Uppgradering av gammal burk [BF:BC2]

Permalänk
Medlem

Uppgradering av gammal burk [BF:BC2]

Tja

Eftersom Bad Company 2 inkommit till hyllorna är det dags att införskaffa sig ett nytt grafikkort är tanken.

Min build idag är följande:

(är inte exakt det moderkortet som jag använder men ett snarlikt utan större skillnader. Har även totalt 8 gb ram-minne)

Grafikkortet är ett 5870 från Powercolor som ni ser, mitt nuvarande är ett: GK ATI Gigabyte HD4870* 512MB GDDR5 PCIE Fanns dessvärre inga bilder kvar på sådana (eller kort alls) på varken Inet eller komplett.

Min frågeställning är ganska enkel, är det ens värt att köra uppgraderingen?
Kör mycket Modern Warfare 2 idag och känner att det fortfarande finns en del att ge innan jag ska känna mig riktigt nöjd med hur spelet ser ut.

Finns det något annat i builden som verkar som flaskhals?

Min andra tanke är om man skulle köpa nytt moderkort som har stöd för crossfire och köpa till ett nytt 4870 men jag vetif_n vilket som ger mest grafik för pengarna (därför jag vänder mig till er, experterna).

Permalänk

Du kanske ska överväga att överklocka processorn. då skulle en annan kylare sitta finfint, dubbla grafikkort är överskattat i min åsikt, bara bra om man råkar ha ett moderkort som stödjer det och kan skaffa ett till billigt. Kanske ett 5850 samt en H50 kylare istället? Har du gamla PC5300 minnen dvs 667MHz, lär du nog behöva lite snabbare tex 800MHz och uppåt för att kunna överklocka processorn bättre.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morganrone93
Du kanske ska överväga att överklocka processorn. då skulle en annan kylare sitta finfint, dubbla grafikkort är överskattat i min åsikt, bara bra om man råkar ha ett moderkort som stödjer det och kan skaffa ett till billigt. Kanske ett 5850 samt en H50 kylare istället? Har du gamla PC5300 minnen dvs 667MHz, lär du nog behöva lite snabbare tex 800MHz och uppåt för att kunna överklocka processorn bättre.

Har redan 800MHz då det är PC6400-minnen. Är det verkligen så att processorn är flaskhals? Känns ändå som en quad-core med 2.5GHz skulle vara tillräckligt? Enligt de få tester jag kört fallerar det alltid på att grafikkortet inte är tillräckligt kraftigt.

Skulle jag byggt dator idag hade det sett annorlunda ut ja, dock hade jag nog inte valt de delar du visat upp men klart nytt moderkort+minnen måste ju införskaffas förr eller senare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomcat
Har redan 800MHz då det är PC6400-minnen. Är det verkligen så att processorn är flaskhals? Känns ändå som en quad-core med 2.5GHz skulle vara tillräckligt? Enligt de få tester jag kört fallerar det alltid på att grafikkortet inte är tillräckligt kraftigt.

Skulle jag byggt dator idag hade det sett annorlunda ut ja, dock hade jag nog inte valt de delar du visat upp men klart nytt moderkort+minnen måste ju införskaffas förr eller senare.

Din quad har 4mb cache, låg klock, BFBC2 är riktigt, riktigt cpu hungrigt, så ja, i bfbc2 är det din cpu som behöver en uppiffning, köp en bättre kylare om du har rätt så höga temps nu, annars är det bara att klocka till 3.0 eller mer

Edit:

Om du ska sälja dina grejor, cpu och minnena då, hör av dig till mig, behöver desperat en quad samt ett par 800mhz minnen eller mer.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem

Hrm, men då känns det plötsligt som jag skulle behöva byta moderkort till ett med 1156 socket och ny processor (typ I5 750 ( https://www.inet.se/artikel/5309950/intel-core-i5-750-2-66ghz )) utöver nytt grafikkort samt nya minnen till det... får nog avvakta lön och deklarationen som kommer i dagarna.

Permalänk
Medlem

Börja med att klocka processorn. Du har ju en bra setup redan så i mina ögon är det onödigt att uppgradera för tillfället.
Som sagt är BF:BC2 VÄLDIGT cpu krävande, men det kan ju vara bra och uppgradera till DX11, så ett nytt grafikkort vore inte helt fel.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II