Permalänk
Medlem

IDE-kablar, användning utav?

Tjena, precis satt ihop min nyinköpta dator, och eftersom jag absolut inte är kunnig när det gäller montering utav delarna så är det en hel del frågor som snurrar.

Främst är det, har jag någon användning utav IDE buss-kablar(namn?)?

Hittade ingen komponent att stoppa in dom i, så jag använde mig utav tunna orangea SATA kablar för CD-läsare och hårddisk.

Har jag gjort rätt?

Sen, när jag lägger över den där metalluckan över processorn, så ska man dra ner en liten spak. Jag behövde trycka på den för att få ner den och man hörde ett litet skrapljud från processorn som gjorde att blodet isade, har jag gjort något katastrofalt fel här eller är det kolugnt?

Moderkortet visade lite röda siffror och bokstäver, sedan ställer sig denna på "00", är det ett gott tecken?

Tack för seriösa och ödmjuka svar!

Hemskt tacksam för all hjälp.

EDIT; Jag har startat datorn utan skärm, och allting snurrar och ser bra ut ifrån vad jag kan se, och hör inga eventuella varningsljud.

Permalänk

Du gjorde rätt. IDE-kablarna behöver du inte använda när du bara har SATA-enheter

skrapljudet tror jag inte du behöver vara orolig för om inte processorn satt snett innan du rörde spaken.

Moderkortets koder får du kolla manualen, Om du behöver hjälp ytterligare så får du tala om vad det är för modell på moderkortet.

Permalänk

IDE är för gamla hårddiskar och CD/DVD läsare, så du har gjort rätt där. "luckan" som du kallar det måste jag också ta i lite för att trycka ner. Men när den sitter där så sitter den där. Observera att du måste ha processorn på rätt sida

som du ser där så är där en liten liten pil vid närmsta kanten. Vet dock inte någonting om det med röda siffror. Testa starta med skärm och säg vad du ser.

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren!

EDIT; Jo, är väldigt säker på att processorn var på rätt håll när jag satte in den.

Permalänk
Medlem

Kopplade in skärmen och kollade, kommer upp en bild med Asrock loggan där det står lite om "F2 to boot menu", sen kommer jag till en svart skärm med vit text där det står ungefär "Insert boot media disc..."

Måste väl vara positivt?

Är det fortfarande möjligt att någon komponent inte är monterad rätt, att detta visas utan denna komponent.

Har inget OS än, därför jag frågar detta.

Tack

Permalänk

Ok tänkte mest eftersom du sade att du var ny och så. Testa med skärm nu och dela med dig av resultat! Och om det går runt så ska det komma något som heter. BOOTMSR tryck CTRL+ALT+DEL för omstart. Iallfall så kommer det för mig om jag inte har någon OS i hårddiskarna.

EDIT: Det är bra, bara att installera windows eller linux om du kör det. (:

EDIT Igen: Om du inte har någon OS så kan du alltid kolla i BIOS så allt stämmer, om alla minnena fungerar osv.

Visa signatur

Fractal Design North, Intel i7 14700K, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, MSI Radeon RX 6900 XT 16GB GAMING X TRIO, Kingston 64GB 5200MHz DDR5, EK-AIO Elite 360 D-RGB, Corsair RM1200x Shift 1200W, WD Black SN850X 2TB Gen 4, Samsung 980 NVMe 1TB, Samsung 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Hoppar in haer och sager att datorn aer up and running och fungerar utmarkt