Seagate vs WD vs Maxtor

Permalänk
Medlem

Seagate vs WD vs Maxtor

Jag ska köpa ny hdd, en 80gb får de bli men jag vill veta vilket märke ni tycker e bäst från erfarenhet, min IBM 75GXP 46gb har krashat, en IBM kommer jag aldrig mer köpa (dom är skit!).
Jag funderar på en Western Digital 80gb 7200 med 8mb cache, eller en Maxtor DiamondMax Plus D740X-FDB 80gb den har ju Fluid Dynamic Bearings (vet inte riktigt va de innebär men har hört att det e bra). IBM kommer jag hålla mig ifrån i fortsättningen, de blir ingen 120GXP!
vilken hdd klarar att köras flera dygn i rad på max load?
har hört olika från olika, vissa säger att IBM krashar mest och andra säger Maxtor eller WD...

Permalänk

Ska du köra en hdd i full load så ska du inte köra IDE... då är det SCSI som gäller.
Annars så upptäcker du ganska fort om du läser i de hårddisktrådar som finns här att det mer eller mindre är problem med alla tillverkares diskar.
Generellt är det inte någon större skillnad på dem kvalitetsmässigt sett, men de låter olika mycket och blir olika varma.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem

Tänk också på att alla de tillverkare du nämnt numera (eller iallafall relativt snart) kommer generellt gå över på 1 års garanti på idehårddiskar (vissa modeller kommer dock vara undantagna som tex WD Special Edition och Maxtor Maxline)

Kolla även returfrekvensen för de diskar som du funderar på hos de återförsäljare som stödjer denna funktion, datorbutiken och itbuttiken är två som gör det.

Personligen har jag svårt att se ett bättre/mer prisvärt köp just nu än IBMs 120GB 120GXP och då har även jag råkat ut för en krashad 46GBs 75GXP disk (skall kanske tillägga att även en 80GBs Western Digital disk har krashat för mig).

Tänk också på att Western Digital inte har någon intern tempsensor i sin Caviar diskserie, tempsensorn är ett av de få hjälpmedel man man har för att undersöka vilken arbetstemperatur disken utsätts för.

/havoc

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Dock har vi i sverige en tvåårs garanti vid fabrikationsfel om jag inte missminner mig helt (diskuteras i en annan tråd).
Returfrekvensen för nya modeller av diskar tycker jag att man ska ta med en nypa salt då det säljs många diskar just då... och nya modeller kan lätt drabbas av barnsjukdomar.
Frågar jag fem personer vilen hårddisk som är bäst så finns det en risk att jag får fem olika svar då vi är vanemänniskor (jag inräknad i högsta grad.. är WDC-freak)
Jag tror inte att du gör fel i att låta plånboken styra ditt köp av hårddisk.
Att IBM hade problem med sin 75GXP-serie är konstaterat... men iom 120GXP så är de problemen betydligt färre.
Sen har vi en massa klagomål på hårddiskar här i forumet av den enkla anledningen att här samlas en himlans massa människor som har datorer som ett stort intresse.
Jag kör en 80gigs 7200rpm WD Caviar och den blir varm, kommer att montera en kylfläkt när orken faller på

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man köra diskar 24/7 är det nog viktigt att kyla dem ordentligt. Jag kör ett gäng diskar i min diskserver och de sitter nere i fronten av lådan och kyls med en 120mm-fläkt. En av diskarna är en IBM 75GXP, den värsta från Ungern..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Ska man köra diskar 24/7 är det nog viktigt att kyla dem ordentligt. Jag kör ett gäng diskar i min diskserver och de sitter nere i fronten av lådan och kyls med en 120mm-fläkt. En av diskarna är en IBM 75GXP, den värsta från Ungern..

Det bästa om man ska köra diskar 24/7 är att köra scsi... OM man har råd... IDE diskar är inte byggda för att användas lika hårt.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att det kommer att bli mycket svårt att reklamera en hårddisk efter 1 år iom den ny förkortade garantitiden.
Det blir tex ganska svårt att bevisa att det rör sig om ett ursprungligt fel, tillverkaren/återförsäljaren kommer utan större problem kunna hävda att disken har gått sönder pga felaktigt hanterande från kundens sida eller tom att skadan har uppstått i hanteringen till kunden.

Detta med den förkortade garantin är en jättegrej som inte skall förringas, det betyder ju faktiskt i grund och botten att tillverkarna kalkylerar att många diskar inte kommer hålla i mer än i ett år.

/havoc

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Fabriksfel är vl dessutom inte enstaka fel som kan dyka upp utan när en hel serie råkar ut för samma fel som tex IBM:s 75gxp

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem

WD 800JB, med 8 megs- cachen... köpte den i lördags efter att min IBM kraschat (Brorsans kraschade 2 dar innan), IBM är bara skit, men vad jag förstår ska de sluta tillverka HDs? Lika bra... Jag är iaf ruskigt nöjd med WDn än så länge, och får bra mätvärden i pcmark o fc-test osv.

läs test på www.storagereview.com