5770 CF - frysningar i spel

Permalänk
Hedersmedlem

5770 CF - frysningar i spel

Har kört med ett 5770 och det har fungerat fint men kompletterade nyligen med ytterligare ett kort.

Sedan dess får jag ibland frysningar när jag spelar och de kommer helt slumpartat. Bilden fryser en eller ett par sekunder och ljudet loopas samtidigt. När det väl släpper fungerar allt som vanligt men det är ganska irriterande när det händer.

Någon mer som varit med om något likande?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

är det i alla spel eller i något speciellt? bf:bc2 verkar inte funka bra med cf exempelvis...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Hedersmedlem

Just nu har jag bara testat att spela TF2 och kört genom några 3Dmark. Ser dock inget i 3Dmark, bara i TF2.
Tror jag kan utesluta ljudet, båda ATI-ljudkorten är disablade.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

För klent nätagg kanske vid hög belastning ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Fick detta svar i min tråd om 5770 CF problem kanske samma för dig?

micro stuttering.......

#10083205

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krrjon:

Fick detta svar i min tråd om 5770 CF problem kanske samma för dig?

micro stuttering.......

#10083205

Har bara läst snabbt om microstuttering men mina frysningar varar upp till ett par sekunder och då står bilden helt still med loopat ljud.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BerraJobb:

För klent nätagg kanske vid hög belastning ?

Har ett cooler master real power 520w.Det ska klara 520w continuous och 600w peak vilket jag tycker borde räcka.

Real Power M520 - Cooler Master

Övrigt i datorn utöver mina xfx 5770 är

2st WD Black
Intel X25
Xonar Essence STX
965BE
2 stickor 1600Mhz stickor som körs i 1333
Fyra 120mm fläktar och en zalman fancontroller

Det kanske ändå är så att agget börjar ge upp?

I idle har jag 12,35v och 11,9v som lägst vid belastning avläst i HW monitor.

Hör sällan fläkten i det varva upp, borde den väl gjort om agget fått leverera nära sin kapacitet kontinuerligt..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Börjar bli svårt att spela med detta nu, frysningarna varar någon sekund längre nu och kommer mer ofta. Har ingen aning om var jag ska börja felsöka..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

jag har samma problem med min 5770 när jag kör crysis wars och då tänkte jag att det var temperaturen, så jag har den nu på 70 % på fläkten och sänkte upplösningen en under 1920*1080 så har det verkat som att problemet nästan är helt borta. prova med det också:)
fast jag kör inte cf men hoppas det hjälper ändå

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har ett cooler master real power 520w.Det ska klara 520w continuous och 600w peak vilket jag tycker borde räcka.

Real Power M520 - Cooler Master

Övrigt i datorn utöver mina xfx 5770 är

2st WD Black
Intel X25
Xonar Essence STX
965BE
2 stickor 1600Mhz stickor som körs i 1333
Fyra 120mm fläktar och en zalman fancontroller

Det kanske ändå är så att agget börjar ge upp?

I idle har jag 12,35v och 11,9v som lägst vid belastning avläst i HW monitor.

Hör sällan fläkten i det varva upp, borde den väl gjort om agget fått leverera nära sin kapacitet kontinuerligt..?

Jag tror att du kan utesluta problem med nätagg helt då om du söker på internet kommer att finna att strömbrist resulterar i något helt annat, samt har du mer än nog watt för att driva två 5770.
Har du prövat med äldre drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

är det i alla spel eller i något speciellt? bf:bc2 verkar inte funka bra med cf exempelvis...

Fungerar alldeles utmärkt i bf:bc 2 för min del med 5870 i cf.

ilstallione: du använder väl bara en CF-brygga och inte två som jag sett en del göra?
Ladda ner msi afterburner och kolla temperaturen på dina kort så att det inte är värme som gör att du får problem.

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem

1. Har du igång gadgets i windows? Stäng av allt detta.....dessa sabbar en hel del......
2. Är korten eller cpun klockade? Klocka ner till stock i så fall......
3. FRAPS är en liten "dödare" för en del.......
4. Ifall nätagget strular testa koppla bort allt onödigt som extra HDD och alla fläktar kör med öppet chassie bara för att testa.....
5. Om du inte använt driver sweeper gör det installera nya drivisar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror på punkt 5 i föregående skribents inlägg. Vet inte hur många konstiga problem jag har löst genom att bara köra driversweeper i felsäkert läge och installera in en ny drivrutin. Verkar som att ATI är riktigt dåliga på att lägga in en ordentlig uppgraderingsfunktion i sina drivrutiner. tar man uninstall i kontrollpanelen, så ligger det ju kvar massvis med skit efter den gamla drivrutinen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem

CF-kabel har jag endast uttag till en så den kan vi utesluta.
Tempen på det varmaste kortet är uppe och vänder på ca 100grader ibland men fläkten går aldrig över 70%. Borde väl inte vara några problem?

Däremot har jag uppgraderat drivutinerna utan att köra driversweeper, ska testa att installera om det nu.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

100 grader låter dock väldigt högt.
Jag ligger strax över 80 grader efter några timmar i B F:B C 2.
Jag antar att du har ställt in manuell fläktkontroll på båda korten?
Ställ båda på 100% och spela eller kör furmark och se om det får ner tempen och får bukt med problemet.
Såg att du hade ett gäng 120mm fläktar. Sitter någon av dem fram i höjd med korten så att det kommer kall luft där korten sitter?

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arsonist:

100 grader låter dock väldigt högt.
Jag ligger strax över 80 grader efter några timmar i B F:B C 2.
Jag antar att du har ställt in manuell fläktkontroll på båda korten?
Ställ båda på 100% och spela eller kör furmark och se om det får ner tempen och får bukt med problemet.
Såg att du hade ett gäng 120mm fläktar. Sitter någon av dem fram i höjd med korten så att det kommer kall luft där korten sitter?

Har tangerat 102grader som högst men fläktarna som sköts automatiskt går inte över 70% ändå enligt loggen i gpu-z.

Har två fläktar som blåser in varav den ena sitter i nederkant och blåser rakt mot korten utan något ivägen.

Har kört lite tf2 nu efter driversweeper och än så länge inte en frysning... Håller tummarna. Måste dock säga att det är ju för klent av ATI/AMD att man ska behöva hålla på såhär för att det ska fungera.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det löser sig!

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

CF-kabel har jag endast uttag till en så den kan vi utesluta.
Tempen på det varmaste kortet är uppe och vänder på ca 100grader ibland men fläkten går aldrig över 70%. Borde väl inte vara några problem?

Däremot har jag uppgraderat drivutinerna utan att köra driversweeper, ska testa att installera om det nu.

Tycker det låter väldigt varmt, mina kort ligger på ca 65 till strax över 70C beroende på rumstemp. Dock har mina fläktar varit på 81% enligt GPU-Z som mest.

Visa signatur
Permalänk

Precis, låter väldigt varmt! Testa sätt fläktarna på 100% och kör utan chassi dörr!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

Har testat att köra med mina tre zalman 120mm på fullt ös men ingen skillnad, det fryser fortfarande. Tror inte det har med värmen i chassit att göra utan verkar ju vara kass kylning på korten.

Kryssade bort CF och spelade ett tag med endast ett kort och då fungerar det igen, hela spelet flyter helt annorlunda och inga frysningar eller småhack. (TF2 allt max 1080p)
Passade även på att logga med gpu-z när jag spelade med ett kort och får följande maxvärden:

Fan speed: 54%
Gpu load: 93%
Fan Speed: 2240rpm
Gpu temp: 80c

HW Monitor:

+12v : max 12,35v och min 12,10v
chassi: max 38c min 36c
Nordbrygga: max 47c och min 37c
Cores: Max 51c och min 33c
HD: Max 34c och min 33c

Verkar ju vara något som skiter sig när jag kör CF? Tycker att temperaturer ser ut som de ska

Edit: I idle har jag ca 30c i lådan och då ligger grafikkortet som används på 50c. Galet ineffektiv kylning känns det som. Är XFX 5770 vanilla med fläkten som blåser ut u lådan.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Kolla så du har senaste BIOS på moderkortet då. Kan ju vara en sån grej också.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem

Körde en stund till nu och absolut inga problem när jag avaktiverat CF. Har senaste bios på moderkortet dock ett beta-bios.

Får väl helt enkelt sälja den ena kortet då, lönlöst att ha det såhär. Heja AMD!!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ser inte någonstans vad du har för moderkort. Funderar på dina PCIe slots om de går i minst x8 vid CF.

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arsonist:

Ser inte någonstans vad du har för moderkort. Funderar på dina PCIe slots om de går i minst x8 vid CF.

Har ett Gigabyte 790 XTA-UD4 och båda portarna går i 8x enligt Gpu-Z.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har testat att köra med mina tre zalman 120mm på fullt ös men ingen skillnad, det fryser fortfarande. Tror inte det har med värmen i chassit att göra utan verkar ju vara kass kylning på korten.

Kryssade bort CF och spelade ett tag med endast ett kort och då fungerar det igen, hela spelet flyter helt annorlunda och inga frysningar eller småhack. (TF2 allt max 1080p)
Passade även på att logga med gpu-z när jag spelade med ett kort och får följande maxvärden:

Fan speed: 54%
Gpu load: 93%
Fan Speed: 2240rpm
Gpu temp: 80c

HW Monitor:

+12v : max 12,35v och min 12,10v
chassi: max 38c min 36c
Nordbrygga: max 47c och min 37c
Cores: Max 51c och min 33c
HD: Max 34c och min 33c

Verkar ju vara något som skiter sig när jag kör CF? Tycker att temperaturer ser ut som de ska

Edit: I idle har jag ca 30c i lådan och då ligger grafikkortet som används på 50c. Galet ineffektiv kylning känns det som. Är XFX 5770 vanilla med fläkten som blåser ut u lådan.

Förmodligen är det värmeproblem du har då........ett sista försök om du inte redan gjort det.....testa båda korten singel så det inte är fel på ett av korten........fast jag gissar på värmen 100C och över kanske ger frysningar......jag hade tidigare 2st 4850 i CF och det ena kortet toppade 102C och jag hade lagg bytte kylare och inga lagg sedan........

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krrjon:

Förmodligen är det värmeproblem du har då........ett sista försök om du inte redan gjort det.....testa båda korten singel så det inte är fel på ett av korten........fast jag gissar på värmen 100C och över kanske ger frysningar......jag hade tidigare 2st 4850 i CF och det ena kortet toppade 102C och jag hade lagg bytte kylare och inga lagg sedan........

Tycker bara det är konstigt att fläktarna inte varvar upp mer då, de maxar ju bara på 70% och belastningen på korten snittar 25% när jag spelar. Känns ju helt galet att de inte ska klara det, vågar ju inte tänka på vad som händer om jag verkligen belastar korten

Men ska testa att ställa upp fläktarna på korten till 100% manuellt nästa gång jag spelar. Återkommer

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

provat olika catalyst ai inställningar?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kriller007:

provat olika catalyst ai inställningar?

Kan välja disable, standard och advanced. Stod på standard och har slagit över den på advanced nu. Disabled så har jag läst att man även fimpar CF..?

Edit: Beställde två Accelero L2 Pro nu, lär ju iaf inte bli sämre

Arctic Cooling Accelero L2 Pro - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkortskylare

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Spelat nu med enda skillnaden att jag ändrat Catalyst AI från standard till advanced och inte en hängning/frysning på en timmes spelande. Vad gör egentligen Catalyst AI?

Kan nog vara värmerelaterat ändå. Som jag förstår Catalyst AI så grejar den högre prestanda genom småoptimeringar. Eftersom mina kort inte blir så ansträngda av TF2 så gör ju prestandasänkningen att de går kallare. Därav inga krascher med AI enabled.

Ska testa att stänga av det igen och sätta enbart fläktarna till 100%.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Spelat nu med enda skillnaden att jag ändrat Catalyst AI från standard till advanced och inte en hängning/frysning på en timmes spelande. Vad gör egentligen Catalyst AI?

Det gör så att man slipper frysningar i TF2 om man kör 5770 CF...