Tips på projektarbete inom data/teknik-området.

Permalänk

Tips på projektarbete inom data/teknik-området.

Hej, jag ska snart genomföra mitt projektarbete och är ute efter lite idëer över vad som skulle kunnas tänkas göras. Jag är rätt intresserad av att göra något inom IT/data, främst hårdvara och har varit inne lite på att dra igång ett företag. Andra tankar har varit i form av hur man använder och kan utveckla IT inom grundskolan.

Tips på idëer välkommnas!
MVH

Permalänk

När det handlar data och teknik så har ens förkunskaper inom området en stor betydelse.

Nå mitt tips är gör något skoj i labview, te.x. ett program som mäter temperaturen från en analog temperatursensor och datorn via microsoft text2speech säger vad temperaturen är. Det blir ett rätt så coolt program för att ha varit skapat av en gymnasieelev.
Nu kanske det låter skitsvårt men labview är enkelt och kopplingen till MS text to speach(TTS) finns redan.
En lite introduktion om labview.
http://www.youtube.com/watch?v=6rdkddXd2Xs
Nu ska det gå använda linein på ljudkortet istället för en riktig DAQ, dock blir upplösningen och samlingsfrekvensen lidande.. Annars kan du göra andra roliga saker i detta program.

Sedan cad/simulering något annat skoj, där man kan simulera. Beroende på svårighetsgrad kan man välja olika program, som de enkla google sketchup. http://www.youtube.com/watch?v=pyKRqAsIw1Q
Kanske lite svårt exempel, men man kan göra enklare. Jag själv har gjort bil (e.g. låda som kör runt på ett plan i denna programvara) -Det var bara att följa en youtube guide. http://www.youtube.com/watch?v=HXNnS_qtS7U Inte alltför svårt eller?
Andra bra exempel: http://www.youtube.com/watch?v=qLvXvzPvfWI&feature=related
Och detta är som sagt inte så svårt i sketchup, blir man bra på detta så kan man gå över till riktiga program såsom mcs adams, siemens NX programvaror etc. Men då stiger svårighetsgraden otroligt mycket (som att jämföra MSpaint med 3dstudio max), så nöj dig med sketchup.
*edit*
Som rapport så skriver du om hur du gjorde och så bakgrundsinformation om cad och simulerinsteknik. Det finns mycket om man bara googlar.

Sedan (lite utanför data/teknik-området) har jag ett tips och skriva en vetenskaplig rapport om homeopati, om hur den skapades, hur denna "läkarkonst" bryter mot vetenskapen etc.. Det finns idag väldigt gott om information om ämnet, så jag tror att det är ett enkelt val om man vill göra en vetenskaplig rapport.

*edit2*
Mina exempel var lite väl mycket använd ett avancerat program som kan en massa och man kan självklart kanske vilja gå ner mot mer hårdvara. Som att bygga en lcd-display eller något annat. -Man ska nog undvika displayen idag, när det finns x- färdiga exempel på internet. Iaf så är programmen som jag nämnde inte något som bara hobbynissar använder för skojs skull, (SketchyPhysics pluginet till sketchup kanske). utan det är något som industrin använder för att spara tid och resurser. (ja det finns företag som använder Sketchup, även om det kan ses som ett lekman cadprogram)
Så det är något som är otroligt bra att kunna inom teknikområdet och ska inte bara ses som en lek.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Tack för ditt svar, jag ska nog göra allt jag kan för att undvika program/programering, för det är verkligen inte min grejj. Det jag är bra på är mer hårdvara, tänkte kanske göra ett arbete om framtidens minnesteknik eller liknande. Jag har det fruktansvärt att bara komma igenom programering A, som jag istortsätt bara läser för att övertala mig själv om att jag absolut inte tänker läsa vidare inom det.

Permalänk

Du kanske inte är bra på programmering, men någon form av hårdvara kan du väl lära dig?

Att bara skriva ett papper låter tämligen meningslöst. Vad är poängen med det? Framför allt, vad är unikt med det? Finns inte just sådana papper i drösvis, utförda av betydligt mer kompetenta personer? Vad skulle ditt papper då tillföra?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Du har helt rätt. Jag har fortfarande den här idën att dra igång ett företag, eller rättare sagt föra anteckningar över det jag redan driver. Det skulle inte orsaka allt för stora förändringar. Det roligaste skulle dock vara att göra något annat, något som faktiskt har betydelse.

Jag har tänkt lite i svängarna vad som finns att göra inom benchmarking, överklockning, energieffektivitet osv, det verkar vara rätt populärt idag.