Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag drack en Chichibu The Peated häromveckan... Tror Octomore 6.3 och Ardbeg Supernova fick sig en utmanare, helt galet bra. Testade även Bruichladdich Black Art 4.1, blev inte lika imponerad som jag väntat mig. För min del ska nog whisky helt enkelt innehålla minst 50-55% alkohol för att vara njutningsfullt.

Nu handlar tråden om whisky, men när du ändå handlar från Bruichladdich vill jag föreslå att du provar deras gin också, The Botanist. Av allt jag köpte på Islay förra året var det ironiskt nog ginet som tog slut först. Bra skit. https://www.masterofmalt.com/gin/bruichladdich/the-botanist-i...

Skrivet av Brynolf:

Öppnade en flaska Laphroaig Cairdeas 200th edition på nyårsafton och den var riktigt fin, mycket bättre än 2014 års utgåva.
Rekommenderar att testa den om ni får tillfälle.

AVUNDSJUK! Gillar min 2014-flaska men priset på 2015-utgåvan avskräcker, över 2700 kr + frakt kan man få mycket annat kul för...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ghoti:

Nu handlar tråden om whisky, men när du ändå handlar från Bruichladdich vill jag föreslå att du provar deras gin också, The Botanist. Av allt jag köpte på Islay förra året var det ironiskt nog ginet som tog slut först. Bra skit. https://www.masterofmalt.com/gin/bruichladdich/the-botanist-i...

Jodå, som "inbiten" Bruichladdichist är jag fullt medveten om The Botanist. Dricker däremot enbart whisky själv, så jag har inte haft någon anledning att köpa den. Konverterar folk som kommer på besök till whiskydrickare (oväntat lätt om man har hyfsad whisky på hyllan) istället för att erbjuda dem en massa alternativ.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Nu handlar tråden om whisky, men när du ändå handlar från Bruichladdich vill jag föreslå att du provar deras gin också, The Botanist. Av allt jag köpte på Islay förra året var det ironiskt nog ginet som tog slut först. Bra skit. https://www.masterofmalt.com/gin/bruichladdich/the-botanist-i...

AVUNDSJUK! Gillar min 2014-flaska men priset på 2015-utgåvan avskräcker, över 2700 kr + frakt kan man få mycket annat kul för...

Ja, det tycker jag också är alldeles för dyrt men jag lyckades köpa två när de släpptes och då kostade de väl ca 800:-/st med frakt om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Föredetting

Sitter och smuttar på en Kavalan Solist Vinho Barrique, såhär lagom på fredagkvällen... Precis som Solist Sherry Cask torkar den ut munnen på ett alldeles underbart sätt. Jag är nog masochist när det kommer till whisky.

Ska ta mig ut till en födelsedagsfest, släpar nog med mig min Glendronach-flaska. Var poppis att bjuda folk på whisky senast, får köpa folks kärlek även denna gång.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Lego Master

Tänker att jag kan dela med mig av en liten skräckhistoria. Inte direkt whiskyrelaterad, men ni som är bevandrade vet säkert att rom kan vara minst lika intressant och dyrt som vår älskade dram.

Anyhoo, mors gubbe hade släpat med sig en dyrare modell av rom till senaste släktträffen. Mosters man är från Kuba och gillar rom så han blev glad. Flaskan ställdes på bordet med uppmaning om att drick om ni gillar det. En av mina yngre kusiner (kan hon vara 25 nu?) fick tag i flaskan och mammas gubbe uppmuntrade henne att smaka. Tyvärr gick hon iväg för att hämta ett glas och kom tillbaka med ROM OCH COLA på en rom som kostar typ 1400kr halvlitern. Det blev måttligt road stämning runt bordet, kan garantera att hon aldrig gör om det. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Shudnawz:

Tänker att jag kan dela med mig av en liten skräckhistoria. Inte direkt whiskyrelaterad, men ni som är bevandrade vet säkert att rom kan vara minst lika intressant och dyrt som vår älskade dram.

Anyhoo, mors gubbe hade släpat med sig en dyrare modell av rom till senaste släktträffen. Mosters man är från Kuba och gillar rom så han blev glad. Flaskan ställdes på bordet med uppmaning om att drick om ni gillar det. En av mina yngre kusiner (kan hon vara 25 nu?) fick tag i flaskan och mammas gubbe uppmuntrade henne att smaka. Tyvärr gick hon iväg för att hämta ett glas och kom tillbaka med ROM OCH COLA på en rom som kostar typ 1400kr halvlitern. Det blev måttligt road stämning runt bordet, kan garantera att hon aldrig gör om det. ^^

Jodå, lite som när jag var på en tillställning innan jul - hade med mig en flaska Bowmore 15 och en flaska Octomore 7.1. Bowmoren ville jag bara bli av med, så det var bara att hälla upp till de som ville ha, blev ju inte förnärmad när folk ville dränka den i is. Däremot var det en dam som fortsatte med isslasket även när det vankades Octomore... Tur för henne att hon var jävligt söt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag tog fram ett par smakprover på gamla godsaker ikväll, det var inte alls dumt.

Armagnac de Montal 40 yo
Springbank 32 yo
Ardbeg Provenance 1974
Ardbog 2013

Armagnacen var fantastisk, gammal Springbank är underbar och Ardbeg från sjuttiotalet är gudomlig. Ardbog är en typisk Ardbeg men betydligt mjukare och sötare än den vanliga 10-åringen. Klart godkänd men inte i närheten av Provenance!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Farsan skall till tyskland i veckan och frågade om jag ville ha något litet (typ en flaska eller två)
Tänkte dra till med

Highland Park 18
Tyskland: http://www.calle.dk/pi/Highland-Park-18-YO-43-0-7-l-_1192162_...
Systemet: http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/highland-park-43701

Så det skiljer ungefär 150kr, inte världens största besparing kanske (strax under 20%) men alltid något.

Är det något mer ni kan rekommendera som är en lagrad whisky, och där priset faktiskt skiljer en hel del mellan Systemet och Tyskland generellt ?
Kollade på Aberlour med (gillar det mesta detta destilleri gör) men där var bara prisskillnaden endast ~20-30kr/flaska - helt ovärt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av zarkov:

Jag tog fram ett par smakprover på gamla godsaker ikväll, det var inte alls dumt.

Armagnac de Montal 40 yo
Springbank 32 yo
Ardbeg Provenance 1974
Ardbog 2013

Armagnacen var fantastisk, gammal Springbank är underbar och Ardbeg från sjuttiotalet är gudomlig. Ardbog är en typisk Ardbeg men betydligt mjukare och sötare än den vanliga 10-åringen. Klart godkänd men inte i närheten av Provenance!

Skickades från m.sweclockers.com

Mums!, själv tog jag en Ardbeg Lord Of The Isle 25y.
Dock bara 2-3cl...

Det är underligt hur länge 2cl faktiskt kan räcka när man bara smakar lite och njuter

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Mums!, själv tog jag en Ardbeg Lord Of The Isle 25y.
Dock bara 2-3cl...

Det är underligt hur länge 2cl faktiskt kan räcka när man bara smakar lite och njuter

Å fytti rackarn! LOTI är nog bland det godaste jag druckit, synd bara att man aldrig kommer ha råd att smaka den igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av zarkov:

Å fytti rackarn! LOTI är nog bland det godaste jag druckit, synd bara att man aldrig kommer ha råd att smaka den igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte någon personligen, men den Whiskyklubben jag är med i har mer än en...

Köper i baren (endast medlemmar) LOTI kostar 50kr/cl - vilket är förbannat billigt med tanke på vad det är och om man jämför det mot att ta det ute på krogen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Smuttar på en Yamazaki 18 ikväll.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Är mycket för Speyside Whisky så igår blev det en Glengoyne 21 igår, men kunde inte hålla fingrarna borta från mitt smakprov av OMC Mortlarch 21 så det rök även en 3:a från den.
mmm men gott var det

Visa signatur

Sitta och mysa i ett mörk rum med gamla burken en iskall rom och cola och mala på med stugan på hög ljusstyrka på skärmen.

| CPU intel 80386 @25Mhz | Chassi Standard | Moderkort ISA-386U3 | Kylning fabriksmonterad | RAM 4mb on board | HDD Floppy disk drive 5,25 | OS MS-DOS 3.0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Smuttar på en Yamazaki 18 ikväll.

http://i.imgur.com/xUq0PMo.jpg

Kan vara den godaste jag druckit. Går ju dock inte att få tag på...

Permalänk
Lego Master

Igår blev det att knäcka min nyinköpta Glenlivet Nadurra 16y Oloroso. Har inte haft nån hemma på flera år, sen systemet slutade sälja dem, så det var ett kärt återseende.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har inte någon personligen, men den Whiskyklubben jag är med i har mer än en...

Köper i baren (endast medlemmar) LOTI kostar 50kr/cl - vilket är förbannat billigt med tanke på vad det är och om man jämför det mot att ta det ute på krogen.

Det var ett riktigt bra pris!

Jag minns en gång för 10 år sedan när jag gjorde bottle kill på en LOTI i Port Ellen, Islay. Efter att ha hällt upp min beställning höll bartendern upp flaskan mot ljuset, konstaterade att den ju var snudd på slut och tömde resterande skvätt i mitt glas. Jag tror jag fick uppåt 6 cl istället för mina beställda 4 utan att betala extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Compass box " The General" är nog den godaste whiskyn jag smakat. Sen kommer nog en 27årig Brora.
Av det mer normala utbudet så är Talisker 10, Caol Ila 12, Laphroaigh QC , Lagavulin 16, Ardbeg 10, Old Pulteney , och några till väldigt konsekvent billiga och bra whiskys .

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av gummybearkiller:

Compass box " The General" är nog den godaste whiskyn jag smakat. Sen kommer nog en 27årig Brora.
Av det mer normala utbudet så är Talisker 10, Caol Ila 12, Laphroaigh QC , Lagavulin 16, Ardbeg 10, Old Pulteney , och några till väldigt konsekvent billiga och bra whiskys .

.. Det är inte denna du menar va?
http://www.calle.dk/pi/Compass-Box-Hedonism-43-0-7-l-_1192776...

Utan den skall heta "The General" ? (istället för "Hedonism" som i detta fallet)

Skall kolla upp de andra modellerna du skriver om!

Edit;
Old Pulteney
Verkar kosta lika mycket i Tyskland som här i Sverige...?
Dessutom är den inte rökig.. vilket jag gillar.
Tyskland: http://www.calle.dk/pi/Old-Pulteney-12-YO-40-0-7-l-_1190672_4...
Sverige: http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/old-pulteney-1046501

Kanske blir ett lördags-köp?

Är detta modellen du pratar om med, 12 years ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av zarkov:

Det var ett riktigt bra pris!

Jag minns en gång för 10 år sedan när jag gjorde bottle kill på en LOTI i Port Ellen, Islay. Efter att ha hällt upp min beställning höll bartendern upp flaskan mot ljuset, konstaterade att den ju var snudd på slut och tömde resterande skvätt i mitt glas. Jag tror jag fick uppåt 6 cl istället för mina beställda 4 utan att betala extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle aldrig hända i Sverige...
Där skulle man hälla de två sista centilitrarna på den nya flaskan man öppnar istället..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

.. Det är inte denna du menar va?
http://www.calle.dk/pi/Compass-Box-Hedonism-43-0-7-l-_1192776...

Utan den skall heta "The General" ? (istället för "Hedonism" som i detta fallet)

Skall kolla upp de andra modellerna du skriver om!

Edit;
Old Pulteney
Verkar kosta lika mycket i Tyskland som här i Sverige...?
Dessutom är den inte rökig.. vilket jag gillar.
Tyskland: http://www.calle.dk/pi/Old-Pulteney-12-YO-40-0-7-l-_1190672_4...
Sverige: http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/old-pulteney-1046501

Kanske blir ett lördags-köp?

Är detta modellen du pratar om med, 12 years ?

Först tar vi old Pulteney. Ja deras 12 åriga är en god malt för pengarna, men kommer du över deras 17 åriga och har råd så köp den. Den är grym .

Sen var The General en limited edition Blend av 2 olika blends där den yngsta blenden var 33 år. Den äldsta är hemlig.
Antagligen den godaste whiskyn jag smakat.

https://www.masterofmalt.com/whiskies/compass-box/compass-box...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av gummybearkiller:

Först tar vi old Pulteney. Ja deras 12 åriga är en god malt för pengarna, men kommer du över deras 17 åriga och har råd så köp den. Den är grym .

Sen var The General en limited edition Blend av 2 olika blends där den yngsta blenden var 33 år. Den äldsta är hemlig.
Antagligen den godaste whiskyn jag smakat.

https://www.masterofmalt.com/whiskies/compass-box/compass-box...

Jag tar dig på orden och beställer en Old Pulteney 17y
(Hann ändå inte till systemet idag.)

Ja, den kostar lite - men är den så bra som du säger tror jag nog den kan vara värd det!

Vi får se...

Ha en fortsatt trevlig helg!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om en god whiskey som inte är rökig och inte kostar fläsk till en "nybörjare". De enda jag har hemma är Tullamore och Glen Alpin *skäms*

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Någon som kan tipsa om en god whiskey som inte är rökig och inte kostar fläsk till en "nybörjare". De enda jag har hemma är Tullamore och Glen Alpin *skäms*

Som nybörjare inom allt som gäller smak tänker jag att det kan vara god idé att prova så mycket som möjligt. Sök på Systembolagets hemsida efter whisky med liten eller ingen rökighet och läs beskrivningarna. Där finns många 35-centilitersflaskor så även om du hoppar över de billigaste sorterna behöver det inte bli jättedyrt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Någon som kan tipsa om en god whiskey som inte är rökig och inte kostar fläsk till en "nybörjare". De enda jag har hemma är Tullamore och Glen Alpin *skäms*

Glenmorangie var min inkörsport till whiskyvärlden.

Permalänk
Skrivet av svalle:

Någon som kan tipsa om en god whiskey som inte är rökig och inte kostar fläsk till en "nybörjare". De enda jag har hemma är Tullamore och Glen Alpin *skäms*

Highland park 12 yo
Macallan 10yo
Ancnoc.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av svalle:

Någon som kan tipsa om en god whiskey som inte är rökig och inte kostar fläsk till en "nybörjare". De enda jag har hemma är Tullamore och Glen Alpin *skäms*

Glengoyne 10y
Aberlour 10y

Billiga, prisvärda, enkla att börja med - och håller riktigt bra för en "etablerad" njutare också.

Detta var mina två första whiskys jag kom in på, och som gjorde att jag faktiskt tyckte whikey var gott. De ligger runt 350-400kr för 70cl.

Och de är än idag, en utav mina 2 absoluta favoriter.
Även om mitt hjärta bultar extra hårt för Aberlour... Mmm!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Auchentoshan 12yo är riktigt fin för 399kr. Men ikväll testade jag Aberfeldy 12yo för 399kr och mitt första intryck av den är att den är riktigt len och god

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Föredetting
Skrivet av svalle:

Någon som kan tipsa om en god whiskey som inte är rökig och inte kostar fläsk till en "nybörjare". De enda jag har hemma är Tullamore och Glen Alpin *skäms*

Kika på Master of Malt och The Whisky Exchange och beställ hem lite samples, vetja. Annars tänker jag spontant Nikka from the Barrel - inte dyr på systemet, och ännu billigare om man råkar befinna sig på en Viking Line-kryssning. Tror den går på typ 300:- för en halvliter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Som nybörjare inom allt som gäller smak tänker jag att det kan vara god idé att prova så mycket som möjligt. Sök på Systembolagets hemsida efter whisky med liten eller ingen rökighet och läs beskrivningarna. Där finns många 35-centilitersflaskor så även om du hoppar över de billigaste sorterna behöver det inte bli jättedyrt.

Skrivet av NoWin:

Glenmorangie var min inkörsport till whiskyvärlden.

Skrivet av gummybearkiller:

Highland park 12 yo
Macallan 10yo
Ancnoc.

Skrivet av andreas_dock:

Glengoyne 10y
Aberlour 10y

Billiga, prisvärda, enkla att börja med - och håller riktigt bra för en "etablerad" njutare också.

Detta var mina två första whiskys jag kom in på, och som gjorde att jag faktiskt tyckte whikey var gott. De ligger runt 350-400kr för 70cl.

Och de är än idag, en utav mina 2 absoluta favoriter.
Även om mitt hjärta bultar extra hårt för Aberlour... Mmm!

Skrivet av Streamdog:

Jag tycker att Auchentoshan 12yo är riktigt fin för 399kr. Men ikväll testade jag Aberfeldy 12yo för 399kr och mitt första intryck av den är att den är riktigt len och god

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Meantek:

Kika på Master of Malt och The Whisky Exchange och beställ hem lite samples, vetja. Annars tänker jag spontant Nikka from the Barrel - inte dyr på systemet, och ännu billigare om man råkar befinna sig på en Viking Line-kryssning. Tror den går på typ 300:- för en halvliter.

Stort tack för alla tips.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Meantek:

Kika på Master of Malt och The Whisky Exchange och beställ hem lite samples, vetja. Annars tänker jag spontant Nikka from the Barrel - inte dyr på systemet, och ännu billigare om man råkar befinna sig på en Viking Line-kryssning. Tror den går på typ 300:- för en halvliter.

Kan ge 1+ på "Nikka from the Barrel" - bra whiskey för vad den kostar!

Tänkte på vad du sa om Samples @Meantek - hur fungerar det med alkoholskatt osv?
Detta blev man ju riktigt sugen på när det kommer till flaskor som står på önskelistan men man tvekar kanske då de är dels 70cl och dels kostar en del (.. vilket i min värld är mellan 800-1200kr/st - över det köper jag inte ännu, även om min budget höjs för var år..)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •