Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Det är prestandan vid små skrivningar och läsningar som bättre prestanda också kan uppnås. Där behövs ingen snabbare SATA.

Snabbare "SATA" eller överföringshastighet som jag antar det handlar om blir väl mest lite extra grädde på moset, ja. Det är de superlåga åtkomsttiderna som gör SSD till kung, men som sagt, lite grädde på moset gör ju inte saken sämre Ibland läses ju lite större filer av såväl windows som andra program, och då skadar det inte att ha gott om pulver även i överföringshastigheterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Det är prestandan vid små skrivningar och läsningar som bättre prestanda också kan uppnås. Där behövs ingen snabbare SATA.

Läs & skrivastighet är inte alls oviktigt, förstår inte vad du menar. Det är ofta stora filer ska öppnas t ex (filmer, raw-bilder, hibernatefiler osv, listan kan göras lång). Och iom att söktiden är så kort med SSD så kan det vara läshastigheten som dominerar när många små filer ska öppnas.
Så för oss som vill ha kraftfullare datorsystem i praktiken så ska alla parametrar förbättras (söktid, läsning sekventiellt & random, skrivning sekventiellt & random)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Snabbare "SATA" eller överföringshastighet som jag antar det handlar om blir väl mest lite extra grädde på moset, ja. Det är de superlåga åtkomsttiderna som gör SSD till kung, men som sagt, lite grädde på moset gör ju inte saken sämre Ibland läses ju lite större filer av såväl windows som andra program, och då skadar det inte att ha gott om pulver även i överföringshastigheterna.

Japp, inte alls helt fel. Hoppas de har nya minnen i G2 så att de små operationerna går snabbt de med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Läs & skrivastighet är inte alls oviktigt, förstår inte vad du menar. Det är ofta stora filer ska öppnas t ex (filmer, raw-bilder, hibernatefiler osv, listan kan göras lång). Och iom att söktiden är så kort med SSD så kan det vara läshastigheten som dominerar när många små filer ska öppnas.
Så för oss som vill ha kraftfullare datorsystem i praktiken så ska alla parametrar förbättras (söktid, läsning sekventiellt & random, skrivning sekventiellt & random)

Det jag menade var att med snabbare SATA-gränssnitt så påverkas inte de små operationerna så mycket även om de stora operationerna gör det. Detta för att de små operationerna (4MB och mindre) ligger på max 50MB/s jämfört mot 120MB filerna som ligger på 250MB/s läs (Gällandes Intels MLC SSD 80GB). Det är väl just minnet i SSDn som måste bli snabbare för att de små operationerna ska bli snabbare.

Hastigheten är viktig, ja. Men det är väl just dem små operationerna som all lagringsmedia har lite problem med, om man jämför hur de presterar vid stora operationer.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Priset har sjunkit ner till 2210 kr nu enligt prisjakt. Det finns några stora återförsäljare nu men inga har dem på lagret. Känns som det kan bli en storsäljare faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Förhoppningsvis är detta inte den enda positiva överraskningen från SSD-hållet Hoppas OCZ eller någon annan tillverkare kontrar med någon annan disk med ungefär samma teknik som Intel nu verkar ha nära förestående för släpp på marknaden. För att få lite bättre konkurrens och urval som konsument.

Permalänk
Medlem

Det som verkar vara gemensamt med de butiker som listar diskarna på prisjakt är att det är småfirmor som förmodligen speglar en grossists lager så det räcker alltså att en grossist har ett felaktigt lagersaldo för att det skall se ut som om en massa butiker har den på väg in.

Men skall man tro TheInq så släpps diskarna på tisdag den 21:e så de borde inte vara så långt borta (om man är lite positiv).

"ALMOST THREE WEEKS ago the INQ revealed Intel would be launching its next generation SSD drives based on 34nm NAND chips within about two weeks. Well, as it turns out we were off by only about a week, with new information reaching us today that launch date will actually be Tuesday 21st July."

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1433725/intel-ssds-l...

Edit: Självklart borde det stått grossist istället.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Det som verkar vara gemensamt med de butiker som listar diskarna på prisjakt är att det är småfirmor som förmodligen speglar en återförsäljares lager så det räcker alltså att en åf har ett felaktigt lagersaldo för att det skall se ut som om en massa butiker har den på väg in.

Men skall man tro TheInq så släpps diskarna på tisdag den 21:e så de borde inte vara så långt borta (om man är lite positiv).

"ALMOST THREE WEEKS ago the INQ revealed Intel would be launching its next generation SSD drives based on 34nm NAND chips within about two weeks. Well, as it turns out we were off by only about a week, with new information reaching us today that launch date will actually be Tuesday 21st July."

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1433725/intel-ssds-l...

Nja, anledningen till att det mest är små butiker som har lagt upp dessa på sidan tror jag nog mer i sådana fall beror på att de större vill sälja rent sina lager först. Som någon annan påstod lite längre upp i tråden. Att det "ser ut" som att en massa butiker har disken på väg in, beror väl helt enkelt på att disken är på väg ut i handeln.

En återförsäljare är helt enkelt en av dessa butiker. Det som du syftar på är nog leverantörer. Kanske har en leverantör lagt upp denna disk i deras utbud, och då var butikerna, eller återförsäljarna, inte långsamma med att även de lägga upp den i deras utbud. Så funkar det

Permalänk
Medlem

Ganska intressant att en såpass stor aktör som Inetdata inte har en enda SSD i lager överhuvudtaget (de har t ex många vanliga hårdiskar i lager).
Jag gissar att de räknar med kraftigt förändrade inköpspriser i kombination med nya modeller mkt snart...

Permalänk
Citat:

Ganska intressant att en såpass stor aktör som Inetdata inte har en enda SSD i lager överhuvudtaget (de har t ex många vanliga hårdiskar i lager).
Jag gissar att de räknar med kraftigt förändrade inköpspriser i kombination med nya modeller mkt snart...

Förmodligen. Eller så är det inte många som längre köper SSD något vidare; antingen pga de höga priserna, eller för att entusiasterna, som kanske är den huvudsakliga marknaden, vet om att sjukt mycket billigare, men ändå bättre, diskar är på väg runt hörnet

Permalänk
Inaktiv

Jag inväntar 160GB modellen från seriös butik, de som listas nu är ju inget att lita på alls.
Ni bör inte hoppas ihjäl er på priserna heller, vänta tills de faktiskt finns från en riktig butik.jag gissar på 2500kr för 80GB modellen och knappt 5000kr för 160GB.
Jag hoppas jag har fel och de blir billigare, men med tanke på vår kronas värde idag.. njae..

Permalänk
Medlem
Citat:

Inet har flera SSDs i lager, bara inget intressant tyvärr. Hoppas de tar in gen 2 av Intels till bra pris däremot.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag inväntar 160GB modellen från seriös butik, de som listas nu är ju inget att lita på alls.
Ni bör inte hoppas ihjäl er på priserna heller, vänta tills de faktiskt finns från en riktig butik.jag gissar på 2500kr för 80GB modellen och knappt 5000kr för 160GB.
Jag hoppas jag har fel och de blir billigare, men med tanke på vår kronas värde idag.. njae..

Mig veteligen har priserna inte justerats mycket alls från pre-release till release, och skulle det ske åt något håll blir det snarare neråt. Det är iallafall vad jag tror. Men men, den som lever får se Var det denna veckan någon snackade om ett releasedatum?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Mig veteligen har priserna inte justerats mycket alls från pre-release till release, och skulle det ske åt något håll blir det snarare neråt. Det är iallafall vad jag tror. Men men, den som lever får se Var det denna veckan någon snackade om ett releasedatum?

Tror det syftas på att de faktiskt ska komma i lager också. Det är ju ingen poäng med lågt pris om de ändå inte kan leverera

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Tror det syftas på att de faktiskt ska komma i lager också. Det är ju ingen poäng med lågt pris om de ändå inte kan leverera

Nja, han menade väl nog ändå mest att priserna lär justeras när disken väl äntligen makar sig ut till återförsäljarna, det var detta jag ställde mig tveksam till Men det är ju också lite intressant, att få se när diskarna som sagt behagar släppas av Intel

Permalänk
Medlem

Det verkar som om några japaner har fått tag på en G2 och testat den (om det nu inte är en bluff).

http://nueda.main.jp/blog/archives/004532.html

Verkar inte vara någon dramatisk förbättring direkt..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Nja, han menade väl nog ändå mest att priserna lär justeras när disken väl äntligen makar sig ut till återförsäljarna, det var detta jag ställde mig tveksam till Men det är ju också lite intressant, att få se när diskarna som sagt behagar släppas av Intel

Precis så jag menar, ställer mig mycket tveksam när det är en massa skumma butiker som ligger med lägsta priser dessutom. När diskarna kommer till de seriösare butikerna så får vi nog se mer tillförlitliga priser.

Ju billigare desto bättre! Men inte från Sekvencia eller annan helskum butik..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffen76
Det verkar som om några japaner har fått tag på en G2 och testat den (om det nu inte är en bluff).

Jo i pris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffen76

Ska väl mer eller mindre bara vara tillverkningsstorleken som är skillnaden. Däremot tycker jag den fick lite sämre på den japanska sidan än man sett på andra test. Men det är ju annat som spelar in och det är lite för tidigt att säga något.

Är väldigt sugen beställa en, men jag tror jag ska vänta tills det kommit ut ett test som bekräftar att den åtminstone är lika snabb som gamla versionen.

Permalänk
Medlem

Precis, den skall ju "launchas" imorgon eller på onsdag så då borde det väl dyka upp lite mer tillförlitliga test. Kostar den runt 2500kr och är minst lika bra som den gamla så köper jag en på direkten

Permalänk
Medlem

ändå att webbhallen tar nästan 3500kr för den??

http://www.webhallen.com/prod.php?id=100303&ref=Prisjakt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenkaaa
ändå att webbhallen tar nästan 3500kr för den??

http://www.webhallen.com/prod.php?id=100303&ref=Prisjakt

Såg det med precis, får hoppas att priset sjunker, G1 kostar ju lika mycket eller mindre ffs.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=100302&ref=Prisjakt

5000kr knappt för 160GB modellen..

Permalänk
Medlem

för dom slantarna håller jag mig ett tag till iaf, men som sagt. vi hoppas!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenkaaa
för dom slantarna håller jag mig ett tag till iaf, men som sagt. vi hoppas!!

Haha mm. 160GB får gärna närma sig 4000kr för min del, det är den disken jag vill ha trots allt, men läre jag punga ut med 5000kr så visst..

Permalänk
Medlem

Är nog dessvärre ett par veckor bort innan den kommer finnas i butik och till korrekta priser. Kanske får hålla ögonen på Tyskland och se om de får in den snabbare. Ligger runt 200 euro där.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle dock inte påstå Dustin som opålitlig butik.
http://www.dustinhome.se/pd_5010329071.aspx

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Skulle dock inte påstå Dustin som opålitlig butik.
http://www.dustinhome.se/pd_5010329071.aspx

Självklart inte, men så listas de inte på prisjakt under produkten för stunden heller.
Betydligt bättre pris än webhallen.

Permalänk
Medlem

Webhallen har ju 4:e augusti som datum med.

Permalänk
Medlem

Pressmeddelande från Intel. Verkar som den blir något bättre än den gamla versionen med högre IOPS.

http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20090721comp....

Permalänk
Hedersmedlem

Argh, vill ha!

Testet hos japanerna var väl inte superimponerande men det är bättre än en hårddisk. Väntar dock till Win7 finns ute i handeln så jag kan köpa dom tillsammans. Då har nog priset sjunkit några hundralappar också.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Argh, vill ha!

Testet hos japanerna var väl inte superimponerande men det är bättre än en hårddisk. Väntar dock till Win7 finns ute i handeln så jag kan köpa dom tillsammans. Då har nog priset sjunkit några hundralappar också.

Känner ungefär likadant men vet i fanken om jag kan hålla mig tills W7 finns att köpa. Kör kanske med mitt Vista så länge

Arghhhhhhhh, varför måste man vara prylgalen...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.