[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt i massor..

det står mellan Intel G2 40gb för 1100kr

och denna : OCZ AGILITY 2 2,5" 60GB SSD SATA/300 MLC - Specifikationer

Kollar man specs så är ju den på dustin överlägset snabb..

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tjenare, jag installerade just 2st OCZ vertex 60gb i raid0 på mitt gigabyte P35 DS3R moderkort. Installerade windows 7 64bitars version, sen testade jag med att köra hd tach och fick då bara en average read på 147MB/s.

Visst, det är snabbare än förut men inte så snabbt som jag hade förväntat mig. Skulle åtminstone vilja ligga över 200MB/s...

Finns det något som jag kan ha missat?

Permalänk
Medlem

Har du kört TRIM etc?

Viktigt vilken krets man har med läste jag..Speciellt i raid0

el30--> Den är ju sämre, och nästan samma pris...Du visar utan moms och jag med moms

Har inte råd just nu så det blir att vänta lite..

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem

TRIM är på, ska man göra något mer än att sätta på det? :S

Tycker även uppstarten är lite långsammare än vad den borde vara, förr med ett nyinstallerat XP så gick det jättesnabbt att ladda... Men iof är kanske win 7 64bit lite tyngre att starta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vykan:

Har du kört TRIM etc?

Viktigt vilken krets man har med läste jag..Speciellt i raid0

el30--> Den är ju sämre, och nästan samma pris...Du visar utan moms och jag med moms

Har inte råd just nu så det blir att vänta lite..

Jo, hade missat den totalt. Tar nog den ocz

Permalänk
Medlem

Ska köpa den ocz när den blir lite billigare kanske

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Hedersmedlem

Läs sommartestet om SSD.. där ser man några av de "nyare".

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Jag fick för mig igår att jag behövde en SSD-disk så jag läste sommartestet och alla relevanta trådar här, sedan slog jag till på en OCZ Vertex 2 (testvinnaren). Den verkar grym än så länge.

Dessutom tog jag äntligen steget från XP till Windows 7 Ultimate 64-bit. Det var på tiden.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Söker en mycket värd SSD, cirka 2-3k, kommer ha i den alla programer, vissa spel, ska vara så snabb som möjligt, tack:).

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk

Som sagt, jag köpte den här:
WEBHALLEN.com - OCZ 120GB Vertex 2 E Series SATA II 2.5" (SSD) (OCZSSD2-2VTXE120G)
Finns i storlekarna 60 och 100 GB också.

Rekommenderas i sweclockers sommartest

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

verkligen värt o fixa SSD Nu? eller kan man vänta till jul?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Jag är oxå väldigt intresserad att att köpa OCZ Vertex 2 E 120GB.
Dock finns den inte i lager hos webhallen och ingen info om när den kan tänkas dyka in då inte ens deras leverantör har något datum på när den åter kommer i lager. Och betala drygt 500kr extra för disken hos Amentio känns inte speciellt skoj.

Vet i fasen om jag orkar vänta på att den dyker in, behöver installera om datorn snarast och sätta över min nuvarande SSD disk i htpc:n (intels X25 G2 40GB). Har ej hunnit fördjupa mig speciellt mycket i testerna ännu, någon som har någon annan disk att rekommendera istället (helst ej över 3k) typ Corsair Force Series F120 120GB?

De verkar prestera ganska snarlikt?
Är man dum som försöker jäkta på ett köp eller skall man invänta OCZ disken?
Det är ju inte så att jag måste måste ha disken precis nu, men det är jobbigt att vänta :P.

Disken skall användas till OS (win7), program, spel.

tacksam för ideer å tankar

/8roxz

Permalänk

Jaså, OCZ:n är slut. Då får du väl köpa Corsairen då istället. Baseras på samma kontroller, verkar ha samma grymma prestanda. Rekommenderas varmt i sweclockers sommartest, du blir nog mer än nöjd.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m3tr0:

Jo, guiden behöver verkligen uppdateras.

MBY, var är du?

edit:

T ex Marvells kontroller (88SS9174-BJP2), som sitter i Crucial RealSSD C300, finns inte ens omnämnt. Det finns även en kontroller från Phison.

Om det finns av intresse så kan jag recensera min Crucial RealSSD C300 128gb, har den, men ej datorn. (datorn byggs i slutet av månaden.)

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Hur står dessa SSDerna sig som systemdisk?

WEBHALLEN.com - OCZ 40GB Agility 2 SATA II 2.5" (SSD) (OCZSSD2-2AGT40G)
WEBHALLEN.com - OCZ 30GB Solid 2 Series SATA II 2.5" (SSD) (OCZSSD2-2SLD30G)

Är prestandan värd priset? Eller är dom totalt värdelösa?

MVH.

Permalänk
Skrivet av StålNisse:

Hur står dessa SSDerna sig som systemdisk?

WEBHALLEN.com - OCZ 40GB Agility 2 SATA II 2.5" (SSD) (OCZSSD2-2AGT40G)
WEBHALLEN.com - OCZ 30GB Solid 2 Series SATA II 2.5" (SSD) (OCZSSD2-2SLD30G)

Är prestandan värd priset? Eller är dom totalt värdelösa?

MVH.

Av de två hade jag räknat bort Solid 2 direkt då den använder en omodern och "mindre bra" Indilinx-kontroller (den har t.ex. hög write-amplification, stöder inte NCQ fullt ut, och har dålig kompatibilitet). Agility 2 använder SandForce-kontrollern och är därför här ett mkt bättre val, men det är tyvärr för tidigt att säga hur kompatibliteten/kvaliten är. Corsair har testat sin version i Crystal Disk Mark här (samma kontroller, samma storlek = samma enhet, annorlunda klisterlapp på ovansidan)...

Corsair Labs Report: Force Series F40 SSD « Corsair Blog

... där ser du oxå hur den står sig mot Intels 40 GB.

Permalänk
Skrivet av fqvarfort:

Av de två hade jag räknat bort Solid 2 direkt då den använder en omodern och "mindre bra" Indilinx-kontroller (den har t.ex. hög write-amplification, stöder inte NCQ fullt ut, och har dålig kompatibilitet). Agility 2 använder SandForce-kontrollern och är därför här ett mkt bättre val, men det är tyvärr för tidigt att säga hur kompatibliteten/kvaliten är. Corsair har testat sin version i Crystal Disk Mark här (samma kontroller, samma storlek = samma enhet, annorlunda klisterlapp på ovansidan)...

Corsair Labs Report: Force Series F40 SSD « Corsair Blog

... där ser du oxå hur den står sig mot Intels 40 GB.

Kom på att intels 40GBare kostar lika mycket som OCZ 40gbare nästan direkt efter att jag skrev inlägget, men lät det stå kvar då det kunde vara intressant att se hur de står sig emot den!

När det blir datorköp så blir det nog en intel 40gb, tror jag :).
Tack ändå!

Permalänk
Medlem

Hur kan jag veta om TRIM är igång eller inte på mina SSD i W7?

EDIT: jag försökte googla fram det och det enda jag hittade var hur jag kollar om det är aktiverat i W7:
starta cmd med admin rights
skriv "fsutil behavior query disabledeletenotify"
DisableDeleteNotify = 1 TRIM avaktiverat
DisableDeleteNotify = 0 TRIM aktiverat

Jag la till det här för att poängtera att det inte svarar på min fråga men det är det här svaret man brukar få. Så slipper nån annan skriva det i onödan.

Jag kan utveckla frågan till en dubbelfråga för att tydliggöra varför det inte svarar på frågan:
Är TRIM aktiverat på alla diskar i W7 oavsett HDD eller SSD?
Om inte, hur ska jag veta att det är aktiverat på SSD:erna?

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Hedersmedlem

Trim är en uppsättning kommandon som kan köras på SSD diskar som stöder detta.
kika i intel g2 tråden bland de klistrade trådarna så står där säkert allt som har med trim att göra.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrAcKman:

Trim är en uppsättning kommandon som kan köras på SSD diskar som stöder detta.
kika i intel g2 tråden bland de klistrade trådarna så står där säkert allt som har med trim att göra.

Jag vet vad TRIM är, jag ska kolla i den tråden om det finns svar på min fråga. Tack!

Om tråden tar upp mer än specifika frågor om Intels styrchip så borde ju det anges så att folk slipper leta.

EDIT: FAQ:n svarade inte på min frågeställning så den kvarstår.

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Skrivet av stabilt:

EDIT: FAQ:n svarade inte på min frågeställning så den kvarstår.

Det verkar inte finnas ett enkelt sätt att kolla om TRIM används eller inte, utan man får slutleda sig till det beroende på inställningar i windows, vilken firmware man har, vilken drivrutin man har mm.

Borde vara enklare än så tycker man.

edit: Dessutom borde man inte behöva lusläsa tråden om Intel G2 för att lära sig om TRIM när man sitter med en SSD av ett helt annat märke
Sånt ska väl täckas av den här tråden.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Corsair SSD Nova Series 64GB ( Corsair SSD Nova Series 64GB 2.5" - Inet.se )

Är det något att hänga i Julgranen mot 40GB Intel X25-V G2 SATA?? ( 40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA - Inet.se )
man får ju rätt många mer GB för bara några få hundringar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stabilt:

Jag vet vad TRIM är, jag ska kolla i den tråden om det finns svar på min fråga. Tack!

Om tråden tar upp mer än specifika frågor om Intels styrchip så borde ju det anges så att folk slipper leta.

EDIT: FAQ:n svarade inte på min frågeställning så den kvarstår.

CrystalDiskInfo visar all info om dina SSD/diskar NCQ, TRIM mm

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brolles:

CrystalDiskInfo visar all info om dina SSD/diskar NCQ, TRIM mm

Tack!

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Skrivet av Brolles:

CrystalDiskInfo visar all info om dina SSD/diskar NCQ, TRIM mm

Tack för det, men jag tycker att det är lite otydligt om den visar att TRIM är igång eller att disken har möjlighet att köra TRIM? Det står ju "supported features", kan betyda att disken supportar TRIM men att det inte används ändå?

Informationen om programmet säger ingenting alls

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Lär väl märka om man inte kör intel toolbox på ett gäng månader o ser om en körning förbättrar prestandan då. Gör den inte det funkar TRIM?

Omständligt...

Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /

Permalänk
Medlem

Ja det skulle nästan behövas någon form av bekräftelse på TRIM, en liten icon eller nåt så man vet om det är aktivt eller inaktivt, att os:et har det på säger ju nada, sen att SSD stödjer det bevisar inget heller, har du fel drivrutiner till ICH chippet så funkar det inte.

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Någon som har någon koll på hur priserna på SSD kommer ändras i framtiden? Undrar om det är värt att vänta eller om priserna kommer vara samma som de är nu ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Det rekommenderas att man ställer in så att Explorer sparar historik på en annan hårddisk, går det att göra samma sak med Firefox?