Preliminära prisuppgifter för Geforce Fermi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Nvidia = Mycket snack och lite verkstad.

Jo visst det stämmer ju..Kolla deras vinster senaste tiden..Ingen liten verkstad det..

Bra att nvidia inte slänger ut kort hit och dit halvfärdiga och inte finns i nån butik vid lansering..

ATi däremot är mycket snack men dom verkar ha en liten verkstad om man ser till tillgången på deras kort vid lansering

Priserna på nya nvidia låg där jag hade gissat..Kommer dock gå ner i pris rätt snabbt skulle ja tro samma sak med ATi.

Snart slår jag till med nytt graffe om det blir nvidia eller ATi vet jag inte ännu..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Det är ju kul att det händer något och så fortsätter ATI och Nvidia jobba på och vi blir mer och mer nöjda. Skulle inte vilja sitta med mitt 280 hela livet. Fast det funkar jävligt bra till BC2.

Permalänk
Medlem

fyfan va dyrt, dom må vara sjukt snabba med det där priset.^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaSvinto
Det blir 480 sli snart. Grönt är skönt

mögel kan också vara grönt....

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Jo visst det stämmer ju..Kolla deras vinster senaste tiden..Ingen liten verkstad det..

Bra att nvidia inte slänger ut kort hit och dit halvfärdiga och inte finns i nån butik vid lansering..

ATi däremot är mycket snack men dom verkar ha en liten verkstad om man ser till tillgången på deras kort vid lansering

Priserna på nya nvidia låg där jag hade gissat..Kommer dock gå ner i pris rätt snabbt skulle ja tro samma sak med ATi.

Snart slår jag till med nytt graffe om det blir nvidia eller ATi vet jag inte ännu..

Visst, ATi-korten fanns det inte så gott om vid lanseringen. Nvidia Hade mängder med kort vid sin lansering av fermi i samma veva..

Aah, just det, oj! missade det. Den har ju blivit uppsjuten ett antal gånger.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Vi får se om en två veckor hur vad det blev. hehehehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Drygt en vecka kvar till vi får testerna, skall bli skönt att äntligen få klarhet vad gäller prestandan.

Jo. Dessa förhands-specar, speciellt de som AMD och Nvidia visar upp brukar inte stämma så mycket i verkligheten. Sen kan man undrar hur de mätt upp siffran för "där cpu inte begränsar hastigheten".
Detta är ganska larvigt sätt att mäta på då grafikkort går ut på att hantera polygoner och är det väldigt mycket polygoner så brukar det innebära mycket fysikberäkning för cpun att jobba med. För vem köper Nvidias 4 serie när det finns så pass bra CPU'er så att inget flaskhalsar? Förmodligen ingen då det antagligen kommer finnas grafikkort mycket bättre än vad som finns idag. Så det som är relevant är tester som återger vad korten presterar i dagens hög och medelpresterande datoruppsättningar. Inget trams om att det här kortet är 80 procent bättre om det skulle finnas CPU'er som inte begränsade GPU'n.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

helt sjuk vad ati fansen flamar på som vanligt.. hoppas korten blir lyckade som fan så de kan knipa igen en stund

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk

Min grabb köpte ett 5870 funkade rätt bra men en del problem i bc2 samt vid full hd. Funderade på att köpa 5970 men de hade problem med värme läste jag.

Vi får se vad det blir.

Permalänk
Medlem

Om de där priserna stämmer så känns det med vad vi vet just nu om prestanda riktigt löjligt dyrt. Jag hade hoppats på lite konkurrens och prispress men med de där priserna känns det som ATI skulle kunna höja sina priser om de kände för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaSvinto
Min grabb köpte ett 5870 funkade rätt bra men en del problem i bc2 samt vid full hd. Funderade på att köpa 5970 men de hade problem med värme läste jag.

Vi får se vad det blir.

Problem med värme? Jag kör 5970 och har inga problem med värme, har inte heller hört om andra som har det. Om du överklockar graffet och inte har lämplig kylning så får du det dock.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaSvinto
Min grabb köpte ett 5870 funkade rätt bra men en del problem i bc2 samt vid full hd. Funderade på att köpa 5970 men de hade problem med värme läste jag.

Vi får se vad det blir.

kör senaste drivrutinerna, gärna 10.3

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Det kommer hur som helst bli riktigt intressant vad dessa kort kommer göra och speciellt med ett fett kylblock och rejäl klockning.

Men fortfarande kvarstår spel som är värda att lägga ner så pass mycket pengar på. Man får fasen både ett Wii, 360 och ett PS3 för samma pengar ungefär. Helt otroligt när man tänker på det

Nä om jag köper nytt idag så kommer jag inte lägga mer än vad ett 5850 kostar då jag knappt behöver mer pulver. Eller vilka spel spelar ni idag där ni behöver ett 5970 eller ett GTX480?...ja ni fattar...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag paralellkopplade min väckarklocka med ett extrabatteri så den går dubbelt så fort nu.

Snacka om klockning!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Om man har det redan då?

Permalänk

Ni som har dualcore. Räcker det till bc2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Minnesbussen kan man nog gissa sig till är 25% bredare på 480 än 470 om man kollar på minnesmängden. 1280 istället för 1024.

Så kanske 640bit bus på 480 och 512bit på 470? Skulle förklara enorma storleken av chippet också.

Dock bara spekulation.
/s

Det är nog som 8800 GTS/Ultra

Det är 1280 ram på 470 = 320bitars buss

Det är 1690 något ram på 480 = 384bitars.

Om det vore 512/640bit med GDDR5 så skulle 480 prestera mycket bättre.

Dessa priser på 5300 på 480. Det kommer som vanligt rundas uppåt. Räkna med 5999:- för 480 och 4999:- för 470. Inget oväntat.

Sen prestanda kriget. Lägg ner. För att kalla det samma generation grafikkort ska dom iaf släppas inom samma år.......

ATI kom år 2009 (6 månader sedan) med ett DX11 kort (5870). Det kostar idag 3595:-.

Nivida komer här på efterkälken med ett kort som är kanske 30-50% potentialt bättre i spel och ENDÅ är sämmre i pris/prestanda. Går inte att säga emot något annat än att det är pinsamt. Så pinsamt dom nästan skulle hoppat över lanseringen och sattsa på nästa generation direkt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Någon som snart blir omkörd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Väldigt snart kommer det nog en nyhet om att priset för 5870 sänks och information om 5890 introduceras.

Först och främst vill man se riktiga recensioner av GTX 470/480. Skulle det visa sig att GTX 470 är konkurrenskraftig med HD 5870 kommer den senare kanske sänkas något i pris, men knappast mycket då den redan är något billigare. Ligger prestandan märkbart under HD 5870 finns det väl ingen anledning att sänka priset, om det nu inte blir så att "nyhetens behag" gör att försäljningen av HD 5870 sjunker pga GTX 470 releasen.

En HD 5890 är helt klart trolig, som ett alternativ mellan 5870 och 5970 och med lägre pris än ett GTX 480.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs

Det är 1690 något ram på 480 = 384bitars.

1536 om man ska vara noga (det är det jag läst iaf).

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Avstängd

Ni som har dualcore. Räcker det till bc2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaSvinto

Citat:

Ni som har dualcore. Räcker det till bc2?

ja det räcker, jag kör med 8600 dual core, 9800 + gtx och 4gig ram minne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Inget trams om att det här kortet är 80 procent bättre om det skulle finnas CPU'er som inte begränsade GPU'n.

Det kommer att försvinna när Larrabee och liknande produkter kommer in på GPU-marknaden. Då kan nämligen de mata sig själva och blir i princip oberoende av CPU och buss-hastighet mellan GPU-CPU. Vi är inte där ännu, men det går mot det hållet.

Permalänk
Medlem

gött för ati iaf, nu kan de ha kvar sina gamla priser. har en känsla av att gtx260 i sli ger mer bang for the buck om man nöjer sig med dx10.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaSvinto
Min grabb köpte ett 5870 funkade rätt bra men en del problem i bc2 samt vid full hd. Funderade på att köpa 5970 men de hade problem med värme läste jag.

Vi får se vad det blir.

Vad menar du med full HD. Film som blu-ray eller h264 mkv filler i full hd alltså 1080i/p eller menar du upplösnigen rent generelt som 1920x1080?
ATI stödjer väl bara upp till L4.1 villket visserligen följer "standarden" som blu-ray mm men det fins ju gott om encodes på nätet som kör L5.1 osv villket nvidia klarar.

Men annars pallar ju ATI HD avcodning så länge det följer standarderna. Nvidia verkar vara mäst omtyckt just pga denna lilla marginal då det tillåter en att gå en bit utanför standarderna.

Sedan verkar det lite dumt att skaffa HD5790 då det bara är 2st HD5850 på en och samma PCB. Lär inte lösa några "problem" bättre vänta på bättre Catalyst drivisar eller patchar till spelen om det nu buggar på nåt vis.

BC2 är ju nytt med som bara den. Kört på Xboxen och tycker det är lite grafiska buggar och knepiga saker där med så det behöver nog patchas upp lite det spelet innan det blir perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaSvinto
Vi får se om en två veckor hur vad det blev. hehehehe

Ja, jag är lite förväntansfull också faktiskt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Är det någon som har en aning om var priserna kommer ifrån?

Permalänk
Medlem

Kanske blir ett 480 ändå Var inte så ruskigt dyrt (om det nu stämmer någorlunda).

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Lustigt med folk som säger att Fermi är ett givet köp då dom inte ens vet hur det kommer prestera. Sänker allmänt trovärdigheten för den personen rätt kraftigt.

Med dom priserna så bör GTX 470 prestera bättre än HD5850 samt dito för GTX 480 kontra HD5870 annars blir det inte mycket sålt.

Permalänk
Medlem

Då var vi tillbaka på samma hutlösa prisnivåer som förut... Tyckte bättre om 4000 serien sett till pris...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

De som tycker att nvidia satt för höga priser kan inget om ekonomi.

Och fermi är givet köp pga att det är forfarande många som har problem md ATIs 5000 serie. Det är dock tveksamt om det finns någon bra andledning att köpa ett DX11 kort i dagsläget om du redan har ett bra kort alltså då det inte finns några bra spel som stödjer det. Vet inte hur 470 eller 480 kommer prestera mot ett GTX295, men det kanske kommer vara mer prisvärt.

Permalänk

480 kommer ha 384 bitars minnesbuss, och därmed 1.5 gb minne. 470 kommer ha 320 bitars och 1280 mb minne. sedan kommer troligtvis några av streamprocessorerna vara avstängda på 470