Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Den skillnaden han har mätt kan bara bero på att han har flyttat fasledaren till kontakten som sitter närmare insidan av förstärkaren, något som, om något, ger mindre störningar runt den och mer störningar i den.

Och det finns fortfarande inga bevis för att "störningsskillnaden" ger någon prestandaförändring.

Sant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tillhör det har betydelse skaran.

Jag tycker jag har hygglig koll på hur en förstärkare fungerar, och nej det borde verkligen inte ha någon betydelse då man likriktar spänningen, men nog fan hör jag skillnad. Har i och för sig en stereo som kostar som en hygglig bil, och det blir antagligen svårare att höra skillnaden med sämre prylar.

Nu är det ju inte på nivån mina 10.000:- signalkablar låter bättre än dina 49,90:- kablar från Konsum. Vem som helst kan ju enkelt testa bara att välja en låt eller två som referens testa och vända kontakterna en och en, hör man skillnad skitbra ta den väg som låter bäst, hör man ingen skillnad kan man ju hoppas att ingen såg vad man höll på med och fortsätta leva lycklig i alla sina dagar

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Jag tillhör det har betydelse skaran.

Jag tycker jag har hygglig koll på hur en förstärkare fungerar, och nej det borde verkligen inte ha någon betydelse då man likriktar spänningen, men nog fan hör jag skillnad. Har i och för sig en stereo som kostar som en hygglig bil, och det blir antagligen svårare att höra skillnaden med sämre prylar.

Nu är det ju inte på nivån mina 10.000:- signalkablar låter bättre än dina 49,90:- kablar från Konsum. Vem som helst kan ju enkelt testa bara att välja en låt eller två som referens testa och vända kontakterna en och en, hör man skillnad skitbra ta den väg som låter bäst, hör man ingen skillnad kan man ju hoppas att ingen såg vad man höll på med och fortsätta leva lycklig i alla sina dagar

Vi har redan gått fram och tillbaka i tre sidor.

Jag vill se numror.

EDIT: Jag tog mig friheten att testa ordentligt på min anläggning. Två tester med kontakten ena vägen, två tester med kontakten andra vägen. Alla skillnader är, föga förvånande, långt inom felmarginalen:

http://freezers-junk.com/RMAA/Kontaktvandning/Comparison.htm

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk

Om man får störnignar i chassijorden eller inte ska man ge fan i, eftersom chassijord och signaljord är FULLSTÄNDIGT ÅTSKILDA. Annars har man nog skäl att kolla upp sin utrustnings kvalitét.

Och jag har fortfarande inte fått svar på min fråga: Hur vet man vad som är "rätt sätt" att koppla in utrustningen. Foetus, du berättade om något instrument du köpt. Förklara hur man använder det. Jag har inget emot att bli överbevisad om det faktiskt finns en förklaring som verkar rimlig.

Men som det ser ut nu kan jag verkligen inte se något annat skäl att det är placebo. För en nätdel har bara tre ingångar: jord och två spänningsingångar. Det är spänningsskillnaden mellan dessa som används. Skillnaden. Det spelar alltså ingen roll hur man vänder kontakten. För båda ingångarna är fullständigt identiska ur ett elektriskt perspektiv. Om det finns någon teknisk förklaring som varken jag eller någon annan har tänkt på så ska jag acceptera den. Men annars låter det här faktiskt som ren BS i mina öron.

Permalänk
Medlem

faspennan eller vad den kallas känner av elektricitet som en metaldetektor kanske man kan säga.När man kommer närmre spänning tutar den
fast tutandet börjat tidigare om kontakten e felvänd.kanske från 5 cm avstånd från typ förstärkaren eller en transformator som sitter i väggen.

EDIT: hittade den.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=104374631

EDIT2:nu har jag googlat

Från en sida som handlar om skrönor i hifi världen:

Vända nätkontakten rätt:
En del personer påstår enträget att de får mindre störningar och/eller brum om de vänder nätkontakten till förstärkaren och/eller stereons övriga komponenter åt ett visst håll i vägguttaget. Det här är faktiskt INGEN skröna! Varför tar jag då upp det på den här sidan? Jo, helt enkelt för att de flesta tror att det är ett tokigt påhitt och min ambition är att föra fram fakta framför övertro.

OK, hur kan nu kontaktvändandet ha någon som helst betydelse. Amatörelektrikern kommer genast med motargumentet att det är växelström i uttaget så det spelar ingen roll hur man sätter i pluggen. Tja, det hade varit sant om vi haft spänning i båda hålen i vägguttaget. Det ena hålet är kopplat till fasen med en potential på 230 volt (Ja, ja, ja, ja, VI HAR FAKTISKT 230 VOLT I VÄGGUTTAGEN I SVERIGE SEDAN FLERA ÅR TILLBAKA. Glöm allt om 220 volt. Vi är en del av Europa om ni inte märkt det tidigare). Det andra hålet har nollpotential och ligger max på någon volt i förhållande till jord. Nätspänningen som kommer in i elektroniklådan går normalt till en transformator och det är här det får betydelse hur ni stoppar i kontakten. Helt beroende hur transformatorn är tillverkad så kommer det ytterlager på transformatorlindningen som är närmast kopplad till fasen att kopplas olika mycket kapacitivt till transformatorns sekundärlindning (utgångslindning).

Om man vänder på kontakten så att nollan kommer närmast sekundärlindningen så blir den kapacitiva strömmen mycket mindre. Om nu två apparater är ihopkopplade så kommer den här strömmen att gå mellan dem och ibland ge upphov till brum eller tom störningar som kan finnas på nätet. Effekten kommer att variera med hur de två apparaternas nätkontakter är vända i förhållande till varandra. Så skratta inte åt en vän som säger att det har betydelse. Han kan faktiskt ha rätt.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus

Vända nätkontakten rätt:
En del personer påstår enträget att de får mindre störningar och/eller brum om de vänder nätkontakten till förstärkaren och/eller stereons övriga komponenter åt ett visst håll i vägguttaget. Det här är faktiskt INGEN skröna! Varför tar jag då upp det på den här sidan? Jo, helt enkelt för att de flesta tror att det är ett tokigt påhitt och min ambition är att föra fram fakta framför övertro.

OK, hur kan nu kontaktvändandet ha någon som helst betydelse. Amatörelektrikern kommer genast med motargumentet att det är växelström i uttaget så det spelar ingen roll hur man sätter i pluggen. Tja, det hade varit sant om vi haft spänning i båda hålen i vägguttaget. Det ena hålet är kopplat till fasen med en potential på 230 volt (Ja, ja, ja, ja, VI HAR FAKTISKT 230 VOLT I VÄGGUTTAGEN I SVERIGE SEDAN FLERA ÅR TILLBAKA. Glöm allt om 220 volt. Vi är en del av Europa om ni inte märkt det tidigare). Det andra hålet har nollpotential och ligger max på någon volt i förhållande till jord. Nätspänningen som kommer in i elektroniklådan går normalt till en transformator och det är här det får betydelse hur ni stoppar i kontakten. Helt beroende hur transformatorn är tillverkad så kommer det ytterlager på transformatorlindningen som är närmast kopplad till fasen att kopplas olika mycket kapacitivt till transformatorns sekundärlindning (utgångslindning).

Om man vänder på kontakten så att nollan kommer närmast sekundärlindningen så blir den kapacitiva strömmen mycket mindre. Om nu två apparater är ihopkopplade så kommer den här strömmen att gå mellan dem och ibland ge upphov till brum eller tom störningar som kan finnas på nätet. Effekten kommer att variera med hur de två apparaternas nätkontakter är vända i förhållande till varandra. Så skratta inte åt en vän som säger att det har betydelse. Han kan faktiskt ha rätt.

Det du talar om är korrekt, men vi snackar så små skillnader att det knappt ens kan mätas i ett laboratorium, och ännu mindre höras i en förstärkare.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

mjo min e kanske inte välbyggd

hittade lite om han som byggt min.
Mikael Bladelius

1988 var han 21 år och flyttade till USA. Gick i lära hos Mr. Nelson-Pass i Kalifornien. Det är som att lära sig måla av Pablo Picasso själv. För Nelson - Pass är en av de mest kända och respekterade förstärkarkonstruktör någonsin, en legend i hifi-världen.
Micke Bladelius blev också doktor i förstärkonstruktion i USA. Och han blev chefskonstruktör för ett par verkliga prestigemärken.
Några av hans USA-förstärkare har dessutom - i specialtidningar - rankats som de absolut bästa i världen.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

Permalänk

Skulle jag märka något om jag kopplade i rätt fas?
Har en Yamaha RX-797 och ett par JBL XE-6 + En Eltax Atomic A-15.2R, har även ett par Proson Stratego Top 10 SAH.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Citat:

mjo min e kanske inte välbyggd

hittade lite om han som byggt min.
Mikael Bladelius

1988 var han 21 år och flyttade till USA. Gick i lära hos Mr. Nelson-Pass i Kalifornien. Det är som att lära sig måla av Pablo Picasso själv. För Nelson - Pass är en av de mest kända och respekterade förstärkarkonstruktör någonsin, en legend i hifi-världen.
Micke Bladelius blev också doktor i förstärkonstruktion i USA. Och han blev chefskonstruktör för ett par verkliga prestigemärken.
Några av hans USA-förstärkare har dessutom - i specialtidningar - rankats som de absolut bästa i världen.

Jag säger inte att han inte kan designa förstärkare. Jag säger att du inbillar dig saker.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det du talar om är korrekt, men vi snackar så små skillnader att det knappt ens kan mätas i ett laboratorium, och ännu mindre höras i en förstärkare.

Nu har du fått en vetenskaplig förklaring till att fasen faktiskt har betydelse, om än liten, kan du inte då acceptera att det då även går att höra skillnad.
Även om det i kedja från din signalkälla till din hjärna finns fel som är så stora att finlir som korrekt fas inte går att uppfatta

AntiSmidig
Vet inte om du kommer höra någon skillnaden, prova kan ju vara en kvälls trevlig underhållning, och det behöver ju inte kosta någonting alls om du lyssnar dig fram. Är aldrig fel att öva sig lite på kritiskt lyssnande.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Nu har du fått en vetenskaplig förklaring till att fasen faktiskt har betydelse, om än liten, kan du inte då acceptera att det då även går att höra skillnad.
Även om det i kedja från din signalkälla till din hjärna finns fel som är så stora att finlir som korrekt fas inte går att uppfatta

Saken är den att skillnaden är så minimal att den i princip är omätbar även i de värsta tänkbara förhållandena.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Citat:

En person som säger att vi "bara har spänning i ett av hålen i väggen" har ingen rätt att uttala sig i det här ämnet. Då har man missat något av det mest grundläggande inom all elektronik: Spänning är ett mått på potentialskillnad. SKILLNAD!!! DET FINNS INTE SPÄNNING BARA I ETT AV HÅLEN! VILKEN SOM ÄR FAS ELLER NOLLA SPELAR INGEN ROLL!

Permalänk
Medlem

Ni "tvivlare" har ni provat?

Det tar max en timme att prova och kostar ingenting, eller 100:- om man köper en fastpenna, som för övrigt är rätt bra att ha när man funderar på vilken säkring som gått hemma.
Hör ni skillnad så har ni potentiellt sett fått bättre ljud, men haft fel på internet, hör ni ingen skillnad har ni i alla fall ett argument till att slänga in i diskussionen.

Freezer7Pro du underskattar människans förmåga att hitta fel, det finns ett flertal exempel på saker man kan höra men är väldigt svåra att mäta i ett laboratorium. Tror du man lyssnar fram elektronik för kulskull i stället för att bara mäta fram den som låter bäst.

Det är trångsynt att säga att något inte fungerar bara för att man inte förstår hur det fungerar.

Visa signatur

Min Fru

Permalänk

Att säga att något finns trots att det inte under några som helst omständigheter kan förklaras är fundamentaliskt. Det är då religion och inte vetenskap. Finns det en hörbar skillnad så finns också en teknisk förklaring, ni kan inte smita på den punkten. Däremot kan den tekniska förklaringen vara väldigt komplicerad eller på grund av rena praktiska skäl omätbar. Men det förnekar inte att det ska gå att förklara det på något sätt, med en teknisk förklaring. Jag är övertygad om att ifall detta verkligen har någon sanning bakom sig, så finns det bra förklarat sedan tidigare, för det är ju inte direkt en gammal företeelse. Men det är ju inte placebon heller.

Jag ska kika närmare på förklaringen om kapacitans i transformatorn. Men även det känns orimligt, eftersom det är 50 Hz vi pratar om, och dessutom en ren 50 Hz-ton. Men jag vill fanimej komma till botten med det här. Time for Science!

Permalänk
Citat:

Ni "tvivlare" har ni provat?

Det tar max en timme att prova och kostar ingenting, eller 100:- om man köper en fastpenna, som för övrigt är rätt bra att ha när man funderar på vilken säkring som gått hemma.
Hör ni skillnad så har ni potentiellt sett fått bättre ljud, men haft fel på internet, hör ni ingen skillnad har ni i alla fall ett argument till att slänga in i diskussionen.

Freezer7Pro du underskattar människans förmåga att hitta fel, det finns ett flertal exempel på saker man kan höra men är väldigt svåra att mäta i ett laboratorium. Tror du man lyssnar fram elektronik för kulskull i stället för att bara mäta fram den som låter bäst.

Det är trångsynt att säga att något inte fungerar bara för att man inte förstår hur det fungerar.

Citat:

Jag tog mig friheten att testa ordentligt på min anläggning. Två tester med kontakten ena vägen, två tester med kontakten andra vägen. Alla skillnader är, föga förvånande, långt inom felmarginalen:

http://freezers-junk.com/RMAA/Kontaktvandning/Comparison.htm

Och man kan få reda på exakt hur något låter genom numror och specifikationer, bara man har tillräkligt mycket av dem och vet hur man tyder dem, vilket de flesta inte varken har eller kan.

Och människans förmåga att hitta fel kan inte mätas med ett oscilloskops förmåga att göra så. Speciellt vad gäller ljud och elektricitet. Kan man höra skillnaden, kan man mäta den. Det är ett faktum. Problemet vi har här är att alla argumenterar hit och dit, men ingen annan än jag har lyckats få fram nån slags mätdata för att stöda sitt argument. Om Foetus skulle prutta ut en frekvenskurva som visar hur han har fått mer bas efter att ha vänt på kontakten, så skulle jag mer än gärna erkänna att jag har fel.

Men det har han inte.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Att säga att något finns trots att det inte under några som helst omständigheter kan förklaras är fundamentaliskt. Det är då religion och inte vetenskap. Finns det en hörbar skillnad så finns också en teknisk förklaring, ni kan inte smita på den punkten. Däremot kan den tekniska förklaringen vara väldigt komplicerad eller på grund av rena praktiska skäl omätbar. Men det förnekar inte att det ska gå att förklara det på något sätt, med en teknisk förklaring. Jag är övertygad om att ifall detta verkligen har någon sanning bakom sig, så finns det bra förklarat sedan tidigare, för det är ju inte direkt en gammal företeelse. Men det är ju inte placebon heller.

Jag ska kika närmare på förklaringen om kapacitans i transformatorn. Men även det känns orimligt, eftersom det är 50 Hz vi pratar om, och dessutom en ren 50 Hz-ton. Men jag vill fanimej komma till botten med det här. Time for Science!

Bra skunkis!
lägg upp det här om du kommer ihåg det för det e intressant.

antimidig
det e bara o prova.
ta någon välinspelad låt du hört 343gr på din stereo.
lyssna på den en gång sen vänd kontakten på din cd/dvd spelare
se om det ändras något.
jag kan säga att jag hörde ingen större skillnad förrän jag uppgraderade lite till lite bättre signalkälla.
viktigt e ju att man e lung och harmonisk under testerna ej stressad,full o massa liv runt omkring sig

tyvärr kan jag inte sånt avancerat freezer =/
kan byta ut en stickkontakt min elkunskap.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ja vad har vi här. En massa som är oense om vad. Ett ex högtalare vad händer med FEL sinus. Inte mycke,men tillräckligt för örat att det låter illa. Som den gode man man vinner Effekt på rätt inställning.

Om ni inte förstår det. Skit3r je a i

Ha de F 0111

Permalänk
Citat:

tyvärr kan jag inte sånt freezer =/

Ja, det var ju synd. Jag tycker inte att du borde argumentera om saker du inte kan bevisa, speciellt inte när motsatsen har blivit bevisad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av not
Ja vad har vi här. En massa som är oense om vad. Ett ex högtalare vad händer med FEL sinus. Inte mycke,men tillräckligt för örat att det låter illa. Som den gode man man vinner Effekt på rätt inställning.

Om ni inte förstår det. Skit3r je a i

Ha de F 0111

Va.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Sötast

Detta är enkelt att utreda!

Det som krävs:

Soffa
Ögonbindel
Sambo/vän/familjemedlem

30 tester i rad, samma låt, fasbyte ( eller inte! ) Testa 30 ggr.

Om man hör rätt 30/30 ggr att det är just "vänstervänt"(ex) så ÄR det skillnad. Om inte, så är det ju inte skillnad.

Själv skulle jag säga att man måste gissa rätt minst 25ggr för att det ska stämma, då 15p är gratis då varje gång är 50% chans att gissa rätt

Om ALLA som diskuterar detta, provar detta, och redovisar i ärlighet, så vet vi snart svaret på en diskussion som ALDRIG! Kommer att avslutas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Detta är enkelt att utreda!

Det som krävs:

Soffa
Ögonbindel
Sambo/vän/familjemedlem

30 tester i rad, samma låt, fasbyte ( eller inte! ) Testa 30 ggr.

Om man hör rätt 30/30 ggr att det är just "vänstervänt"(ex) så ÄR det skillnad. Om inte, så är det ju inte skillnad.

Själv skulle jag säga att man måste gissa rätt minst 25ggr för att det ska stämma, då 15p är gratis då varje gång är 50% chans att gissa rätt

Om ALLA som diskuterar detta, provar detta, och redovisar i ärlighet, så vet vi snart svaret på en diskussion som ALDRIG! Kommer att avslutas.

Varför göra det, när man helt enkelt kan koppla förstärkaren till ett oscilloskop med 0.001% felmarginal?

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

freezer köp en såndär grej och testa din förstärkare.
måste vara mot metallisk yta då krypströmen smyger omkring där

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Citat:

Varför göra det, när man helt enkelt kan koppla förstärkaren till ett oscilloskop med 0.001% felmarginal?

För att alla har inte ett oscilloskop med 0.001% felmarginal.
Seså, sätt igång

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
För att alla har inte ett oscilloskop med 0.001% felmarginal.
Seså, sätt igång

Jag gjorde just det, fast på datorn, vilket betyder ungefär 1% felmarginal.

Jag bad förresten en vän testa med sitt fyratusen kronors-oscilloskop, så snart lär vi väl få se.

EDIT: Ja, då var det uppmätt:

Resultatet är två identiska vågor. Skulle det vara så att transformatorn störde på det sätt som beskrivits i den här tråden, så skulle man se en massa jitter och skrot på vågen. Men det gör man inte. Hans förstärkare, en Onkyo TX8210R, har dessutom trafon helt oavskärmad ungefär tio centimeter från transistorerna. Om det skulle uppstå störningar, så skulle de plockas upp mycket mer än i t.ex Foetus förstärkare.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

men du har fortfarande inte mätt av krypströmen som bildas i chassiet när den e felvänd den strålar ca 3-6cm runt apparaten eller i en transformator som man sätter i kontakten.

på vissa dyrare förstärkare etc finns fasen markerad på kontakten.
eller dom rekommenderar att den ska sitta på visst sätt vad beror det på?
jag har inga siffor eller oscilloskop men vad jag sett på internet och läst i tidningar så rekommenderas alltid att man ska koppla i rätt fas för att få ut så bra ljud som möjligt ur sin anläggning.

finns lite överallt om man googlar dom kanske bara ljuger eller placebo men för många rekommenderar det för jag ska bli överbevisad.
gratis tweaks i hifimusik ta bla annat upp det.

finns för många som säger det blir ljudförbättringar av koppla dom rätt.

ett test på min dac där dom meckar med fasen.

http://testklubben.smartson.se/blogs/cambridge_audio_azur_dac...

någon skärmad kabel man köper på ljudmakarn.
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=520&menu=1

något forum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID...

hifi konsult
stycket längst ner
http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=012&SljhaRdEcGYhUb...

hittade någon sorts förklaring på engelska.
http://www.hificables.fr/English/E-Mains_voltage.htm

för många är för att det fungerar än mot.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

faspennan eller vad den kallas känner av elektricitet som en metaldetektor kanske man kan säga.När man kommer närmre spänning tutar den
fast tutandet börjat tidigare om kontakten e felvänd.kanske från 5 cm avstånd från typ förstärkaren eller en transformator som sitter i väggen.

EDIT: hittade den.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=104374631

Vända nätkontakten rätt:

Vi har en 0:a och en fas, fasen växlar mellan + och -, alltså kommer "strömmen" gå om vartannat fram och tillbaka mellan 0:an och fasen, vilken som är vilken kommer inte ha en betydelse i transformatorn.

Det kan ha betydelse om transformatorn avger störningar i resten av utrustningen innan strömmen blir likriktad. Då kan det spela roll om de störningarna i två olika apparater ligger "i fas" med varandra, för då har man ingen potentiell skillnad mellan apparaterna och störningarna tar ut varandra. Dock kan jag inte tänka mig att två helt skilda produkter så som en förstärkare och en DAC skulle få lika dana störningar från början, och därför faller hela konceptet. Om man däremot har flera likadana förstärkare hopkopplade, där de är uppbyggda på precis samma sätt och då teoretiskt borde ge upphov till likadana störningar så kan jag tänka mig att man kan få en skillnad beroende på hur man "vänder fasen" som det så fint heter.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

jag hittade någon fet förklaring här om någon fattar något så skriv

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det där är ingen förklaring över huvud taget. Allt de gör är att säga hur man ska göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Det där är ingen förklaring över huvud taget. Allt de gör är att säga hur man ska göra.

har du grävt fram något än skunkis ?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

De störningarna de talar om där är samma som du klistrade in igår. De är omätbara! Kan du inte helt enkelt hitta någon slags bevis för att det påverkar prestandan?! Jag har nu plockat fram konkreta bevis för det motsatta två gånger, med två helt olika anläggningar och testmetoder, men du vägrar acceptera att du har fel! Hur svårt kan det vara för dig att skaffa fram en grund för dina argument?

Visa signatur

Luxman!

Permalänk

Utan att ta ställning till "någon sida" vem som har rätt eller fel. Men är det någon som minns empirisk från skolan? Det finns många exempel där vetenskapen utifrån experiment "vet" att saker förhåller sig på visst sätt men de har inte kunnat mäta sig till det.

Det är ju så att vetenskapen antar något som är känt men inte är bevisat, sedan försöker man luska ut hur man skall bevisa det. Kanske man inte ännu har ägnat tid och pengar på forskning runt detta? Det är ju vid första anblick inte ett användbart område för den stora massan.

Till sist så kanske man inte skall skriva ner de mänskliga sinnena. Det är ju faktiskt så att lukt smak m.m. är väldigt känliga på vissa områden. Till exempel vid små plötsliga skillnader.

Jag skulle inte vilja säga att någon har fel, antagligen har bägge sidor rätt men det har ju mer med hur man upplever det.

Ha de gött