Preliminära prisuppgifter för Geforce Fermi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Nu ska vi sammanfatta lite för att kanske ge lite perspektiv!

1. AMD fanboys tänker inte spela nvidia loggade spel
2. Tänker inte använda nya 3Dmark för även den har en nvidia logga
4. Hatar physx för att AMD inte har något att komma med
5. Går in på varje nvidia nyhet för att sprida sitt äckliga budskap.

Få se nu. Varför bara inte lägga 300kr mer nästa gång ni köper ett grafikkort och så sparar ni själva tid som kan gå åt att göra något fyndigare eftersom ni inte behöver gnälla i varje tråd och förstöra varje nyhet samt att ni då kan bencha och spela vilka spel ni vill! Låter inte det bra?

Nej för om ingen köper ATI kommer dom sluta tillverka spelkort och vi får helt enkelt leva med undermåliga GPUer i flera år till.
Tänk dig att sitta på ett uppklockat GTX 480 om 5 år!, Nintendos uppföljare till Wii lär ha bättre prestanda!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv

Priserna är som väntade. Återstår att se hur de ser ut vid lansering samt hur de kommer prestera.

Hårdvara med mindre problem = Nvidia? Fan vad folk glömmer fort.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis speglar nog priserna ganska väl kortens prestanda, och uppskruvad för att kompensera för tillgången, som jag spår kommer vara låg

Utifrån spekuleras prestanda, GTX480 5-10% snabbare än 5870 i dagens spel, är priserna höga. Men utan att se riktiga benchmarks så är det ju rena gissningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Tvivlar på att 5870 är snabbare än GTX 470. 5870 är redan ett halvår gammal och på ett halvår i den här branschen -speciellt med den hårda konkurrensen- händer det mycket. För tidigt att uttala sig hur mycket bättre nvidias kort är det dock, mer benchmarks åt folket!

Du får tänka på att GTX470/480 skulle släppts ungefär samtidigt som 5000 serien om det inte varit för att Nvidia stött på problem, framförallt med tillverkningen. Så bara för att produkten släpps senare betyder det inta att den är snabbare, i just det här fallet antagligen långsammare än planerat då Nvidia inte verkar fått någon ordning på kretsarna. Sen skulle nog Nvidia heldre dö en plågsam död än släppa ett nytt kort som inte var snabbare än AMD:s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
http://static.feber.se/article_images/13/35/84/133584_600.jpg

480 presterar dubbelt så bra på dom mest krävande ställena där 5870 sjunker drastiskt. Vi får dessutom tänka på att de inte finns optimerade drivrutiner till 400-serien än heller, när dom kommer så kan vi se en ännu större prestandaökning.

Och om man studerar grafen lite till är GTX480 marginellt snabbare än 5870 när man inte mosar på maximalt med Tesselering. Min högst egna slutsats är att GTX480 kommer prestera något bättre än 5870, och mycket sämre än 5970. Tills tesselering slår igenom på bred front.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Hårdvara med mindre problem = Nvidia? Fan vad folk glömmer fort.

ssssh! Dåliga drivrutiner som bränner kort var ju bara en myt.
Alla vet att drivrutinerna till ATIs kommunistkort är tillverkade av förslavade chimpanser.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Visa mig ett spel där tesselering används på samma överdrivna sätt som i det där testet.

Metro 2033. Korten som finns idag går på knä på max grafik med en average fps på 10-25, kanske de inte faller lika lätt med 400-serien? Det kanske inte finns så många krävande spel nu men de lär garanterat komma då tesselation är en ny teknik som fler spelskapare blir allt mer bekanta med.

I dagslänge är de väl skitsamma vilket kort man har, jag klarar mig bra med mitt 8800GT då jag inte är i behov av . Dock så ser jag Nvidia som ett givet val för framtiden. Bästa 3D-stödet på marknaden, PhysX och som de ser ut, snart de bästa presterande kortet

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Priserna är som väntade. Återstår att se hur de ser ut vid lansering samt hur de kommer prestera.

Hårdvara med mindre problem = Nvidia? Fan vad folk glömmer fort.

Folk glömmer också fort vad likhetstecken betyder.

Ett problem uppstod med nvidias senaste whql drivrutin och det kom snabbt ut en varning.
Var det dåligt att problemet uppkom? -Ja
Åtgärdades det fort? -Ja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Tack! Trodde jag var ensam om att tycka hårdvara med mindre problem är värt något! Har man en inkomst som är ok så kan man faktiskt prioritera vad man lägger pengarna på och kanske vänta en månad extra för att köpa något som inte strular å ger dig huvudverk i veckor innan de släpper nya drivrutiner som fixar saker som borde fungerat i deras alpha versioner! Då jobbar jag hellre över några timmar på jobbet å får riktiga grejer!

Det var väl Nvidias kretsar i bärbara som fick datorerna att brinna upp för nåt år sedan? Och personligen har jag aldrig haft några problem med ATI-kort så att Nvidia skulle ha bättre kvalité är bara en myt. Tror det är jämnt skägg mellan dem.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
ssssh! Dåliga drivrutiner som bränner kort var ju bara en myt.
Alla vet att drivrutinerna till ATIs kommunistkort är tillverkade av förslavade chimpanser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Folk glömmer också fort vad likhetstecken betyder.

Ett problem uppstod med nvidias senaste whql drivrutin och det kom snabbt ut en varning.
Var det dåligt att problemet uppkom? -Ja
Åtgärdades det fort? -Ja

Nu är det ju inte enbart det Nvidia ställt till med de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Verkar som ryktena om närmare 300w kan stämma.
http://img.donanimhaber.com/images/haber/gtx4801.jpg
http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=242711

Där har vi längden svart på vitt. 10.5 inch = 26,7 cm .

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
ssssh! Dåliga drivrutiner som bränner kort var ju bara en myt.
Alla vet att drivrutinerna till ATIs kommunistkort är tillverkade av förslavade chimpanser.

NVidia tillverkar en dålig drivrutin (faktiskt bara en bugg i en annars extremt bra drivrutin) och hela Radeon-världen pekar och skrattar.

Radeon tillverkar usla drivrutiner som inte funkar ordentligt utan att hoppa mellan nyare och äldre drivrutiner, och inte ens funkar med samtliga kort, i 5 år...

...NVidiavärlden rycker på axlarna, de har redan skrattat så mycket att inte ens de tycker är roligt längre, och det blev bara bisarrt när de förstod att nej, det var inget skämt heller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orginallinus
Med den prisbilden kommer ju väldigt många att köpa nytt bara för att få DirectX 11 och Tesselering.

Sen får vi också tänka på att alla konsolerna måste komma ut med en ny burk innan vi kan utnyttja den fina tesseleringen;) Med tanke på att det är konsolerna som bromsar in utveckligen för oss. Så kanske om 2-3 år så kanske dom har grafikkorten kommer vara så super bättre än 5000 serien

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
NVidia tillverkar en dålig drivrutin (faktiskt bara en bugg i en annars extremt bra drivrutin) och hela Radeon-världen pekar och skrattar.

Radeon tillverkar usla drivrutiner som inte funkar ordentligt utan att hoppa mellan nyare och äldre drivrutiner, och inte ens funkar med samtliga kort, i 5 år...

...NVidiavärlden rycker på axlarna, de har redan skrattat så mycket att inte ens de tycker är roligt längre.

Det är mer så att Nvidia har gjort en stor tabbe som är större än både AMD och Nvidia gjort tillsammans senaste 5 åren. Därför alla pekar och skrattar även Nvidia användarna.

Det där med att drivrutinerna inte funkar med samtliga kort är mer ett problem med Nvidia. Omkring då 9800GT kom ut slutade Nvidia stödet för 7000 serien och i spel som Neverwinter Nights 2 var man tvungen att använda äldre drivrutiner.
Men för Radeon funkar det bra för äldre kort också.

Att ATI skulle ha gjort dåliga drivrutiner är bara en myt som är äldre än Radeon 8xxx serien. Hade du haft datorvana hade du vetat att Nvidia och ATI båda har sina upp och nedgångar med drivrutiner.

Men jag antar att det inte går att få någon som bara ser grönt att öppna ögonen och se verkligheten.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

80% där CPU'n inte är en flaskhals. Nividas egna test ska man inte tro på.
Hade det varit ett test från ATI med deras 6 serie så hade den också varit vinklad.
Det man vill se är riktiga tester.
Nvidias 4 serie lär vara snäppet bättre än ATI's 5 serie annars har de misslyckats grovt. Dock tror jag att priset lär avskräcka de som faktiskt redan har köpt ett tillräckligt bra ATI kort. Det ska ju komma spel också där man kan använda sina supergraffe till. Nu när Crysis tom flyter på med stabila fps så verkar det vara tomt på kraftmätare som vill utmana. CryEgine 2 är baserat på konsolprestanda och kommer inte slå ut CryEgine som var optimerat för PC.
Sen när alla kör multiformat och spel konverteras till PC så är det ju konsolen som sätter gränsen för hur snyggt det är på PC'n. Dessa spel som folk drägglade efter och fick folk att vilja uppgradera lyser med sin frånvaro för att det kostar för mycket och är en ren förlustaffär för spelutgivarna.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd

Tycker det verkar som att det är ganska onödigt att 'diskutera' ATI vs Nvidia, det bästa konsumenterna kan göra är att sluta köpa de kort från de företagen som inte levererar det som lovats, vilket kommer leda till att det till slut löser sig själv. Detta pga att då ett företag tappar marknadsandelar så måste de undersöka varför och löser problemet, vilket borde leda till att andelarna ökar ingen om inte ryktet skadats för mycket. Nvidia- och ATI- fanboys föds å dör varje dag och när nvidia slutar leverara det som jag väntat mig så kommer jag börja titta på ATI igen, förhoppningsvis är inte de lika dåliga då!

Permalänk
Medlem

kul att se hur ATI sidan propagerat för DX11 och allt vad det nu innebär, och hur fantastiskt bra detta är. men nu när Nvidia visar siffror som fullkomligt krossar ATIs 5 serie kort i tesselering är det inte så viktigt lägre då inga spel använder det i sån utsträckning m.m bla bla bla..

Ang priset, så är det väl inte så farligt som många tycker? man får ett kort med grym prestanda, som mosar i tesselering (som kommer bli mer o mer vanligt längre fram), som säkert kommer krossa i Folding om man nu gillar det. man får PhysX som det är sån uppståndelse om, m.m. vafan spelar några sketna hundralappar hit eller dit för roll när man tänkt lägga x antal tusenlappar på grafikkort.. förhoppningsvis får man även en produkt där drivrutinerna inte är halvfärdiga... och där problem i drivrutinerna inte tar månader att få åtgärdade.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
... börja titta på ATI igen, förhoppningsvis är inte de lika dåliga då!

Du vill att man inte ska diskutera ATI vs Nvidia men ändå så lägger du in en sådan kommentar. Hahaha! Själv åtnjuter jag samma prestanda och 2000kr mer i plånboken än om jag köpt Nvidia.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
kul att se hur ATI sidan propagerat för DX11 och allt vad det nu innebär, och hur fantastiskt bra detta är. men nu när Nvidia visar siffror som fullkomligt krossar ATIs 5 serie kort i tesselering är det inte så viktigt lägre då inga spel använder det i sån utsträckning m.m bla bla bla..

Ang priset, så är det väl inte så farligt som många tycker? man får ett kort med grym prestanda, som mosar i tesselering (som kommer bli mer o mer vanligt längre fram), som säkert kommer krossa i Folding om man nu gillar det. man får PhysX som det är sån uppståndelse om, m.m. vafan spelar några sketna hundralappar hit eller dit för roll när man tänkt lägga x antal tusenlappar på grafikkort.. förhoppningsvis får man även en produkt där drivrutinerna inte är halvfärdiga... och där problem i drivrutinerna inte tar månader att få åtgärdade.

Din poäng...?

AMD kan propagera för att nytt standard även om de inte är världsbäst på det. Kom ihåg att HD5000-serien varit ute snart ett halvår - vilket i denna branschen är en väldigt stor portion av en produktcykel då nya produkter utvecklas och lanseras stadigt.

Permalänk
Hjälpsam

Det är mest dom som hejar hårt på Nvidia, som har problem med ATI:s drivrutiner.
Jävligt trött på tjatet om att det skulle finnas speciella problem med ATI:s drivrutiner, det är ren lögn.
Fanns en läcka från MS om vilka tillverkare som låg sämst till, via Vistas felrapporteringsfunktion och ATI låg absolut inte illa till, tvärtom.
Jag har aldrig haft problem under de 4½ år jag kört med ATI, bytt drivrutiner ofta och haft 1900GT, HD3870 och HD4850.
Visst finns det några som har problem, med sina ATI eller Nvidia-kort, men för nästan alla fungerar dom utmärkt.

edit Vanlig FUD man får se är, att ATI har problem med sin kvalite, drivrutiner och kylning, lögner alltihop och aldrig något bevis eller länk.
Kommer sällan från ägare av ATI-kort, varför sprider ni sådan propaganda? får ni betalt för att ljuga i forumen? eller tjattrar ni med dom andra papegojorna utan att tänka själva?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det är mest dom som hejar hårt på Nvidia, som har problem med ATI:s drivrutiner.
Jävligt trött på tjatet om att det skulle finnas speciella problem med ATI:s drivrutiner, det är ren lögn.
Fanns en läcka från MS om vilka tillverkare som låg sämst till, via Vistas felrapporteringsfunktion och ATI låg absolut inte illa till, tvärtom.
Jag har aldrig haft problem under de 4½ år jag kört med ATI, bytt drivrutiner ofta och haft 1900GT, HD3870 och HD4850.
Visst finns det några som har problem, med sina ATI eller Nvidia-kort, men för nästan alla fungerar dom utmärkt.

Absolut.
Själv kan jag inte minnas mig några konkreta problem med drivrutinerna varken med mitt 2900XT, HD4870 eller Mobility HD4650 (om vi nämner mobila produkter också) - i så fall bara några mindre problem med ljudet till HDMI, men det var flera år sedan. Och jag uppdaterar varje månad och kör gärna Betadrivrutiner också.

Det är ett gammalt ensidigt argument som folk utnyttjar idag pga. småproblem som uppmärksammats i och med Windows 7. För något annat kan jag inte se, för man måste ju vara otroligt slösint om man ska dra upp problem med antika ATi-modeller som ett argument idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch

Har läst massor med trådar på detta forumet om folk som haft problem med 5000 serien, du får allt ta å använda sökfunktionen själv. Bara att de släpper kort med en bug som gör att muspekaren blir stor visar att de stressat ut korten eller inte vet vad de håller på med. En av dessa personerna är min flickvän, löstes med en bios updatering, men hon har fortfarande andra problem med kortet.

Nvidia har inte kommit med några nya prestandakort på mkt länge, och vissa modeller har det t om varit brist på av oklar anledning. Klart att det inte diskuteras mkt problem på sweclockers då.
Om Nvidia är bra på att göra grafikort som inte strular är något vi kommer få svar på närmsta 3-6 månaderna när GTX470/480 kommit ut i stor skala.

Permalänk
Medlem

arrg, felinlägg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Fick ATis nya kort nvidia ägare med GTX285/280, GTX 295 att byta till ATi HD5850? ... tänk lite komigen, speciellt ni med ATi/AMD avatar

Jag bytte till 5870 sen ett Sapphire 5970 "OC" som jag sålde för högre pris än jag köpte. Sen blev det CF XFX 5850 "BE" och nu är jag tillbaks på ett XFX 5970 "BE". Var inget svårt att byta. XD

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Ja det är dom, men köper verkligen gemene man på reklam, kollar inte gemene man upp pris / prestanda? Om en person inte gör det så är ju denne en fanboy.

Är du seriös? Tänk såhär, dom som inte har någon som helst aning om datorer, ska köpa ett nytt grafikkort för första gången i sitt liv som dom ska ha till sitt favoritspel.

På deras favoritspel, står det "Nvidia - The way its meant to be played". Vet man ingenting, det står så på spelet och man ser Nvidiakort på komplett.se. Tror du verkligen man köper ATi över Nvidia då eller?

Det gör en inte till en fanboy, det visar bara att man är en helt vanlig Svensson som fallit för en sak som kallas

Marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Bara för att göra det mer tydligare, det är INGEN NVIDIA logga på nya 3DMark. Det vara bara Swec som visade en trailer för ett spel med NVIDIA logga på.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Din poäng...?

AMD kan propagera för att nytt standard även om de inte är världsbäst på det. Kom ihåg att HD5000-serien varit ute snart ett halvår - vilket i denna branschen är en väldigt stor portion av en produktcykel då nya produkter utvecklas och lanseras stadigt.

Jag menar inte att AMD själva propagerar, jag menar den skaran människor här i forumet som hejar på AMD. ja jag vet hur länge HD5000 serien varit ute, och jag vet även hur lång tide det tog innan ATI hade något som krossade 8800GTX, hint - det var mer än ett halvår.. Nvidia var förresten först med DX10 också min poäng är att ATI fanboysen gör en stor grej av en fullt naturlig utvecklingsfas, som tex att nån måste vara först med DX11. men sen när nästa fullt förståeliga händelse inträffar, Nvidia släpper nånting som är bättre, så haglar de korkade kommentarer högt och lågt om hur dåliga nvidia är osv, och detta onödiga PhysX är det ju också ett himla hallå runt, TROTS att man hört tusen gånger hur bra man klarar sig utan.

Jag flamar inte ATI i alla trådar jag ser, tvärtom. jag tycker det är roligt att det går såhär bra för ATI. det gynnar mig som konsument i slutändan. men alla tänker ju inte såhär, utan tänker på sin E-penis och leker forumstroll-slash-hulligan.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artemis
Man behöver inte vara en fanboy bara för man inte vill köpa ATI, en del personer kanske har haft problem med tidigare ATI-kort och vill gärna undvika att köpa ett till.

Verkar vara mest du som sitter och skriker massa skit om fanboys i denna tråd så kanske ska titta dig själv i spegeln och se om du inte har en ATI stämpel i pannan

Om jag vore fanboy varför har jag då inte amd cpu? tsk tsk

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
http://static.feber.se/article_images/13/35/84/133584_600.jpg

480 presterar dubbelt så bra på dom mest krävande ställena där 5870 sjunker drastiskt. Vi får dessutom tänka på att de inte finns optimerade drivrutiner till 400-serien än heller, när dom kommer så kan vi se en ännu större prestandaökning.

Under vilka förutsättningar? Om det är under de där förutsättningarna du kommer använda kortet så köp det, men jag skulle råda dig till att se till prestandan för spel vilket jag antar är vad du kommer använda det till eller? Där ser de siffror vi sett hittills inte så bra ut för nvidia, återstår att se vid leverans dock för att veta säkert vad de presterar när fler reviews dyker upp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Håller med. Då skulle man stämpla dig direkt som en fanboi så man slipper läsa dina trollposts.

Skillnaden mellan oss är att du är pro ATI och anti allt som har nvidia att göra.
Jag är en stolt ägare av ATI-kort men skulle inte tveka på byta till Nvidia om dom levererar en bättre produkt.

Priserna på deras nya serie ligger i klass med 5000 serien av ATI och vi kan därför anta att prestandan är däromkring.
Att ATI under 6 månader inte haft en konkurrent har lett till att ATI har överpriser på deras kort.
Jag hoppas och vill verkligen se att Nvidia släpper ett kort som är prisvärt och kan pressa ner priserna på ATIs kort.

Jag som konsument har allt att vinna på att Nvidia släpper ett kort som är konkurrenskraftigt.

Fel

Jag går som sagt på funktioner + prestanda / pris. Om nvidias kort inte levererar konkurrensmässigt pris, framförallt för de som spelar, då har det inte direkt förbättrat marknadssituationen nu har det? Då kan priserna på fler kort komma att gå upp tills nästa kort kommer. Om nvidia däremot visar sig sälja konkurrensmässiga kort så är det dock givetvis bra.

Jag föredrar ATI framför nvidia för jag ser hellre utveckling på öppna standarder och jag har haft strul med flera nvidia kort men klarat mig bra när det har varit ATI kort. Men som sagts förut, flera har haft strul med bägge märkena. Om nvidia levererar bra funktioner, 3 skärmar på ett kort + prestanda / pris så skulle jag dock kunna köpa nvidia, jag har ägt flera nvidia kort.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Väldigt roligt att folk är helt sålda efter att ha sett EN benchmark som dessutom kommer från Nvidia själva? Ungefär som att fråga en partiledare vilket parti som är bäst och sen utgå från det.
Vänta och ta den här diskussionen efter oberoende benchmarks. Vi vet ingenting i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Vill ha riktiga tester NU! Ska nog inhandla nytt gfx till datorn, 5850 ensamt har lite svårt att driva 2560x1440 med höga inställningar i spel.

Då är ju det bästa att köpa ett till 5850 för crossfire.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Nvidia folket här säger att det bara är ATI sidan som kastar skit, ni kastar fan minst lika mycket tillbaka. Har läst alla kommentarer nu och det är väldigt många som försöker vara kunniga men ändå har fel, men några vet ju vad dom pratar om. Ska bli intressant att se speltester då tesselation inte används!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Nu ska vi sammanfatta lite för att kanske ge lite perspektiv!

1. AMD fanboys tänker inte spela nvidia loggade spel
2. Tänker inte använda nya 3Dmark för även den har en nvidia logga
4. Hatar physx för att AMD inte har något att komma med
5. Går in på varje nvidia nyhet för att sprida sitt äckliga budskap.

Få se nu. Varför bara inte lägga 300kr mer nästa gång ni köper ett grafikkort och så sparar ni själva tid som kan gå åt att göra något fyndigare eftersom ni inte behöver gnälla i varje tråd och förstöra varje nyhet samt att ni då kan bencha och spela vilka spel ni vill! Låter inte det bra?

Vänta nu, 300kr extra? Var ju 400kr till 470 och den är ju sämre än 5870? Sen kommer ju ATIs priser troligtivs bli sänkta så då blir skillnaden ännu större och jag tror nvidia redan försöker pressa priserna ganska mycket utan att gå i förlust.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB