Kan jag få kritik på en låt? (Trance)

Permalänk
Medlem

Kan jag få kritik på en låt? (Trance)

Hej

Har inte postat här på rätt länge, men jag brukar göra det när jag pillat ihop en ny låt. Den er inte helt 100% färdig men så gott som klar. Finputs kvar bara.

Kom med era kommentarer

Tanka här: http://www.my-trance-music.net/music/Strukt-Simplistic-2010.m...

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Lägg upp den på youtube istället. Den var skapligt stor måste jag säga.

Är inget Trance-fan och lyssnar aldrig på det men det lät okej faktiskt. Inget som jag stör mig på, men kan inte komma med tips på förbättringar heller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Håller med, inget att klaga på. Lite för soft för min smak kanske, men inga uppenbara "fel" eller liknande som jag kan klaga på.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk

Jag tycker nog att basen var lite för töntig, mer tryck tack!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Sötast

Som bakgrundsmusik när man ej lyssnar aktivt så var det väl mysigt, men om jag fokuserade så fick jag inte ut någon wowkänsla av den, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kul at ni iallafall inte hatar den

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Proffsmoddare

Var väl okej, men inte mer. För min del tyckte jag att den var lite väl slätstruken, hände inte speciellt mycket och lät väldigt snarlikt låten igenom.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

tycker det lät i början som om ena samplingen hoppade höger - vänster.
sen är jag mer för vocal-trance genren så, låten vart helt ok.
Inget mindre, inget mer.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Schysst at ni kommenterar.

Toivo83, ja det blev nån sekund surt i början, blev något konstigt när jag bouncade låten.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

det lät bra får man fråga vilket program du gjort låten i ?

Permalänk
Medlem

det lät mycket bra men lite mer bas skulle inte sitta fel

Permalänk
Medlem

Intrycket jag fick av låten var först att det var någon slags remix av någon gammal TV-spelsmusik. Det lät väl hyffsat, har inte mycket kritik att ge då jag inte gillar trance något speciellt och lyssnar knappt på det.

Permalänk
Medlem

ImTrying: Den er gjord i Logic Pro 9.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Låten är för tam, det låter som spelmusik till ett flashspel. Lyssna på några trancelåtar och sedan på din låt så borde du höra att samtliga ljud måste skruvas upp en aning för att det ska låta bättre (inte bara volymen).

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Kicken låter inte bra. Kommer fram som ihålig. Behöver mer tryck. Kanske krockar med bas? De kan motverka varandra, när de istället ska jobba åt samma håll. När du justerat det kommer du höra att det mesta övriga hamnar i kläm, som behöver justeras därefter. Kan vara ett rent ut sagt helvete att mixa ibland. Låter väl ok, mixning ok - bortsett från kick och bas då ev. Det är bara att fortsätta. Skulle personligen akta mig för att använda mig av ljud du använder i introt. Låter lite för kommersiellt á la Eurodance eller dylikt. Använd gärna något varmare än en sawtoothpad i break. Något djupare i de lägre frekvenserna.

Behöver du någon som lyssnar i framtiden gör jag det gärna, jag gör själv trance. Hör av dig bara.

Permalänk
Medlem

Ni har nog rätt i att den är alldeles för kasst mixad, det hör jag själv. Jag har försökt rätta lite på det och har nu uppdaterat låten med en mix som forhoppningsvis låter mer tight utan att det skal bli alt för uppenbart!

Det är samma länk til låten som i första inlägget, orkar ni, tanka ned den en gång til och lyssna nu. Hörs det någon skillnad?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Ni har nog rätt i att den är alldeles för kasst mixad, det hör jag själv. Jag har försökt rätta lite på det och har nu uppdaterat låten med en mix som forhoppningsvis låter mer tight utan att det skal bli alt för uppenbart!

Det är samma länk til låten som i första inlägget, orkar ni, tanka ned den en gång til och lyssna nu. Hörs det någon skillnad?

kan komma med lite kritik iaf har du sidechainat? bara en undran mest, och vilka program använmder du? tycker ljudbilden är skön, klar och go, inga problem med frekvensfördelningen, isf är det kanske ljuden i sig jag int ekommer översens med

sen arrangemangsmessigt tycker jag det är först en uppbyggnad, sen lite vers kanske, sen är det något som låter som ett break, och efter det kommer det ett till break liknande parti till någon ref grej.

sen det explotionsljudet mellan det osm jag tycker som låter break, eller inte explotion, men typ booooom, som en jääävligt fet dörr med massa reverb, tror det dör lite försnabbt enligt mitt tycke iaf.

annars tycker jag det är en skön låt faktist, även om jag inte lyssnar/skriver trance själv

edit: glöm det om programmet, läste precis ovanför att det var logic 9 är det bara audiounits därifrån? och har du pillat mycket med ljuden? har själv logic 9 så intressant att fråga

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

E_maN: Arrangemanget är väldigt typiskt. Kunde dock ha varit ännu mer typiskt och definierat kan tilläggas, med en starkare uppbyggnad där alla element kommer in allteftersom. Kan egentligen börja med enbart kicken i många fall.

Strukt: Mixningen är nog fan den svåraste i aspekten i produktionen
Har lyssnat på den uppdaterade versionen, nog hörs det skillnad! Låter lite klarare allmänt. Kicken låter bättre, vet inte om det är mer tack vare basens förändring eller om du pillat mer på eq och kompressor där.. men den kan fortfarande bli just bättre också. Versionerna emellan är det lite "antingen eller" i fråga om basen - det är inte så pass tight som det borde vara, och den känns lite för ensam nu. Jobba vidare! Ge inte upp där! Även om du kört en annan stil på basen nu kan det kanske vara en idé att använda en bassarp? Brukar komplettera mycket bra. Själv layrar jag ett flertal basljud och patterns, kan vara 3-4st för att få det att låta bra och fylligt. Beror visserligen på stuket.

Permalänk
Medlem

Överraskande hög nivå på svaren här, och konstruktivt som s*atan :). Det tackar jag för! Sällan man får såpass bra feedback som i denna tråden.

Jag skal försöka ta til mig det ni säger. Dock kommer jag inte att ändra så mycket mer på denhär låten. Det blir isåfall något nytt jag arbetar på.

Jag har experimenterat med att layera basslines men har inte riktigt fått ordning på det. När jag försöker mig på det blir det ofta til slut för mycket och basen tar över alldeles för mycket och jag sliter med att få kontroll på ljudet. Har försökt EQa också. En sub bas ... en mid och kanske en lite högre. Men... kanske jag skal experimentera lite mer på det

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Överraskande hög nivå på svaren här, och konstruktivt som s*atan :). Det tackar jag för! Sällan man får såpass bra feedback som i denna tråden.

Jag skal försöka ta til mig det ni säger. Dock kommer jag inte att ändra så mycket mer på denhär låten. Det blir isåfall något nytt jag arbetar på.

Jag har experimenterat med att layera basslines men har inte riktigt fått ordning på det. När jag försöker mig på det blir det ofta til slut för mycket och basen tar över alldeles för mycket och jag sliter med att få kontroll på ljudet. Har försökt EQa också. En sub bas ... en mid och kanske en lite högre. Men... kanske jag skal experimentera lite mer på det

när vi i skolan gjorde en låt till ett spel fick vi fram världens festaste basljud i reason, dock hade den ingen ton, och var svår få fram vad den spelade, då tog vi en till bas och eqade bort all diskant bara före att få distinkta runda toner i subben och det blev genast mycket bättre! så prova som du sa att dela upp dem lite, om basen blir för övertagande så lägg en skärning i basen på alla med kanaler där den är, även på leadljuden kan du skära rätt grovt med, fast du kanske radan har koll på såntdär?

tänk på att under 20hz bör inget vara ändå, det grötar bara då.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Det handlar som E_maN är inne på att ta det bästa från de givna ljuden och sålla ut det man inte vill ha. Det gör man främst/bäst genom EQ. Klart det kan vara kämpigt och ta tid, men att få en fin basgång i slutändan? Det är värt den tid det tar. Sen får du ju såklart checka ljudnivåerna på respektive basljud. Jag vet inte riktigt hur det går till i Logic, eller vad du använde? Jag anar dessutom att du redan gör det - Men tilldelar man varje basljud en specifik effektkanal så är det tämligen enkelt att ha kontroll på basljudet. Det svåraste är snarare att balansera den. Och dessutom är det ju essentiellt för att kunna genomföra layering på ett bra sätt.

http://www.trackitdown.net/genre/trance/track/1199800.html

En remix jag gjorde, där mycket fokus blev på just bas. Layering. Sidechainade också.

Permalänk
Medlem

man skulle ju även kunna skicka dem till en buss och komprimera bussen, så borde inte basen sticka upp i mixen om man blandar ljud, och så får du kontroll på nivån enkelt med en regel, eller finns kanske någon nackdel med det jag inte kommer på?

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

När man har EQat basljuden et. c separat kan man riktigt skicka vidare dem till en gemensam kanal och komprimera dem tillsammans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
man skulle ju även kunna skicka dem till en buss och komprimera bussen, så borde inte basen sticka upp i mixen om man blandar ljud, och så får du kontroll på nivån enkelt med en regel, eller finns kanske någon nackdel med det jag inte kommer på?

Det kanske blir enklare att skicka tre stycken basljud til en bus, och sedan göra ändringar på den busen. Det låter på mig som et litet quick and dirty steg. Kan heller se det för mig om man justerar på basen individuellt på alla tre spår innan man kör ihop dom til en bus. Så gör man bara finjusteringar på den busen...?

Svamlar lite, hoppas ni fattar vad jag menar

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Kör på sistnämnda. Du måste åtminstone EQa dem separat. Komprimera dem dock tillsammans. Jag brukar t.o.m dubbelkomprimera haha, dvs, först separat och sen tillsammans. Så länge det låter bra helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Det kanske blir enklare att skicka tre stycken basljud til en bus, och sedan göra ändringar på den busen. Det låter på mig som et litet quick and dirty steg. Kan heller se det för mig om man justerar på basen individuellt på alla tre spår innan man kör ihop dom til en bus. Så gör man bara finjusteringar på den busen...?

Svamlar lite, hoppas ni fattar vad jag menar

håller med föregående talare, den sista metoden ger dig mest kontroll över allt som händer. prova lek med logics multibands kompressor med, du borde kunna få rätt schyssta effekter med den

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)