Permalänk
Medlem

Stor tabbe nu starta inte daton..

Jag ska berätta från början vad som hände, Jag höll på att installera lite nya uppdateringar på min dator( service pack) till vista... Sen plötsligt fick jag för mej att fixa lite med sladdarna och råkade trycka på off knappen och datorn dog..

Service packet hann aldrig bli färdig installerat och nu vägrar datorn starta eller jag kommer så långt att han hinner komma till själva "laddningen" sen blåskrämar han och dör.. Har fösökt att starta den i felsäkert läge men det går inte heller?

Vet va felet är nu men inte fan till o fixa de! Va ska jag göra? Kan man inte göra en total system återställning? har allt sparat på en extren hårddisk och sen installera om allt annat.. Eller kan man fixa det på lättare sett? Snälla behöver hjälp!! seriöst med hjälp!!

Permalänk

Låter ju som att den kortsluter.. Har du tappat nån skruv eller något på moderkortet? eller ligger det en skruvmejsel och stör kanske?

Annars får du väl rensa cmos och hoppas på en formatering.

Permalänk
Medlem

Tryck f8 och starta med senaste fungerade inställningar eller systemåterställningspunkt ^^

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Låter ju som att den kortsluter.. Har du tappat nån skruv eller något på moderkortet? eller ligger det en skruvmejsel och stör kanske?

Annars får du väl rensa cmos och hoppas på en formatering.

Det är ett program fel tro mej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grusburk
Tryck f8 och starta med senaste fungerade inställningar eller systemåterställningspunkt ^^

har redan kört den i felsäkert läge med dom funktionerna.. tyvärr.. MEn finns det ingen "total systemåterställning" eller fabriks återställning?

Permalänk
Medlem

Det är väl bäst att bara leta fram Windows-skivan och installera om.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tyvärr du får nog installera om.(=total fabriks återställning).

Permalänk
Medlem

Men hur installerar man om?

Permalänk
Medlem

Lägg i windows skivan och välj reparera. Har fungerat flertalet gånger vid oändliga blåskärmar för mig medans andra envisas med att formatera hela tiden

Permalänk
Medlem

Använder återställningsskivan. Som följde med eller som du brände första gången du startade datorn.

Permalänk
Medlem

om personen nu brände den där skivan

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

du formaterar :pPpPPPppP. näh ärligt, sätt in skivan i datorn, gå in i bios och välj att starta med cd/dvd läsaren först. Efter du har gjort det och skivan är i datorn så startar du den igen, efter post ska det stå en text längst uppe på skärmen "tryck valfri tangent för att starta med skivan" eller dylikt på engelska. sen kmr skivan att ladda, sen ska du välja "installera windows", formatera c:/, gör en ny partion som ska bli c:/, sen installerar du windows på den partionen och sen e det klart! glöm inte att inte använda några andra hårddiskar när du installerar windows, kan bli fel ibland..

Permalänk
Medlem

Na, inget programfel, tror jag inte. Hade samma fel och det löste sig genom att systemåterställa som en nämnde tidigare i tråden.

Annars, om inte det funkar så får du väl formatera om datorn.

Permalänk

och alternativ bränna upp den!

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=31SKPjp1T48

Här är en liten film vad det är som händer...

Permalänk
Medlem

Installera om.

Permalänk
Medlem

Har prövat att sätta i windows skivan men det händer inget... Ska man välja att man bootar från den eller vadå? är inte så klipsk när det gäller sånt hära?

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver nödvändingvis INTE formatera, det du ska göra är att starta upp med skivan, sedan välja reparera. Där ska det sedan gå att starta från en återställningspunkt som windows automatiskt skapar innan själva servicepack installeras just för dessa missöden. Så du behöver alltså INTE formatera som vissa andra påvisar.

För att starta från skiva kan du göra på två sett. Antingen går du in i bios genom att trycka på "Del" "F1" eller vad det nu kan vara som startskärmen anger(om den nu gör det annars, titta i manualen). Sedan välja startordning på olika enheter. Eller så kan du trycka F8 för att få upp en "boot-lista" Välj att starta från skivan där.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Men det kommer inte ens upp nån "meny" man kan väja "reparera"? kommer inte ens in i bios längre!

Permalänk
Medlem

Jag är inne i Bios nu... Inväntar era instruktioner!

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt ska du när du nu är inne i BIOS ändra så att skivan läses in före HDDn som Vista är installerat på.

När jag gör detta så går jag till en flik som heter "Boot" och där väljer i vilken ordning allt ska köras. Borde se i princip likadant ut på din.

Permalänk
Medlem

Har satt den nu som first boot device.. Det kommer inga alternativ... Som reparera o annat... han bara startar o kraschar sen.. Men han fryser bilden på Blåskärmen.. Va ska jag göra nu då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pk404
Har satt den nu som first boot device.. Det kommer inga alternativ... Som reparera o annat... han bara startar o kraschar sen.. Men han fryser bilden på Blåskärmen.. Va ska jag göra nu då?

Alltså.. När du väljer att boota från cdn först kommer den inte göra det automatiskt. Den kommer fortfarande fråga "vill du boota från cdn tryck på valfri tangent...", gör du inte det kommer du få dina vanliga BSOD

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Jo har gjort det.. Kommer till Windwows files loading eller nåt.. sen bara blåskärmar.. Sen stannar den där.. Kommer ingen meny eller liknande han hinner krascha... Så då återstår det? hur formaterar man om hårddisken i bios? kan inte komma in i vista alls!

Permalänk
Medlem

Nån som kan svara på det behöver seriöst med hjälp!

Permalänk

Vad har du för delar?

Nätagg, minnen, moderkort, OS osv

Permalänk
Medlem

vadå då? Va har det med det här o göra?

Permalänk
Medlem

Om den blåskärmar i windows installationsprogram så är det något annat som är fel.

Kanske hände något när du råkade slå av datorn. En minnessticka kanske blev körd eller något annat konstigt. Nätagget kanske gav halvt upp.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Står att det är CLFS.SYS som har lagt ner? men allt verkar funka enligt BIOS.. men hur formaterar man om?

Permalänk
Medlem

datorn har ju funkat nu i 9 månader så känns som det inte vore något sånt? men hur formaterar man om hårddisken?