Permalänk
Medlem

Java problem

Tja.

Jag har ett mindre problem inom Java området (inte Java-Script då alltså).
Jag försöker göra ett mail-klient-liknande program men jag har inte den blekaste om hur man kopplar så att "send" knappen skickar iväg ett mail. Som test använder jag min egna mail bara för att kolla om det funkar.

Är det någon som har en anning om hur jag ska lyckas ta mig förbi detta lilla problem?

MVH//TralleN

Permalänk
Medlem

Har du en mailserver?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Nej har inte en extra dator för att köra det.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kolla på JavaMail. Det är ett bibliotek för att både skicka och ta emot mail.

Hemsidan för JavaMail är http://java.sun.com/products/javamail/

//C

Permalänk

Re: Java problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TralleN
Tja.

Jag har ett mindre problem inom Java området (inte Java-Script då alltså).
Jag försöker göra ett mail-klient-liknande program men jag har inte den blekaste om hur man kopplar så att "send" knappen skickar iväg ett mail. Som test använder jag min egna mail bara för att kolla om det funkar.

Är det någon som har en anning om hur jag ska lyckas ta mig förbi detta lilla problem?

MVH//TralleN

Kolla på java mail, sen om det är hur du kopplar så något händer när du trycker på en knapp så gör någon java tutorial för swing och kolla på något som heter Events.

Permalänk
Medlem

Man måste ändå ha en mailserver.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Man måste ändå ha en mailserver.

Nej. Det går att skicka direkt till mottagarens mailserver utan att gå genom en mailserver imellan. Dock kräver det lite extrauppslagningar samt att man missar en del finesser som man kan använda OM man skulle välja att gå via en mailserver.

Permalänk
Medlem

Okej. Tack för alla svar. Men kom gärna med mer förslag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TralleN
Okej. Tack för alla svar. Men kom gärna med mer förslag

Ska du göra ett eget mailprogram så kan det ju vara lämpligt att läsa på protokollen SMTP,POP3 och IMAP. Efter det så kan du läsa på nätverksprogrammerting och sen har du tillräckligt med kunskaper att göra det du vill.
Sen finns det ju genvägen "inte lära sig något utan låta någon annan/annat göra det åt mig" men det är ju inte så programmering fungerar riktigt.