Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
http://wiki.maemo.org/MMS

mvh

Tackar!
Det funkade direkt

En sak jag undrar är ifall gamla mms inkommer direkt man aktiverar sin MMS-APN?
Eller kan man bara ta imot mms i realtid?

EDIT:

Jag ändrade tillbaka till min vanliga TELE2 WAP. Och jag fick ändå mms! Så tydligen funkar det utan att ha sin andra ap aktiverad.

EDIT IGEN:

Går tydligen att skicka sms också Tog bort mms-inställningarna och valde min vanliga wap-profil som apn och kunde skicka ändå...

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
http://wiki.maemo.org/MMS

mvh

Zidust: Jag har haft min i 1 vecka, och klarar ca 3 dagar på 2g med lite wlan samt lite 3G och kanske 50sms o 10samtal totalt .. (kortare såklart)

Lite hårdare användning än så hade jag under mina 2 dagar dock ;). Slog inte heller av Wlan så jag skulle vilja påstå att jag är nöjd med min batteritid :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Är jättenöjd med N900an men tycker att den blivit en smula seg efter den senaste installerade uppdateringen 3.2010.02-8 (minns iofs inte om det var det innan uppdateringen heller då jag bara använt den i 5 minuter). Det är inte samma "flow" när man flyttar desktops, rullar ikoner upp / ned och spelar spel. Tycker effekten liknar den som man ser när man spelar spel på PC och Vsync inte är påslaget. Det blir någon sorts "visual tearing".

Nån mer som upplever samma problem? Kan man justera något så att man får det "flow" man önskar?

Edit som inte har något att göra med ovanstående post - Gjorde ett tp test.

Skicka 1,12 MBit/s
Ta emot 6,97Mbit/s
Svarstid: 85ms (mätstation Sthlm)

Ofantligt mycket bättre resultat än min gamla 5800 som hade en svarstid på 310ms och bra mycket sämre skicka/ta emot.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

N900 har för mig mycket bättre pingtid än valfri 3g sticka jag provat med. Trots stickan har full signal lyckas jag aldrig komma under 200ms med den. N900 klarar så länge den har 3g signal alltid under 100ms

Permalänk
Medlem

Aldrig hört något liknande Mocka. Kanske det är dags att flasha om din n900? Gå till meamo-sweden så står det där hur man gör.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Aja, fick i alla fall leka med min n900 i 1 vecka innan någon ficktjuv ville ha den Suck!

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Gjorde en riktig noob-beställning via pricerunner tror jag det var. Enligt dem hade telia telefonen i lager så jag lade en. Alla papper påskrivna händer ingenting och jag går in och kollar lagerstatus, ej i lager och leverans 20/4 som idag blev 21/4... Men man lär så länge man lever...

Nån som vet hur leveranssituationen ser ut för Nokia på denna? Är det nå produktionsproblem eller blev den bara ofantligt mera populär än väntat ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Aldrig hört något liknande Mocka. Kanske det är dags att flasha om din n900? Gå till meamo-sweden så står det där hur man gör.

Tack för tipset, skall göra det. Tycker som sagt var det "hackar" till lite då och då med olika program.

Slog nytt batterirekord idag. Har haft den igång i 2 dagar och lyssnat på musik/kollat på film i 45min vid fyra tillfällen samt några minuters 3G surfande. Resten av tiden är Internet avstängt och 2G påslaget.

Önskar jag visste hur man såg procent kvar på batteriet

Sen har jag fortfarande inte fått något bra svar på varför "Internetanslutning" fortsätter att vara påslaget i bakgrunden trots att jag stängt ned webbläsaren. Vet att man kan stänga av den men måste man göra det manuellt varje gång?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mocka
Tack för tipset, skall göra det. Tycker som sagt var det "hackar" till lite då och då med olika program.

Slog nytt batterirekord idag. Har haft den igång i 2 dagar och lyssnat på musik/kollat på film i 45min vid fyra tillfällen samt några minuters 3G surfande. Resten av tiden är Internet avstängt och 2G påslaget.

Önskar jag visste hur man såg procent kvar på batteriet

Sen har jag fortfarande inte fått något bra svar på varför "Internetanslutning" fortsätter att vara påslaget i bakgrunden trots att jag stängt ned webbläsaren. Vet att man kan stänga av den men måste man göra det manuellt varje gång?

Finns ett antal program för att visa batterinivån.
Använder inget själv, men Bat-level tror jag nåt heter.... Kolla runt så ska du nog finna nåt bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daigle
Gjorde en riktig noob-beställning via pricerunner tror jag det var. Enligt dem hade telia telefonen i lager så jag lade en. Alla papper påskrivna händer ingenting och jag går in och kollar lagerstatus, ej i lager och leverans 20/4 som idag blev 21/4... Men man lär så länge man lever...

Nån som vet hur leveranssituationen ser ut för Nokia på denna? Är det nå produktionsproblem eller blev den bara ofantligt mera populär än väntat ?

Köp den på nokia.com där är det 2-3 dagars leverans och just nu (iaf igår) gratis frakt

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LuXOD
Finns ett antal program för att visa batterinivån.
Använder inget själv, men Bat-level tror jag nåt heter.... Kolla runt så ska du nog finna nåt bra

X-terminal och sedan "lshal | grep percent" (| får man genom att öppna symbolfältet Fn+Ctrl). Eller så finns det nog någon mindre nördig variant med ett program, men vem vill det om man har den här telefonen?

Permalänk
Medlem

Har då sålt min N900, främst för att det känns jobbigt att ha en mobil värd drygt 5k i fickan när man jobbar som hantverkare :P.. Men även andra orsaker.. återkommer med en liten recension senare

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

mycket nöjd över min mob gillar mediaplayern starkt

och den är stor! YESSS kan man känna i fickan att man har den på sig

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Okej, då ska jag försöka berätta vad jag tycker om N900.

OBS! Notera att detta är min personliga åsikt innan ni börjar skrika "OMG!!!11 N900 is the best phone EVAAA!!"

Visst det är en bra telefon men jag kan inte förstå varför den har enbart 10or på prisjakt, fanboys kanske? eller man inte vågar erkänna att man köpt en dålig telefon för 6k Fast det är väl mest fanboys nästan som köper sånna här telefoner Inte direkt random svensson, dom köper iphone

Notera att jag aldrig jobbat med linux, bara provat Ubuntu ett fåtal gånger så jag har inte direkt några stora kunskaper inom Linuxområdet, hade jag haft det så kanske telefonen varit roligare för mig typ

Först postiva sidor

+ Bra webläsare, snabb.. Även om youtube laggar lite.. Samt den här "webläsarprestanda" sidan fick läsaren att hänga sig..

+ Snygg

+ Linux, öppen källkod.. Möjligheterna är oändliga om man kan.

+ FM-Sändaren, riktigt bra funktion och riktigt bra ljud faktiskt

+ Ovanlig mobil, man sticker ut från iphoneträsket

+ Hörlurarna som medföljer är helt klart bra, samt 3,5mm! så ska det vara!

+ Konkurrenskraftigt pris

+ Stort integrerat minne (32gb)

+ Bästa appen är lätt "almost Ti" .. kalkylatorn

och nu negativa punkter

- N900 kan man säga är mer handdator än mobil, nästan stationär mobil.

- Batteritid.. Den är inte bra.. visst om man knappt använder telefonen och bara kör GSM så kan det räcka 3 dagar.. men vad är då poängen med denna telefon?!.. Sitter du och installerar spel, surfar wlan använder 3g kan du tömma batteriet på nån timme.. Som att ha en bil med 500hp men bara kunna använda 50

- MMS, inte installerat från standard.. fMMS applikationen som finns är ju bra att den finns, men den är buggig och väldigt begränsad.. Tråkigt då jag gillar att skicka MMS. Samt jag vill inte behöva mecka 15min för att kunna skicka en bild, Nää kanske inte 15min men det ska vara smidigt och lätt.

- Den är rätt klumpig, upplever att tbordet man drar ut är jobbigt litet.. hade gärna sett en n900 utan det då jag tycker det är 10ggr bekvämare att skriva på onscreen qwerty tbordet som finns på N900, gick riktigt bra att skriva med det.

Men detta beror ju på hur stora händer man har samt vana och smak

- Email-funktionen som medföljer är seg och dålig.. Lär ju komma nåt alternativ men finns inget i nuläget.

- Det är rätt få applikationer än så länge, men som sagt är du en haxxer så är det ju kul att kunna haxxa.. provade GBA emulator.. samt DOOM, men seriöst det GÅR inte spela med dom miniknapparna.. dom säger att man ska koppla in PS3 kontroll eller Wiimote, visst det är coolt.. men inget man vill ha med på bussen/tåget om man vill spela nåt..

Efter jag hade installerat alla roliga apps o testat en stund, sen går man in varje dag o kollar och inga nya apps dyker upp.. det är lite tråkigt.

- Inget Portraitmode !? tror jag det heter... Det är rätt jobbigt, förstår inte varför dom inte tagit med det :/ Dvs du måste alltid ha 2 händer för att använda mobilen nästan.. Ringa går eftersom det funkar i portrait men inte resten. webläsaren går men då måste man ställa om manuellt till portrait?

- Ingen Equalizer i mediespelaren, dock hyfsat ljud ändå.

- "Stödet" som går fälla ut är helt värdelöst, för låg vinkel för att kunna ha användning av den. Såvida du inte har den stående på golvet eller på ett väldigt lågt bord när du använder den

- Inte säkert att MeeGo kommer gå använda med N900 så risk att det slutar släppas uppdateringar till Maemo när dom går över till MeeGo.

- Upplever att skärmen är okänslig ibland, men det är ju en resistiv skärm så.

Ger den nog personligt betyg 5/10, det är en fet telefon, både bokstavligt och specifikationerna.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
TEXT

Kan nog hålla med om en hel del kritik du ger, mobilen ämnar sig inte till en speciellt stor skara men dom som den ämnar sig till tycker att det är den bästa mobilen som släppts de senaste åren. Jag använder mobilen ganska flitigt och finner det nödvändigt att ladda den varannan dag, vilket är helt okej för denna mobil med tanke på att inte en iphone har mer imponerande batteritid (iaf dom jag lallat runt med, kanske är annorlunda när dom är nya).

Apps och så finns det sjukt många av om man har en aning om hur linux repositories fungerar. Har dragit ner en del apps som finns i debian armel repositories (alltså inte maemo repositories) utan några problem, sen om man lägger till extra-devel och extra-testing från maemo får man en hel del apps att ladda ner och det känns som att det dyker upp nya varje dag.

Mobilen är ganska tjock och klumpig beroende på vad man kom ifrån innan. Jag hade en LG Viewty innan och tycker att n900'an inte känns så stor då den bara är någon millimeter tjockare och längre. Tyngden är inte heller något jag känner av när jag har den i fickan, dock när man håller i den känns det att man håller i en robust smartphone.

Ang. meego har jag läst att den ska dyka upp i slutet av mars (inte som final version) men den ska i alla fall komma till n900, så utebliven support för mobilen är inget att oroa sig över.

Källa: http://meego.com/community/blogs/valhalla/2010/towards-day-on...

Även läst att några håller på att porta Android till n900'an, vilket enligt mig är väldigt intressant. Tror att om några månader kan man dualboota maemo/meego och android för en sjukt intressant användarupplevelse.

Källa: http://nitdroid.co.nr/

Angående e-mail applikation och mms applikation har jag ingen egen uppfattning då jag inte testat någon av dom. Använder gmail.com som e-mail app och mms app då jag ända bara skickar bilder till mail addresser.

Jag tycker att det känns konstigt att betygsätta denna telefon då den inte direkt kan jämföras med så många andra telefoner, vi har ju n97'an och säkert några andra, men då måste man ju ge den högre betyg än dom för den är bättre på nästan alla aspekter. Men om man börjar jämföra den med andra mobiler men bättre batteritid, simplare användargränssnitt och så vidare kanske den inte står sig lika bra. Hursom tycker jag, att för skaran den är ämnad till förtjänar höga betyg.

-tJev

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
Text
[/B]

Ja den förtjänar höga betyg av dom den är ämnad för, men telefonen är inte så bra som den skulle kunna vara..

Enligt mig såklart.. enligt många andra är det nog den bästa telefon som någonsin existerat o.s.v

Man kan ju inte säga på prisjakt t.ex "Endast fanboys får skriva omdöme" .. Det är ju bra att det finns några negativa så dom som ska köpa får reda på att det inte bara är 100% positivt..

Många läser kanske bara omdömen och då kan det ju vara bra att dom ser det negativa också så dom får välja om det är något dom kommer sakna o.s.v.

Som sagt så var främsta anledningen till att jag sålde att jag inte ville ha en 6k mobil i fickan när man arbetade .. Det borde jag tänkt på innan men sånt är livet..

Speciellt när jag läste på ett n900 forum om nån som fått en spricka i skärmen och Nokia vägrade reparera trots att han varit varsam med telefonen.. Och att man inte skall ha telefonen i fickan..

O då ska man ha en gigantisk väska i bältet då istället? blir lite jobbigt

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe

Man kan ju inte säga på prisjakt t.ex "Endast fanboys får skriva omdöme" .. Det är ju bra att det finns några negativa så dom som ska köpa får reda på att det inte bara är 100% positivt..

Många läser kanske bara omdömen och då kan det ju vara bra att dom ser det negativa också så dom får välja om det är något dom kommer sakna o.s.v.

Hänger en del på minhembio och kollar saker på priskjakt. Dom betygen som intresserar mig mest när jag läser där är dom negativa betygen, så jag tycker inte att du ska skämmas

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Är lite trött på min HTC Touch pro II och funderar på att köpa en Nokia N900. Säljer och köper på Blocket. Hur mycket större (fysikt) är N900 än Touch pro II? Hade en TytnII en gång i tiden och den var bra, men den var som en tegelsten.

Ser verkligen fram emot en N900, tror den klår Touch pro II på alla plan utom kanske antal program man kan lägga in.

EDTIT: Söker också en bra och enkelt program för att kunna föra över min information från min HTC Touch pro II till N900??

Permalänk

Är sugen på en N900, kan få den för 4200kr av en snubbe. Garanti, kvitto och övrigt medföljer. Låter det som en bra affär?

Permalänk
Medlem

Låter som en sjukt bra affär!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboLasse
Är sugen på en N900, kan få den för 4200kr av en snubbe. Garanti, kvitto och övrigt medföljer. Låter det som en bra affär?

Ja, kör

Så nu är jag också med i klubben, hittade ett nytt nytt ex. som saknade svensk manual. Fick den 1000 kronor billigare.

Permalänk
Medlem

Känns din n900 lite seg? Verkar va en del folk på maemo.org som tyckte det och bestämde sig för att överklocka mobilen!
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=39753

Jag är grymt imponerad av resultaten, tänker dock vänta en vecka eller så på resultat om hur det påverkar batteritiden innan jag ger mig på en överklockning av n900'an.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Även de här gör att mojängen känns snabbare

http://www.youtube.com/watch?v=8SpNmTy1fvw

Går att göra med ett program som heter som heter Transitioncontrol från extras devel. Har ställt ner de flesta värden till nära 0, nu flyger den fram mellan vyerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icee
Även de här gör att mojängen känns snabbare

http://www.youtube.com/watch?v=8SpNmTy1fvw

Går att göra med ett program som heter som heter Transitioncontrol från extras devel. Har ställt ner de flesta värden till nära 0, nu flyger den fram mellan vyerna

Coolt, ska rekommendera denna mod till några kompisar.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
Känns din n900 lite seg? Verkar va en del folk på maemo.org som tyckte det och bestämde sig för att överklocka mobilen!
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=39753

Jag är grymt imponerad av resultaten, tänker dock vänta en vecka eller så på resultat om hur det påverkar batteritiden innan jag ger mig på en överklockning av n900'an.

1025Mhz Nu vill jag ha en N900.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icee
Även de här gör att mojängen känns snabbare

http://www.youtube.com/watch?v=8SpNmTy1fvw

Går att göra med ett program som heter som heter Transitioncontrol från extras devel. Har ställt ner de flesta värden till nära 0, nu flyger den fram mellan vyerna

Frågan är om man vill komma tillbaka till standardvärdena hur gör man det om man inte skrivit av dem ?

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Husky
Frågan är om man vill komma tillbaka till standardvärdena hur gör man det om man inte skrivit av dem ?

Flasha om den så klart. Sånt får man räkna med om man kör devel program.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
Flasha om den så klart. Sånt får man räkna med om man kör devel program.

Jo det är ju ett sätt tänkte om det fanns något annat eller om någon visste om standardvärdena eller om de kommer tillbaka när man avinstallera programet FLASHA är ju enligt mig den sista utvägen.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Husky
Frågan är om man vill komma tillbaka till standardvärdena hur gör man det om man inte skrivit av dem ?

Jag testade nyss den där modden, som jag uppfattat det finns det ingen transitions.ini fil från början i tema mappen så för att återställa de ska man bara behöva ta bort ini filen.

Läste även detta på maemo.org forumet om denna mod.

EDIT:
länk till tråden: http://talk.maemo.org/showthread.php?t=42038

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på ett bra bluetooth headset som man också kan lyssna på musik med. Är det bara Nokias egna som är fullt kompatibla?