Klocka ner med Riva Tuner.

Permalänk
Medlem

Klocka ner med Riva Tuner.

Fick lite hårdvara över efter senaste uppgraderingen och tänkte att den skulle bli bra i en filserver/nas-lösning. Bland den hårdvaran finns ett 8800 GTS 512 MB som jag tänkte klocka ner för att kunna köra fläkten på så låg nivå som möjligt.
Laddade ner Riva Tuner och hade lite problem (länge sedan jag lekte med riva tuner) programmet ville inte hitta drivarna. efter lite googlande lyckades jag lösa detta iaf och kom åt att ändra inställningarna. Nu blev det dock så att inställningarna går tillbaka hela tiden.

Jag drar ner inställningarna till önskat värde, sparar för att datorn ska starta upp med dessa och trycker apply och då går reglagen tillbaka till originalinställningarna.

Någon som har något tips? Jag funderar på att köpa ett enkelt, passivt kylt grafikkort istället men det vore skönt att slippa fler utgifter...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Hände exakt samma sak när jag skulle klocka ner mitt gamla 6600 GT, det hela slutade dock med att jag flashade kortet - kul att få göra det för en gångs skull.

Du kan inte testa att klocka ner det i Nvidias kontrollpanel? Nvidia nTune eller något liknande tror jag det heter.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaucous
Hände exakt samma sak när jag skulle klocka ner mitt gamla 6600 GT, det hela slutade dock med att jag flashade kortet - kul att få göra det för en gångs skull.

Du kan inte testa att klocka ner det i Nvidias kontrollpanel? Nvidia nTune eller något liknande tror jag det heter.

Laddar ner nTune och ser om jag kan lösa det så. Tack för tipset. Flasha? Det vet jag inte mycket om... Får väl snoka runt här för att ta reda på mer.

Edit: NTune hittar inte grafikkortet..? Drivare 196.21.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Ska du inte belasta kortet kan du ju sänka fläkten ändå.. håll lite koll på tempen bara.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
Ska du inte belasta kortet kan du ju sänka fläkten ändå.. håll lite koll på tempen bara.

Poängen är ju att den ska stå och sköta sig själv 24/7, vore skönt att slippa kolla den för ofta. Jag provade att sänka fläktarna till 25% och då stack tempen iväg efter bara några minuter utan belastning, från runt 56 till 75 grader på ungefär 5 minuter, det känns inte helt ok. Den klarar väl 75 grader men kommer den att hålla sig där?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag nog flashat kortet, annars är du låst till windows och den aktuella installationen för att kunna behålla klocken.