Permalänk
Medlem

Ny dator, max 7k =)

Hej, jag ska alltså köpa en ny dator för max(eller omkring) 7k. Jag har aldrig byggt en dator innan men vet ungefär hur det går till Det jag behöver hjälp med är att ta fram ett packet med så mycket prestanda som möjligt. Skulle också vara bra om någon kom med ett par tips om datorbygge, en guide eller något. En steg-för-steg-guide skulle vara mycket bra! Kanske berätta för mig några enkla tabbar som man ska akta sig för
7000kr alltså. Skulle vara bra om hela paketet kunde vara från inet
Tack!

Permalänk
Medlem

Re: Ny dator, max 7k =)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nässe
Hej, jag ska alltså köpa en ny dator för max(eller omkring) 7k. Jag har aldrig byggt en dator innan men vet ungefär hur det går till Det jag behöver hjälp med är att ta fram ett packet med så mycket prestanda som möjligt. Skulle också vara bra om någon kom med ett par tips om datorbygge, en guide eller något. En steg-för-steg-guide skulle vara mycket bra! Kanske berätta för mig några enkla tabbar som man ska akta sig för
7000kr alltså. Skulle vara bra om hela paketet kunde vara från inet
Tack!

Två punkter först:

* Inet har montering av datorn för 795kr

* Så mycket prestanda som möjligt skriver du. I vad? Spel eller applikationer? Det är där man avgör hur mycket pengar du ska lägga på grafikkort eller processor.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Oj, den ska vara till spel

och jag tänkte att det skulle vara kul att bygga datorn själv samtidigt som man kan lägga ner ~800kr mer på hårdvara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nässe
Oj, den ska vara till spel

och jag tänkte att det skulle vara kul att bygga datorn själv samtidigt som man kan lägga ner ~800kr mer på hårdvara

Här har du bland det bästa du kan få för dom pengarna:

Processorn är en fyrkärnig, och ganska enkel att klocka upp en bit, och det kan rekommenderas för att få riktig fart på HD5850 kortet som är viktigaste komponenten i datorn för spelen. Allt är ett paket och för pengarna som är över så får du själv välja nätdel/chassi. Finns även kombinerade lådor/nätagg att köpa färdiga:

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/miditower/?S...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Nu har jag dock lyckats höja min budget till 8000 Får jag en bra uppgradering för detta? Hur är denna processorn om man jämför med intels i5 som jag fått rekommenderad av några? (Antar att i5 är bättre iom priset) men är det värt? Och en sista grej, vilket chassi skulle du rekommendera, och hur starkt nätagg kräver detta?
Tack för besväret! :

edit: jag tror inte att jag kommer att överklocka så väldigt mycket, kanske någon gång i framtiden