Preliminära prisuppgifter för Geforce Fermi

Permalänk
Avstängd

Pris F A I L!

inte en enda vettig review av kortena.. men endå sinnesjuka priser för dom kortena......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Fina priser! Skönt att Nvidia äntligen får ut något på marknaden att slåss mot AMD. Gått på tok för länge med AMD i spetsen med 5000 serien.

Haha vilket troll du är, hur kan du tycka detta är fina priser, berätta? Visa oss speltester som bevisar detta.

Edit: Synd att man inte kan stämpla folk som troll / fanboy +<märke>, det hade varit bra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Helt OK priser för att få mig att köpa.

Hoppas bara att 480 inte är mer än 10-12% sämre än ett 5970 annars blir jag ledsen i ögat.

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem

Bra, då vet vi det. Nu återstår bara det intressanta.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
Pris F A I L!

inte en enda vettig review av kortena.. men endå sinnesjuka priser för dom kortena......

Non-Disclosure Agreement fram tills den 26:e om jag inte minns fel. Det är därför det inte finns några tester. Då jag får utgå från att Nvidia skickat ut kort till testare redan, för annars blir det ju bara för fånigt.

Citat:

IceDread:
Haha vilket troll du är, hur kan du tycka detta är fina priser, berätta? Visa oss speltester som bevisar detta.

Edit: Synd att man inte kan stämpla folk som troll / fanboy +, det hade varit bra.

Man behöver inte vara ett troll för att tycka att priserna är OK. Allting är relativt. Och dessa priset är trots allt bra mot vad man skulle kunna tänka sig att Nvidia skulle kunna vilja ha för produkter som ingen vet hur dom presterar idag.

Priset behöver inte ha något med prestandan att göra. Du tänker på valutan för pengarna som man brukar säga, medans PimPim nämnde de faktiska priserna oberoende av dess prestanda.

Permalänk
Medlem

Med den prisbilden kommer ju väldigt många att köpa nytt bara för att få DirectX 11 och Tesselering.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Ja det är dom, men köper verkligen gemene man på reklam, kollar inte gemene man upp pris / prestanda? Om en person inte gör det så är ju denne en fanboy.

Man behöver inte vara en fanboy bara för man inte vill köpa ATI, en del personer kanske har haft problem med tidigare ATI-kort och vill gärna undvika att köpa ett till.

Verkar vara mest du som sitter och skriker massa skit om fanboys i denna tråd så kanske ska titta dig själv i spegeln och se om du inte har en ATI stämpel i pannan

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Tolvåriga trollungar borde inte få skriva i forumet eller kommentera artiklar. På grund av deras tendens att skapa eldkrig och uppstå som fysiskt efterblivna schimpanser.

Sedan har jag för mig "Black Edition" varumärket är exklusivt till AMD. Men det kan mycket väl något jag fått för mig i och med processorfamiljer med Black Edition-varianter samt framförallt HD4890 som kom i Black Edition-upplaga.

jag förklarade bara för dem som undrar gtx 285 black edition fanns så varför ska inte gtx 480 black edition finnas? skickade ett mail till xfx support och dem sa att det är möjligt

anledning att jag inte använder ., är pågrund av att det går fortare att skriva så här

vill inte starta ett krig ville bara förklara så att jag inte får meddelanden som köp ati det är mycket bättre etc vill inte ha ati pågrund av utseendet och drivrutinerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Fina priser! Skönt att Nvidia äntligen får ut något på marknaden att slåss mot AMD. Gått på tok för länge med AMD i spetsen med 5000 serien.

Inte mig emot om AMD fortsatt ligga i topp tills AMD och Nvidia hade haft ungefär lika mycket marknadsandelar på grafikkortsmarknaden...det hade nog gynnat oss alla

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Haha vilket troll du är, hur kan du tycka detta är fina priser, berätta? Visa oss speltester som bevisar detta.

Edit: Synd att man inte kan stämpla folk som troll / fanboy +<märke>, det hade varit bra.

Håller med. Då skulle man stämpla dig direkt som en fanboi så man slipper läsa dina trollposts.

Skillnaden mellan oss är att du är pro ATI och anti allt som har nvidia att göra.
Jag är en stolt ägare av ATI-kort men skulle inte tveka på byta till Nvidia om dom levererar en bättre produkt.

Priserna på deras nya serie ligger i klass med 5000 serien av ATI och vi kan därför anta att prestandan är däromkring.
Att ATI under 6 månader inte haft en konkurrent har lett till att ATI har överpriser på deras kort.
Jag hoppas och vill verkligen se att Nvidia släpper ett kort som är prisvärt och kan pressa ner priserna på ATIs kort.

Jag som konsument har allt att vinna på att Nvidia släpper ett kort som är konkurrenskraftigt. Då kan nästa kort jag köper vara mer prisvärt.
Du som bryr dig mer on din e-penis i ett forum även om du måste betala överpris för det har allt att förlora om Nvidia släpper en bra produkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Inte mig emot om AMD fortsatt ligga i topp tills AMD och Nvidia hade haft ungefär lika mycket marknadsandelar på grafikkortsmarknaden...det hade nog gynnat oss alla

Gynnat oss?
Vid lanseringen kostade ett 5870 3100kr på komplett, Idag kostar den 3700kr på komplett.
Säg mig, hur har det här gynnat oss och på vilket sätt har vi tjänat på att ATI inte har något att slåss mot? Priserna går upp och utvecklingen stagnerat.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w4nt3n
mycket skit snack och att 480 ska vara 80% bättre än 5870 är löjligt ju. sånt fall vill jag se setup och benchmark score. eller ett spel test där den visar det.

480 presterar dubbelt så bra på dom mest krävande ställena där 5870 sjunker drastiskt. Vi får dessutom tänka på att de inte finns optimerade drivrutiner till 400-serien än heller, när dom kommer så kan vi se en ännu större prestandaökning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
jag förklarade bara för dem som undrar gtx 285 black edition fanns så varför ska inte gtx 480 black edition finnas? skickade ett mail till xfx support och dem sa att det är möjligt

anledning att jag inte använder ., är pågrund av att det går fortare att skriva så här

vill inte starta ett krig ville bara förklara så att jag inte får meddelanden som köp ati det är mycket bättre etc vill inte ha ati pågrund av utseendet och drivrutinerna

Varför börjar du rättfärdiga din brist på punkt- och kommatecken nu för? Det har ingenting med troll att göra utan dina klumpigt formulerade ensidiga idéer av ett varumärke får sig att uppstå på det sättet. Sedan varför du vill göra så snabba inlägg i ett forum som möjligt förstår jag inte, detta är trots allt inget chattrum.

Det är först när du börjar förklara varför du väljer ditt före datt som det blir problem. Speciellt när du insisterar på att undvika ett företags produkter pga. kosmetik som inte ens sträcker sig längre än referensmodeller.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av att få reda på TDP och tekniska data också. Blir det uppåt 300W för en GTX 480 singel-GPU så är jag nog lite mer tveksam. Men prestandan spelar förstås stor roll också. Ligger den däruppe så måste den prestera riktigt bra, t.ex. jämfört med HD 5970.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
http://static.feber.se/article_images/13/35/84/133584_600.jpg

480 presterar dubbelt så bra på dom mest krävande ställena där 5870 sjunker drastiskt. Vi får dessutom tänka på att de inte finns optimerade drivrutiner till 400-serien än heller, när dom kommer så kan vi se en ännu större prestandaökning.

Lägg märke till att det står Nvidia upp i hörnet också

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Gynnat oss?
Vid lanseringen kostade ett 5870 3100kr på komplett, Idag kostar den 3700kr på komplett.
Säg mig, hur har det här gynnat oss och på vilket sätt har vi tjänat på att ATI inte har något att slåss mot? Priserna går upp och utvecklingen stagnerat.

Jag tror originalkommentaren var baserat på ett lite för storskaligt perspektiv där marknadsdelarna AMD knappar in medan Nvidia sitter och slöar gynnar kunderna på så sätt att man skapar en snabbare kapprustning. Även om det är på tok för lång sikt för att vara ett hälsosamt resonemang.

Permalänk
Medlem

Då Nvidia inte är kända för billiga priser så tror jag detta pris om det stämmer pekar på att fermi inte är bättre än nuvarande ati kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Drygt en vecka kvar till vi får testerna, skall bli skönt att äntligen få klarhet vad gäller prestandan.

Avvaktar med popcorn och läsk till mer fanboy drama tills dess..

Angående priserna tycker jag de är rätt OK, det spekulerades ju ett tag om kort för runt 6000kr ^^. Det intressanta blir dock var ATI's priser kommer hamna, tex ett 5870 för ~3.3k och det ska mycket till för att välja nvidias motsvarande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Ja det är dom, men köper verkligen gemene man på reklam, kollar inte gemene man upp pris / prestanda? Om en person inte gör det så är ju denne en fanboy.

Majoriteten _människor_ gör inte det nej. Vi här i olika forum gör det, de flesta i alla fall. Sedan handlar mycket om rekommendationer, erfarenheter, garantin, stöd med mera.

---------

För övrigt var det ett jäkla snack om fanboyism. Är det inte lättare att ignorera människor eller försöker förklara för någon person X och Y istället för att kasta hepatit på varandra?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

80% snabbare än 5870 är väll önsketänkande.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Det intressanta blir dock var ATI's priser kommer hamna, tex ett 5870 för ~3.3k och det ska mycket till om man ska välja nvidias motsvarande.

Om HD 5870 är snabbare än GTX 470 och redan nu billigare, finns det väl ingen anledning för dem att sänka priset? Om nu inte försäljningen sjunker drastiskt efter att Nvidias kort lanserats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
http://static.feber.se/article_images/13/35/84/133584_600.jpg

480 presterar dubbelt så bra på dom mest krävande ställena där 5870 sjunker drastiskt. Vi får dessutom tänka på att de inte finns optimerade drivrutiner till 400-serien än heller, när dom kommer så kan vi se en ännu större prestandaökning.

Det där var den sämsta bilden du kunde visa för att övertyga, där vart nvidia sticker ifrån i den där grafen är tesselering.

Visa mig ett spel där tesselering används på samma överdrivna sätt som i det där testet.

Själv inväntar jag ett helt gäng tester på korten innan jag bestämmer mig, jag vet bara att det blir nytt kort i slutet av april.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas på att Ati 5870 sjunker i pris, skall nog inhandla ett sådant om de sjunger, tror ni 5870 skulle funka med mitt 500 watts Psu?

Visa signatur

GigaByte EP35-DS3 - Intel Core 2 Quad Q6600@2.44GHz - 8GB Corsair Dominator DDR2 PC8500 - 2x500 GB Hdd- XFX Radeon HD 5870 - Antec Sonata III - Svart (500w), Thoshiba HDTV 37"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Haha vilket troll du är. Ingen konsument, bortset fanboys, kommer köpa dessa nvidia kort om de inte kan konkurrera på pris / prestanda. Det finns ingen anledning till att köpa något dyrare när du kan få bättre prestanda / pris på annat håll.

Många som har problem med 5000 serien? Vilka problem? Få höra alla dessa personer och vad de har för problem? Finns ju hur många som helst som har problem med nvidias korten också så det tycks inte vara någon större skillnad.

Det hade varit bra för konkurrensen om nvidia satte lite bättre prestanda / pris priser, då hade det kanske börjat hända lite mer till fördel för oss konsumenter som inte bryr sig om märken.

Det lilla vi har sätt utav prestandan hos GTX 480 så är det bättre än 5870. Det är du som är ATI fanboy...

Har läst massor med trådar på detta forumet om folk som haft problem med 5000 serien, du får allt ta å använda sökfunktionen själv. Bara att de släpper kort med en bug som gör att muspekaren blir stor visar att de stressat ut korten eller inte vet vad de håller på med. En av dessa personerna är min flickvän, löstes med en bios updatering, men hon har fortfarande andra problem med kortet.

Har haft ATI tidigare, men har bättre erfarenhet utav nvidia så därför är jag nvidia fanboy. Tänkte att saker å ting kanske förändrats sedan jag hade mina ATI-kort så därför rekommenderade jag ett ATI kort från 5000 serien till flickvännen trotts att jag visste om diverse problem med de korten -- men så var icke fallet. Blir aldrig ATI för min del igen och kommer aldrig rekommendera det till någon annan om inte nvidia av någon andledning blir lika dåliga eller jag får ett slag i huvet eller nått.

Sedan om prestandan/krona kommer vara högre än på nvidia kort det skiter jag fullständigt i, för mig så är andra saker viktigare också -- som att skiten fungerar som den ska! Eller så köper jag väll några fler nvidia kort så att jag får bättre prestanda än ATI-korten, kosta va fan det vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Om HD 5870 är snabbare än GTX 470 och redan nu billigare, finns det väl ingen anledning för dem att sänka priset?

Tvivlar på att 5870 är snabbare än GTX 470. 5870 är redan ett halvår gammal och på ett halvår i den här branschen -speciellt med den hårda konkurrensen- händer det mycket. För tidigt att uttala sig hur mycket bättre nvidias kort är det dock, mer benchmarks åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Jag är väldigt intresserad av att få reda på TDP och tekniska data också. Blir det uppåt 300W för en GTX 480 singel-GPU så är jag nog lite mer tveksam. Men prestandan spelar förstås stor roll också. Ligger den däruppe så måste den prestera riktigt bra, t.ex. jämfört med HD 5970.

Verkar som ryktena om närmare 300w kan stämma.

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=242711

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Gynnat oss?
Vid lanseringen kostade ett 5870 3100kr på komplett, Idag kostar den 3700kr på komplett.
Säg mig, hur har det här gynnat oss och på vilket sätt har vi tjänat på att ATI inte har något att slåss mot? Priserna går upp och utvecklingen stagnerat.

Som Mr. Borka skrev så menade jag givetvis ur ett ganska långt tidsperspektiv, och jag kan hålla med om att vägen dit förmodligen inte är optimalt gynnsam mot konsumenterna som du säger. Givetvis är det alltid bra med konkurrens. Jag ser Nvidias release som något positivt oavsett utgång. Förmodligen kommer AMD tvingas sänka priserna på 5000-serien igen vilket förmodligen gör deras kort till ett bra val för både fanboysen och de som är ute efter bra pris/prestanda, medan Nvidia kan erbjuda brutal prestanda för de som är ute det bästa för en slant mer.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

kul att se alla ungdommar klaga på 5300kr...ni skulle ha varit med när man köpte 8800ultra/gtx ,det var priser det.

jag var faktiskt positivt överaskad av priserna och ska bli väldigt kul att se prestanda testerna

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Sedan om prestandan/krona kommer vara högre än på nvidia kort det skiter jag fullständigt i, för mig så är andra saker viktigare också -- som att skiten fungerar som den ska! Eller så köper jag väll några fler nvidia kort så att jag får bättre prestanda än ATI-korten, kosta va fan det vill.

+1
Många tycks glömma att folk betalar gärna lite extra för att slippa problem. Hoppas Nvidia har använt tiden väl med alla förseningar och att vi slipper barnsjukdomar med nya serien.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi sammanfatta lite för att kanske ge lite perspektiv!

1. AMD fanboys tänker inte spela nvidia loggade spel
2. Tänker inte använda nya 3Dmark för även den har en nvidia logga
4. Hatar physx för att AMD inte har något att komma med
5. Går in på varje nvidia nyhet för att sprida sitt äckliga budskap.

Få se nu. Varför bara inte lägga 300kr mer nästa gång ni köper ett grafikkort och så sparar ni själva tid som kan gå åt att göra något fyndigare eftersom ni inte behöver gnälla i varje tråd och förstöra varje nyhet samt att ni då kan bencha och spela vilka spel ni vill! Låter inte det bra?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
+1
Många tycks glömma att folk betalar gärna lite extra för att slippa problem. Hoppas Nvidia har använt tiden väl med alla förseningar och att vi slipper barnsjukdomar med nya serien.

Tack! Trodde jag var ensam om att tycka hårdvara med mindre problem är värt något! Har man en inkomst som är ok så kan man faktiskt prioritera vad man lägger pengarna på och kanske vänta en månad extra för att köpa något som inte strular å ger dig huvudverk i veckor innan de släpper nya drivrutiner som fixar saker som borde fungerat i deras alpha versioner! Då jobbar jag hellre över några timmar på jobbet å får riktiga grejer!