Skapa en DVD med startmeny, vilket program?

Permalänk

Skapa en DVD med startmeny, vilket program?

ska bränna ca 14 filer i form av videoklipp till en DVD. nu är det så att jag vill att det ska finnas en meny när skivan sätts i spelaren. vilket program kan man enkelt använda/skapa DVD menyer till?

har använt mig lite av DVD flick men så fort man lägger till en startmeny så går det inte att spela upp på min DVD och heller inte min PS2. (datorn spelar upp den dock)

så finns de nått bränprogram som funkar bra, bränner i bra kvalité och där menyer fungerar?

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Entusiast

Adobe Encore har jag använt för att det leker rätt bra med Adobe Premiere som jag redigerar i.
Där kan man göra allt som man kan tänkas behöva. Egna menyer, undertexter, flera ljudspår med mera. Du kan också enkelt göra egna menyer i Photoshop.
Finns många bra tutorials också för det är inte helt intiutivt alltid. Speciellt inte om man skall göra egna menyer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Du berättar inte om du planerar att betala för programmet eller ej, dvs ska vi ta hänsyn till vad de kostar? Och om det bara är ett authoringprogram eller även kompressionsprogram du behöver?

Något i Nero-sviten kanske? Eller TMPGEnc Authoring Works 4. Sony DVD Architect. Encore DVD är total overkill.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Adobe Encore har jag använt för att det leker rätt bra med Adobe Premiere som jag redigerar i.
Där kan man göra allt som man kan tänkas behöva. Egna menyer, undertexter, flera ljudspår med mera. Du kan också enkelt göra egna menyer i Photoshop.
Finns många bra tutorials också för det är inte helt intiutivt alltid. Speciellt inte om man skall göra egna menyer.

ok låter bra. jag gjorde lite egna menyer i dehär gratisprogrammet jag körde innan men då fick man ju koda .txt o göra bilder o knappar själv.. så jobbigt kan det väl ändå inte va med adobes menysystem

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
ok låter bra. jag gjorde lite egna menyer i dehär gratisprogrammet jag körde innan men då fick man ju koda .txt o göra bilder o knappar själv.. så jobbigt kan det väl ändå inte va med adobes menysystem

Då är det mycket lättare om man är van vid PS. Principen är att varje knapp är en egen mapp med ett eget lager plus ett extra lager för markerad knapp.
Googla lite på det så kommer du hitta massa guider och då är det inte så svårt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reflux
Du berättar inte om du planerar att betala för programmet eller ej, dvs ska vi ta hänsyn till vad de kostar? Och om det bara är ett authoringprogram eller även kompressionsprogram du behöver?

Något i Nero-sviten kanske? Eller TMPGEnc Authoring Works 4. Sony DVD Architect. Encore DVD är total overkill.

pris är skitsamma. nja, jag har visserligen redan ett antal olika kvalitets encoder så egentligen är det skitsamma, isf kan vara bra om det ingick, men bara om den gör jobbet lika bra som andra kvalitets program.

ok, ja något som är relativt enkelt att använda och ändå har nån slags menysystem som är stabilt och fungerar att spela upp på alla DVD spelare..

kan du berätta lite om programmen? fördelar och nackdelar, skulle vatt schysst som fan

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Ditt ps2 är väl chippat va?
För annars så spelar inte en ps2 upp brända filmer.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Ditt ps2 är väl chippat va?
För annars så spelar inte en ps2 upp brända filmer.

min PS2 spelar upp alla brända filmer. med DVD flick bränningar funkar som sagt att spela upp på min PS2 när jag skapar en DVD utan meny.

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk

det gör det visst jag hade ett ps2 som var ochippat men det måste vara en speciellt märke på dvd skivorna för att spela upp dom utan hack i filmen

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

På windows brukar använda "GUI for DVDAuthor/MuxMan" inställt på att använda MuxMan och det funkar bra att göra DVD med menyer. Filmerna komprimerar jag då med HCEncoder. Allting gratis och det funkar bra. Har trevliga features som t.ex. undertexter och flera ljudspår.

http://download.videohelp.com/GFD/

Programmet kan gerera en iso-fil. Sedan bränner jag själva iso-filen med Imgburn så brännkvaliteten blir lika bra som Imgburn kan leverera (men man kan väl använda vilket program man själv vill för att bränna ison). Kvaliteten på filmerna beror ju på hur bra inställningar man valt när man komprimerade dem och förstås på hur bra kvalitet originalen hade.

Permalänk

Premier Elements har lättanvända färdiga mallar för olika menyer som man sen kan redigera i och lägga egna bakgrunder osv i. Man kan göra att filmen startar direkt när man stoppar i skivan eller att man kommer till antingen en huvudmeny där man väljer olika filmer på skivan med sina respektive scenmenyer, eller om det bara är en film, en scenmeny så man kan hoppa till den scen man vill till.
Jag är "nybörjare" på Premiere (7) så jag kan inte alla finesser ännu.

Pinnacle Studio, som jag jobbat mer med, är enligt min åsikt mycket lättare att börja använda. Åtminstone i version 10.5 finns inga jättebra menymallar utan man får snickra rätt mycket själv. Gör man inte menyerna rätt från början är det väldigt trassligt att rätta till knappar och annat.
Pinnacle Studio upplever jag som väldigt instabilt trots användarvänligheten varför jag går över till Adobe.

Båda ovanstående har inbyggd brännarfunktion. Du måste förstås lägga in ditt videomaterial på tidslinjen i programmen för att det skall bli en fungerande DVD.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk

Jag har provat en enkel bra lösning som har fungerat bra för mig. I mitt fall har jag "tömt" ut en DV-kamera i små .avi snuttar. Därefter använde jag convertxtodvd som fixade meny och hela rubbet.

Hur smidigt som helst.