Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

nu har dustinhome lagt ett beräknad lev datum på SSDn.

Beräknad leverans 2009-08-10

förresten har man ett studentkonto så kostar 80giggaren 2380kr (inkl frakt) :D, har iaf förbokat en.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

Så fort det kommer mera information om TRIM + windows 7 så slår jag till. Vill ju inte ha en seg SSD efter en tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Så fort det kommer mera information om TRIM + windows 7 så slår jag till. Vill ju inte ha en seg SSD efter en tid.

Den blir inte direkt seg, bara mindre snabb. Den är fortfarande en bra bit överlägsen en vanlig mekanisk disk.

De nya SSDerna ska få TRIM via firmware vid Windows 7-släppet vad jag hört annars. Men kan man vänta lite lär priserna sjunka lite om man har tur.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

läste att Intel kommer att släppa en firmware uppdatering (med TRIM) när Win7 släpps, dock så skulle inte TRIM komma till de äldre intel SSD diskarna utan enbart till de nya..

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

själv har jag beställt en till min macbook, hoppas det blir bra och hoppas att det blir ännu bättre när snow leopard kommer ut i höst.

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk
Medlem

http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstream/322296...
http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstream/mainst...

Kolla på access times, iofs intels ord men borde iaf vara en förbättring.

Min är redan på väg från ClickOK, kanske inte världens bästa företag men jag har inte haft strul med dom iaf.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Skillnaden verkar marginell så jag kommer nog sitta kvar på min G1:a ett tag till. Om ett år är det nog helt andra siffror som gäller skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Skillnaden verkar marginell så jag kommer nog sitta kvar på min G1:a ett tag till. Om ett år är det nog helt andra siffror som gäller skulle jag tro.

Heh, självklart borde man inte byta om man redan har en G1, fast det är alltid trevligt att dom blir lite bättre och till ett lägre pris. Måste säga att det är första gången jag ansett en SSD är "prisvärd", går såklart efter mina behov och plånbok. Den uppgraderingen från mekanisk disk hjälper bra mycket mer än att lägga ner 5000 kr på ny CPU och moderkort i mitt fall.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstream/322296...
http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstream/mainst...

Kolla på access times, iofs intels ord men borde iaf vara en förbättring.

Min är redan på väg från ClickOK, kanske inte världens bästa företag men jag har inte haft strul med dom iaf.

Beställde också en från ClickOK nu. Känns lite sådär med företaget, men får hoppas beställningen går bra.

Permalänk
Medlem

Beställde också en från ClickOK, fast valde att hämta ut den från deras hämtbutik i Stockholm. Kanske kommer dit på fredag, woopie

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det går bra för er som beställt från ClickOK. Glöm inte bort att rapportera hur det går.

Permalänk
Medlem

Undra om det är versionen där det medföljer monteringssats för 3.5". Inte för det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Tänkte eventuellt köpa en sådan här i USA när jag åker dit i augusti, vet att det inte är enorm prisskillnad. undrade om någon vet ifall det finns någon slags intel världsgaranti?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakgore
Undra om det är versionen där det medföljer monteringssats för 3.5".

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9328033...

Permalänk

Någon som hittar en benchmark på de nya intel diskarna får gärna informera snarast, är så sugen på att beställa men vill gärna vara säker på att de presterar som utlovat...

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Någon som hittar en benchmark på de nya intel diskarna får gärna informera snarast, är så sugen på att beställa men vill gärna vara säker på att de presterar som utlovat...

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3607

Permalänk
Medlem

Gillar inte Clickok's lagerinformation. Det står att den är i lager och sen står det "20 st finns för hämtning omgående" och den har inte uppdaterats alls sedan igår.

Min har status "behandlad" nu. Hoppas verkligen den skickas idag, annars kan man ju utgå ifrån att man missade dem de hade i lager och kan få vänta okänd tid. Då lär jag avbeställa.

Permalänk
Medlem

Och jag som tänkte slå på stort och sattsa på Intels X25-E. Undrar om den kommer som en G2:a också?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Någon som hittar monteringfästen till 2.5 SSD diskar på clickok:s sida?

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Anandtechs test ger mej sinnesro, min G1:a är fullt duglig för mej och eftersom jag fick den gratis så ser jag ingen anledning i att byta. Kankse senare om det visar sej att Intel faktiskt inte tänker ge stöd åt TRIM på den men det blir inte aktuellt med ett byte förrän W7 är ute och har fått SP1 eller liknande.

Eller att den rasar i prestanda när jag använt den ett tag men så finns det ju dom som haft den avsevärt mycket längre än jag och inte sett nån försämring så jag är inte orolig.

Permalänk
Medlem

nu har några av butikerna (clickOK, liontech etcetc) sänkt priset med en hundring
Ringde ClickOK, och disken skulle vara hämtklar imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Anandtechs test ger mej sinnesro, min G1:a är fullt duglig för mej och eftersom jag fick den gratis så ser jag ingen anledning i att byta. Kankse senare om det visar sej att Intel faktiskt inte tänker ge stöd åt TRIM på den men det blir inte aktuellt med ett byte förrän W7 är ute och har fått SP1 eller liknande.

Eller att den rasar i prestanda när jag använt den ett tag men så finns det ju dom som haft den avsevärt mycket längre än jag och inte sett nån försämring så jag är inte orolig.

Kör du med firmware 8820 så ska det inte vara några problem med att prestandan går ner pga fragmentering. Skrivprestandan går ner lite när den får slut på oallokerade block (händer ganska fort), sen ska det inte hända något mer.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe gratis låter mycket bättre än de 4500 kr jag köpte min för ^^ Då var det ändå bara 80 Gb versionen

Frågan är om vi skulle vinna mycket på att raida en G1 och en G2 tillsammans i Raid0.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Beställde en X25-M G2 igår från ClickOK och ordern har nu fått status Levererad. Så det verkar trots allt som om de har diskar i lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av craezy
Beställde en X25-M G2 igår från ClickOK och ordern har nu fått status Levererad. Så det verkar trots allt som om de har diskar i lager.

Vilken tid beställde du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakgore
Vilken tid beställde du?

14:26

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 | Asus P7P55 | Sapphire 5850 | Fractal Design Define R2 Svart | Seagate 1tb | Intel X25-V 40gb | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | Dell 2209WA |

Permalänk
Medlem

70Mb/s tycker jag är dåligt...köper en när det är minst 200mb/s i write

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
70Mb/s tycker jag är dåligt...köper en när det är minst 200mb/s i write

200 millibit? det har vi gått förbi för länge sen!

Näe men seriöst, 70 MB/s är riktigt snabbt. Och de ungefär 50 MB/s i 4k-skrivningar o läsningar är överlägset i jämförelse med raptorn. Inte så ofta man flyttar stora filer på en OS-disk.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Näe men seriöst, 70 MB/s är riktigt snabbt. Och de ungefär 50 MB/s i 4k-skrivningar o läsningar är överlägset i jämförelse med raptorn.

Nej det är inte riktigt snabbt; det är lite sämre än en vanlig hårddisk och rätt mycket sämre än en raptor. Förvisso kompenseras förmodligen detta oftast genom den överlägsna prestandan för små operationer, men det är lite irriterande att de skall ha en så svag punkt.