5770 CF - frysningar i spel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Det gör så att man slipper frysningar i TF2 om man kör 5770 CF...

Se min edit Ska ju inte behövas sänka kvaliteten i TF2 med 5770 CF så jag drar slutsatsen värmeproblem.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu testat med mina nya kylare monterade. Maxtempen nu är under 70grader om jag öser på med fläktarna men samma problem med hack och frysningar när jag spelar.

Helt otroligt att det ska behöva vara såhär...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har nu testat med mina nya kylare monterade. Maxtempen nu är under 70grader om jag öser på med fläktarna men samma problem med hack och frysningar när jag spelar.

Helt otroligt att det ska behöva vara såhär...

Samma problem för mig med mitt 5870 jag fick igår, när jag spelar cod, (som jag spelar väldigt mycket) får jag slumpmässiga spikes som resulterar i att ljuder börjar loopas och snart ser jag gråa stripes på hela skärmen, väntar jag ytligare några minuter startas datorn om, jag övervakade mina tempraturer efter jag märkte det och grafikkortet låg på cirka 45 grader eftersom det var Powercolor pcs, Laddade ned diverse buggfixar som "Grey screen blablabla fix" ifrån ati, detta resulterade bara i att jag fick lila/svarta stripes istället.
Jag skickar tillbaka kortet imorgon och betalar mellanskillnaden för ett gtx 480 då vid mycket forskande på google - 5870 grey screen crash har fått reda på att tiotuseltals personer lider av detta, medans andra inte gör det.
Svårt att tro det har något med drivrutinerna att göra då ati försöker övertyga folk om det, även om dom inte har löst det sedan dag 1

Jag skulle skicka tillbaka ett kort om jag var du, ta och googla på grey screen crash så får du se att många har problem med 5770 också.

Lider med dig

Permalänk
Hedersmedlem

Slutar väl mest troligen med att jag skickar allt som har med AMD/ATI att göra och satsar på en intel/nvidia-rigg igen. Satt och testade lite med alla fläktar på max igår men har samma problem hela tiden.
Chassitempen ligger uppåt 40 grader och grafikkorten ca 70 så det kan ju inte vara det.

Vet inte om jag kanske skulle testa med ett nytt nätagg men det känns helt klart långsökt..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de ska vara sådana problem.....korten funkar ju kanon i dom spel som nu stödjer/funkar med CF........jag måste nog nästan hålla med dig att nästa rigg blir nog intel/nvidia om inte problemen lösts tills dess........

Permalänk
Hedersmedlem

Ska köpa ett nytt nätagg för säkerhets skull och testa det.

Mitt agg ska ge strax över 400w på 12v-railen enligt specen från Cooler Master. Jag har haft det något år nu och det är kan ju vara så att kondingarna börjar ge sig?
Kikade på några sidor där man kan beräkna vilken storlek på agg man ska ha och där räknar de med att 20% av effekten kan ha försvunnit efter ett års använding.
Om det är så i mitt fall kan jag ha så lite som 300w på 12v vilket är klart i minsta laget.

Återkommer

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Mätte vad min dator drar vid väggen med furmark igång och hamnar på 430W.
Agget är specat till 80% effektivitet vilket ger en belastning på sekundärsidan om ca 430*,8 = 344W

Med en föminskning av prestandan ger det att mitt agg ska klara kontinuerligt 408*0,8 = 326W på 12v-railen.
Då går jag efter enermax rekomendation på: Enermax Power Supply Calculator (se fotnot i nedre kant av kalkylatorn)

Är jag helt fel på det?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hmm nej om inte jag har missat något så låter det rimmligt Hur låter nätagget? mitt 650w med 5850 cf drog så att nätagget varvade och lät rejält, upplever du samma?

Sen har jag samma problem i bc2, då var det dock att min klock på grafikkorten var lite ostabil så sänkte 5hz och får det inte längre. Men om jag har förstått det rätt så har du inte klockat?

Kan verkligen förstå att det är irriterande :/

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem

Det varvar upp ordentligt både när jag spelar eller kör något annat ansträngande som furmark tex. Korten eller något annat i datorn har aldrig varit klockat

Får mitt nya agg på måndag och fungerar inte det testar jag att formatera. Sen tror jag att jag har testat det mesta...

Blir en kul film på youtube när jag testar hagelbrakaren på mina 5770 Blir liksom ändå svårt att reklamera korten på att de inte fungerar i TF2 men allt annat

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det varvar upp ordentligt både när jag spelar eller kör något annat ansträngande som furmark tex. Korten eller något annat i datorn har aldrig varit klockat

Får mitt nya agg på måndag och fungerar inte det testar jag att formatera. Sen tror jag att jag har testat det mesta...

Blir en kul film på youtube när jag testar hagelbrakaren på mina 5770 Blir liksom ändå svårt att reklamera korten på att de inte fungerar i TF2 men allt annat

Men då skulle det ju mycket väl kunna vara nätagget, om det ligger så nära sin maxgräns. Låt oss hoppas att det är det iallafall!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ceogar:

Men då skulle det ju mycket väl kunna vara nätagget, om det ligger så nära sin maxgräns. Låt oss hoppas att det är det iallafall!

Ja, annars vet jag inte vad det kan vara...
Finns ju en möjlighet till även om jag ser det som långsökt, MODERMODEMET

Vet inte om Andreas jobbar med felsökning längre, hur löser man det annars?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu testat mitt mitt nya nätagg och det fryser fortfarande :/

Nu drar datorn dock bara 390W med furmark och burn test igång så uppenbarligen är Seasonic-agget mer energieffektivt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har nu testat mitt mitt nya nätagg och det fryser fortfarande :/

Nu drar datorn dock bara 390W med furmark och burn test igång så uppenbarligen är Seasonic-agget mer energieffektivt.

Ja då är det väl inte så mycket annat kvar än "modermodemet" eller crossfirebryggan?

Förresten har du testat de nya kortet singel så det inte är där felet ligger?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krrjon:

Ja då är det väl inte så mycket annat kvar än "modermodemet" eller crossfirebryggan?

Förresten har du testat de nya kortet singel så det inte är där felet ligger?

Jodå, testat av dem i båda kortplatserna med cf enabled/disabled och samma problem. Verkar som det enabrt är tf2, COD MW2 fungerar som det ska.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jodå, testat av dem i båda kortplatserna med cf enabled/disabled och samma problem. Verkar som det enabrt är tf2, COD MW2 fungerar som det ska.

Men bägge korten har suttit i när du testat? Ta ut de gamla å kör enbart det nya kortet. Eftersom de funkat med de gamla från början så kan de ju vara det nya som jävlas.......värt å testa innan du slaktar dom missförstå mig inte jag vill gärna se filmen med hagelbrakarn men kanske värt ett sista försök ändå

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är det med garanti och reklamation, ska ett grafikort klara Furmark utan att överhettas?

Har nu satt in ytterligare en fläkt i lådan som blåser rakt över korten men de klarar ändå max 5minuter Furmark innan de överhettas och börjar trottla. Spelar ingen roll om jag kör dem ett och ett eller i CF, de når 105grader snabbt. Detta är med AC L2 Pro, med originalflänsar överhettas de ännu fortare.

Diskuterade med en kille som eventuellt ville köpa korten men han avböjde med hänvisning till temperaturen och köpte andra. Efter han köpt sina var han hygglig nog att höra av sig och han ligger på strax över 60 grader på sina kort efter fyra timmar furmark. Låter ju onekligen som det är något fel på mina kort...?
Det är inga problem med temps på resten av sakerna i lådan utan det är enbart grafikkorten som går varmt. Lådtempen/moderkortstemp vid max belastning på allt går upp till 44grader enligt HW-monitor och CPU(965BE) kan jag pressa upp till 60 med intel burn test.

Kan jag reklamera korten med hänvisning till detta och hur är det med att jag bytt flänsar på dem? Kan lätt sätta tillbaka originalen men vill inte bluffa till mig garanti.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att dra upp fläktarna till 100% samtidigt som du klockar ner ca 100Mhz bara för att se om det hjälper.
Om det funkar då kan du skicka tillbaka på garantin om den finns kvar om man bytat kylare.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Hedersmedlem

Har givetvis testat att köra fläktarna på 100%, gör jag inte det går de i taket ännu snabbare

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

testa att dra ner frekvenserna på korten ca 100Mhz och se om frysningarna är kvar och ha samtidigt 100% på fläcktarna

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

som sagt ilstallione och jag har gämfört våra grafikkort och han har sjukt höge temps mot mig. han har även bytt kylning på sina kort och det har ej jag utan jag sitter på stock kylning, tror inte att chassi + fläktar ska spela så stor roll som det gör då det skiljer mer än 30 grader mellan våra kort.
enligt mig bör han försöka reklamera kortena, eftersom xfx godkänner kyl byte på sina kort utan att garantin går ut. frågan är om företaget han köptre det ifrån godkänner det.

jag har heller inga frys lagg som han beskriver i TF2

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Hedersmedlem

Korten är köpta på komplett och inet och jag har svårt att tro att de företagen skulle backa i garantiärenden. Har mailat komplett och de tar in korten, glömde dock fråga om jag ska sätta på originalkylningen igen. Får se hur de ställer sig till det..

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

sätt på orginal kylningen. för dom kommer testa kortet/kortena, blir lättare för dom att se att tempen skjuter i höjden då orginal kylningen bör vara sämmre än dom du har nu.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har nu testat att köra med sidodörren borta och en stor bordsfläkt riktad mot grafikkorten. Hamnade då på ca 90grader efter en stunds furmark, känns ju lite väl varmt..? 100% på fläktarna körde jag då cokså.
Kollade också så att flänsarna på korten blir varma och de går inte att ta på så det är inget fel på monteringen.
Ska montera tillbaka originalkylningen på måndag och skicka in ett av korten till komplett.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ens upp i 105C med mina 5970 i crossfire, detta i ett 800D som enligt vissa inte är speciellt bra när det gäller luftkylning (fast dom vet inte vad dom pratar om). Varmaste kärnan hamnar på strax under 80C, detta med fläktarna i 100% och stockkylning (850/1200).

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag är lite konfunderad över är att ett kort är köpt på komplett och det andra på inet. Det är även två olika versioner på dem, samsung vs hynix-minne. Hur stor är sannolikheten att jag får två defekta? Känns som att jag får samma problem med nya av samma modell...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

vad jag är lite konfunderad över är att ett kort är köpt på komplett och det andra på inet. Det är även två olika versioner på dem, samsung vs hynix-minne. Hur stor är sannolikheten att jag får två defekta? Känns som att jag får samma problem med nya av samma modell...

+1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gloremir:

som sagt ilstallione och jag har gämfört våra grafikkort och han har sjukt höge temps mot mig. han har även bytt kylning på sina kort och det har ej jag utan jag sitter på stock kylning, tror inte att chassi + fläktar ska spela så stor roll som det gör då det skiljer mer än 30 grader mellan våra kort.
enligt mig bör han försöka reklamera kortena, eftersom xfx godkänner kyl byte på sina kort utan att garantin går ut. frågan är om företaget han köptre det ifrån godkänner det.

jag har heller inga frys lagg som han beskriver i TF2

Är det XFX du också kör med?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

ilstallione, du vet att jag kör med xfx, vi har ju setat hela kvällen iprincip o kört tester hit o dit för att hitta felet

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gloremir:

ilstallione, du vet att jag kör med xfx, vi har ju setat hela kvällen iprincip o kört tester hit o dit för att hitta felet

Såg det sen i mailet, har lite dåligt närminne så kom på att du skrivit det sen.

Håller tummarna nu att komplett tar in hela datorn och kollar värmen på korten. Har köpt allt hos dem förutom låda och nätagg så det borde ju underlätta för alla parter.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu bytt ut lite mer saker, det blev P55A-UD3, i5 750 och ett GTX470. Formaterat och lagt in allt från början men problemet kvarstår.

Ska testa utan ljudkortet, det är endast det, minnena, hårddiskar och dvd-spelaren kvar nu från den urpsrungliga datorn

Blev en rätt kostsam felsökning

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.