[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrankkTankk
Spelrigg:
OCZ Vertex, 120GB
Vista 64 bitars.
Firefox som webläsare.

Defrag sabbar din SSD stäng av!
Bort med all random write..
Windows:
Paging file - till annan disk
Flytta alla temp mappar, peka om sökväg i Miljövariablerna (Enviromental variables)
Systemåterställning till annan disk
Firefox: Definera ny cach mapp (sök på "move firefox cache" för guide)

Kolla upp de programmen som körs ofta och flytta eventuella tempmappar.

De här tipsen kan ifrågasattas med nya SSD'er (bortsett från att koppla ur automatisk defragmentering).
Med JMicron controllern (602) så påverkade dessa tips prestandan mkt (minskade stuttering problemet rejält), men med Intel, Indilinx och Samsung controllers så påverkar dessa tips enbart livslängden. Enligt tillverkarna så ska livslängden ändå vara bra även som systemdisk, men självklart svårt att veta säkert. Bra wear leveling algoritmer gör att det tar mkt lång tid (mkt stort antal skrivningar och eller stor mängd skriven data) innan ett enskilt flashblock raderas mer än 10000 ggr.
Och eftersom jag inte har någon viktig data på systemdisken som inte backupas regelbundet så är inte ett SSD haveri någon katastrof.
Så för egen del så kommer jag inte flytta några systemfiler till andra diskar när jag skaffar SSD senare i höst, det skulle göra mitt datorsystem mkt krångligare om jag följde de här tipsen (att behöva ha flera hårddiskar installerade bara för att kunna boota), och ljudnivån ökar också eftersom min stora lagringsdisk i stort sett aldrig skulle vara i sleep.

EDIT: de här tipsen påverkar ju också prestandan negativt i vissa fall, t ex om jag går bakåt med Firefox så måste ju Firefox istället läsa en rad små filer från en mkt långsammare disk, och när jag aktiverar ett program som delvis ligger på swapfilen så blir det långsammare om swapfilen ligger på hårddisk etc.

Permalänk

Jag vill inte påstå att OCZ Vertex är helt "underhållsfri" än och jag är ännu lite nervös för att köra wiper/trim på disken, men om några fw uppdateringar så kommer jag antagligen att köra som vanligt med disken och os'et. (utan defrag naturligtvis)

Permalänk
Avstängd

Har också en fråga angående SSD diskar som jag inte hittat något svar på.

Behöver disken ingen kylning alls?

Funderar att köpa en och sätta in i mitt Lian Li PC-8 chassie. Använder jag nedan monterings-kit och sätter i den i hdd buren så är den så gott som helt inkapslad då buren är vänd 90 grader i chassit...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=94205

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Blev tillfrågad att lägga in lite info här, hoppas kunna svara på så mycket det går, sitter och hjälper till med utveckling av ssd enheter.

Angående kylning av ssd så hänger det även på kvalitet på chip. Kvaliten är detsamma som inom skärmar, olika klass 1,2 och 3 osv.
Klass 1 är industrial/military grade. Klass 2 är ett säkert kort för hemanvändare, lägre klass finns det ingen anledning till att hålla på med.

Kontroller, JMF612 och även andra kontrollerkort som kommer snart kommer att göra underverk.
JMF612 stödjer DDR2 istället för sdr och klarar 256MB cache.
Som ni förstår är detta en stor skillnad då turbo modeller idag har enbart höjt hastigheten på SDR minne till 180MHz från 166MHz, inget avancerat ingrepp.

1585 firmware till Indilinx kontrollern gör enheten underhållsfri.

Mtron 34nm kommer bli kalas.

Idag är det mest gränsnitt och kontrollerkort som stryper hastigheten, och även drivrutiner som ännu inte är anpassade för ssd från tex promise för pcie enheter. Idag så är ssd enheterna i PCIe enheter nedstrypta från 190MB seq read till sata1 och 130MB seq read pga att annars blir kontrollern så varm att den inte ens klarar av att känna av enheterna i bios.
Men det blir det ändring på inom ett fåtal veckor med, då andra kontrollerkort kommer in i PCIe enheter.

Glöm inte att defrag ligger scheduled i Win7 vid installation, tror det stod start vid 00 eller 01 på natten, ta bort denna.

Sent nu hoppas det inte blev för grötigt

Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.

Permalänk
Medlem

Ja , Jmicrons nya kontroller kommer bli väldigt intressant! De speccar som läckt ut är imponerande!

http://www.jmicron.com/PDF/JMF612/JMF612.pdf

Feature
Compliance
· Compliant with Universal Serial Bus Specification Revision 2.0
· Compliant with USB Mass Storage Class specification version 1.0
· Compliant with Serial ATA International Organization : Serial ATA Revision 2.6
USB 2.0
· USB Bulk Only transport protocol
SATA II
· Supports 1-port 3.0Gbps SATA II interface
CPU
· Embedded data buffer.
· 32bits Embedded processor.
· 32 KBytes Embedded masked program ROM.
· 128 KBytes Embedded system RAM
FLASH
· Support maximum 16CE’s Flash per channel.
· Support 5x/4x/3x nm Flash.
· Enhanced endurance by dynamic/static wear-leveling.
· Supports 4K/8K bytes page size..
· Support SMART (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology) function.
· Data integrity under power-cycling.
Copyright © 2009 JMicron Technology Corp. All rights reserved. NDA Required
Product Brief Reversion 0.1 Page 2 2009/08/01
JMF612
· Supports online SATA/USB firmware update.
· Supports 8 bits Flash interface.
· Supports BCH 16/24 bits ECC.
· 250/200 MBytes/sec Sequential read/write rates (MLC).
· 6000/10000 IOPS 4K random read/write rates (MLC).
SDRAM
· Support DDR/DDR2
· Support 128Mbits to 2Gbits
SYSTEM
· Integrated 1-port USB2.0, 1-port SATA II and 8-channel Flash controller
· LED indicator for USB2.0 or SATA read/write access
· LED indicator for USB2.0 or SATA PHY link up
· Provides 15 GPIO pins for customer
· Provides UART and JTAG for S/W debugging
· Available in 281-pin BGA(12 mm * 12 mm) package

observera IOps !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta har postats redan men det är en bra samling:

http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=781651

JMicron JMF601: Presumed predecessor to the JMF602. Appears to have the same overall structure as the JMF602, but only 4 channels instead of 8.

JMicron JMF602: Everyone's favourite Uses block mapping, which with MLC, not recommended for a drive that will be seeing a large number of writes, especially as a system drive. MLC drives will drop down to ~4 writes/sec under random write conditions (compared to at least 50 for most recent HDDs). SLC-based drives using the JMicron controllers are much better and quite usable as system drives due to the advantages of SLC over MLC flash (primarily the smaller block size and faster erase). Has eight 8-bit flash channels, 3.0 Gbps SATA II, and USB II support.

JMicron JMF602B: Very little information exists on this controller. From the name, it looks like a revision of the JMF602. Apparently marginally higher random write performance compared to the JMF602. Could be simply a higher-clocked version, who knows.

JMicron JMF612 (not yet released): JMicron said that they'd be showing off their new controller at Computex 2009 - I wasn't there, but none of the sites reporting on Computex said anything about JMicron, and there's no mention of the controller on their site yet. Not an especially good sign. Rumoured to have an ARM9 embedded processor (specific specs not given), supports DDR and/or DDR2 (probably 16-bit width, unknown bus frequency, up to 256 MB supported) and sports eight 8-bit flash channels (unknown data rate). Like the 600-series chips it supports USB II and 3.0 Gbps SATA II. Logical block size etc and performance are unknown at this stage.

Dual JMicron JMF602B: Not as bad as a single JMicron, but still not recommended as a system drive if it's MLC based (will still stutter under random write load).

Indilinx Barefoot: Works great for a system drive. Slower under random writes than the Intel drive, but faster for sequential writes. Looks like it uses logical pages somewhere around 128 KB, so somewhere between block and page mapping. Has four 16-bit flash channels, uses an embedded ARM7TDMI processor (estimated ~233 MHz), and supports 16 to 64 MB 166 MHz SDRAM (32 bits wide). There's multiple known part numbers: IDX22A4BI0-A0ER (pre-production ES silicon), IDX110M00-FC (production silicon), IDX110M00-LC (same as the -FC, but with more chip select pins so larger capacities possible).

Indilinx Jet Stream (not released yet): The successor to the Barefoot. Not much is known about this controller, besides that it should support 6.0 Gbps SATA. Pencilled in for a 3Q09 release back in Feb 09, so details should hopefully emerge soon.

Intel: Dominates for random writes, but a bit pokey for sequential writes unless you go for the SLC drives. No problems whatsoever as a system drive. Appears to use pure page mapping (4 KB for MLC, 2 KB for SLC). Has ten 8-bit flash channels. The "G2" controller appears to largely identical to the "G1" controller. Perhaps as little as a minor die revision to make it compatible with the 34nm flash, nothing too much though.

Samsung: Samsung have several different controllers, but don't say which controllers are used in which drives. Reviewers seem reluctant to pop the casings of the Samsung drives, so it's hard to narrow things down. Mostly pretty good though.

Samsung S3C49RBX01: It's ARM based. Needs external SDRAM. That's about all I can find out about it ... Performance numbers suggest four 8-bit flash channels, and block mapping. Used only in SLC drives?

Samsung S3C29RBB01: A newer controller from Samsung, used in MLC drives. It's got eight flash channels according to SuperTalent (benchmarks indicate 8-bit channels). However, it's not clear whether it uses block mapping or something more fine-grained. Proper used-drive numbers appear to show around 200 random 4K writes/sec, which could be done with pure block mapping.

Mtron: According to Mtron, drives prior to 4Q07 used FPGA-based controllers. After this point, they used an ASIC. It's likely that both offer identical features and performance, with the ASICs simply high-volume versions of the FPGA design. It appears that the current design has four 8-bit channels to the flash devices, and a PATA host interface. External SDRAM is required. Random write IOPs (60 for the Mobi 3000, 130 for the Mobi 3500, 25 for the MLC-based Mobi 1000) suggest a block mapping (JMF602 style) implementation with an unknown logical block size. Apparently an 8-channel version is in the works.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hittade en liten test av olika SSD som jämför Indilinx vs. Samsung vs. Intel

http://www.pcper.com/article.php?aid=766

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

http://www.sandforce.com/index.php

På väg med fina grejer enligt dem själva, men inga riktiga bevis på det ännu.

Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske dags för en liten summering av tråden i första inlägget, finns onekligen en del läsvärt.

La till tråden i FAQ-delen.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=842...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hittade inte detta nånstans, så här kommer min fråga:

Har alla SSD generellt samma mått eller kan det skilja mellan tillverkarna?

Anledningen till att jag frågar är att OCZ's 2.5" till 3.5" adapter ser ut som nåt man gjort i slöjden och det finns andra fabrikat som verkar lite vettigare, dock har jag bestämt mig för en OCZ-disk. Så, kommer denna passa i en adapter från en annan tillverkare, eller får man snällt anpassa sig till skiten som finns?

OBS! det måste inte passa perfekt, bara så att man kan klämma ihop grejerna...

Visa signatur

Intel Core i7 920 @ 2.66Ghz | EVGA X58 SLI LE | 6x Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600Mhz 1Gb | 2x Saphire Radeon HD4870 1GB GDDR5 Vapor-X Edition (Crossfire) | OCZ Agility Series 60Gb | 2x Western Digital Velociraptor 150Gb | Western Digital Caviar Black 500Gb | Samsung SH-S223L/BEBE | Corsair HX 750W PSU | Silverstone Fortress FT01B

Permalänk
Medlem

Skit i den sunkiga plåten,denna här funkar ju också

http://www.lian-li.com.tw/v2/en/product/product06.php?pr_inde...

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Låter ju fint, men det var inte svar på min fråga...

För övrigt så ska jag beställa från komplett, så det är ju bra om en adapter därifrån passar.

Visa signatur

Intel Core i7 920 @ 2.66Ghz | EVGA X58 SLI LE | 6x Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600Mhz 1Gb | 2x Saphire Radeon HD4870 1GB GDDR5 Vapor-X Edition (Crossfire) | OCZ Agility Series 60Gb | 2x Western Digital Velociraptor 150Gb | Western Digital Caviar Black 500Gb | Samsung SH-S223L/BEBE | Corsair HX 750W PSU | Silverstone Fortress FT01B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notosai
Låter ju fint, men det var inte svar på min fråga...

För övrigt så ska jag beställa från komplett, så det är ju bra om en adapter därifrån passar.

Ok sorry om jag missförstod
Den ja länkade använder jag till mina OCZ Vertex och det passar.
Yttermåtten på alla dagens SSD är samma

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Ok, tack, precis vad jag ville veta :).

Ska nog köpa en sådan här då...

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477696&view=detailed#Pr...

Visa signatur

Intel Core i7 920 @ 2.66Ghz | EVGA X58 SLI LE | 6x Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600Mhz 1Gb | 2x Saphire Radeon HD4870 1GB GDDR5 Vapor-X Edition (Crossfire) | OCZ Agility Series 60Gb | 2x Western Digital Velociraptor 150Gb | Western Digital Caviar Black 500Gb | Samsung SH-S223L/BEBE | Corsair HX 750W PSU | Silverstone Fortress FT01B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notosai
Ok, tack, precis vad jag ville veta :).

Ska nog köpa en sådan här då...

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477696&view=detailed#Pr...

Kommer att fungera bra skulle jag tro

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Ska man inaktivera TRIM tills nya firmwaren kommit ut?
Jag kör Crucial M225 64GB med 1571 firmware.

Start/kör/CMD
fsutil behavior query DisableDeleteNotify

0= på
1= av

fsutil.exe behavior set DisableDeleteNotify 1

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk

Detta kanske är en dum fråga, och den kanske redan har tagits upp, var så mycket att läsa att jag inte hunnit gå igenom allt och vill ha svar snabbt pga inköp.

SSD diskar, hur kopplar man in dom i moderkortet? Måste man ha nått nytt flashigt moderkort med stöd för SSD eller funkar det även med ett relativt gammalt moderkort, säg 2-3 år gammalt?

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe_Nilsson
Detta kanske är en dum fråga, och den kanske redan har tagits upp, var så mycket att läsa att jag inte hunnit gå igenom allt och vill ha svar snabbt pga inköp.

SSD diskar, hur kopplar man in dom i moderkortet? Måste man ha nått nytt flashigt moderkort med stöd för SSD eller funkar det även med ett relativt gammalt moderkort, säg 2-3 år gammalt?

Finns inga dumma frågor

Jag är långt ifrån insatt på SSD, men jag tror nog att man bör ha en hyfsat up-to-date CPU för att SSD diskarna ska komma till sin rätt, jag kan ha fel och då blir jag väl rättad snart...

Sen har jag en fråga, likt din. Hur kopplar man in den? Det är ju en 2.5" ska man köpa till nån hållare eller hur sätter man fast den i chassit?

Permalänk

Det krävs inget särskilt stöd för SSD, om det är en SATA-SSD använder den samma SATA-kontakt som vanliga HDDar (SATA ser likadan ut för 2.5" som 3.5"-diskar), om det är en PATA(IDE)-SSD behöver du en konverterare från 2.5" IDE-> 3.5" IDE för att koppla in den.

För att få ut maximalt från SSD i benchmarks krävs eventuellt ett modernt moderkort och en modern processor, men en SSD ger även en ordentlig boost för äldre hårdvara. Jag använder själv ett 4 år gammalt moderkort i budget-klassen, med SSDn har nu processorn (X2 3800+) blivit flaskhalsen istället för hårddisken som tidigare.

Formfaktorn på de flesta SSD är 2.5" och det går därför inte att sätta den direkt där man har vanliga 3.5" HDD (såvida man nu inte har väldigt långa skruvar). Det finns skenor att köpa om man så vill (t.ex. http://www.webhallen.com/prod.php?id=66429&traff=1, där du bara har användning för skenorna, adaptorn som du ser på bilden har du bara användning för om det är en PATA(IDE)-SSD). Annars går det att fästa den med gummisnodd, kardborreband, dubbelhäftande tejp, det finns många ghetto-lösningar att ta till, en SSD rör sig inte lika mkt som en HDD och behöver därför inte förankras lika mkt. Jag har själv den liggande helt löst i chassit eftersom min dator är stationär, men om du vill kunna flytta på datorn kan det vara bra att fästa den på ngt sätt.

Permalänk
Medlem

fqvarfort: Tack för ditt svar, precis vad jag ville höra

Permalänk

Frågan är nu hur stor SSD man ska köpa, funderar på 80gb, då borde jag klara mig med alla jag kan tänkas använda. Sen även en större disk bara för att lagra skit som man skaffar

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Mina sitter i hotswapen på Corsair chassiet just nu,ser lite dumt ut men är ju mening att man ska kunna ha dem där om man vill.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Något jag letat efter men inte hittat är en bra guide för hur man kan få ner storleken på win7-installationen med VLite eller liknande. Med tanke på kostnaden per GB för SSDs vill man ju inte slösa med diskutrymmet direkt, och om systemet dessutom är en laptop som bara stödjer en disk (de flesta?) så kan man ju inte ha en extra lagringsdisk annat än via usb/nätverket.

När jag letat runt så har jag mest hittat VLite+Win7-diskussioner på eee-forum och liknande, och ibland får man känslan av att vissa saker dom nämner är specifika för just eee. Och inte heller har jag lust att ladda ner nån annans färdiga ISO. Och det hjälper ju inte heller att vissa påminner om att VLite inte är gjort med win7 i åtanke, och säger att om man tar bort vissa viktiga saker så kan man få problem (men exakt vilka dessa "viktiga saker" är, och vad för problem man kan få, det nämns inte).

Så... nån som vet om nån sån bra guide? Eller nån som fått ner storleken med VLite och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Permalänk
Medlem

För några dagar sedan hade Anandtech en ny artikel om SSD.
Bland annat jämförs hur prestandan förbättras med TRIM-kommando.
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kom på en grej... Om man sitter med en disk som tappar mycket prestanda när den får slut på lediga block och kommer förmodligen aldrig att få TRIM, som Intel X25 G1, kan man faktiskt undvika att få dålig prestanda om man offrar lite utrymme och "short stroke:ar" den.

De har ca. 7% spare area från fabrik, men om man lämnar t.ex. 25% opartitionerat kommer de LBA-blocken aldrig att användas och du kommer att få som sämst ~32% lediga block och prestandan kommer inte att sjunka speciellt mycket. Nackdelen är att man offrar utrymme på en redan liten disk.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem

Trådens första inlägg behöver redigeras.
Mycket frågor som återkommer i lagringdelen på forumet ang ssd.

Nästan så att man själv skulle kunna sammanordna en post som bara kan klistras in som första post

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Trådens första inlägg behöver redigeras.
Mycket frågor som återkommer i lagringdelen på forumet ang ssd.

Nästan så att man själv skulle kunna sammanordna en post som bara kan klistras in som första post

Gör du en samordning och den ser bra ut ska jag se om jag kan editera första inlägget, tror inte MBY misstycker om jag är tydlig med att det är andra än han som lagt till information.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Gör du en samordning och den ser bra ut ska jag se om jag kan editera första inlägget, tror inte MBY misstycker om jag är tydlig med att det är andra än han som lagt till information.

Sådärja. nu har jag knåpat ihopp något. de är en början iaf. tar för många veckor att göra en längre utförlig variant.

OBS! Texten har ej kontrollerats efter grammatiska fel.

Samlingstråd för SSD

Flera personer på detta forum har bidragit till innehållet i denna post.
Redigerat av moderator och postens ursprungliga skapare.
Några som har bidragit är: MBY, CrAcKman. . .

---------------
# Innehål:

Bakgrund & Fysisk uppbyggnad
Styrkretsar
Optimeringar
FAQ – enklare frågor
Övrigt
---------------

Bakgrund

[list="1"]
Bakgrunden till tråden finns i denna tråd: sweclockers.com tråd 863798
Även den första faktan kommer från den tråden.

---
Det som gör en SSD bättre än en vanlig HDD med roterande skivor.
När man ser till överföringshastighet så kan man se att generation 2 SSD läser mycket snabbare änn en vanlig hdd. SSD skriver oftast snabbare än en vanlig hdd.
Den största skillnaden ÄR åtkomsttiden!
En vanlig hdd har en åtkomsttiden på ca: 7-16ms. Enkelt tänkt så kan man säga att de tar så lång tid att hitta till en annan del av den data som ska läsas. Det kan antingen vara en del av samma fil eller olika filer! Jämför man detta med en SSD vars åtkomsttid är ca 0,08-0,2ms så är skillnaden enorm. Om vi ska läsa, säg ett par tusen filer som är små, så tar det som ett exempel 20 sekunder att göra på en vanlig disk. Det som egentligen tar tid när man ska läsa småfiler är just tiden mellan fil A och fil B. Inte tiden det tar att läsa själva filen.
Om vi skulle läsa samma filer från en SSD skulle det ta mycket mindre tid då tiden mellan fil A och fil B är flerfaldigt kortare.
Det är därför vi upplever en SSD som att vara "blixtrande snabb". T.ex. uppls en uppstart av våran favoritwebbläsare eller operativsystemet i sig mycket snabbare.

Operativsystem består idag av välldigt många!! små!! filer. med exemplet ovan så kan vi dra slutsatsen att den flerfaldigt förkortade åtkomsttiden kommer spela en stor inverkan på hur vi upplever sådana filläsningar. Detta är även vad vi som har SSDs även upplever.

Problemet med de äldre SSDs (generation1) är att de sköter raderingar på ett sådant vis att läsningar stoppas eller i vilket fall medför att sytemet går som "sirap"/"låser sg" i ett par sekunder då och då. Problemet är proceduren att ta bort data. För att ta bort en del data behöver disken ta bort en större del data kallat "block" och sedan skriva om den data som ska vara kvar i det blocket igen.
---
Allmänt kan sägas att kontroller kretsen har stort genomslag på prestandan.
Lista med SSD-märken och vilka kontrollers som används:
overclockers.com tråd 781651

"The SSD Anthology: Understanding SSDs and New Drives from OCZ"
anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531

Efterföljare på ovanstående länk. Beskriver även TRIM.
"The SSD Relapse: Understanding and Choosing the Best SSD"
anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631

SSD Roundup: Indilinx vs. Samsung vs. Intel (or why size matters)
Indilinx vs. Samsung vs. Intel

Samling av allt inom SSD
http://www.storagesearch.com/
[/list=1]---------------

Styrkretsar

[list="1"]
Kontrollerprestanda rangordnad från snabbast till långsammast (källa: fqvarfort)
* Intel (snabbast)
* Indilinx/Samsung
* Mtron
* Jmicron 602(långsammast)
Man bör sky Jmicron 602 som pesten, även Mtron verkar vara kardinalt mycket bättre.
[/list=1]---------------

Tillverkare

[list="1"]
Intel:
Här är ett exempel på ett modellnummer av denna SSD:
-> SSDSA2MH080G2C1 <-

Positionen i modellnumret nedan avser (gissningsvis) diskens formfaktor.
SSDSA2MH080G2C1
kod=förklaring
1=1,8" stor disk med "MicroSATA" kontakt.
2=2,5" stor disk med "SATA" kontakt.

Positionen i modellnumret nedan avser (gissningsvis) diskens typ av minnesceller.
SSDSA2MH080G2C1
kod=förklaring
M= Multilevel cell.
S= Singellevel cell.
Dvs hur mycket data som lagras per cell i chippet. singellevel är snabbare och dyrare än multilevel. De ska även hålla längre.

Positionen i modellnumret nedan avser diskens kapacitet.
SSDSA2MH080G2C1
kod=förklaring
080=80 GB
160=160 GB

Positionen i modellnumret nedan avser diskens generationsnummer.
SSDSA2MH080G2C1
kod=förklaring
1=Generation 1
Har nu bra firmware för nerladdning som styr disken på ett bra sätt, med tanke på att trim inte blir tillgängligt till disken.
2=Generation 2
Kommer få städ för "trim". Har därmed firmware optimerad därefter.

Positionen i modellnumret nedan avser diskens förpackningstyp.
SSDSA2MH080G2C1
kod=förklaring
R5=Retail, medföljer adapter skenor för montering i 3,5" fack.
C1=bulk, hdd som den är utan tillbehör i skyddande kartong.

Mer information om vad artikelnumret betyder ser du enkelt för t.ex. 34nm modellerna i manualen nedan.
intel 34nm manual (se sid 2)
[/list=1]---------------

Optimeringar

[list="1"]
Det bör nämnas att det finns en uppsjö av olika optimeringar som man kan göra på en SSD som kör operativsystemet.
Betydelsen av de olika optimeringarna har olika inverkan på typ av disk samt modell.

Denna information fokuseras på optimeringar för 2:a generationens SSD.

Första generationens SSD hade ofta stora problem med sk "stuttering". Fenomenet uppkom då operativsystemet behövde skriva många småfiler till disken. Den typen av skrivningar gjordes på ett sätt vilket fick operativsystemet att sluta svara i ett par sekunder varpå användaren bara kunde sitta och vänta till det blev responsivt igen.
Optimeringar för första generationens SSDs hittas framförallt på t.ex. http://www.ocztechnologyforum.com

Till råga på allt besväras optimeringarna av att de genomförs olika beroende på operativsystem.

Optimeringar för 2:a generationens SSD.
Generellt sätt är det relativt få optimeringar man som ny ägare av en SSD behöver göra.

Den viktigaste optimeringen är att inaktivera automatisk defragmentering för SSD partitionerna. Självklart ska du inte heller köra defragmentering manuellt på SSD partitionerna.
Orsak: Orsaken kommer från den fysiska skillnaden i uppbyggnaden mellan SSD och magnetisk lagringsdisk.
"Anledning till att man gör det på vanliga diskar är så data kan läsas sekventiellt, medans det inte gör någon skillnad whatsoever i vilken ordning data ligger på en SSD." [citat taget från inlägg från forumet]
Den underliggande orsaken är SSDns mycket låga åtkomsttid.

Stänga av Superfetch i windows.
Orsak: Anledningen till funktionen Superfetch är att data blir läst från disken in till arbetsminnet i förväg. Lite ut i fall att de kulle behövas senare. (kan vara helt fel, bör googla detta först)

Optimeringar främst för att spara diskutrymme:
Stänga av "hibernate" (Viloläge) i windows. Går att stänga av i tex vista genom att välja kör i startmenyn och sedan skriva in "powercfg -h off " och trycka enter
Genom att stänga av hibernate frigör du lika mycket utrymme som du har i arbetsminne. Observera att du inte längre kan använda "viloläge" uppenbart kanske.

Här följer en lista på olika förslag på optimeringar specifikt för operativsystem.
Som tidigare nämnt kan man ta en del av dem med en nypa salt om man har en 2:gen SSD (Om det inte står att de är specifikt för nya diskar).
MS 7: Operativsystemet känner oftast av att det är en SSD som operativsystemet är installerat på. Det som automatiskt optimeras är följande:
Windows Automatisk Defragmentering blir inaktiverat.
Superfetch blir inaktiverat.
MS Vista:Här behöver man stänga av det som automatiskt stängs av i windows 7. se ovan. Det finns även en länk att kika på ocztechnologyforum.com tråd 47212 [länk från anemic]
MS XP:Skapa NTFS partitionerna på SSDn med en win 7/vista skiva. Installera sedan XP på en av deredan skapta partitionerna. Orsaken till detta kallas "alignement". Windows 7/vista gör den så kallade aligningen automatiskt. På XP behöver man göra den manuellt. Det finns även andra program som kan aligna disken. Googla om detta för att veta mer.
[/list=1]---------------

FAQ – Enklare frågor

[list="1"]
Fråga:Fins det någon anledning att köpa SSD?
Svar: JA! De nyare är snabbare i åtkomstid, överföringshastighet och mer lämpade för operativsystem än tidigare. Kombinationen är svårslagen, om inte oslagbar.
Här är en en youtube video som ofta länkas på olika forum för tveksamma köpare. Videon visar skillnaden mellan en av de snabbaste konsumentdiskarna jämfört med en nyare SSD (200908) http://www.youtube.com/watch...

Fråga:Är en gen2 SSD bättre än 2st VelociRaptor i raid0?
Svar: JA. För operativsystem så är det bättre med ny SSD. För sekventiell läsning/skrivning till/från disken så är det mindre skillnad.
Det är rotationshastigheten på 10kRPM som gör raptorn snabare för OS än en vanlig 7200RPMare. Skillnaden i varvtalet speglar av sig på den lägre åtkomsttiden för raptorn. det är emellertid en mycket liten skillnad om man jämför mellan raptor och SSD. Där är skillnaden mycket stor!

Fråga:Passar en SSD i min bärbara dator?
Svar: JA. Bärbara datorer har som standard 2,5" diskar. SSDs görs framförallt i 2,5" (finns även i 1,8".) storlek, det medför att de passar utan problem.
Vissa MAC datorer behöver man fylla ut diskens tjocklek i jämförelse med originaldisken för att den ska passa. Närmare vad som gäller MAC får ni Googla

Fråga:Passar en SSD i min stationära dator?
Svar: JA. Med viss modifikation. Standardstorleken på diskar i stationära datorer är 3,5". Då SSD görs främst i 2,5" behöver man ofta någon typ av fysisk adapter mellan 2,5"--> 3,5" för att montera disken. Det går givetvis att vara påhittig och montera den på eget vis om man vill. Man behöver inte vara lika noga med att kyla disken som med en vanlig.
Visa diskar som säljs som "retail" KAN ha en medföljande adapter. Det brukar stå i produktbeskrivningen i dessa fall.

Fråga:Vad för typ av kontakt är det i en vanlig bärbar, så att jag kan koppla in en SSD?
Svar: Har datorn en 2,5" disk med SATA kontakt så kan du installera en SSD.
2,5" SATA och 3,5" SATA har samma utformning av kontakten på hårddiskarna. En 1,8" SATA disk har en kontakt som kallas "MicroSata".

Fråga:Varför är min nya SSD mycket söligare (>50MB/s skillnad) i läs om man jämför med andras benchmarks på samma disk?
Svar: (A) Disken körs på en dator med endast SATA1 (sata150). Det kan bero på att datorn (ofta bärbara) bara har SATA1. En anledning till SATA1 är idag på grund av att det sparar ström jämfört med SATA2.
(B) Disken körs i PIO-läge. DMA är att föredra. Se andra trådar i den klistrade lagringstråden på forumet för att hitta svar om detta!

Fråga:Min dator har bara SATA1 (sata150), hur påverkas systemprestandan jämfört med en dator som klarar SATA2?
Svar: Slumpmässig läsning/skrivning kan påverkas av de aggressiva strömsparfunktioner som ofta finns i laptops (vilket ofta även medför SATA1). Läsning/skrivning begränsas direkt av den maximala hastigheten på 150MB/s som gränssnittet har. Annars påverkas systemprestandan väldigt lite (om inte försumbart) vid vanlig användning.

Fråga:Raid0 med 2 eller flera SSD. Är det bra?
Svar: Ja. Det är bra. MEN det beror ju på vad du kommer att använda datorn till.
Du märker ingen större skillnad mellan singel och raid0 i vanligt användande av systemet. Det "känns" ungefär lika snabbt.
Om du istället videoredigerar, kopierar stora filer (>2GB) ofta så har du nyttan av den snabbare sekventiella skriv/läs hasigheten som raid0 ger.

Fråga:Raid0 med 2 olika typer/märke av SSD (t.ex. gen1 + gen2 i extremfall). Är det bra?
Svar: NEJ. Det är så pass stora skillnader i hur SSDs styrkretsar fungerar. Kör du raid0 med 2 olika typer av SDD får du prestanda av de söligaste egenskaper av de båda diskarna.
Köp istället 2 likadana modeller.
Om du vet att de olika diskarna har samma syrkrets på båda SSD diskarna så fungerar det dock bättre än att blanda olika styrkretsar.
Indilinx + samsung (eller annan kombination av olika) = dåligt.
Indilinx + indilinx = ok, om de är samma modell av styrkrets på dem, samma storlek på cache samt samma kapacitet på disken i sig.

Fråga:Min dator är 3-5 år gammal men har SATA kontakter på moderkortet. Är det värt att köpa SSD till den?
Svar: Ja. en SSD snabbar upp i stort sätt alla datorer. På grund av att det ofta är SATA1 på äldre datorer så medför det direkt en begränsning på 150MB/s i överföringshastighet.
Har datorn SATA2 så är det bättre än SATA1.
Det behöver noteras att en uppgradering av en gamma dator kan medföra problem!
Detta gäller oavsett om det är en SSD eller vanlig roterande disk. Nyare diskar kan göra att datorn behöver nyare drvrutiner för satakontrolern. Ibland finns inte nyare drivrutiner vilket medför att det kanske inte fungerar.
En användare på detta forum märkte att en modell av ssd inte fungerade med en 2-3 år gamla Toshiba-laptop. Om det bara rörde sig om den modellen är svårt att säga.
Ett sätt att gardera sig för problem är att man Googlar modellnamnet på datorn/moderkortet och SSD så kanske någon skriver hur det fungerar eller inte fungerar.

Fråga:Hur är det med hållbarheten på SSD? Slutar de at fungera efter något år?
Svar: Det är en svår fråga. De nyare SSD som säljs idag har lång livstid. Backup bör göra precis som med vanliga hårddiskar.
Intel skriver t.ex. i sin manual att deras SSD diskar har en ”MTBF” på 1200000 timmar. MTBF = mean time BETWEEN failures. Intel menar med andra ord att det är i snitt 1,2miljoner timmar mellan fel på dem.
”Read error rate”, dvs antal lästa bitar innan fel uppgår till max 1 bit per 1*10^15bitar. Man kan jämföra detta med tex WD med 1*10^14bitar på sin Caviar Black serie.

Fråga:IDE, AHCI eller RAID inställt i BIOS?
Svar: Inne i vissa BIOS finns val att göra för hur SATAkontrollern ska hantera diskarna som är i datorn. I vanliga fall är detta val inställt på "IDE". T.ex. Intels diskar (g1, g2) får bättre prestanda med valet "ACHI". ACHI medför en del fuktioner som SSDs drar nytta av olika bra. NCQ är en funktion som ger intels SSDs en prestandavinst.
Kör man RAID på sin dator behöver detta val självfallet väljas.

Fråga:Går det växla mellan IDE och ACHI lägena efter installation av operativsystem?
Svar: Det är olika beroende på operativsystem. I win 7/vista kan man aktivera AHCI i registret och sedan starta om datorn för att aktivera AHCI i BIOS. Sedan installerar windows drivrutinen automatiskt. Ändrar man BARA i BIOS (från IDE till AHCI) så kommer operativsystemet antagligen att låsa sig under den vanliga uppstarten. Det går att växla tillbaka till IDE läget i BIOS för att det ska vara som innan.
Ubuntu 9.04 känner automatiskt igen ändringen och fungerar att starta på en gång utan några procedurer.

Fråga:Vad är skillnaden mellan SATA150 (sata1) och SATA300 (sata2) och SATA600 sladd??
Svar: SATA300 (sata2) sladdar har oftast metallclips i ändarna för att förhindra att sladden åker ur kontaken på enheterna den är kopplad till.
Ju högre hastighet på interfacet destå högre krav är det på avskärmningen på kabeln. Avskärmningen ska stoppa störningar så att signalen inte blir felaktig.
SATA600 har ännu inte kommit ut. Det är dörför svårt att säga om avskärmningen har stor inverkan eller inte. Kontakterna är densamma på samtliga varianter.
eSATA sladdar har bättre avskärmning än vanliga SATAsladdar just för att de är utanför datorn. eSATA sladdar har annan utformning av kontakten än för vanlig SATA.

Fråga:Vad gör jag om jag har en fråga om SSD som inte besvaras här?
Svar: Läs igenom alla länkar som står högre upp i avsnittet "bakgrund", särskilt de från Anandtech!
Googla.
Besvarar inte de din fråga så ställ den i forumet. Så kan de kunniga komma med svar och även uppdatera informationen på denna sida
[/list=1]---------------
Övrigt

[list="1"]
För att förbättra informationen på denna sida så lägg gärna inlägg med en fråga tillsammans med ett svar som bäst besvarar frågan så kan någon trevlig moderator kopiera och klistra in den här!
Direkta felaktigheter i denna information bör ni påpeka så snabbt ni ser dem.
[/list=1]---------------

Där var det slut.
EDIT: editerat texten 091005-23:53

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem

Ser bra ut för min del rent informationsmässigt men jag får scrolla på alla håll och kanter. Kan du fixa till det eller missar jag någon poäng??

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vänliga kamrater på forumet säger att det inte finns några dumma frågor och då ställer jag en fråga som kanske är.... Jag skall köpa bärbar 13 tummare med W7 i oktober/november. Om jag monterar en ssd kan jag även ha kvar orginaldisken eller får jag ta ut och slänga den?