Permalänk
Medlem

koppla i rätt fas

djävla vilken skillnad det blev när jag kollade upp rätt fas på min förstärkare och DAC..

och så e det nästan helt gratis.
60kr på claes ohlsson kostar pennan man mäter med.

fler som meckat med det ?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Inte meckat med det, men har man bra grejer + bra öron, så kan det nog vara en bra idé att kolla upp mitt också.
Kör mest hi-end hörlurar och hörlursförtärkare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kör rätt fas likaså, är ett måste nästan, bruset minskar markant hos min anläggning. Brukar alltid mäta upp detta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

pratar ni om att vända väggkontakten rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
pratar ni om att vända väggkontakten rätt?

Yesbox!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Inte meckat med det, men har man bra grejer + bra öron, så kan det nog vara en bra idé att kolla upp mitt också.
Kör mest hi-end hörlurar och hörlursförtärkare.

hupp jag e lite bullerskadad och har lite tinitus och hörde det direkt
stärkaren visste jag var i rätt fas,fast min dac hade jag inte testat då man drar sig från hoppa in där o rota bland kablarna i dosan.
skillnaden blev att ljudet blev lite lugnare och fick hörbart mer bas.
har haft min rumskorrigering inställd på +1 på basen fast kunde sätta den på 0 när jag kopplat dacen rätt.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

Permalänk

I fall du inte har nån slags magisk förstärkare som kör direkt på AC, så spelar det absolut ingen roll vilken väg väggkontakten sitter, eftersom det blir exakt samma resultat efter likriktningen.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

magisk e nog rätta ordet på min amplifix
http://www.bladelius.com/SAT/amplifix.htm

Man får bort en hel del av den elektrisk strålning som omger förstärkare och andra prylar om man har dom i rätt fas där av viss ljudförbättring.
köp en penna o testa själv och mät stråningen av din förstärkare om du vänder strömkontakten i väggen på olika håll.
jag måste röra vid min förstärkare med pennan för den ska ge utslag,om den e fel börjar den den tjuta ca 5-6cm ifrån.

Visa signatur

Permalänk

Om transformatorn i din förstärkare avger så mycket störningar att det stör ljudsignalen så skulle jag nog ta och fundera på att skicka in den på service. Och även om den skulle göra det, så skulle det inte vara på nåt sätt som "tar bort bas", det skulle vara genom att injicera brum, och inget annat.

Och förresten så är mina stärkare bättre speccade än din
http://thevintageknob.org/LUXMAN/C02M02/M02M120A-specs.html

Efter lite modifikationer och utbyte av utgångstransistorerna så har jag mätt 0.0022% distortion vid märkeffekt.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

jo måste nog lämna in den hahaha
måste vara fel på min Mikael bladeus stärkare den låter så illa

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
jo måste nog lämna in den hahaha
måste vara fel på min Mikael bladeus stärkare den låter så illa

Om den stör saker genom att vara ur fas med dem, så är det nog något värre fel med den. En transformator ska inte göra så.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

det e absolut inget fel på den..
koppla i rätt fas e känt sen urtiden
btw det var dacen som jag fick mer bas med.
förstärkaren lät mer trist och platt när den var felkopplad.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

det e absolut inget fel på den..
koppla i rätt fas e känt sen urtiden
btw det var dacen som jag fick mer bas med.
förstärkaren lät mer trist och platt när den var felkopplad.

Om något, så kan fassynkronisering hjälpa mot jordloopar, men det är något man fixar samma minut som man kopplar i sakerna.

Ge upp, elektronikteorin är emot dig.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte den som tackar nej till lite placeboeffekt om den är gratis. Hellre det än att börja köpa dyra skärmade optiska kablar eller nått annat fånigt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Nu har jag missat något, så nu kommer frågorna.
Är det är skillnad på de tre faserna i väggutaget och skall därmed viss utrustning skall ligga på en särskilld fas för att minska den "elektriska strålningen" och därmed ge bättre ljud i slutet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persson
Nu har jag missat något, så nu kommer frågorna.
Är det är skillnad på de tre faserna i väggutaget och skall därmed viss utrustning skall ligga på en särskilld fas för att minska den "elektriska strålningen" och därmed ge bättre ljud i slutet?

Det är bara en fas i vägguttaget. Man kan koppla i grejor så att de är antingen i eller 180 grader ur fas (notera att detta bara är relativt, och att det inte finns något "rätt".). I de allra flesta fall spelar det absolut ingen roll, eftersom det bara likriktas direkt.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Det är bara en fas i vägguttaget. Man kan koppla i grejor så att de är antingen i eller 180 grader ur fas (notera att detta bara är relativt, och att det inte finns något "rätt".). I de allra flesta fall spelar det absolut ingen roll, eftersom det bara likriktas direkt.

Du menar 120 grader antar jag.
Men om en fas kopplas in så är väl den relativt till nollan inte förskjuten alls utan bara i jämförelse till de andra faserna? Hur påverkar detta en förstärkare att producera ett ökat elektriskt fält och på så sätt försämra ljudet?

Permalänk
Medlem

Finns ju olika skolor med detta, en del hävdar att det kan spela en ganska stor roll detta med fasen, andra hävdar tvärtom

Och finns ju massa sånt här som är i gränslandet, tex svindyra signalkablar där det diskuteras om vilka material som ska ingå och där silvermolekyler ska vara riktade åt samma håll, eller om det ska vara flätat på tvären eller längden.

Och för för att inte prata om högtalarkablar där man en natt med fullmåne man ska bära runt kablarna i en åkercirkel mumlande uråldriga besvärjelser, för att få ut det sista i dom.
Andra lägger märkliga klossar som kostar skjortan på sina apparater som sägs "dra åt" sig skadliga magnetfält eller nått sånt.

Fast detta med fasen, nja det kostar ju nästan inget att prova ut, och även om det enligt ellära inte ska ha betydelse, så finns det ett otal som hävdar att det faktiskt har det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Många HiFi-prylar - speciellt amerikanska - är designade för jordad nätanslutning och man har då också bestämda positioner för fas och nolla. Med vanlig svensk 2-polskontakt måste man se till att väggkontakten är vänd så att fas och nolla kommer in rätt i nätdelen.

Mät spänning mot jord på apparatens chassie och vänd väggkontakten och du kommer att bli förvånad. Krellförstärkare kan t.ex. ha upp till 50 Volt på chassiet med felvänd kontakt och 5-10 med rättvänd. Hur detta påverkar musiksignalen - som använder chassiet som jord/nolla - kan ni räkna ut själva.

Har man tillgång till verklig jord - vattenledningsrör i metall som kommer ur marken eller liknande - är det kalas, man jordar då förförstärkaren med denna och drar sen kabel från alla andra apparaters chassien till förförstärkarens jordkontakt.

Har man ingen verklig jordförbindelse funkar det med flytande jord - koppla alla apparaters chassien till förförstärkarens jordkontakt.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk

Om elektrikern gjort som de flesta andra elektriker har man fasen i det högre hålet och nollan i det vänstra.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persson
Du menar 120 grader antar jag.
Men om en fas kopplas in så är väl den relativt till nollan inte förskjuten alls utan bara i jämförelse till de andra faserna? Hur påverkar detta en förstärkare att producera ett ökat elektriskt fält och på så sätt försämra ljudet?

Nej, 180 grader. Ett halvt varv.

Och det finns fortfarande bara en fas i eluttaget. Man gör inget åt själva fasen om man kopplar i något, men om man kopplar i två transformatorer så att de är ur fas, så matar ena ut positiv spänning när den andra matar ut negativ. Det här spelar som sagt ingen roll i ljudsammanhang, eftersom man likriktar direkt efter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Finns ju olika skolor med detta, en del hävdar att det kan spela en ganska stor roll detta med fasen, andra hävdar tvärtom
...

Fast detta med fasen, nja det kostar ju nästan inget att prova ut, och även om det enligt ellära inte ska ha betydelse, så finns det ett otal som hävdar att det faktiskt har det.

Fasen spelar ingen roll alls i 99.9% av fallen. Detta är ett faktum, och alla som påstår det motsatta har helt enkelt fel. Speciellt eftersom de flesta ljudgrejor har signaljorden separerad från chassijorden.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem
Citat:

... de flesta ljudgrejor har signaljorden separerad från chassijorden.

Varifrån får systemet då nollpotential med icke-jordad nätkontakt?

Visa signatur

M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bgix
Varifrån får systemet då nollpotential med icke-jordad nätkontakt?

Den flyter fritt. Även med jordad nätkontakt är den inte kopplad till skyddsjord. Kopplar du ihop signaljord till nät-jord på flera ställen så får du ström genom signaljorden och då brummar det. Bästa sättet att undvika jordloopar är att helt enkelt ha signaljorden (och signalen) helt isolerad från elnätet.

Och att koppla ihop chassina på flera normalt ojordare apparater är ett väldigt bra sätt för att vara säker på att du DÖR när det blir nått elfel på en av dem.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

jag tror att man hör skillnader på förändringar i ljudbilden ju finare grejer man har.
fast visst kan vissa gå till överdrift med skärmade optiska kablar det e ju bara sjukt.
Jag kör med Claes Olsson optiska tror ingen märker skillnad om jag hade haft http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=374904

Visa signatur

Permalänk
Citat:

jag tror att man hör skillnader på förändringar i ljudbilden ju finare grejer man har.
fast visst kan vissa gå till överdrift med skärmade optiska kablar det e ju bara sjukt.
Jag kör med Claes Olsson optiska tror ingen märker skillnad om jag hade haft http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=374904

Skärmade optiska kablar är precis lika sjuka som att påstå att man kan vända på väggkontakten för att få mer bas

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Den flyter fritt. Även med jordad nätkontakt är den inte kopplad till skyddsjord. Kopplar du ihop signaljord till nät-jord på flera ställen så får du ström genom signaljorden och då brummar det. Bästa sättet att undvika jordloopar är att helt enkelt ha signaljorden (och signalen) helt isolerad från elnätet.

Och att koppla ihop chassina på flera normalt ojordare apparater är ett väldigt bra sätt för att vara säker på att du DÖR när det blir nått elfel på en av dem.

Trodde faktiskt att nätjorden används som signaljord i länder med obligatorisk nätjord men det var kanske inte så genomtänkt.

Visst får man full spänning på allt om man kopplar ihop chassiena och något skiter sig men den risken tar jag. Hur ofta händer sånt?

Har alltså ingen riktig jord och kopplar jorden flytande som jag beskrev ovan med grova kablar utöver signalkablarna. Funderar dock på att ta in en grävare och lägga ner en jordplåt eller jordlina.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

... lika sjuka som att påstå att man kan vända på väggkontakten för att få mer bas

Om det ger mer bas vet jag inte men testa att vända på väggkontakten med en voltmeter kopplad mellan chassie och jord.
Gör det på alla apparater och välj läget som ger lägst spänning - tror du kommer att märka skillnad på ljudet efteråt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Om det ger mer bas vet jag inte men testa att vända på väggkontakten med en voltmeter kopplad mellan chassie och jord.
Gör det på alla apparater och välj läget som ger lägst spänning - tror du kommer att märka skillnad på ljudet efteråt.

Jag har för tillfället ungefär 50V mellan förstärkarnas chassi och jord, men jag har fortfarande lägre brusnivå än jag kan mäta med mitt Xonar.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har för tillfället ungefär 50V mellan förstärkarnas chassi och jord, men jag har fortfarande lägre brusnivå än jag kan mäta med mitt Xonar.

Jaha, hur är det om du vänder på nätkontakten?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jaha, hur är det om du vänder på nätkontakten?

Ganska exakt 50V.

Visa signatur

Luxman!