Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Mobo/Cpu/Minne (ECC) till server

Jag håller på och bygger en filserver. Har hårddiskar och chassi m.m.
Söker just nu Moderkort, cpu och minne till den.
Kommer antagligen att köra freenas på den så där tillkommer givetvis en del kompatibilitets-problem. Men om vi bortser från det just nu.

Det ska vara så låg budget som möjligt utan att bli totalt värdelöst. Säkerhet och fil-integritet prioriteras över hastighet. Måste dock klara 10mb/s i läshastighet hehe.

Har kikat lite på: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=648458&hbx_...

Riktigt billigt och har ett bra antal sata och pci-e. Så här skriver gigabyte om ecc på det kortet:
"Support ECC Memory (note 3)"
Note 3: "Use of CPU that supports ECC is required if you wish to install ECC memory"

Sen har jag läst att det finns unbuffered, buffered, unregistered och registered som olika varianter på ecc minnen. Finns det så många olika eller är det olika namn för samma sak?

Så min undrar är helt enkelt vilken cpu och minnen jag ska köpa till ovanstående kort för att få ta del av ECC.

Har du några erfarenheter av ECC, åsikter och synpunkter på det tillsammans med FREENAS eller annan info du tycker jag bör ha innan jag bestämmer mig för att köra ECC så ser jag gärna att du skriver en liten mening här.