Telia försöker lura mig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Bara och välja, kvalitets-underhållning utan reklam för några hundralappar om året, eller vanlig tv med sammanlagt 1000+ reklaminslag varje år. Jag väljer i alla fall det förstnämnda.

Det finns faktiskt ett tredje val också, vilket helt enkelt är som Sensuella Sven säger, att använda TVn till DVD, BluRay, Spel eller som skärm till sin HTPC som spelar upp material köpt och/eller inspelat direkt från Sky Digital eller DirecTV (vilka jag båda har abbonemang på).

Jag är i presis samma sits själv, har en TV enligt reglerna men den är ej inkopplad till någon antenn och används endast som ovan. Och for the record så skiter jag långt i allt vad OS är för något, skulle jag dock mot förmodan vilja se detta finns det mycket bättre täckning hos exempelvis BBC eller NBC.

Att tvinga någon att betala en "lisens" för något man aldrig använder är absurt och absolut något som borde avskaffas. Om SVTs tjänster verkligen är så bra som du säger skulle de givetvis få ekonomiskt stöd till dessa ändå, se bara på PBS i USA, fullt finansierad av "tittare" genom frivillig betalning, statligt stöd och större fundraising galor.

Men som sagt var, denna tråden handlade om Telia.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Nej, tror faktiskt inte du betalar något alls för SVT-kanalerna till varken Canal Digital eller Viasat och de betalar inget i sin tur.
Båda dessa erbjuder nämligen även ett programkort med bara SVT, utan månadskostnad (men mot en depositionsavgift för själva kortet).

Men som sagt, detta handlade om Telia.

ok då vet man/tillbaka till telia;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Så kortfattat så har du köpt en tv för 37.000 som du inte ens använder till tv? Du får verkligen ursäkta mig att jag misstror dig här, men jag ror inte ett smack på att har köpt en så pass dyr tv enbart för din blu-ray samling och att du inte har sett på tv en gång en enda tv-kanal på 5-6 år? Sorry, jag köper det inte fö fem öre. Tror du är en av dom tusentals andra svenskar i detta land som, även om du inte kollar på tv så mycket, så fort det komer nåt intresant i TV., t.ex OS, VM-slutspel eller nåt annat du är intresserad av slår på tvn och smygglor lite i smyg och sen helt enkelt struntar i den att betala den där "eländiga" räkningen...för det är ju ändå så pass många andra som inte gör det.

Hela grejen med Svt är ju den att vi betalar för en högklassig kanal (fan så mycket bättre än det t.ex TV3, 6 och TV4 spottar ut tillsammans med sin vidriga reklam stup i kvarten) utan jut reklam. Finns inget värre än när fanskapen på TV3 bryter 5-6 gnger i varje period i hockey-vm och den där förbannade Norrlands Guld reklamen, eller vad nu är för skit, dyker upp.

Du kan ju ta och räkna lite på hur många ntäkter Svt förlorar just pga. att dom är en av dom få (jag vet då ingen mer) reklamfria kanalerna som finns kvar, det är ju självklart at dom måste få in sina pengar på annat håll. Kan inte fatta att det finns folk som siter hemma och "ska vi kalla det fuska kanske?" med detta. Bara och välja, kvalitets-underhållning utan reklam för några hundralappar om året, eller vanlig tv med sammanlagt 1000+ reklaminslag varje år. Jag väljer i alla fall det förstnämnda.

Du har helt fel angående mig, du får tro vad du vill, det jag säger stämmer. Den enda gången jag tittar på "TV" är när jag surfar in på justin, ustream eller atdhe. ALDRIG ens haft TV-läget igång på min skärm.

Så är det. Sen om du eller Radiotjänt inte tror på det spelar faktiskt inte mig någon roll alls. Jag kommer ALDRIG betala för något jag inte använder.

Punkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det finns faktiskt ett tredje val också, vilket helt enkelt är som Sensuella Sven säger, att använda TVn till DVD, BluRay, Spel eller som skärm till sin HTPC som spelar upp material köpt och/eller inspelat direkt från Sky Digital eller DirecTV (vilka jag båda har abbonemang på).

Jag är i presis samma sits själv, har en TV enligt reglerna men den är ej inkopplad till någon antenn och används endast som ovan. Och for the record så skiter jag långt i allt vad OS är för något, skulle jag dock mot förmodan vilja se detta finns det mycket bättre täckning hos exempelvis BBC eller NBC.

Att tvinga någon att betala en "lisens" för något man aldrig använder är absurt och absolut något som borde avskaffas. Om SVTs tjänster verkligen är så bra som du säger skulle de givetvis få ekonomiskt stöd till dessa ändå, se bara på PBS i USA, fullt finansierad av "tittare" genom frivillig betalning, statligt stöd och större fundraising galor.

Precis.

Permalänk

TV-licens är en jävla vampyr-avgift, det finns inte en enda människa i Sverige med IQ över 65 som kan förneka detta. Övriga kanaler har en "pay to view" policy med ett ganska enkelt system där de erbjuder sin vara mot betalning. Precis så som det ska fungera i en demokrati. Radiovampyrerna i Kiruna kräver in 120 kronor / månad av varje hushåll av den enkla anledningen att de vet om att kassan skulle sina ganska fort ifall de gett sig in på den öppna marknaden.

Dessutom blir ett företag med en tvångstjänst ineffektiva. Företaget får inte samma tryck på sig som det hade haft ifall det varit i direkt konkurrens med de andra kanalerna. Rent kvalitetsmässigt så är det strunt samma om SVT sänder bra eller dåliga program, de får ändå in samma summa från avgifter varenda månad och det finns inget sätt för folk att säga upp abonnemanget. Därav det extremt usla utbudet på kanalerna. Notera att jag utelämnar TV4 eftersom kanalen är reklambaserad likväl som markbunden.

Personligen kollar jag aldrig på SVT:s eller TV4:s sändningar. Det händer (sällan) att jag tittar på en av de andra kanalerna, men de ingår i min hyra (kabelavgift). Don Corleone familjen i Kiruna kommer aldrig att få en krona av mig och det förklarar jag i hätska ordalag varannan månad när de ringer hem och stör mig på kvällen.

För er som tittar på dessa kanaler, betala för skiten fall ni vill, men tro inte att vi som inte nyttjar "tjänsterna" ska sponsra era program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Du ska nog prova att ringa Telia innan du hänger ut dom här inne.
Sen har jag oerhört svårt att tro att så stort svenskt företag skulle vara ute efter att medvetet svindla folk, företaget är ju för tusan ägt av staten.

Men när staten är en samling kapitalistiska idioter så...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Hmm... Ett exempel... Radiotjänst. Staten är sviniga.

Nja, Telia är lite klantiga medan Radiotjänst är kriminella, dom tvingar på en massa skit man inte vill ha och sen tar dom betalt för skiten.

Jag har ingen TV, så dom tvingar mig ladda ner filmer till datorn, dator som jag för övrigt inte sitter vid just nu och skriver med... för dom skulle tvinga oss att betala tv-licens för datorn med snart... för att dom inte kan göra deras sid jävlar till betalsidor.

Hoppas nordkorea testar kärnvapen och "råkar" träffa kiruna.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Har inte TV som medium dött ännu?
On demand ftw!

on topic
Första gången ett företag fakturerar fel?
;P

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Så kortfattat så har du köpt en tv för 37.000 som du inte ens använder till tv? Du får verkligen ursäkta mig att jag misstror dig här, men jag ror inte ett smack på att har köpt en så pass dyr tv enbart för din blu-ray samling och att du inte har sett på tv en gång en enda tv-kanal på 5-6 år? Sorry, jag köper det inte fö fem öre. Tror du är en av dom tusentals andra svenskar i detta land som, även om du inte kollar på tv så mycket, så fort det komer nåt intresant i TV., t.ex OS, VM-slutspel eller nåt annat du är intresserad av slår på tvn och smygglor lite i smyg och sen helt enkelt struntar i den att betala den där "eländiga" räkningen...för det är ju ändå så pass många andra som inte gör det.

Hela grejen med Svt är ju den att vi betalar för en högklassig kanal (fan så mycket bättre än det t.ex TV3, 6 och TV4 spottar ut tillsammans med sin vidriga reklam stup i kvarten) utan jut reklam. Finns inget värre än när fanskapen på TV3 bryter 5-6 gnger i varje period i hockey-vm och den där förbannade Norrlands Guld reklamen, eller vad nu är för skit, dyker upp.

Du kan ju ta och räkna lite på hur många ntäkter Svt förlorar just pga. att dom är en av dom få (jag vet då ingen mer) reklamfria kanalerna som finns kvar, det är ju självklart at dom måste få in sina pengar på annat håll. Kan inte fatta att det finns folk som siter hemma och "ska vi kalla det fuska kanske?" med detta. Bara och välja, kvalitets-underhållning utan reklam för några hundralappar om året, eller vanlig tv med sammanlagt 1000+ reklaminslag varje år. Jag väljer i alla fall det förstnämnda.

// Enough

edit. orkar inte rättstava alla felstavningar.

Får ursäkta OT även jag men:

Du tror väl verkligen inte att jag köpte en projektor+duk+högtalare för flersiffriga summor för att koppla in det till ett gammalt dåligt jävla TV-nät?

Herregud, även jag använder mina saker för Högkvalitativa medium som Bluray, inte en CHANS att mina saker skulle kopplas i väggen, det är ju för helvete rent av pinsamt.

Antingen så tittar man på reklam dagarna i ända, eller så tittar man på svt, vilket inte bara är ett skämt, utan ett dåligt sådant.

Nej tack. Tv-serier går att köpas, och de som inte går att köpa går att laddas ner. Film finns på bluray nuförtiden, inte ens DVD är bra nog längre, du trodde väl inte då att en sketen analog kabel i väggen skulle räcka?

PS, du väljer inte det förstnämnda. Du är tvingad genom Sveriges lag att betala den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Får ursäkta OT även jag men:

Du tror väl verkligen inte att jag köpte en projektor+duk+högtalare för flersiffriga summor för att koppla in det till ett gammalt dåligt jävla TV-nät?

Herregud, även jag använder mina saker för Högkvalitativa medium som Bluray, inte en CHANS att mina saker skulle kopplas i väggen, det är ju för helvete rent av pinsamt.

Antingen så tittar man på reklam dagarna i ända, eller så tittar man på svt, vilket inte bara är ett skämt, utan ett dåligt sådant.

Nej tack. Tv-serier går att köpas, och de som inte går att köpa går att laddas ner. Film finns på bluray nuförtiden, inte ens DVD är bra nog längre, du trodde väl inte då att en sketen analog kabel i väggen skulle räcka?

PS, du väljer inte det förstnämnda. Du är tvingad genom Sveriges lag att betala den.

Precis. Huvudet på spiken...

Permalänk
Medlem

försöker ? dem har ju lurat dig xD

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

äh.. ett fel som uppstått någonstans bara ju..

ring kundtjänst och fråga om engångsavgiften och bestrid den bara om dom knorrar. kundtjänst är nog väl medvetna om hur telemarketingbolagen beter sig så det löser sig säkert till det bästa utan problem. Eller ta kontakt med han från telia som postade i tråden innan den spårade ur helt pga ett par muppar som inte vet hur man stavar till topic.

handlar knappast om att telia försöker blåsa dig.. snarare så att det blivit orderlagt galet av försäljaren dvs mänskliga faktorn och faktureringen stämmer nog, precis som nån annan sade så hamnade din inkoppling antagligen mitt i en fakturaperiod och sen kommer nästa med på köpet dvs du bör kunna se exakt vad det gäller på din faktura om du läser specifikationen på den.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Hedersmedlem

Försök hålla er till ämnet!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM