Ipad – Apples nya surfplatta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Du har bestämt dig att iPaden inte är något för dig, oavsett vad jag säger. Finurligt att lägga till extra parametrar efter hand...

Extraparametrar? Nej, jag utvecklar mitt resonemang. Förklaring kommer. Men det är sant, iPad är nog inget för mig - men jag har inte bestämt mig än. Det är inte vad min kritik till ditt inlägg handlar om heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Det du också missar är att du tänker dig iPaden som en ersättare rakt av mot en laptop. Det är det inte.

Det var DU som skrev "Ingen vettig människa vill ha en dator hemma" samt "iPaden kommer konkurrera ut laptopen" och generaliserade behoven till några punkter som egentligen är intetsägande - det var det jag invände mot. Eftersom du inte ville/kunde förstå innebörden av mitt inlägg försökte jag alltså bara vidga dina vyer med mina "extraparametrar" i inlägget därefter. Förutsättningarna var fortfarande densamma.

iPad har inte landat i butikerna än så vad den verkligen tillför är rena spekulationer, det erkänner jag. Imponeras inte så ofta längre, men det finns undantag: Upp till 16h batteritid, skitliten, Internet vid fingerspetsarna, valfri browser, multippla anslutningsmöjligheter, ergonomi utan extratillbehör som tangetbord och stativ samt iTunes: http://www.sony.se/product/vn-x-series

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
En Alienware M11x?
Jo, för det är ju jämförbart med en iPad.

Om iPad är en gigantiskt iPhone vad är då andra tablets?

iPad? Äh, jag vill ha en induktionsspis!

Andra tablets (PC) är inte begränsade till den programvara som bara Apple godkänner. Har man en tablet kan man göra i princip exakt vad man vill med den, till skillnad från en iPad.
Däremot kan jag tänka mig att det är som Sahlstrom tidigare skrev i tråden - Att det faktiskt finns Svenssons som nöjer sig med de funktioner som inkluderas - och inte har alla dessa krav som vi entusiaster.

Jag personligen blev imponerad och hade kunnat tänka mig att köpa en iPad, men utan ett ord om Multitasking eller Flash och jag blev besviken. Jag säger inte att hoppet är ute helt, men Apple tycks ha bestämt sig för att det ska vara på det här viset, vilket i mina ögon bara är sorgligt. En surfplatta utan full kompabilitet till hemsidor?

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Extraparametrar? Nej, jag utvecklar mitt resonemang. Förklaring kommer. Men det är sant, iPad är nog inget för mig - men jag har inte bestämt mig än. Det är inte vad min kritik till ditt inlägg handlar om heller.

Det var DU som skrev "Ingen vettig människa vill ha en dator hemma" samt "iPaden kommer konkurrera ut laptopen" och generaliserade behoven till några punkter som egentligen är intetsägande - det var det jag invände mot. Eftersom du inte ville/kunde förstå innebörden av mitt inlägg försökte jag alltså bara vidga dina vyer med mina "extraparametrar" i inlägget därefter.

iPad har inte landat i butikerna än så vad den verkligen tillför är rena spekulationer, det erkänner jag. Imponeras inte så ofta längre, men det finns undantag: Upp till 16h batteritid, skitliten, Internet vid fingerspetsarna, valfri browser, multippla anslutningsmöjligheter, ergonomi utan extratillbehör som tangetbord och stativ samt iTunes: http://www.sony.se/product/vn-x-series

Jag står fast vid att ingen vettig människa behöver en vanlig dator. Ingen vettig människa sitter i Lightroom och går igenom hundratals bilder som jag gör, njuter av att pilla med matriser i Mathematica eller gör konstruktionsritningar i Catia.

Vettiga människor == majoriteten av folket
Vettiga människor != företag

Jag kan inte se någon anledning längre till varför min morsa ska ha en stor laptop hemma. Om hon får för sig att redigera film och photoshoppa bilder så får hon behålla den, annars ska den bort.

Det här är framtiden, ni kommer inte gilla det, men så är det! Jag ser nu ingen större anledning för mig att behålla min MBP och det är första generationen som inte finns på marknaden. Vi vet inte riktigt vad som hamnar mjukvarumässigt i den där egentligen. Låt iPad få en uppföljare och jag kan lova att vi med än större sannolikhet kan kasta ut våra datorer.
Max 5 år, sen har ingen vettig människa en traditionell dator hemma!

Sonyn verkar iofs trevlig, bara det att den kör ett hemskt OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Jag står fast vid att ingen vettig människa behöver en vanlig dator. Ingen vettig människa sitter i Lightroom och går igenom hundratals bilder som jag gör, njuter av att pilla med matriser i Mathematica eller gör konstruktionsritningar i Catia.

Vettiga människor == majoriteten av folket
Vettiga människor != företag

Hur definierar du "vanlig dator"?
JAG personligen ser ingen som helst mening med att gå över till en iPad, varken nu eller i framtiden om inte Apple skärper sig... Jag tror knappast att nätet kommer formas om efter iPad och Flash kommer att ersättas av annat - om det nu inte är så att Apple har planerat Flash/multitasking i framtiden.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Nu är iPhone OS just en lightweight version på OS X.
Det som apple ändrat är (huvudsakligen givetvis) att de har tagit bort UNIX "permissions"-baserade säkerhetsmodell och ersatt den med en certifikatbaserad.
Anledningen är helt enkelt att just den vanliga säkerhetsmodellen knycket rätt mycket cykler (dvs. tar tid, inte lastar ner) i kerneln.
[Vill man veta mer om Mach och dess prestandanackdelar så finns det massor på wikipedia.]
Det som skiter sig med en certifikatbaserad modell är att applikationer måste åtföljas av ett betrott certificat (via AppStore i detta fall) och att applikationen och dess filer hamnar i en egen liten pöl istället för i ett lätt tillgängligt filsystem i vanlig mening (eftersom alla apps annars kom åt alla filer).

Ska man banta OS X för att köras energisnålt så är Apples val mycket vettigt. Vill man istället känna igen sig från en vanlig dator med allmäntillgängligt filsystem och valfria sätt att lägga in nya apps så är det fel modell.
Valet beror på prioriteringar.

iPhone OS är inte en lighteight version av OS X. Det är lika mycket bantad version av OS X som "Windows mobile" är till windows, de har likheter ja, men är utvecklade separat. Ser ingen mening med en förvuxen iPod touch utan multitasking, flash eller dylikt. Funkar väll i iPhonen, men skall jag släpa med mig en iPad kan jag lika gärna släpa med mig en NetBook, då har jag dessutom möjlighet att installera Spotify och köra den till stereon om jag vill.

Det jag tror Apple ville uppnå med denna var att locka nya kunder till Apple, detta var inget för dem som sitter på en Mac och en iPhone/iPod touch. Den var inget revolutionerande, de har ju bara gjort en touch större. Något som skulle varit revolutionerande vore just en tablet som körde OS X med pekskärmsstödet från touchen/iPhone och allt sådant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Jag står fast vid att ingen vettig människa behöver en vanlig dator. Ingen vettig människa sitter i Lightroom och går igenom hundratals bilder som jag gör, njuter av att pilla med matriser i Mathematica eller gör konstruktionsritningar i Catia.

Vettiga människor == majoriteten av folket
Vettiga människor != företag

Jag kan inte se någon anledning längre till varför min morsa ska ha en stor laptop hemma. Om hon får för sig att redigera film och photoshoppa bilder så får hon behålla den, annars ska den bort.

Det här är framtiden, ni kommer inte gilla det, men så är det! Jag ser nu ingen större anledning för mig att behålla min MBP och det är första generationen som inte finns på marknaden. Vi vet inte riktigt vad som hamnar mjukvarumässigt i den där egentligen. Låt iPad få en uppföljare och jag kan lova att vi med än större sannolikhet kan kasta ut våra datorer.
Max 5 år, sen har ingen vettig människa en traditionell dator hemma!

Sonyn verkar iofs trevlig, bara det att den kör ett hemskt OS.

T.o.m min mor vill kunna lyssna på spotify och surfa samtidigt. Vad händer om du skall skriva en längre text? Tror det blir tröttsamt efter någon sida. iPaden klarar ju inte heller video i vettiga format, eller att skicka ut vettigt ljud. Tyvärr dröjjer det länge innan den ersätter en dator.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

hmm kan någon hjälpa mig.. Funderar på att köpa något och det står mellan iPad och http://www.roligaprylar.se/Klibbiga-gon.html .... what to do !?!!

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wfps_105
Hur definierar du "vanlig dator"?
JAG personligen ser ingen som helst mening med att gå över till en iPad, varken nu eller i framtiden om inte Apple skärper sig... Jag tror knappast att nätet kommer formas om efter iPad och Flash kommer att ersättas av annat - om det nu inte är så att Apple har planerat Flash/multitasking i framtiden.

Err, vanlig byts ut mot traditionell
Det du har under ditt skrivbord eller i ditt knä med ett tangentbord och mus samt en filhierarki som du ser och gräver i.
Flash kommer ersättas av HTML5. Multitasking vet vi ingenting om, kan komma om 60 dagar, kan komma till sommaren.

Parantes:
För att förstå hur illa det är med dagens filhantering kommer här ett riktigt exempel:
Tänk att en närstående släkting samlar på något i pappersväg, exempelvis instruktionsböcker till bilar. Den här personen har full koll på hur allt är organiserat och han hittar det som han söker efter. Han vet att han ska ha det och ungefär var det ska vara.

Om nu den här personen försvinner blir det ett helvete att reda ut arkivet och komma fram till vad som fanns där och i vilken ordning.

Går att föra över direkt mot din dator, du vet exakt hur du hanterar dina filer. Men om någon annan ska in och leta är det kört. Låt rätt program ta hand om rätt filer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnk3
Fortfarande, målgruppen behöver inte en pryl på starka steroider, och angående uppdateringarna så måste du väl hålla med om att det har gått bra med iPhone och alla iPods, folk köper dem ju uppenbarligen?

Nog köps dem alltid och så hör man alla problem som uppstår, så många att försäkringen inte gäller längre för dem utan att behöva betala extra om man vill ha skydd xD.

men vanlig svensson går på allt smör som apple brer ut:P

sen så finns de som vet men skaffar ändå då de har visat sig varit effektiva i arbetet.

Jag kommer inte att från ett företag som mjölkar sina kunder som det j***a maskfyllda äpplet.

Det är min åsikt:)

EDIT: gammal teknologi som säljs dyrt tom löjligt dyrt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Err, vanlig byts ut mot traditionell
Det du har under ditt skrivbord eller i ditt knä med ett tangentbord och mus samt en filhierarki som du ser och gräver i.
Flash kommer ersättas av HTML5. Multitasking vet vi ingenting om, kan komma om 60 dagar, kan komma till sommaren.

Parantes:
För att förstå hur illa det är med dagens filhantering kommer här ett riktigt exempel:
Tänk att en närstående släkting samlar på något i pappersväg, exempelvis instruktionsböcker till bilar. Den här personen har full koll på hur allt är organiserat och han hittar det som han söker efter. Han vet att han ska ha det och ungefär var det ska vara.

Om nu den här personen försvinner blir det ett helvete att reda ut arkivet och komma fram till vad som fanns där och i vilken ordning.

Går att föra över direkt mot din dator, du vet exakt hur du hanterar dina filer. Men om någon annan ska in och leta är det kört. Låt rätt program ta hand om rätt filer

Mus och tangentbord kommer inte bytas ut. Det krävs ingen mastermind för att dra den slutsatsen. iPad kommer aldrig funka hos svensson, mamma, morfar osv. Dem gillar att sitta vid ett skrivbord... Och där dog hela idén.. Man kan inte använda Ipad vid ett skrivbord. OM man inte köper tangentbordslösningen.. och helt plötsligt blir iPaden en "vanlig" dator.. men med ett OS som är gjort för mobiler, och en hårdvara som går att jämföra med 5-10 år gamla burka... programvara som är 2 steg efter och anslutningsmöjligheter som Alexander bard med en buttplugg!

Missförstå mig inte. Jag gillar många av Apples produkter, deras visioner osv. Men jag tror ärligt talat inte ens att dem själva innerst inne tror på denna produkten.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk

Ser ut som en jätteversion av gårdagens PDA/Palm-datorer/liknande. Nu ska alla gamla prylar få jätteskärmar. Och målgruppen är rastlösa stackare som inte vet vart de ska bränna pengarna längre. Aja, det är väl alltid någon som ser detta som något praktiskt att bära med sig om dagarna.

Permalänk
Medlem

Om det nu är sant att det är en ARM9 jämfört med vad andra länkar säger så har dem strypt SOC rejält. De uppgraderingar då man ser i framtiden är då delar av SOC som låses upp.

Ännu en anledning till att undvika "äpplet som ingen ville äta upp"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Jag står fast vid att ingen vettig människa behöver en vanlig dator. osv...

Jaha, nu är det "behov" som diskuteras... du saknar fokus.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Err, vanlig byts ut mot traditionell
Det du har under ditt skrivbord eller i ditt knä med ett tangentbord och mus samt en filhierarki som du ser och gräver i.
Flash kommer ersättas av HTML5. Multitasking vet vi ingenting om, kan komma om 60 dagar, kan komma till sommaren.

Parantes:
För att förstå hur illa det är med dagens filhantering kommer här ett riktigt exempel:
Tänk att en närstående släkting samlar på något i pappersväg, exempelvis instruktionsböcker till bilar. Den här personen har full koll på hur allt är organiserat och han hittar det som han söker efter. Han vet att han ska ha det och ungefär var det ska vara.

Om nu den här personen försvinner blir det ett helvete att reda ut arkivet och komma fram till vad som fanns där och i vilken ordning.

Går att föra över direkt mot din dator, du vet exakt hur du hanterar dina filer. Men om någon annan ska in och leta är det kört. Låt rätt program ta hand om rätt filer

Du missar en stor poäng som inte får mor, mormor, farmor osv. och köpa denna produkt. Ergonomin.
Det är allt annat än ergonomiskt och sitta i soffan och titta ner mot knäna för att skriva t.ex. ett mail.
Skrivbord kommer inte plockas bort och hela meningen med iPad försvinner. ergonomin blir inte bättre om iPad'en ligger platt på skrivbordet.
Tangentbord och mus kommer finnas kvar väldigt länge till.
Denna målgrupp kommer definitivt inte heller köpa denna produkt då den är alldeles för dyr för att bara surfa med.

Målgruppen är redan apple fanatiker. Har inte hört något positivt från någon annan är fanatiker. Så jag tror dem har lyckats bra.

Apple kommer aldrig tillåta flash i deras produkter, varför? dem har quicktime och vill kontrollera marknaden i deras maskiner när det gäller t.ex. musik, film och serier. Flash är en stor konkurrent mot quicktime och Apple är kontrollfreaks...
Det går tyvärr inte ihop.

Sen att HTML5 kommer ersätta flash. njae, kanske på vissa punkter men inte andra. Jag tror inte uppspelning av video kommer bli ersätt med HTML5, däremot musik.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

JAAAA! Äntligen lanserar Apple en maskin som jag fullständigt älskade från sekund ett. Och ni, jag är en del av Apple-"sekten", som vissa kallar det. Bara så ni har det i åtanke. Jag kan icke rå för min passion till detta företag, det är något unikt, som bara finns där. Helt galet.

Och innan jag drar igång: hur kan man såg en MASKIN så jävla hårt innan den ens finns att köpa, innan man ens har skapat sig ett första intryck IRL? Det är för mig en STOR gåta, en gåta som aldrig kommer att kunna lösa. Den enda anledningen jag kan se är hatet mot Apple från folk, som verkligen vill Apple illa på samtliga punkter. Jag kan verkligen tänka mig hur folk följer keynotsen och bara letar fel. Fel, fel, fel. Det är skrämmande. Och läskigt i vilken värd vi lever. Men Apple har ju aldrig gått bättre, så tydligen gör de något bra iaf.

Nu rabblar jag bara upp allt med iPaden, som snurrar omkring i min skalle just nu. Men det stora minuset jag ser såhär på rak arm är multitaskingen, som också är ett STORT minus. Måhända att det icke tillåts på en iPhone (har haft iPhonen sedan generationen nummer uno och har, faktiskt, aldrig känt något behov av detta), men på just iPaden är detta ett måste. Detta är å andra sidan enkelt att ordna, om bara Apple ger med sig, med en framtida 4.0 - lagom till sommaren eller rentav tidigare. Jag hoppas verkligen det. Inte för att det på något sätt avgör mitt beslut kring huruvida jag köper eller inte, men det är givetvis ett måste. Flash-grejen är SKÖN. Jag hatar Flash över allt annat. HTML5 är framtiden, inget snack. Tacka vetja YouTube och Vimeo, som har börjat fatta detta med HTML5. Tack.

Som person gör jag inget alls krävande (surfar, mailar, tittar på filmer/serier, spelar spel från Appstore osv) och det är ju sådana personer som mig som denna maskin passar perfekt. Eller personer som helt enkelt bara vill köpa något. Eller personer som är gamla och vill få en ny kamrat i livet. Eller personer som har för mycket pengar och måste spendera dessa. Eller INTE personer som redan har en bärbar dator. Varför skall ni ens fundera på en sådan här maskin?

Det viktigast med iPaden är såklart den härliga användarupplevelsen, att det faktiskt är helheten och inte specifikationer som räknas. iPhone OS är enligt mig det särklass bästa OS:et för mobila enheter just nu. Har inte aning om hur mycket ram det är i min 3G eller vilken prolle det är osv, men jag tror det inte är något mästerverk - men upplevelsen är ändå outstanding. Android ligger lååååååångt efter i sin utveckling.

Jag tror det är en feg metod att såga saker, innan man själv har testat det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jappe1
JAAAA! Äntligen lanserar Apple en maskin som jag fullständigt älskade från sekund ett. Och ni, jag är en del av Apple-"sekten", som vissa kallar det. Bara så ni har det i åtanke. Jag kan icke rå för min passion till detta företag, det är något unikt, som bara finns där. Helt galet.

Och innan jag drar igång: hur kan man såg en MASKIN så jävla hårt innan den ens finns att köpa, innan man ens har skapat sig ett första intryck IRL? Det är för mig en STOR gåta, en gåta som aldrig kommer att kunna lösa. Den enda anledningen jag kan se är hatet mot Apple från folk, som verkligen vill Apple illa på samtliga punkter. Jag kan verkligen tänka mig hur folk följer keynotsen och bara letar fel. Fel, fel, fel. Det är skrämmande. Och läskigt i vilken värd vi lever. Men Apple har ju aldrig gått bättre, så tydligen gör de något bra iaf.

Nu rabblar jag bara upp allt med iPaden, som snurrar omkring i min skalle just nu. Men det stora minuset jag ser såhär på rak arm är multitaskingen, som också är ett STORT minus. Måhända att det icke tillåts på en iPhone (har haft iPhonen sedan generationen nummer uno och har, faktiskt, aldrig känt något behov av detta), men på just iPaden är detta ett måste. Detta är å andra sidan enkelt att ordna, om bara Apple ger med sig, med en framtida 4.0 - lagom till sommaren eller rentav tidigare. Jag hoppas verkligen det. Inte för att det på något sätt avgör mitt beslut kring huruvida jag köper eller inte, men det är givetvis ett måste. Flash-grejen är SKÖN. Jag hatar Flash över allt annat. HTML5 är framtiden, inget snack. Tacka vetja YouTube och Vimeo, som har börjat fatta detta med HTML5. Tack.

Som person gör jag inget alls krävande (surfar, mailar, tittar på filmer/serier, spelar spel från Appstore osv) och det är ju sådana personer som mig som denna maskin passar perfekt. Eller personer som helt enkelt bara vill köpa något. Eller personer som är gamla och vill få en ny kamrat i livet. Eller personer som har för mycket pengar och måste spendera dessa. Eller INTE personer som redan har en bärbar dator. Varför skall ni ens fundera på en sådan här maskin?

Det viktigast med iPaden är såklart den härliga användarupplevelsen, att det faktiskt är helheten och inte specifikationer som räknas. iPhone OS är enligt mig det särklass bästa OS:et för mobila enheter just nu. Har inte aning om hur mycket ram det är i min 3G eller vilken prolle det är osv, men jag tror det inte är något mästerverk - men upplevelsen är ändå outstanding. Android ligger lååååååångt efter i sin utveckling.

Jag tror det är en feg metod att såga saker, innan man själv har testat det.

Jag måste säga att jag undrar om du är ironisk... Svårt utan smileys.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
En Alienware M11x?
Jo, för det är ju jämförbart med en iPad.

Om iPad är en gigantiskt iPhone vad är då andra tablets?

iPad? Äh, jag vill ha en induktionsspis!

Jag hade ju hoppats på att iPaden skulle uppfylla mina förväntningar men det gjorde den inte så M11x är fortfarande nr 1 på min vill ha lista

Andra tablets kör ju faktiskt ett operativsystem som är "full size" eller vad man ska säga. Hade gärna sett att man kunde välja Win7, OSX, Iphone OS och kanske även WinXP. Kanske några Usb portar?

Tycker inte det var så snyggy med 2cm? svart kant runt skärmen men antar väl att man måste hålla fingrarna nån stans xD

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
Jag hade ju hoppats på att iPaden skulle uppfylla mina förväntningar men det gjorde den inte så M11x är fortfarande nr 1 på min vill ha lista

Andra tablets kör ju faktiskt ett operativsystem som är "full size" eller vad man ska säga. Hade gärna sett att man kunde välja Win7, OSX, Iphone OS och kanske även WinXP. Kanske några Usb portar?

Tycker inte det var så snyggy med 2cm? svart kant runt skärmen men antar väl att man måste hålla fingrarna nån stans xD

http://cache.gawker.com/assets/images/4/2010/01/500x_dell36.j... <-- den där du menar? Såklart inte Apple är något för dig om du är ute efter att spela, vilket jag antar att du är? Varför tittade du ens på Apple från start?

Och vilken ful skapelse. Usch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jappe1
Och vilken ful skapelse. Usch.

Så du menar att Ipaden ser bättre ut?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrom.emil
Om det nu är sant att det är en ARM9 jämfört med vad andra länkar säger så har dem strypt SOC rejält.

Vore kul att höra hur du kommer fram till den slutsatsen....

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Alldeles för många undrar va fan nyttan med den är.
Det ni inte verkar fatta är att den antagligen inte är till finniga snorungar som har iphone eller billigaste eee-pc'n, utan för stekare med stekiga jobb som flashar och demonstrerar massa skit till kunder och kollegor.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jappe1
JAAAA! Äntligen lanserar Apple en maskin som jag fullständigt älskade från sekund ett. Och ni, jag är en del av Apple-"sekten", som vissa kallar det. Bara så ni har det i åtanke. Jag kan icke rå för min passion till detta företag, det är något unikt, som bara finns där. Helt galet.

Och innan jag drar igång: hur kan man såg en MASKIN så jävla hårt innan den ens finns att köpa, innan man ens har skapat sig ett första intryck IRL? Det är för mig en STOR gåta, en gåta som aldrig kommer att kunna lösa. Den enda anledningen jag kan se är hatet mot Apple från folk, som verkligen vill Apple illa på samtliga punkter. Jag kan verkligen tänka mig hur folk följer keynotsen och bara letar fel. Fel, fel, fel. Det är skrämmande. Och läskigt i vilken värd vi lever. Men Apple har ju aldrig gått bättre, så tydligen gör de något bra iaf.

Nu rabblar jag bara upp allt med iPaden, som snurrar omkring i min skalle just nu. Men det stora minuset jag ser såhär på rak arm är multitaskingen, som också är ett STORT minus. Måhända att det icke tillåts på en iPhone (har haft iPhonen sedan generationen nummer uno och har, faktiskt, aldrig känt något behov av detta), men på just iPaden är detta ett måste. Detta är å andra sidan enkelt att ordna, om bara Apple ger med sig, med en framtida 4.0 - lagom till sommaren eller rentav tidigare. Jag hoppas verkligen det. Inte för att det på något sätt avgör mitt beslut kring huruvida jag köper eller inte, men det är givetvis ett måste. Flash-grejen är SKÖN. Jag hatar Flash över allt annat. HTML5 är framtiden, inget snack. Tacka vetja YouTube och Vimeo, som har börjat fatta detta med HTML5. Tack.

Som person gör jag inget alls krävande (surfar, mailar, tittar på filmer/serier, spelar spel från Appstore osv) och det är ju sådana personer som mig som denna maskin passar perfekt. Eller personer som helt enkelt bara vill köpa något. Eller personer som är gamla och vill få en ny kamrat i livet. Eller personer som har för mycket pengar och måste spendera dessa. Eller INTE personer som redan har en bärbar dator. Varför skall ni ens fundera på en sådan här maskin?

Det viktigast med iPaden är såklart den härliga användarupplevelsen, att det faktiskt är helheten och inte specifikationer som räknas. iPhone OS är enligt mig det särklass bästa OS:et för mobila enheter just nu. Har inte aning om hur mycket ram det är i min 3G eller vilken prolle det är osv, men jag tror det inte är något mästerverk - men upplevelsen är ändå outstanding. Android ligger lååååååångt efter i sin utveckling.

Jag tror det är en feg metod att såga saker, innan man själv har testat det.

Jag har valt att såga den direkt på grund av att Apple fortsätter larva sig och använder ett Mobil-OS i en "tablet", mindre kompabilitet och fortfarande - det går inte att göra två saker samtidigt (om det inte är Apple's egna program)... Spotify + Safari, NIX!

Att däremot du har andra behov och gör andra saker vid datorn än vad jag gör, kan jag inte säga någonting om. Jag säger att jag inte är ensam om att sakna dessa funktioner och kompabiliteten, jag vet att det finns många andra som delar samma mening.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
Alldeles för många undrar va fan nyttan med den är.
Det ni inte verkar fatta är att den antagligen inte är till finniga snorungar som har iphone eller billigaste eee-pc'n, utan för stekare med stekiga jobb som flashar och demonstrerar massa skit till kunder och kollegor.

Jovisst, om nu Apple menade denna produkt till folk med "stekiga jobb som flashar och demonstrerar massa skit till kunder och kollegor", så är det säkert perfekt. Men hur stor del av marknaden är det? Apple borde väl i stället börja jaga efter det "vanliga" folket?

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wfps_105
Jovisst, om nu Apple menade denna produkt till folk med "stekiga jobb som flashar och demonstrerar massa skit till kunder och kollegor", så är det säkert perfekt. Men hur stor del av marknaden är det? Apple borde väl i stället börja jaga efter det "vanliga" folket?

Kul folk vädrar precis samma argument som när iPhonen kom.
Kan du ge ett enda argument för varför du skulle ha ett skit rätt den här gången när du inte hade det förra gången...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Det lär i sinom tid komma en version med ett riktigt OS+USB port, då blir det givet köp. Tills dess nej, jag kommer inte köpa fler enheter (har ju min iPhone) som inte klarar av att mata Spotify till stereon med vettig kvalité.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Kul folk vädrar precis samma argument som när iPhonen kom.
Kan du ge ett enda argument för varför du skulle ha ett skit rätt den här gången när du inte hade det förra gången...

Jag hörde aldrig det argumentet när jag skaffade min iPhone, varken den jag skaffade 2007 eller 2008. Folk tyckte väll den mest var dyr i början dock.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Jag står fast vid att ingen vettig människa behöver en vanlig dator.

Denna diskussion blir som alla Apple relaterade diskussioner.
Där vi har de två religionerna Appleenium och PCenium.
Tyvärr så är dessa förespråkare ungefär som en kristen och en muslim ska diskutera,
desto mer dom diskuterar desto mer rätt anser de att de har

Din syn på ipad en är att den verkar vara guds gåva till mänskligheten viket den inte är.
Den är häller inte en fullkomligt meningslös produkt som det andra lägret påstår.
Den kommer helt enkelt sälja helt okej ingen sälj succe men okej.
Då den är ett bra komplement med betoning på komplement.
Man kan tydligt läsa att expert kåren är skeptisk,
då den ligger under dom förväntningar marknaden har.
Förväntningarna var en Tablett-mac viket den inte är.

En tablett-mac skulle såklart kosta mer än 5000kr
Det låga Priset är så klart en kompromiss för att den ska sälja då den inte blev en Tablett-mac

Sedan när du försöker övertala mig om att jag har fel om vad ja behöver.
det vet väl jag ändå best
Om jag säger att jag har behov av USB, ett office program, möjlighet att spela FLAC, eller kunna flyta filer,
så har jag ju det behovet,
och då är ju inte Ipad en en produkt för mig tyvärr.

Jag hade visa förhoppningar på Apple s produkt som Tyvärr grusades
Om det kommer en produkt med liknande utseende med:
USB, bildskäms utgång, mac OS X, och kostar under 10´000 så köper jag den.

Sedan en kommentar på Kommentarerna i tråden.
Många är så klart såna som alltid är kritiska till Apple s produkter.
Några andra om i minoritet försvara alltid och framhåller det "nyskapande"
eller endast annorlunda som en annan sa.
Dok måste ni förespråkare inse att många kommentarer faktiskt pekar på faktiska nackdelar,
som dessa personer anser nödvändiga.
och att påstå att dom i egentligen är onödiga funktioner för Personen
är faktiskt inte seriöst för människor är tyvärr olika och har behov efter det

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Kul folk vädrar precis samma argument som när iPhonen kom.
Kan du ge ett enda argument för varför du skulle ha ett skit rätt den här gången när du inte hade det förra gången...

Vilken förra gång snackar du om?

Det är skillnad på definitionen av telefoner och tablets, och apple-fantaster tycker att det är en otroligt smidig och bra tablet, som egentligen inte kan göra mycket mer än en iPhone. Det jag menar är att om iPaden ska marknadsföras som en tablet, får de också se till att göra det... iPad är en förvuxen iPod i dagsläget, i det skick vi har fått se den hittills.

Anledningen till att iPhone blev en sådan succé var att man inte har samma krav på en mobiltelefon som en dator. Där KAN man leva utan flash, kan man inte leva med att vara utan multitasking jailbreakar man och det är klart.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Denna diskussion blir so alla Apple relaterade diskussioner.
Där vi hat de två religionerna Appleenium och PCenium.
Tyvärr så är dessa förespråkare ungefär som en kristen och en muslim ska diskutera, desto mer dom diskuterar desto mer rätt anser de att de har

Din syn på ipad en är att den verkar vara guds gåva till mänskligheten viket den inte är.
Den är häller inte en fullkomligt meningslös produkt som det andra lägret påstår.
Den kommer helt enkelt sälja helt okej ingen sälj suckse men okej.
Då den är ett bra komplement med betoning på komplement.
Man kan tydligt läsa att expert kåren är skeptisk,
då den ligger under dom förväntningar marknaden har.
Förväntningarna var en Tablett-mac viket den inte är.

En tablett-mac skulle såklart kosta mer än 5000kr
Det låga Priset är så klart en kompromiss för att den ska sälja då den inte blev en Tablett-mac

Sedan när du försöker övertala mig om att jag har fel om vad ja behöver.
det vet väl jag ändå best
Om jag säger att jag har behov av USB, ett office program, möjlighet att spela FLAC, eller kunna flyta filer,
så har jag ju det behovet,
och då är ju inte Ipad en en produkt för mig tyvärr.

Jag hade visa förhoppningar på Apple s produkt som Tyvärr grusades
Om det kommer en produkt med liknande utseende med:
USB, bildskäms utgång, mac OS X, och kostar under 10´000 så köper jag den.

Sedan en kommentar på Kommentarerna i tråden.
Många är så klart såna som alltid är kritiska till Apple s produkter.
Några andra om i minoritet försvara alltid och framhåller det "nyskapande"
eller endast annorlunda som en annan sa.
Dok måste ni förespråkare inse att många kommentarer faktiskt pekar på faktiska nackdelar, som dessa personer anser nödvändiga.
och att påstå att dom i egentligen är onödiga funktioner för Personen
är faktiskt inte seriöst för människor är tyvärr olika och har behov efter det

Med tanke på detta bör jag kanske säga att jag har ägt iPhone sen 2G fanns i USA och uppdaterat till ny Mac var 10e månad de senaste åren, så jag brukar älska Apples produkter. Men denna gjorde mig mest besviken.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Vore kul att höra hur du kommer fram till den slutsatsen....

Kollade upp lite med, jag jämförde Tegra 2 och A4 kanske lite för snabbt. Båda använder sig av ARM Cortex -A9, men Tegra 2 har så mycket mer att ge jämfört med de uppgifter som kommer från apple.

Dem har ju strypt hårdvaran förut i deras iphone/touch och sedan låst upp under HW uppgraderingarna så de kan ha gjort det igen???

Permalänk

(Nu vet jag att du inte är en av dem som beskrivs nedan, utan jag ger mig mer på företeelser här )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag hörde aldrig det argumentet när jag skaffade min iPhone, varken den jag skaffade 2007 eller 2008. Folk tyckte väll den mest var dyr i början dock.

Mnja, kanske inte ordagrant. Men "argument" som designbögar, hjärntvättade, tekniskt okunniga, macibaner och så vidare. De var de enda som skulle köpa iPhone (eller någon Apple-produkt för den delen). Det är ganska lustigt, antingen är det bara reklambyråfolk som köper Apple-produkter och de är ju såklart metrosexuella. Och är det fler som köper en av Apples produkter, ja, då är de hjärntvättade och lättlurade minsann. Eller varför inte fjortisar. Statussökare.

Alltså, i 16 år har jag använt Apple-produkter av olika slag och jag har under dessa 16 år fått försvara mitt val av dator, musikspelare, telefon, operativ eller vad som om och om igen. Numera orkar jag inte ge mig in i diskussioner så mycket. Det känns som att skaran som hetsigt ska dumförklara folk för att de köper en produkt är betydligt större än de som hetsigt försvarar nämnda produkt.

Jag kan se var iPad fyller behov, men det tillgodoser inte mitt. Är jag besviken? Knappast, varför skulle jag vara det? Jag gillar Apples produkter, men jag ser inte att jag måste köpa och/eller vara lyrisk över allt de släpper. Det känns som att folks besvikelse över detta är klart överdriven. Varför vara besviken? Vad hade ni väntat er? Det är Apple, de har inte gjort sig kända för att vara hemmapularens bästa vän, vare sig på datorer, mediaspelare, telefoner eller mjukvara.

Permalänk

*dubbelpost*