ThinkFree – ett utmärkt gratisalternativ till Office.

Permalänk
Medlem

ThinkFree – ett utmärkt gratisalternativ till Office.

Hejsan!
I denna guide hade jag tänkt gå igenom ThinkFree, en webbaserad kontorssvit som givetvis är gratis. Jag själv använder ThinkFree dels för att man kan komma åt sina filer oavsett var man är och vilken dator man sitter på, men även för att det är helt gratis och är kompatibelt med Microsoft Office 2007. Man kan alltså redigera filer som skapats i Office, men även spara filer i Officeformat. En av de senare nyheterna är att du även kan spara filerna direkt till PDF-format, utan att behöva Acrobat installerat på datorn. För studenter som mig med en begränsad budget är det i mina ögon det självklara valet.

Programmet, som har nått version 3 sedan lanseringen 2004, har främst tre applikationer som jag tycker är oerhört användbara. Applikationerna är för ordbehandling, kalkyl och presentationer, och liknar de äldre Officepaketen i layouten. Att skriva en guide om programmen skulle vara som att skriva en guide om Office, så istället går jag nedan kort igenom de tre programmen:

Write: Write är applikationen som kan jämföras med Word. Det finns ingen större skillnad mellan Write och ett vanligt ordbehandlingsprogram, då man till exempel kan jobba med formateringsmallar, textrutor och ritverktyg. Ett stort plus är att du använder de typsnitt som du har installerat på datorn, så det är lätt att modifiera typsnitt.
Show: Fungerar precis som de äldre versionerna av Powerpoint. Den enda skillnaden är programmets gränssnitt, som ser lite annorlunda ut.
Calc: Att säga att Calc är lika kraftfullt som Excel är en lögn, men det är inte långt därifrån. Programmet stödjer otroligt många funktioner, och det är simpelt att göra ett snyggt diagram.

ThinkFree har även en funktion som heter Workspace, en funktion som är fantastiskt användbar. Workspace låter dig som användare skapa en arbetsgrupp, dit du kan bjuda in dina kollegor, din studiegrupp eller någon annan du gör ett projekt med. Därefter kan man dela ut uppgifter, bygga att-göra-listor och gå in och redigera varandras dokument. Medlemmarna får e-post om någon har jobbat med projektet, så det är lätt att hålla alla uppdaterade och delaktiga. Man kan vara administratör för totalt tre projekt på en gång.

ThinkFree har även en programvara som låter dig jobba nedkopplad. Programvaran heter ThinkFree Power Tool, och har fått en del fina pris inom kategorin file management. Programmet tillåter dig att jobba nedkopplad med filerna som du har sparat hos ThinkFree, men då måste du installera programmet Desktop Office. Länken till nedladdningssajten för det programmet är http://product.thinkfree.com/office. Nästa gång datorn ansluts till Internet kommer programmet automatiskt synkronisera de ändringar du har gjort nedkopplad.

ThinkFree är skapat i Java, så att du har Java på din dator är ett måste. Att installera Java är enkelt och gratis, du kan göra det på följande länk: http://www.java.com/sv/
Den första gången du öppnar ett dokument i webbläsaren kommer det ta ett tag, men det beror på att Java installerar olika komponenter i din dator som gör att de olika applikationerna fungerar korrekt. Detta kommer alltså bara ske första gången du använder dig av webbläsarens applikationer.

Såhär gör du för att komma igång med ThinkFree!

1. Gå in på www.thinkfree.com.
2. Tryck Sign Up i menyn till höger.
3. Skriv in din e-post adress och ett lösenord.
4. Logga därefter in med de uppgifter du nyss angav.
5. Ladda ner deras programvara ”Thinkfree Power Tool”.
6. Installera programvaran.
7. Ladda ner programvaran ”Desktop Office”.
8. Installera det.
9. Logga in med dina inloggningsuppgifter i Power Tool.
10. Här kan du om du vill ladda upp filer från din dator, samt redigera de filer som redan är uppladdade. Detta kan du dock även göra på deras hemsida.
11. Gå tillbaks till deras hemsida.
12. Gå in i ”My Office”.
13. Trycker du på ”New” så kommer det fram en meny för att skapa nya dokument. ”Upload” knappen kommer ta dig till en meny där du kan uppladda datorns filer.
14. Pröva skapa ett Workspace-projekt. Längst upp på deras hemsida hittar du alltid de olika funktionerna, längst till höger står det workspace.
15. Inne på sidan tryck Create new workspace. Följ sedan instruktionerna och du har nu skapat ett projekt, dit du kan bjuda in dina medarbetare.

De enda begränsningarna för ThinkFree är dels att du får nöja dig med 1 GB utrymme, vilket dock har räckt bra för mig det senaste 1,5 året. Det är svårt att komma upp i den mängden med Office-filer, så länge man inte gör feta Powerpoints. En annan är att varje enskild fil ej får vara större än 10 mb. Varför de satt denna begränsningen förstår jag inte riktigt, men när man jobbar i deras webbläsare har det en tendens att ta en tid att ladda filerna när de är stora. Antagligen är det därför. Den sista begränsningen är att du inte kan arbeta med mer än ett dokument åt gången när du arbetar i webbapplikationerna. Denna begränsning gäller dock inte när du arbetar på din dator.

Hoppas guiden fick er att få upp ögonen för ThinkFree! Som sagt så är det i mina ögon framförallt ett utmärkt alternativ för studenter och andra personer som inte har råd att lägga stora pengar på Microsoft Office.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Finns ju openoffice också, tror det har funnits längre.. eller har kanske fel?
http://sv.openoffice.org/

Men bra med lite konkurrens mot office-paketet.

Permalänk
Medlem

Visst har det funnits längre, men jag tror inte det är så många som känner till ThinkFree, därav denna introduktionsguiden

Jag själv gillar ThinkFree bäst av gratisvarianterna på grund av dess superba tillgänglighet, samt att jag har haft stor nytta av att dra igång projekt under mina studier.