Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ubuntu server edition

Har tänkt att installera Ubuntu server och byta ut windows på en "hemma server". Har kört Mycket ubuntu som desktop os samt andra distar som desktop os, men tänkte nu också köra som server. Det jag kommer behöva till att börja med är FTP, file and printer sharing och webserver.

Jag har läst mig till att de två senare är inbyggt och ska gå snabbt att konfa, men hur är det med ftp server mjukvara? Är det inbyggt? Om inte, vad rekommenderas där? Gärna ett lättförståeligt gui som inte tar hela dagen att konfa.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag kör själv proftp med gadmin-proftp som GUI, kan alltså konfigureras helt grafiskt (vet inte om TLS och liknande går att ordna grafiskt dock). Annars brukar vsftp oftast rekommenderas, då får du nog klara dig helt i bash dock.

Annars, kör med det inbyggda SFTP som finns. (FTP över SSH) Du kommer inte kunna komma åt den med Windows Explorer men med mjukvara som Filezilla och WinSCP kommer du åt den. (med vanliga konton på den datorn då, går att komma åt från GNOME med nautilus)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skippa FTP och kör SFTP/SCP eller något, så slipper du konfa. Logga med ditt konto. Låt FTP dö i frid...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

proftpd kör jag med + ssl igång. Men ska du filservra lokalt är ju samba eller nfs o föredra.