

Jag tänker väl såhär: Livet är bra jädra kort och man blir ändå frälst från allt i slutändan. Bara att köra på, jag är stark. Känns det inte bra längre så får jag uppskatta de fina stunderna med henne som jag fick. Livet är så jädra tragiskt i sådana stunder, "äckligt" sorgliga, man tror det ska vara för evigt. Sen ett år senare är det som ett minne blott..! Bara att köra på tror jag, hon är värd allt det bästa, där också mitt bästa försök!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Tack för att du delar med dig Hon har snackat om utbildningen ett längre tag, jag har vetat om det och aktivt stöttat henne när vänner + familj avrått ("stanna på lärarutbildningen!" säger dem). Någonstans i bakhuvudet har man väl hoppats att hon tycker relationen är så schysst att hon hellre kör på den, naivt I know dessutom förstår jag vad hon vill göra och jag stöttar innerligt henne. Jag gillar hennes bäst go och glad, det blir hon av att göra det hon vill.

Vi har pratat en hel del om långdistans, hon vill fortsätta relationen och tycker vi har en bra grund att stå på. Sen är hon väl också orolig att vi glider ifrån varandra. Vi har snackat ihop oss en hel del om tips o tricks, försöka ses var tredje vecka. Jag har mina orosmoment. Jag vill ju jättegärna flytta ihop och se ifall relationen kan gå framåt. Det har väl mycket med mina personliga erfarenheter. Jag var i långdistans i över tre år med ett ex, hon var otrogen, det sätter sitt prägel tyvärr...

Bara rädd att bli lämnad / utnyttjad...

Då förstår jag, klart man ska stötta sin partner men så länge hon inte går över dig och ignorerar dina känslor i det hela och du sitter där tyst. Så är kanske inte fallet här men det beteendet är väldigt vanligt överlag enligt min uppfattning.
Det du inte säger till din partner vet dom heller inte om.

Vad gäller långdinstans så finns en hel del "verktyg" som man kan använda sig av för att göra tiden isär lättare att hantera och känna sig närmare, du har nog erfarenhet om det redan som du skriver.

Jag och tjejen lever i videosamtal ungefär som att vi bor ihop och simulerar att vi är tillsammans, umgås med samma grupp vänner via internet osv dock är vi ju ett "gamerpar" med två barn som spelar lika mycket som oss.

Detta gör vi som om än lite udda, fungerar för oss men kanske inte andra:
* Koppla upp er i VR, simulera att ni är tillsammans, typ vrchat eller liknande.
* Videosamtal, även på natten när man sover.
* Bond-touch armband, så man kan skicka vibrationer till varandra när man saknar varandra osv.
* Hitta vänner online, starta en discord server och umgås i samma grupp vänner online.

Tekniken finns ju så varför inte använda den.

Permalänk
Medlem

Skulle grilla, då kom först ett regnmoln över oss. Jaja tänkte jag det har inte hindrat mig förr! Då tog gasolen slut.....

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Förstör ens dag

Idag skulle jag och min fru till Arlanda för att ta flyget tillbaka hem, vi fick då skjuts av min svärfar. Precis när han stannade vid terminal 4 på en busshållplats, hoppade jag och min fru ut ur bilen snabbt för vi såg att parkeringsvakten lappade andra bilar. Bilen var alltså fortfarande igång medan jag och min fru tog våra väskor och föraren satt fortfarande kvar i bilen. Från långt håll tar en parkeringsvakt kort och springer fram för att direkt lägga en bot på 900 kr på bilen och gå. Han gav inte ens en förklaring utan pekade bara mot bussfil-skylten. Jag vill spy på såna människor, även om han gör sitt jobb, att ge bot till en pensionär på det viset är under all kritik. Försökte då konfrontera och pratar med denna vakten, han vill inte säga ett ord och springer till sin bil och kör iväg. Hopplöst fall att bestrida antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Idag skulle jag och min fru till Arlanda för att ta flyget tillbaka hem, vi fick då skjuts av min svärfar. Precis när han stannade vid terminal 4 på en busshållplats, hoppade jag och min fru ut ur bilen snabbt för vi såg att parkeringsvakten lappade andra bilar. Bilen var alltså fortfarande igång medan jag och min fru tog våra väskor och föraren satt fortfarande kvar i bilen. Från långt håll tar en parkeringsvakt kort och springer fram för att direkt lägga en bot på 900 kr på bilen och gå. Han gav inte ens en förklaring utan pekade bara mot bussfil-skylten. Jag vill spy på såna människor, även om han gör sitt jobb, att ge bot till en pensionär på det viset är under all kritik. Försökte då konfrontera och pratar med denna vakten, han vill inte säga ett ord och springer till sin bil och kör iväg. Hopplöst fall att bestrida antar jag?

Ja, ni stannade ju och lastade ur på en busshållplats. Det får man inte göra. Ta det som en läropeng.

Permalänk
Medlem

Ah, då var det tyvärr dags att behöva skriva i denna tråd...

Företaget jag jobbar för är uppköpt och genomgår en stor omorganisering på grund av detta.
Den avdelning jag sitter på kommer inte finnas kvar då de jobbet görs utanför Sverige så direkt kommer risken för arbetsbrist flygandes som en fiskmås med sikte på din kanelbulle på uteplatsen.

Hela organisationen bantas kanske med 40-50 procent och de tjänster som finns kvar ska delas upp på befintliga anställda samt de som kommer från den nya organisationen, finns tjänster som jag kanske kan söka men det kommer med största sannolikhet betyda ett markant hopp neråt i lön. Samt att synen på hybridarbete är väldigt negativ så lyxen att kunna jobba hemma vid vidare anställning är i stort sett noll och inget.

Kul...

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Ah, då var det tyvärr dags att behöva skriva i denna tråd...

Företaget jag jobbar för är uppköpt och genomgår en stor omorganisering på grund av detta.
Den avdelning jag sitter på kommer inte finnas kvar då de jobbet görs utanför Sverige så direkt kommer risken för arbetsbrist flygandes som en fiskmås med sikte på din kanelbulle på uteplatsen.

Hela organisationen bantas kanske med 40-50 procent och de tjänster som finns kvar ska delas upp på befintliga anställda samt de som kommer från den nya organisationen, finns tjänster som jag kanske kan söka men det kommer med största sannolikhet betyda ett markant hopp neråt i lön. Samt att synen på hybridarbete är väldigt negativ så lyxen att kunna jobba hemma vid vidare anställning är i stort sett noll och inget.

Kul...

Får man fråga vad du jobbar som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Får man fråga vad du jobbar som?

PIM specialist, e-handel

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

jag har "gått under jord"

för ett par dagar sen så satt jag och tänkte på detta. att ständigt tänka på att kolla vad folk spelar på steam, discord, snapchat, instagram o.s.v. det gör mig ganska stressad. så jag skrev till två vänner: "jag kommer vara borta ett tag, vet inte hur länge. loggar ut överallt" sen efter det så avinstallerade jag sociala medier appar på telefonen, stängde av automatisk uppstart av discord på datorn, loggade ut från chat på steam och tog bort genvägen till facebook i webbläsaren.

när jag började tänka på detta, så tänkte jag om jag ska berätta till folk eller bara försvinna utan att säga något. men jag tänkte att bäst vore att berätta att man kommer vara offline ett tag, än att de ska undra.

faktiskt skönt att t.ex. inte behöva sitta och vänta på svar om folk vill spela något/kolla om man fått notifikationer. nu ska jag bara hitta ett spel jag kan nörda i lugn och ro

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Är sur på mig själv, för jag gjorde bort mig lite.

Började spela golf under sommaren, men eftersom tillgången till nybörjarset har varit sjukt dålig, så har jag spelat med olika låneset av högre kvalité, från kompisar och golfklubben osv. Hann uppenbarligen spela lite för mycket, för nu då mitt nybörjarset äntligen kom, så misstänker jag att jag är lite förbi det stadiet redan då man har nytta av klubbor som är viktade extra extra mycket i nederkant, för jag spelar helt enkelt skit med dom nya klubborna. Kanske en vanesak till en viss del, men ändå jobbigt som tusan att gå bakåt i utvecklingen så att säga. Pengar i sjön dessutom då jag annars bara kunnat köpa bättre grejer själv på en gång.

Permalänk
Medlem

Söker lite råd…
Precis innan semestern så kom önskemål om ett jätteprojekt inom programmering. Jag har funderat hela semestern på hur jag ska lösa detta problem/projekt.
Nu efter semestern så kommer det ännu mer önskemål om ett helt annat, lika stort projekt (uthyrd till ett annat företag) och det förväntas liksom att jag ska fixa båda dessa projekt parallellt.
Så hur gör jag? Jag har svårt att säga nej. Har ni några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Söker lite råd…
Precis innan semestern så kom önskemål om ett jätteprojekt inom programmering. Jag har funderat hela semestern på hur jag ska lösa detta problem/projekt.
Nu efter semestern så kommer det ännu mer önskemål om ett helt annat, lika stort projekt (uthyrd till ett annat företag) och det förväntas liksom att jag ska fixa båda dessa projekt parallellt.
Så hur gör jag? Jag har svårt att säga nej. Har ni några tips?

Enda sättet framåt är att säga "nej".
Är båda 100%+ projekt så kan du inte göra båda.
(förutsätter att båda projekten är heltidsprojekt)

Du kommer sabba dig själv, och ditt rykte med att göra båda projekten samtidigt.
Det är omöjligt att köra två 100% projekt samtidigt eftersom vi lärt oss av erfarenheten att ett 100% projekt aldrig stannar vid just 100% utan blir alltid mer.

Bara inse att då får välja.

Är de mindre projekt, dvs <40% så kanske de går att köra samtidigt såvida du inte har intensiva perioder på precis samma dagar/veckor.

Mina 2 öre... av tankar kring detta

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Enda sättet framåt är att säga "nej".
Är båda 100%+ projekt så kan du inte göra båda.
(förutsätter att båda projekten är heltidsprojekt)

Du kommer sabba dig själv, och ditt rykte med att göra båda projekten samtidigt.
Det är omöjligt att köra två 100% projekt samtidigt eftersom vi lärt oss av erfarenheten att ett 100% projekt aldrig stannar vid just 100% utan blir alltid mer.

Bara inse att då får välja.

Är de mindre projekt, dvs <40% så kanske de går att köra samtidigt såvida du inte har intensiva perioder på precis samma dagar/veckor.

Mina 2 öre... av tankar kring detta

Tack så mycket, det var liksom det jag behövde höra.
Upplägget är lite komplext men jag bedömer att projekten är stora. Å visst kan jag köra på båda parallellt men det kommer aldrig att bli färdigt känns det som och då blir ingen nöjd, sabbar sitt rykte som du skriver.
Återigen, tack!

Permalänk
Medlem

Som nybliven Hifi-entusiast på äldre dar är jag lite ledsen över att Hifi-lurar är så brutala att avslöja dåliga inspelningar. Det finns så många låtar som jag älskat som falierar lite när jag lyssnat på dem i Hifi-lurar, likväl som jag plötsligt upptäcker kvaliteter i låtar som jag tidigare inte brytt mig om. Eller kanske det är det faktum att ju äldre man blir (jag har precis fyllt 61) så försämras hörseln av naturen? Jag vet inte, men ledsen är jag oavsett anledning. Önskar jag upptäckt hobbyn tidigare, men jag hade inte råd då...

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

allt var frid och fröjd igår, Idag vaknar man upp med 39.5 graders feber..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Så dålig matfantasi här i sverige. Jag hänger mycket på youtube och ser koreansk, japansk och annan mat.
Sedan besöker jag typ alla matbutiker, restauranger, kaffer och liknande jag kan hitta i stan. Och min känsla är att de är i princip identiska som de alltid har varit. Det är ingen spänning alls. Caffet har exakt samma kakor/tårtor som de alltid har haft, pizzeriorna har 100tals pizzor som är att de antagligen tar bort eller lägger till en sak. Men det finns inget unikt. Som undra hur en helt annan pizza smakar när den även har championer. *Gäsp*
Går man in på godisavdelningen i t.ex. Coop så ser jag inget godis som jag ej har prövat på, det finns ingen spänning alls.

Visst kan man själv laga exklusiva saker men jag orkar ej.