Permalänk
Medlem

Det är många som har nämnt det och jag måste instämma, den blå lysdioden är alldeles för stark. Att göra den svagare eller ha möjlighet att ställa den i olika lägen eller något hade varit väldigt uppskattat i framtida versioner.

Permalänk
Medlem

Ge oss gärna 1 cm extra på höjden i R2, ovanför moderkortet och bakre fläktplatsen.
Jag satte in en H50 kylare i ett R2 nyligen och då blev det så tajt med den fläkt som satt i taket att det bara precis fick plats, det gick inte att ha den gummiupphängd.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Bitumenplattorna i taket borde också fästas bättre, den ena av mina ramlade av idag och den andra var halvvägs av den också.

Permalänk
Medlem

Att det i den nya versionen är mer utrymme bakom moderkortsplåten är bra, någon som har fått ett sådant och kan jämföra exakt hur mycket mer utrymme det är (eller om FD själva kan säga), bilder?

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Avstängd

synd bara att de är så repkänsliga, men det mesta andra är bra.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk

Jag sålde mitt...
Jag köpte mitt tidigt, och konstaterar att jag störde mig på följande:

Kablarna gick inte att dra runt, bakom, som jag ville.
Chassiet luktade.
Bitumenplattorna ramlade ned.
LEDen lyste för stark.
Startknappen var väldigt lätt att komma åt av misstag. (Han jag sålde den till stängde av den två gånger första timmen han hade det.)
Fläktfilterna satt fast med skruvar.
eSATA-porten fungerade inte.

Annars var chassiet helt okej, och grunddesignen var bra.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem

blir ju förundrad hur ni igentligen använder eran dator? ledlampan lyser endast för starkt om den står typ rakt framför dig..nere på golvet på sidan syns det bara att det lyser blått. komma åt knappen? hur lyckas man? sitter ni på datorn elr har dom som fotpall? hmm

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

blir ju förundrad hur ni igentligen använder eran dator? ledlampan lyser endast för starkt om den står typ rakt framför dig..nere på golvet på sidan syns det bara att det lyser blått. komma åt knappen? hur lyckas man? sitter ni på datorn elr har dom som fotpall? hmm

Fotpall är väl rätt vanligt, men tycker också att led-lampan lyser för starkt så jag har kopplat ur min då jag ändå som mest sätter min dator i sleepmode.

Permalänk
Skrivet av Andyah:

Under natten tycker jag LEDen lös upp rummet lite.
Både jag och min vän lägger handen mot datorn när vi böjer oss ned för att koppla in t ex en sladd bakom datorn. Det hände ofta för mig, och han har gjort det mycket han med.

Jag hade förvisso kopplat ur LEDen och satt en annan startknapp bakom luckan.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är många som har nämnt det och jag måste instämma, den blå lysdioden är alldeles för stark. Att göra den svagare eller ha möjlighet att ställa den i olika lägen eller något hade varit väldigt uppskattat i framtida versioner.

Min blåa diod på Antec 900 blinkade starkt blått men jag tog en svart tuschpenna och fyllde i försiktigt så lyser det lite svagare.
Eller ta isär om det går och måla direkt på själva dioden så den lyser svagare.
Har en zalman fläktstyrning i översta facket så det lyser rött i skarvarna runt om så det blir en effekt med blå/röd belysning
Jag stör mig inte då den står på golvet under skrivbordet.
Blinkande lampor stör mera som tex hdd dioden på vissa lådor.
Däremot så är den för lätt att starta då man bara behöver nudda knapper så startar datorn.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Hej!

Funderar på att köpa Define R2 chassit men två saker får mig att tveka lite. Dels bitumen plattorna som ramlar ner och de tickande fläktarna.

Hur stora/vanliga är dessa problemen?

Frågan är ställd både till Define R2 chassi ägare och till Fractal Design.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Funderar på att köpa Define R2 chassit men två saker får mig att tveka lite. Dels bitumen plattorna som ramlar ner och de tickande fläktarna.

Frågan är ställd både till Define R2 chassi ägare och till Fractal Design.

Mvh J

Plattorna luktar lite, märks inte om du sitter vid datorn ett tag - men när du kommer in i rummet efter att varit ute ett tag så är den mycket märkbar. De kan lossna efter ett tag också, mina satt lite lösa vid leverans men det vara bara att trycka dit dem igen. Tickande/smattrande fläkt råkade jag ut för iallafall - har messat Fractal här om dem men inte fått något svar än.
Trots det så tycker jag chassit är riktigt najs - rekommenderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Jag satt och spelade igenom Half-Life 2 i mörkt rum, har datorn snett bakom/till vänster om mig med lampan riktad bort från mig, ljuset från den kändes distraherande när jag spelade. Den lyser inte jobbigt starkt om jag inte tittar rakt på den, men den lyser upp onödigt mycket hur jag än har datorn placerad.
Det är ju lätt att bara lägga någonting över där när jag t.ex. spelar men om man ska klaga på något är det en liten detalj jag tycker kunde varit bättre.

Komma åt knappen har jag inga problem med dock.

Skrivet av Jaxione:

Hej!

Mina plattor ramlade ner från taket, men, dom är ju bara att sätta dit igen. Jag hade tänkt fixa någon typ av mutter och skruva på så att dom verkligen sitter.
Lite dåligt av Fractal att inte ha gjort det själva, men, det är inget större problem. Jag tycker chassit är väldigt bra och otroligt prisvärt ändå.

Jag har inte märkt av tickande fläktar öht, har 3 stycken FD 120mm.

Skrivet av AMD_PERA:

Min blåa diod på Antec 900 blinkade starkt blått men jag tog en svart tuschpenna och fyllde i försiktigt så lyser det lite svagare.
Eller ta isär om det går och måla direkt på själva dioden så den lyser svagare.
Har en zalman fläktstyrning i översta facket så det lyser rött i skarvarna runt om så det blir en effekt med blå/röd belysning
Jag stör mig inte då den står på golvet under skrivbordet.
Blinkande lampor stör mera som tex hdd dioden på vissa lådor.
Däremot så är den för lätt att starta då man bara behöver nudda knapper så startar datorn.

Kanske ska prova det där med svart tusch, tror det kan dämpa lagom mycket.
Men blinkande lampor är bra mycket värre, väldigt skönt att man valt att skippa det på det här chassit. Men lite dumt då att lampan är så stark som den är.

EDIT: Angående lukt luktar mitt så gott som ingenting, även om jag stoppar in näsan i chassit är det bara en svag svag doft.

Permalänk
Medlem

En bra förbättring vore att skicka med ett papper med rekommendationer om hur extra fläktar bör monteras och vilket håll dom bör blåsa åt.
En av dom allra vanligaste frågorna här i forumen, det om chassin och nätagg, lyser "Hur montera extra fläktar i FD R2".
Jodå, det finns folk som rekommenderar att fläktarna i taket ska blåsa nedåt och alla möjliga tokigheter.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Hallå FD! Jag undrar om ni har några planer på att göra ett liknade chassi som R2 fasst något större? Så att man får platts med vatten kylning och dylikt. Vore den stora våta drömmen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av of-doom:

Hallå FD! Jag undrar om ni har några planer på att göra ett liknade chassi som R2 fasst något större? Så att man får platts med vatten kylning och dylikt. Vore den stora våta drömmen!

Skrivet av Fractal Design:

Vi arbetar hårt med att färdigställa en större variant av Define R2, som är i fulltower-storlek. När exakt det kan släppas är ännu svårt att säga, men jag skulle gissa på tidig höst.

Ja, vi har gjort mer plats för kablar i Define R2.

Läs gärna tråden, det har framkommit på flera olika sidor.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Läs gärna tråden, det har framkommit på flera olika sidor.

Ursäkta.. Men tack för svaret iaf!

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan Integra 500w och Tesla 450w, förutom sleeve?

Permalänk
Medlem

Bort.

Läs här: #10143989

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Kommer ni göra en fönster sida till XL med????? Vore as nice!

Permalänk
Medlem

Hur är det med lukten och butamin som ljudisolering? Något man bör vara orolig över?

Permalänk
Medlem

Något som skulle var grymt vore om ni slängde med en liten pappers lapp på hur man ska montera fläktarna för bäst luftflöde är väldigt trött på att se den frågan på det är forumet. skulle antagligen inte göra så mycket på priset heller.

Permalänk
Skrivet av qsx:

Hur är det med lukten och butamin som ljudisolering? Något man bör vara orolig över?

Butamin? I min låda var det bitumen(beståndsdel i asfalt) och den luktade en del. För mycket för miun smak, medan vissa hävdar att deras chassien är luktfria. i värsta fall kan man alltid ta bort platttorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highspeedfreak:

Butamin? I min låda var det bitumen(beståndsdel i asfalt) och den luktade en del. För mycket för miun smak, medan vissa hävdar att deras chassien är luktfria. i värsta fall kan man alltid ta bort platttorna.

Bitumen var det då! Tänkte att det var lite konstigt med butamin men visste inte ordet

Enda anledningen jag inte köper Define R2 just nu är lukten från bitumen. Finns det ingen möjlighet att ersätta det med något mer miljovänligare och bättre så att lukten minskas t.ex.? Allt annat är perfekt med den!

Permalänk
Medlem

lukten försvinner efter ett tag, iallafall enligt mig? känner inte ens lukten om jag kommer utifrån längre.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Fractal Design

Den doft som har funnits i vissa chassin har kommit från gummit som täcker hålen i moderkortsplåten, inte från bitumenet. Detta gummit har bytts ut mot helt luktfritt silikon i den kommande R3-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Den doft som har funnits i vissa chassin har kommit från gummit som täcker hålen i moderkortsplåten, inte från bitumenet. Detta gummit har bytts ut mot helt luktfritt silikon i den kommande R3-modellen.

Hej!

Då har jag två frågor:

1) När kommer R3 ut ungefär?
2) Är bitumenet farlig? Kan man andas in det?

Permalänk
Medlem

vad jag vet så iaf på mitt R2 chassi luktar det bara minimalt, om du typ sätter näsan precis intil, men att hela rum skulle lukta låter inte troligt.
desutom om du av någon anledning stör sig på dioden är det väl inte värre än att skita i att koppla in den, men visst om man har burken riktad precis mot sig och ska sova kan den vara ett problem.
förövrigt butumen är i sig inte direkt farligt, du kan t.om äta det om du känner för det

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qsx:

Hej!

Då har jag två frågor:

1) När kommer R3 ut ungefär?
2) Är bitumenet farlig? Kan man andas in det?

Min dator är full av bitumen och än har jag inte dött (bitumen används i asfalt också )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highspeedfreak:

Mitt chassi är luktfritt, eller så är mitt luktsinne trasigt

LED lampan som alla säger är för stark, 50% svagare om inte mer skulle vara bra. Sedan att ni valt att ha en röd led istället för blå i r3 chassit uppskattas inte!