Permalänk
Medlem

Varmt i litet chassi???

hallå, det är så att jag i dagsläget har ett lanbox chassi.

i det chassit sitter det nu en 120 mm fläkt och en 80 mm.

hur mycket påverkar ett litet chassi temperaturen på komponenterna??

skulle datorn gå kallare med ett Antec Three Hundred???

mvh Peter

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk

Det är förvånansvärt mycket, komponenterna sitter i ett litet utrymme och allt blir varmare, som att vara i ett litet/stort rum.

Antec 300 skulle hjälpa, om du har ett moderkort som passar ofc.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jg har ett mATX kort, det verkar som om det ska passa.. jag ska nog beställa antec chassit så får man se om det blir skillnad.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Testa att stoppa in 20 pers i ett rum som är 2x2 meter (om det ens går). Testa sedan att stoppa in samma personer i ett rum som är 5x5 meter.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Lådstorlek på verkar inte temperaturen, Ventilationen påverkar temperaturen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Testa att stoppa in 20 pers i ett rum som är 2x2 meter (om det ens går). Testa sedan att stoppa in samma personer i ett rum som är 5x5 meter.

Har man tillräckligt med fläktar/ventilation i båda rummen är skillnaden i rumstemperatur försumbar. Sen är det lite svårare att få in ventilation för 20 pers i ett rum på 2x2 m Har man samma ventilation så får man samma temperatur efter ett tag, går bara lite snabbare i den lilla lådan.

Skulle säga att en 120 mm och en 80 mm fläkte som ventilation i en datorlåda är lite i underkant om man vill ha det tyst och svalt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Lådstorlek på verkar inte temperaturen, Ventilationen påverkar temperaturen.

Tänkte precis skriva något liknande.
Det handlar om hur bra ventilation man har i lådan, även rumstemp gör stor skillnad.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

håller fullständigt med er gällande ventilation.. MEN jag har bara plats för dessa 2 fläktar.. och kör jag dom på fullt flås så låter lådan som ett mindre kraftverk= värdelöst när jag har datorn som HTPC med..

gällande chassi har jag nog ändrat mig angående antec 300 chassit..
lutar nu åt antec p180 mini.. vad jag har läst om chassit verkar det mycket bra!

mvh Peter

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Jag menade ett rum utan ventilation. Då är det lätt att känna vilket som blir varmast först och vilket som blir snabbast outhärdligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
håller fullständigt med er gällande ventilation.. MEN jag har bara plats för dessa 2 fläktar.. och kör jag dom på fullt flås så låter lådan som ett mindre kraftverk= värdelöst när jag har datorn som HTPC med..

gällande chassi har jag nog ändrat mig angående antec 300 chassit..
lutar nu åt antec p180 mini.. vad jag har läst om chassit verkar det mycket bra!

mvh Peter

Men då är det ju dit chassi som har dålig ventilation.
Är ju desginen på chassits ventliation som har betydelse på temperaturen inte storleken som några redan påpekat.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Men då är det ju dit chassi som har dålig ventilation.
Är ju desginen på chassits ventliation som har betydelse på temperaturen inte storleken som några redan påpekat.

det vet jag väl... men om jag ändå ska byta chassi för att få ner temperaturen = bättre ventilation, så funderade jag om ett större chassi är effektivare än ett litet!!

visst kan jag köpa ett mini chassi igen men det känns som att chansen att hamna i samma situation igen är större än om jag skulle kosta på mig ett större chassi på en gång.

hursom helst så blir det ett större chassi, en Corsair H50 ska beställas tillsammans med ett OCZ ModXStream Pro 600W nätagg.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

nu är ett antec p180 beställt, vid löning ska även ett corsair h50 och ett OCZ 600W modulärt nätagg beställas med....

hoppas på en TYST och kall dator..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Lådstorlek på verkar inte temperaturen, Ventilationen påverkar temperaturen.

Har man tillräckligt med fläktar/ventilation i båda rummen är skillnaden i rumstemperatur försumbar. Sen är det lite svårare att få in ventilation för 20 pers i ett rum på 2x2 m Har man samma ventilation så får man samma temperatur efter ett tag, går bara lite snabbare i den lilla lådan.

Skulle säga att en 120 mm och en 80 mm fläkte som ventilation i en datorlåda är lite i underkant om man vill ha det tyst och svalt.

Inte helt sant, då komponenterna sitter betydligt mycket närmare varandra värmer de upp varandra. I en liten låda behöver du snabbare förflyttning av luft än i ett större. Vilket resulterar i mer oväsen. I detta fallet är det inte ens möjligt såvida du inte smäller in delta fläktar... det är ju lagom roligt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Inte helt sant, då komponenterna sitter betydligt mycket närmare varandra värmer de upp varandra. I en liten låda behöver du snabbare förflyttning av luft än i ett större. Vilket resulterar i mer oväsen. I detta fallet är det inte ens möjligt såvida du inte smäller in delta fläktar... det är ju lagom roligt.

vad tror du om en p180 mini?? jag vet att det också är en modell mindre låda MEN det man läst om den så verkar den ha fått bra betyg vad gäller kylning och även ljud...

tror du man får in en h50 i denna låda??

mvh P...

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Kommer in gör den nog, men ska jag vara helt ärlig tror jag inte det blir nån höjdare i den lådan.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd

Köpte en Hydro 50... kopplade in den drog igång allt... pumpen var inte direkt tyst gav ifrån sej ett väsande ljud... och tempsen var sämre än med en noctua kylare.....

Verkligen icke bra den kylaren.....

Och jag hade ett antec mini p180 och den lådan är verkligen inte kall den inte..
Satsa på en låda med mera fläktar i som är mera luftig ett råd bara.

Permalänk
Medlem

h50 = 24grader för mig. Gick från 40-55 i idle till 24! Jag har ju dock ett monsterchassi:

http://xi0.info/img/8981/cooler-master-elite-310-body-bright_...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Inte helt sant, då komponenterna sitter betydligt mycket närmare varandra värmer de upp varandra. I en liten låda behöver du snabbare förflyttning av luft än i ett större. Vilket resulterar i mer oväsen. I detta fallet är det inte ens möjligt såvida du inte smäller in delta fläktar... det är ju lagom roligt.

Hur tänker du nu?
Det enda man i princip har något val av hur nära något annat man placerar det är ju hårdiskar och DVD, reseten sitter ju där det sitter på moderkortet. Och hur mycket värme genererar en HD eller två. Du behöver inte snabbare förflyttning av luft i en liten låda, det blir ju ändå jämvikt mellan värme in och värme ut efter ett tag så storleken spelar fortfarande ingen roll, tar ju bara lite längre tid att få jämvikt i en stor låda.

Vist kör man 2 grafikkort på ett mATX så kanske man får en PCI plats mindre mellan korten men det beror ju inte på lådan.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Fortfarande... Stort chassi in my <3!

Jag kör nu Antec 1200 3x 120mm i fronten, 2x 120mm i bak 1x 200 i topp

Jag kan byta ut 5 fläktar mot Noctua NF-P12 och då har jag inge problem med varken luftföde eller ljudnivå

Det som låter mest nu är faktiskt Grafikkortet... mitt lilla 4870 som brummar på 30% Byter jag ut den mot antingen vattenkylning eller ny kylare så blir det tystare

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Hur tänker du nu?
Det enda man i princip har något val av hur nära något annat man placerar det är ju hårdiskar och DVD, reseten sitter ju där det sitter på moderkortet. Och hur mycket värme genererar en HD eller två. Du behöver inte snabbare förflyttning av luft i en liten låda, det blir ju ändå jämvikt mellan värme in och värme ut efter ett tag så storleken spelar fortfarande ingen roll, tar ju bara lite längre tid att få jämvikt i en stor låda.

Vist kör man 2 grafikkort på ett mATX så kanske man får en PCI plats mindre mellan korten men det beror ju inte på lådan.

Betvivlar att det du säger stämmer. Helt övertygad om att du får högre temperatur på grejjerna i ett litet chassi än i ett större om du har samma antal fläktar.

Mina diskar genererar en hel del värme. Även så nätagget. Allt sådant bidrar.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

om man har en fläkt som flytta en liter luft per minut och ett chassie som är 2 liter hur många gånger kan man byta luften då under en minut?

samma som åvan men ett chassie som är 10 liter med samma fläkt..

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Hur mycket snabbare värmer du upp luften i ett mindre chassi och hur mycket mer påverkar den varma luften samtliga komponenter...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twinsen
h50 = 24grader för mig. Gick från 40-55 i idle till 24! Jag har ju dock ett monsterchassi:

http://xi0.info/img/8981/cooler-master-elite-310-body-bright_...

kan du få sådan skillnad i ett litet cooler master chassi så borde jag få någorlunda skillnad i ett antec p180 chassi med.

jag kommer köra med orginal 200 mm fläkt i topp och orginal 120 bak + h50 fram +120 mm fläkt som blåser inåt samt en extra 120 ovanför som också blåser inåt

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
om man har en fläkt som flytta en liter luft per minut och ett chassie som är 2 liter hur många gånger kan man byta luften då under en minut?

samma som åvan men ett chassie som är 10 liter med samma fläkt..

Hur mycket värme kan en fläkt som flyttar 1 l/min flytta om den sitter i ett litet chassi?
Hur mycket värme kan en fläkt som flyttar 1 l/min flytta om den sitter i ett stort chassi?

Svaret är exakt lika mycket på båda frågorna.

Omsättningstiden är oväsentlig då båda systemen kommer att nå jämvikt relativt snabbt.

Den väsentliga skillnaden mellan stort och litet är snarast hur många tysta 120 mm fläktar får man in i en stor låda, kanske 5-6 med lite vilja hur många får jag in i ett litet chassi, kanske 3. Och möjligen så får du mer flöde med samma fläkt vid samma varvtal i en stor låda då det med bra planering blir mindre skrot i vägen för luftflödet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

vet inte hur tyst det blir med 6 fläktar jag.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
vet inte hur tyst det blir med 6 fläktar jag.

6 fläktar låter tillsammans mindre än 2 fläktar som flyttar samma mängd luft. 6 fläktar på 600 rpm låter knappt något vilken inte kan sägas om 2 st på 2500 rpm.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twinsen
h50 = 24grader för mig. Gick från 40-55 i idle till 24! Jag har ju dock ett monsterchassi:

http://xi0.info/img/8981/cooler-master-elite-310-body-bright_...

Enligt vilket temperaturprogram då?
Har inte sett EN enda review på H50 där den presterar såpass bra. Särskilt inte på en i5 som rullar i 4 ghz. ^^
De flesta är rätt så enhetliga i att H50 är en bra lösning, men inte så pass bra. Dessutom väldigt känslig för hur pass kall luft den blir kyld av.
Har du 15 grader i ditt rum eller?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

nu vill jag starta en liten röstning här.. jag har blivit osäker på h50 efter att ha spenderat ex antal timmar och läst tester på h50:n

det verkar som enligt dom testerna som jag läst att h50 inte fungerar så bra i små chassin..

faktiskt så har Noctua NH-U12P SE2 spöat h50 i nästan hälften av dom testerna jag läst, FRAMFÖR allt i SMÅ CHASSIN.. där har noctuan visat betydligt lägre CPU temps än h50. detta gäller då chassin som har lite sämre ventilation än snittet.

sen måste jag bara tillägga att det verkar som att noctuan blivit mycket väl mottagen i dom flesta tillämpningar,
jag har inte sett ett test där den fått dåligt resultat.

EN LITEN RÖSTNING.... H50 ELLER NOCTUA

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

nåctua

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Det finns en ytterst påtaglig chans att temperaturerna som visas i *valfritt temperaturprogram* inte stämmer.

Dvs, motherboard monitor, speedfan, core temp och andra sådana program visar helt enkelt _inte_ korrekt temperatur.

Enda sättet jag vet är att mäta med kalibrerad mätutrustning, allt annat är bättre eller sämre gissningar.

Tack för ordet,
J

ps. Ett litet chassi kyler sämre än ett stort chassi, varför? Jo av samma anledning som en mindre kylare kyler sämre än en stor. Chassit i sig fungerar som värmeledare, och med samma förutsättningar i övrigt kyler mindre chassin sämre än större. Jag trodde detta var något som alla visste. ds.

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt om din teori stämmer, värmen går genom luften, det är luften som kyler skulle jag säga.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.