Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej det är inte riktigt snabbt; det är lite sämre än en vanlig hårddisk och rätt mycket sämre än en raptor. Förvisso kompenseras förmodligen detta oftast genom den överlägsna prestandan för små operationer, men det är lite irriterande att de skall ha en så svag punkt.

Men om du berättar för mig när det är värdefullt att OS-disken utför stora operationer så köper kanske jag ditt argument

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Men om du berättar för mig när det är värdefullt att OS-disken utför stora operationer så köper kanske jag ditt argument

Kanske vill man även lägga in de program man kör flitigast?

Permalänk
Inaktiv

Jag beställde en 80GB på lunchen från Inet, får se när den behagar komma.

Var ute efter en 160GB först men kör nog på med 80GB och byter ut mot något fint om ett år eller så. Förhoppningsvis har det hunnit hända en del tills dess.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej det är inte riktigt snabbt; det är lite sämre än en vanlig hårddisk och rätt mycket sämre än en raptor. Förvisso kompenseras förmodligen detta oftast genom den överlägsna prestandan för små operationer, men det är lite irriterande att de skall ha en så svag punkt.

Troligen så är det antingen en artificiell gräns satt av Intel eller ett direkt val för att öka prestandan för små operationer (d.v.s. "systemdisk optimerad"). Man kan dra pararellen med Vertex diskarna (visst var det de?) som från början hade mycket höga siffror på random write men som senare offrades för att förbättre random writes.

Citat:

Och från vilket medium hade du tänkt installera program X?

Seq write är väldigt sällan en begränsande faktor när man installerar program. Se bara på att trots att 70 MB/sec är "lågt" så installerar man aldrig ett 4GB program/spel under 1 minut.

Och om seq write skulle vara den begränsande faktorn? Tja... det tar nog då längre tid att skriva in CD-keyn än att kopiera filerna, oavsett om det är 70 MB/sec eller 200 MB/sec i seq write.

ps. Självklart har jag ingenting alls emot om Intel ökar prestandan men som systemdisk så spelar faktiskt seq write förvådnasvärt liten roll så länge som disken inte är helt hopplös på det området. Om man vill ha sjukt hög seq read/write i dagsläget så kan man fundera på att t.ex. köra 2x80 i RAID0 istället för 1x160 (i.e. det bästa ur alla världarna! - förutom framtidens "trim" support d.v.s.).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

PLZ grabbar, försök inte ändra på vad folk tycker, det är deras problem, dom som får lida, inte ni.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Och från vilket medium hade du tänkt installera program X?

Nu var det kanske inte installationshastigheter jag främst syftade på; sådant (liksom uppstart av windows och liknande) gör man ju ändå inte särskilt ofta. Värre är det väl när det där spelet behöver läsa in stora mängder data eller om man av andra anledningar behöver hantera liknande filer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu var det kanske inte installationshastigheter jag främst syftade på; sådant (liksom uppstart av windows och liknande) gör man ju ändå inte särskilt ofta. Värre är det väl när det där spelet behöver läsa in stora mängder data eller om man av andra anledningar behöver hantera liknande filer?

Du är ju rolig snackar om write speeds när du skriver att spelet behöver läsa in stora mängder data vad tror du vi har HDD för och RAM

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och i de fallen så är det seq/rand read som är av största betydelse och inte seq write. För seq read så är det, precis som för många andra SSD-n, SATA-II interfacet som egentligen flaskar. För rand read så är det X25-M G2 som ligger på topp; enligt AnandTech's nya artikel faktiskt före X25-E!

Intel har varit listiga nog att offra prestanda där det kan offras, d.v.s. för seq write.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Du är ju rolig snackar om write speeds när du skriver att spelet behöver läsa in stora mängder data vad tror du vi har HDD för och RAM

Äsch, du vet vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Och i de fallen så är det seq/rand read som är av största betydelse och inte seq write. För seq read så är det, precis som för många andra SSD-n, SATA-II interfacet som egentligen flaskar. För rand read så är det X25-M G2 som ligger på topp; enligt AnandTech's nya artikel faktiskt före X25-E!

Intel har varit listiga nog att offra prestanda där det kan offras, d.v.s. för seq write.

Har hört det där med SATA 2 tidigare, men förstår mig inte riktigt på det när SATA 2 ska klara 375 megabyte i sekunden. Varför säger folk att det är en flaskhals?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Har hört det där med SATA 2 tidigare, men förstår mig inte riktigt på det när SATA 2 ska klara 375 megabyte i sekunden. Varför säger folk att det är en flaskhals?

Protokoll overhead där en stor del tas upp av ECC (om jag inte minns fel).

Effektiv throughput ligger på runda svängar 300 MB/sec. Siffrorna på benchmarks ligger strax under vilket man också kan förvänta sig (alltid lite svinn).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Strax under 300 får man ut i praktiken . Sedan kommer yttrepåverkan in.

Dvs kontakterna samt kablarna , drivare, kontrollerkretsen etc etc allt påverkar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

En sista fråga innan köpet av Intels nya 80GB SSD, var och i vilka situationer exakt kommer man märka intel diskens enda riktiga svaghet nämligen write-speed på 70Mb/s, det är ju enda stället intels disk är väldigt svag. Lite info om detta vore toppen för en som behöver lugnas innan köpet

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Köp den å va gla!

När du packar upp stora filer t.ex. DVDrs till disken

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Hehe gratis låter mycket bättre än de 4500 kr jag köpte min för ^^ Då var det ändå bara 80 Gb versionen

Frågan är om vi skulle vinna mycket på att raida en G1 och en G2 tillsammans i Raid0.

Inte ett alternativ för mej, min laptop har förvisso två hårddiskplatser men BIOS stödjer inte RAID av någon dum anledning, trots att min sydbrygga ska stödja det vad jag förstått.

Permalänk

Såja, då var en beställd från Inet, någon som vet hur länge det brukar ta innan man får den?

Permalänk
Medlem

Enligt Inet's sida står det att det dröjer fem dagar innan den ens finns på deras lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det borde gå ganska snabbt det med eftersom det sällan är några jättefiler som ska installeras. Jag installerade Office 2007 häromdan och det gick absolut snabbare än med en mekanisk disk, det är ett par tusen småfiler som installeras vilket X25 klarar mer än galant.
Men det kanske är så att man behöver uppleva disken själv innan man kan ge en korrekt utvärdering.

Jag har vant mej ganska mycket nu men när man hjälper någon annan med datorn märker man hur snabb datorn hemma verkligen är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
En sista fråga innan köpet av Intels nya 80GB SSD, var och i vilka situationer exakt kommer man märka intel diskens enda riktiga svaghet nämligen write-speed på 70Mb/s, det är ju enda stället intels disk är väldigt svag. Lite info om detta vore toppen för en som behöver lugnas innan köpet

Packa upp en dvdr-release, där har du nog något som tar lite tid. Dock i klass med vanliga mid-end konsumentdiskar så det är egentligen inte flaskhals i sej. Sen, varför slösa dyrt ssd-utrymme till film?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Enligt Inet's sida står det att det dröjer fem dagar innan den ens finns på deras lager.

Är väl medveten om det. Tror ni jag kommer hinna få den i slutet på nästa vecka?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Retro .- Larven
Är väl medveten om det. Tror ni jag kommer hinna få den i slutet på nästa vecka?

Ring Inet och fråga, de vet nog bäst.

Permalänk

Har gjort min beställning på en 80GB intel SSD G2 disk på clickok. Har lite undringar om mitt tänkta upplägg är det bästa.

Mina diskar kommer att vara:

1*Intel X25-M G2 80GB
2*VelociRaptor 74GB i Raid0
2 st 1TB Samsung Spinpoint F1

Min tanke är att köra OS (Windows7) och vanliga program på SSD disken. Installation av spel och annat på min 2*74GB raptor raid0. Förvaring kommer ske på mina större diskar. Uppackning och dylikt av film/spel och andra filer modell större packas upp från lagringshårddisken till raptor raiden eftersom jag insett att intel diskens akilleshäl är just uppackning till den av större filer. Pagefilen kommer läggas på raptor raiden eller eventuellt att jag gör en 2-3GB ramdisk eftersom jag gott om ramminne och lägger pagefilen och lite andra tempfiles på ramdisken. Slutligen, att göra raid0 på mina 2*1TB diskar, tjänar jag någon nämvärd prestanda på detta vid tex uppackning/överflyttning till Raptor raiden?

Bör tilläggas att jag har backup av allt viktigt på en extern HD vid raid-crash

Låter detta som ett vettigt upplägg eller något jag bör tänka på?

Tacksam för allt som kan göra mitt system bättre/snabbare

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Har gjort min beställning på en 80GB intel SSD G2 disk på clickok. Har lite undringar om mitt tänkta upplägg är det bästa.

Mina diskar kommer att vara:

1*Intel X25-M G2 80GB
2*VelociRaptor 74GB i Raid0
2 st 1TB Samsung Spinpoint F1

Min tanke är att köra OS (Windows7) och vanliga program på SSD disken. Installation av spel och annat på min 2*74GB raptor raid0. Förvaring kommer ske på mina större diskar. Uppackning och dylikt av film/spel och andra filer modell större packas upp från lagringshårddisken till raptor raiden eftersom jag insett att intel diskens akilleshäl är just uppackning till den av större filer. Pagefilen kommer läggas på raptor raiden eller eventuellt att jag gör en 2-3GB ramdisk eftersom jag gott om ramminne och lägger pagefilen och lite andra tempfiles på ramdisken. Slutligen, att göra raid0 på mina 2*1TB diskar, tjänar jag någon nämvärd prestanda på detta vid tex uppackning/överflyttning till Raptor raiden?

Bör tilläggas att jag har backup av allt viktigt på en extern HD vid raid-crash

Låter detta som ett vettigt upplägg eller något jag bör tänka på?

Tacksam för allt som kan göra mitt system bättre/snabbare

Sälj dina raptors, ta bort swapfilen helt (vägrar svara på åsikter om detta). Lägg eventuellt pengar på 160 gigs SSD om du känner att 80 gig inte räcker för dina _viktigaste_ spel.

Visa signatur

Permalänk

hur tar man bort swapfilen och vad gör det för nytta
OBS ingen åsikt!!

Är det bättre att köpa 1 160g istället för 2 80g i raid 0, för...nackdelar.
Har alltid tänkt köra raid 0 men är nu osäker, blir nog bara 1 160g till win7 och spel+ lite småprogram(ska alltså bara ha 1 ssd i datorn) till min 100%iga speldator

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Köär på 1 80GB nu, behöver du mer plats om några månader köp en till å kör raid! Det inses lätt att raid0 är överlägset

Lägg allt som du använder ofta, spel program etc på SSDn! för att få nytta av prestandan!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Satt med grejorna i korgen men gjorde ett beslut, efter många om och men. Det beslut jag gjorde, jag köpte den inte, anledningar:
Kan vara väldigt bra med sata3
SSD kommer nog att sjunka rejält i pris tills jag gör min nästa stora uppgradering, vilket innefattar sata3.
Kom fram till att jag i nuläget har fyra partitioner med olika OS på, det tar lite plats. Nu är det ju inget krav att man måste ha alla de partitionerna på ssd men kunde ju vara kul.
Nästa version kanske har lite bättre skrivning av stora filer, samt givetvis sata3.

Så efter många om och men så beslutade jag mig för att avvakta. Känner suget men jag ser verkligen fördelarna med sata 3 eftersom det är så tydligt att många ssd-diskar blir begränsade på läs prestandan pga sata2.

Permalänk

Insåg eventuella problemet med platsbrist på SSD:n och beställde en till 80GB disk, nått skall man väl använda skattepengarna till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fint! Du kommer få riktig trevlig prestanda nu

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Blir antagligen att köpa en SSD samtidigt som Win7 lanseras Förhoppningsvis har priskriget dragit igång då igen (intel billigast? hah).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Blir antagligen att köpa en SSD samtidigt som Win7 lanseras Förhoppningsvis har priskriget dragit igång då igen (intel billigast? hah).

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3608

OCZ har redan aviserat prissänkningar på sina Vertex. Tycker dock det är synd att de ska skrota sin 30GB disk, perfekt storlek för en HTPC.