Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ubuntu 9.10 och acer D250 neetbok stora problem

Permalänk
Medlem

ubuntu 9.10 och acer D250 neetbok stora problem

Hej!

Har kört ubuntu neetbok remix 9.04 i 2 månader. Idag dök det upp att det fanns en ny version. Startade uppdateringen och allt verkade helt okej. Efter en reboot så började problemen hopa sig rejält.

Touchpaden vägrade starta men kicka igång halvt av sig själv tillslut. Dock utan Scroll möjlighet och går ej konfigurera via något program som följde med ubuntu. Dock är detta mitt mindre problem...

Ljudkortet slutade fungera och syns inte som ens hittat i mixer kontrollen.

Skärmen svartnar efter ca 5 minuter utan möjlighet att väcka den till liv. Att växla till Konsol går bra och datorn reagerar på inmatning och komandon.

Dator i fråga är en Acer aspire one D250 med 2GB ram. Funkade helt perfekt innan på 9.04.

/Thomas

*edit*

Tog en slö fix och nyinstallerade 9.10

Ljudkortet hoppa igång musen funkar bättre men slutade funka när nätverket kom igång (dock efter en omstart av nätverkskortet så hoppa båda igång igen.

Skärmen har ej "svartnat/blivit blank" ännu.

Ända är att det inte går switcha desktop läge. Verkar som det är något som många märkt saknas i 9.10

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

buggit?

Verkar som om 9.10:an inte är riktigt buggfri... Mitt USBmodem av märke Huawei funkar inte pga bugg i kärnan.
Har ett störande ljud i hörlursporten helt plötsligt...
Musplattan funkar sporadiskt
Min USBsticka blev helsabbad när jag stoppade in den i usbporten
Upplösningen verkar ha ett eget liv

nej får nog leta åt 9.04:a ison och börja om på nytt med min AspireOne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheesen
Verkar som om 9.10:an inte är riktigt buggfri... Mitt USBmodem av märke Huawei funkar inte pga bugg i kärnan.
Har ett störande ljud i hörlursporten helt plötsligt...
Musplattan funkar sporadiskt
Min USBsticka blev helsabbad när jag stoppade in den i usbporten
Upplösningen verkar ha ett eget liv

nej får nog leta åt 9.04:a ison och börja om på nytt med min AspireOne

Känns som jag med stor sannolikhet med kommer gå tillbaka till 9.04. Tråkigt tyckte om det grafiska i 9.10an lite mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

jo det är första uppdateringen sen jag började köra Ubuntu (6.04) som jag vart besviken på.... nu snurrar då 9.04:an igen=/

Permalänk
Inaktiv

Trist med så många problem. För mig funkar det till 100% svettfritt, med upplösning, touchpad och huawei e220... det enda är att xbmc's fullskärmsläge buggar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Trist med så många problem. För mig funkar det till 100% svettfritt, med upplösning, touchpad och huawei e220... det enda är att xbmc's fullskärmsläge buggar...

Såg ut som jag kunde ge 9.10 en liten chans. Toucpad/nätverk har inte strulat på ett par starter och jag fick tag i desktop-switcher program.

Men bara för det så vägrar firefox spara något. Lite jobbigt logga in på alla forum igen då man stänger firefox.

*edit*

Man bör ju gå igenom alternativen lite noggrannare. Hittade hur man tillät cockies att sparas men inget annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

9.10 netbook remix funkar bra på min Samsung n130 men jag saknar att kunna nå normalt skrivbordsläge. Varför tog de bort denna möjlighet? Det kanske går med något hack? Någon som vet?

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

Ja sök på desktop-switcher_0.4.6_i386.deb och installera så kan du ändra igen. Är tydligen lite buggar så dem tog bort det. Inget jag mörkt av. Pma annars mail adress så kan jag skicka filen. Ska även fungera på att lägga till och mixtra med paneler men jag minns inte var jag läste det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Kört 9.10 sedan Alpha 2 och har bara haft lite småproblem efter någon uppdatering. Detta då både på htpc och laptop i sign...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Någon som provat på en EEEPC? Tänkte testa byta ut eeebutnu 3.0 standard mot UNR 9.10 på min 901:a.

Värt det?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheesen
jo det är första uppdateringen sen jag började köra Ubuntu (6.04) som jag vart besviken på.... nu snurrar då 9.04:an igen=/

6.06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Någon som provat på en EEEPC? Tänkte testa byta ut eeebutnu 3.0 standard mot UNR 9.10 på min 901:a.

Värt det?

Har nu installerat och provat och kan bara rekommendera UNR 9.10 över Eeebuntu

Visa signatur