Strömsnål server, vilken cpu ska jag ta (gamla grejer)

Permalänk
Medlem

Strömsnål server, vilken cpu ska jag ta (gamla grejer)

Hej ! Detta är väl ett långskott och blir väl hånad av alla här men försösöker iaf

Har tidigare kört mitt Mediacenter och "server" på samma dator. Men nu efter jag flyttat känner jag att jag hellre vill försöka satt ihop en dator som alltid är online som server/lagring. Vilket medför att mitt Mediacenter endast är på vid anvädning. Tanken är att hålla nere elräkningen lite

Tyvärr känner jag att jag måste prioritera lite i pengar nu och jag har en del gamla grejer jag kan bygga ihop nåt av. Frågan är bara vilken som är mest strömsnål. Jag har själv ingenaning så tänkte fråga er som förmodligen vet.

Dom Cpuerna jag kan bygga ihop nåt av är dessa:

XP 2000 palimo
XP 2100 palimo
XP 2400 thoroughbred
XP 2500 barton
P4 3,0 ht
Sen några diverse P4 Celerons i olika hastigheter

Är detta en dum idé eller drar detta bara ännu mer ström än tidigare ?

Tack på förhand

Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk

Vad sitter i ditt mediacenter idag? Jag menar, om du inte sitter på en hög med väldigt strömhungriga komponenter, så lär du hamna på under 50W i idle och under 70W under belastning (serverbelastning). Detta motsvarar att du har en glödlampa tänd 24/7.
Jag är lite skeptisk till att det skulle leda till någon större besparing att sänka de värdena med kanske 10W-15W i båda fallen.

Kollade precis på en recension på SPCR ang. effektförbrukningen hos core i5 750, som jämförelse och ett helt system med en fyrkärnig i5 750 + 9400GT + velociraptor HD drog 52W i idle och 72W under uppspelning av VC-1 video (siffrorna för Q9550 var 64W resp. 75W).

Jag antar att du sitter med en tvåkärnig CPU med 65W TDP eller mindre till ditt mediasystem och en sådan setup lär ju dra mindre än de nämnda fyrkärniga processorerna med 95W TDP.

Vad jag vill komma till är att du kanske bör fundera på om det verkligen är värt besväret att köra annorlunda än du gör nu?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vet precis vad du menar. Men tror att datorn som används som "Mediacenter/Server" idag drar nog en del ström

En 3500+ Singelcore med 6st diskar, men har funderat på att byta ut den mot en P4 3,2 med HT istället.

Jag vet inte vad som är bäst ?

Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Hedersmedlem

Där skulle jag nog säga att P4:an är mer strömhungrig och framförallt slöare än den du kör på idag, så där ser jag ingen större vinst i det heller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Bygg på XP 2400 thoroughbred och klocka ner den. Sänk fsb till 100MHz och en låg multipel samt sänkt Vcore så blir det strömsnålt och svalt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaxxor
Vet precis vad du menar. Men tror att datorn som används som "Mediacenter/Server" idag drar nog en del ström

En 3500+ Singelcore med 6st diskar, men har funderat på att byta ut den mot en P4 3,2 med HT istället.

Jag vet inte vad som är bäst ?

Stellan

En 3500+ är både effektsnålare och kraftfullare än en P4 3,2GHz, så det är ingen bra ide'.

Visa signatur

~Pelle~