Ny dator ca 8k, åsikter sökes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiklund2
Okej tack, blir nog en UD3.
Men klarar jag mig på 550W nätagg för eventuell CF i framtiden?

Ifall du har tänkt att köra 2 5850 senare så skulle jag nog köra ett nätagg som ger minst 650w. AnandTechs testsystem med 2 st 5850 i CF drog nämligen 550w under full load, detta är dock med en i7 920@3.33 GHz men det gör inte så stor skillnad.

Edit: Det kanske är med skärm inkluderat i testet? Ifall det är det så bör ju 550w räcka.

Permalänk

Jag vill nästan påstå att 550W kommer hålla fint för 5870 CF på en 1156 i5 platform, men det är gränsfall. Mest troligt kommer det inte fungera om du kör OCCT's PSU test då detta stressar både CPU och GPU till fullo (även fast AMD's grafikkort throttlas när man kör OCCT) men i normal användning (dvs. spel) bör du inte se en load över 450W.

Det är klart, ett PSU leverar bäst effekt vid ungefär 50% load, så om du räknar med 450W medans du spelar ska man väl egentligen titta på ett 900W aggregat, men det behövs inte.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Getabocken
Ifall du har tänkt att köra 2 5850 senare så skulle jag nog köra ett nätagg som ger minst 650w. AnandTechs testsystem med 2 st 5850 i CF drog nämligen 550w under full load, detta är dock med en i7 920@3.33 GHz men det gör inte så stor skillnad.

Edit: Det kanske är med skärm inkluderat i testet? Ifall det är det så bör ju 550w räcka.

Det brukar inte vara inklusive skärm, däremot är det från vägg, vilket gör att om man vill ha vad som dras av komponenterna måste du multiplicera med 0,85 ungefär (vi uppskattar att aggregatet har 85% effektivitet vid den aktuella effekten), vilket resulterar i en last på 468W.

Dessutom har jag för mig att de mäter med Prime 95 + Furmark igång samtidigt och en så pass hög last är i princip omöjligt att uppnå under normal användning.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Men då tror jag de blir 550w agget

Permalänk
Medlem

Funkar 550W corsair nätagg för eventuell CF i framtiden?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför bumpar du tråden med frågor du egentligen redan fått svar på, eller försöker du bara vara listig och kringå reglerna?

Dock anser jag att du absolut bör köpa ett HX620/650 (om du vill ha modulärt) eller TX650. 550W är definitivt på gränsen för 5850 (mycket bra val för övrigt!) i crossfire. Aldrig bra att köra ett nätagg på eller nära 100% av sin kapacitet.

Ett ensamt 5850 kommer räcka länge, men om du ändå funderar på crossfire tycker jag att du även bör lägga lite extra på ett moderkort som kan ge full prestanda med CF.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro