Permalänk
Hedersmedlem

SSD: Montering

Som alla vet, som läst de klistrade trådarna i lagring, så tillverkas SSDs främst i formfaktorn 2,5". Detta medför att de passa mycket bra i bärbara datorer. Problemet är att de som har stationära datorer sällan har någon monteringsplats för 2,5" diskar. Standardstorleken på hårddiskar i stationära datorer är 3,5".

Det finns då en hel del olika metoder för att montera disken i sin stationära dator. Tråden är skapad för att ge olika förslag på hur man kan montera sin SSD.

---------------
# Innehåll:
Bakgrund
Monteringsmetoder
Övrigt
---------------

Bakgrund

  • Det skapas många trådar om diverse olika ämnen. Ett av dem är hur man monterar SSD.
    Frågan om hur det är med adaptrar hit och dit har även återkommet flertalet gånger i tråden om Intels G2 SSD.

---------------

Monteringsmetoder

  • Oavsett hur man monterar disken så behöver man en vanlig SATA-kabel för varje håddisk.
    Kör man läs hårddisk går kabeln mellan moderkortet och disken.
    Kör man med kabinett går kabeln mellan moderkortet och lådan.

    Strömtilförseln är standard sata-ström och är en sladd per disk.
    Använder man kabinett så varierar det mellan vilken typ av strömkontakt det ska vara. Med kabinett brukar 1 kabel räcka för att kabinettet internt ska strömförsörja alla diskarna.

  • Det finns många olika kabinett, dvs lådor som man kan sätta i en eller flera SSDs i för att sedan montera lådan i exempelvis en vanlig 5,25" CD/DVD-läsarplats.

    Har kabinettet "backplane"/bakplan så menas detta att det finns kontakter på baksidan och diskarna skjuts in framifrån. det gör att man först monterar in kabinettet i datorlådan. Sen kopplar man in ström (från nätaggregatet) och signalkablar(satakabel från moderkortet) till kabinettet. Sedan kan man stänga datorlådan. Därefter för man in disken i ett fack i kabinettet och då får disken ström och datasignal på samma gång. Fördelen med ett kabinett är att det går smidigt att byta ut hårddiskar.
    En nackdel kan vara att det tar upp externa 5,25"/3,5" platser i fronten.

    Här följer ett par som exempel:

  • Denna har platts för 2st SSD diskar. Man monterar först på diskarna i ramen. Ramen monterar man sedan i en vanlig 3,5" disk plats.

  • Denna har plats för 4st SSD diskar. Man monterar först dit lådan i datorn.
    Kopplar i satasladdar och ström från nätagg, moderkort till lådan.
    Sen skjuter man in hårddiskarna i lådan frammifrån. dvs man kan enkelt byta disk utan att behöva öppna datorlådan.
    Man använder ena färguppsättningen på kontakterna på lådans baksida om man bara ska ha den för nalig SATA. Orsaken till att det är 2 kontakter per HDDplatts är för redundans.

  • Denna har plats för 2st SSD diiskar. Man monterar först dit lådan i datorn.
    Kopplar i satasladdar och ström från nätagg, moderkort till lådan.
    Sen skjuter man in hårddiskarna i lådan frammifrån. dvs man kan enkelt byta disk utan att behöva öppna datorlådan.

  • typ samma:

  • SSD-diskar kan man i stort sätt montera hur man vill. även var man än vill.
    De get inga vibrationer ifrån sig och är tunna och smidiga och får plats lite här och där. Diskarna utvecklar inte värme som aktivt behöver kylas, som det kan behövas med en vanlig disk.

    Det är bra om disken inte är lös i lådan då den vid flytt av datorn kan hamna lite varstans i lådan
    Det kan i sin tur skada andra delar i datorn.

    En SSD är lätt, vilket gör att den sitter där den ska genom att enbart använda 1 skruv för att fästa den i tex en vanlig 3,5tums plats. Man bör se till att inget spänner på hårddisken.

    Vissa personer har enbart tejpat fast sin disk i botten på chassit.

    Andra personer har använt kardborre:

  • problemet med kardborreband är att en delen som klistras på hårddisken kanske är svår att få bort. Etiketten på disken är bra om den förblir läsbar.

---------------

Övrigt

  • För att förbättra informationen på denna sida så lägg gärna inlägg med en förbättring som sedan någon trevlig moderator kan klistra in i första posten.
    Direkta felaktigheter i denna information bör ni påpeka så snabbt ni ser dem.

---------------

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är alltså en tråd som är tänkt att vara den enda tråden om hur man monterar SSD.

Kom därför med förslag på förbättringar på dess innehåll!

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

En med 3,5" fästplåt från Intel och en utan plus lite kardborrband och skumplast:

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Varför skumplast?

Själv beställde jag en twin mounter till min G2'a som jag beställde nyss. Vill ha plats för en till sen i raid.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Varför skumplast?

Själv beställde jag en twin mounter till min G2'a som jag beställde nyss. Vill ha plats för en till sen i raid.

distans mellan diskarna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag tejpade ihop min X25-M med min gamla Seagate 1.5TB.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Annars har vi ju den enkla och billiga lösningen att bara lägga den på "golvet".

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Skönt letade just efter en liknande tråd. Kollar man på de kabinett du länkat så kostar den ena 955kr och den andra 75kr, antar att den ena har plats för mer än en och är lite mer avancerad, men behövs det? Eller duger det med en sån där för 75?

Sen en fråga angående kablar, vad är det för kablar som behövs, samma som till en vanlig 3,5" med rörliga delar?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saccer
Skönt letade just efter en liknande tråd. Kollar man på de kabinett du länkat så kostar den ena 955kr och den andra 75kr, antar att den ena har plats för mer än en och är lite mer avancerad, men behövs det? Eller duger det med en sån där för 75?
Sen en fråga angående kablar, vad är det för kablar som behövs, samma som till en vanlig 3,5" med rörliga delar?

Skrev om lite i informationen. du kan läsa igen

beror lite på vad för behov man har. tycker man det är kul att kunna byta enkelt och ha plats för fler diskar betalar man mer.
Kan nämnas att de kabinett som finns känns ganska plastiga men de fungerar helt ok.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Exakt, att det blev skumplast berodde mest på att det låg en bit på arbetsbordet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
distans mellan diskarna

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Vissa chassi har bra lösningar för detta inbyggt. Inte för att låta som en promoter men i Fractals Define R2 så finns detta (i alla fall om jag förstått det rätt, har ännu inte köpt en). Var inställd på att köpa en Antec 183 men satsar på en sådan här istället bl a pga just denna funktionalitet.

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrazy
Vissa chassi har bra lösningar för detta inbyggt. Inte för att låta som en promoter men i Fractals Define R2 så finns detta (i alla fall om jag förstått det rätt, har ännu inte köpt en). Var inställd på att köpa en Antec 183 men satsar på en sådan här istället bl a pga just denna funktionalitet.

Skulle tippa på att det blir standard så småningom i alla chassin med ett par 2.5" slot nu när SSD blir allt populärare.

Bra tråd!

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk

Den lilla lätta enheten som Intel-SSD:n består av låg i bulkvarianten i en skumplastskiva med en storlek som perfekt passar i 3,5"-hållaren. Jag stoppade skumplasten i hållaren och lade in den anslutna SSD:n. Kanske inte snyggaste lösningen, men troligen den billigaste för datorns f.ö. dyraste komponent.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk

Monterade min SSD med dubbelhäftande tejp på sidan i chassit.
Den dubbelhäftande tejp jag använder gör att disken sitter fast väldigt bra.
Antar att det är bra klister på tejpen.

http://public.bay.livefilestore.com/y1p_jSq_ULz4pzRZDgse4wFKm...

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Bra tips till de som har ett cooler master haf 922 chassi å vill montera ssd diskar i 3,5 hd vaggan: köp ocz solid state drive 3,5 adaptor bracket (obs den lilla plåten) å sätt i hd vaggan.Monterade min intel ssd g2 160 gb med 4 skruvar i ocz plåten å 2 i hd vaggan, fick ta bort 2 av de vita hållarna. Funkar jättebra. Får ha en rak sata kontakt i ssd disken.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Om man köper retailversionen av Intel G2 så medföljer monteringsdetaljer 2,5 -> 3,5

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Musikälskare

)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

flashen -> känns bara dyrt och onödigt, faktiskt.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Det är en grej jag undrar...
Varför gör ingen tillverkare SSD i 3.5" ?
Det lär ju bli billigare tillverkningskostnad för att dom inte måste trycka ihop så mycket grejer? Då lär man ju kunna fixa samma storlek och prestanda och storlek för lägre pris? Eller? Ofta det inte blir billigare att tillverka om dom inte behöver pilla så mycket?

Permalänk
Medlem

Ocz Colossus series sata2 3.5 finns ju.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seville57
Ocz Colossus series sata2 3.5 finns ju.

Jo jag vet. Men den som görs i minst storlek är i 128gb. Priset på den ligger på typ 4000kr >.< Förstår inte varför den kostar så mycket? Borde det inte bli billigare med större?
Det jag önskar är att t.ex. Intel släpper en x-25 m liknande SSD i 3.5" storlek. Fast till ett mycket lägre pris. Jag har en stationär dator så för mig kvittar det om det är 2,5" eller 3,5". Varför gör inte Intel en? Eller har jag fel? Blir det dyrare?

Permalänk
Medlem

Man ska vara säker på att använda "rätt" sorts kardborreband också, om man använder den metoden.

Där jag jobbade innan så monterade vi externa modem i skåpsdörrar.

Det kardborrebandet var så starkt att man fick nästan använda bräckjärn för att lossa på modemet.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrNi|sson
Jo jag vet. Men den som görs i minst storlek är i 128gb. Priset på den ligger på typ 4000kr >.< Förstår inte varför den kostar så mycket? Borde det inte bli billigare med större?
Det jag önskar är att t.ex. Intel släpper en x-25 m liknande SSD i 3.5" storlek. Fast till ett mycket lägre pris. Jag har en stationär dator så för mig kvittar det om det är 2,5" eller 3,5". Varför gör inte Intel en? Eller har jag fel? Blir det dyrare?

Nej, man behöver inte göra ngt speciellt med SSD för att få plats med dem i 2.5"-formfaktorn. Man skulle t.o.m. kunna använda en ännu mindre formfaktor men de har valt 2.5" eftersom de passar de allra flesta datorer (bärbara, stationära), 2.5" och 3.5" SATA-enheter använder oxå exakt samma kontakter/kablar så man behöver inte ha ngra speciallösningar.

Priset på en SSD bestäms till 95-99% av hur mycket flashminne som används. Om du tittar på en serie SSD kommer du se att priset skalar med storleken på enheten, t.ex. kostar Intels 40 GB-disk ~1000:-, 80 GB ~2000:-, 160 GB ~4000:-, och hade de haft en 320 GB skulle jag tippa att priset hade legat på ~8000:-.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Nej, man behöver inte göra ngt speciellt med SSD för att få plats med dem i 2.5"-formfaktorn. Man skulle t.o.m. kunna använda en ännu mindre formfaktor men de har valt 2.5" eftersom de passar de allra flesta datorer (bärbara, stationära), 2.5" och 3.5" SATA-enheter använder oxå exakt samma kontakter/kablar så man behöver inte ha ngra speciallösningar.

Priset på en SSD bestäms till 95-99% av hur mycket flashminne som används. Om du tittar på en serie SSD kommer du se att priset skalar med storleken på enheten, t.ex. kostar Intels 40 GB-disk ~1000:-, 80 GB ~2000:-, 160 GB ~4000:-, och hade de haft en 320 GB skulle jag tippa att priset hade legat på ~8000:-.

Jaha, då förstår jag
Tack för infon ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrNi|sson
Det är en grej jag undrar...
Varför gör ingen tillverkare SSD i 3.5" ?
Det lär ju bli billigare tillverkningskostnad för att dom inte måste trycka ihop så mycket grejer? Då lär man ju kunna fixa samma storlek och prestanda och storlek för lägre pris? Eller? Ofta det inte blir billigare att tillverka om dom inte behöver pilla så mycket?

Jag tror inte utrymme har någon betydelse när det gäller flashminnena. Det borde vara hyfsat gott om utrymme även i en 2,5" disk. Eftersom bärbara datorer blir en allt större marknad så lär man inte satsa på ett format som inte passar där. 2,5" passar båda = större volym = lägre tillverkningskostnad. Marknadspriset styrs sedan av andra faktorer som tillgång och efterfrågan på flashminnen.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem

Går att montera 2.5 SSD i 5.25 plats utan nåt annat än 2 skruv. Fungerar i alla fall på min chiftec låda med Vertex diskar. Hållen stämmer överens där med 2 av 5.25 hållen så. SÅ man kan utan problem få in 2st 2.5 i en 5.25 utan att betala ett öre. En på var sida i 5.25 platsen. Diskarna väger ju nästan inget så sitter bra med 2 skruv i sidan.

Permalänk
Medlem

dem flesta av dagens chassin kommer ju med en 2,5" hållare som man sätter i 3,5" platsen..
saken är ju den att man bara får en..

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgix:

En med 3,5" fästplåt från Intel och en utan plus lite kardborrband och skumplast:

http://i996.photobucket.com/albums/af83/Natsurf/Intel/Dubbelm...

Var kan jag köpa en sådan fästplåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

Var kan jag köpa en sådan fästplåt?

Kommer i lådan från Intel om man väljer den lite dyrare varianten - var den enda i lager när jag köpte annars hade jag löst det sjäv...

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag fick ju med en monteringsplåt för 3.5" från Corsair, de har fått kritik för att den inte passar b.l.a. Antecs typ av montering underifrån men de hävdar att sidoskruvningen är den mest vanliga, just därför.
Jag fick lösa det genom att montera 4st Gummidämpare undertill (köksluckedämpare faktiskt) och en tejpbit.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C